עמוד 1 מתוך 1

גניזה ע"י שריפה או קבורה?

פורסם: ה' יוני 01, 2017 8:12 am
על ידי חוקר ודורש
האם מותר לשרוף ד"ת וזה הדרך הראויה ? מה המקור לדין זה.

Re: גניזה ע"י שריפה או קבורה?

פורסם: ה' יוני 01, 2017 10:50 pm
על ידי יבנה
חוקר ודורש כתב:האם מותר לשרוף ד"ת וזה הדרך הראויה ? מה המקור לדין זה.

דברים פרק יב, ג-ד
(ג) וְנִתַּצְתֶּ֣ם אֶת־מִזְבְּחֹתָ֗ם וְשִׁבַּרְתֶּם֙ אֶת־מַצֵּ֣בֹתָ֔ם וַאֲשֵֽׁרֵיהֶם֙ תִּשְׂרְפ֣וּן בָּאֵ֔שׁ וּפְסִילֵ֥י אֱלֹֽהֵיהֶ֖ם תְּגַדֵּע֑וּן וְאִבַּדְתֶּ֣ם אֶת־שְׁמָ֔ם מִן־הַמָּק֖וֹם הַהֽוּא: (ד) לֹֽא־תַעֲשׂ֣וּן כֵּ֔ן לַיהֹוָ֖ה אֱלֹהֵיכֶֽם:
סנהדרין עא.
"דתניא רבי אליעזר אומר כל עיר שיש בה אפילו מזוזה אחת אינה נעשית עיר הנדחת מאי טעמא אמר קרא ואת כל שללה תקבץ אל תוך רחבה ושרפת באש וכיון דאי איכא מזוזה לא אפשר דכתיב לא תעשון כן לה' אלהיכם"
ע"ז יח.
"אמר לה אילמלי אני נשרפתי לבדי היה הדבר קשה לי עכשיו שאני נשרף וס"ת עמי מי שמבקש עלבונה של ס"ת הוא יבקש עלבוני"
וע"ע ירמיה ל"ו ששרף יהויקים את דברי ירמיה.
הרי שנאסר לשרוף דברי תורה. וכן נפסק להדיא במ"ב ל"ט ט"ו וכן בקנ"ד כ"ג, וכן בערה"ש או"ח קנ"ד ח', וכן מבואר בפתחי תשובה יו"ד רפ"א ב' בשם הרדב"ז ונוב"י ועוד.
וכל הסיפורים בשם רבנים ששרפו דברי תורתם סותר להנ"ל, ומסתמא הם המצאת מספריהם.

Re: גניזה ע"י שריפה או קבורה?

פורסם: ש' יוני 03, 2017 11:05 pm
על ידי חוקר ודורש
יש הרבה עדיות על שריפה של גניזה וזהוא גניזתם.

Re: גניזה ע"י שריפה או קבורה?

פורסם: ש' יוני 03, 2017 11:22 pm
על ידי הרע במיעוטו
בעבר היו שנהגו לחפור בור עמוק, להניח הגניזה ,לשרוף מלמעלה (רק שכבה עליונה משום מה) ולכסות באדמה וכן כל כמה שנים
(הייתי במקום כזה וחפרתי 4-5 שכבות שונות)

Re: גניזה ע"י שריפה או קבורה?

פורסם: א' יוני 04, 2017 12:16 am
על ידי יבנה
האם תוכלו לפרט מראי מקומות, ולתרץ הראיות שהבאתי?

Re: גניזה ע"י שריפה או קבורה?

פורסם: א' יוני 04, 2017 1:47 am
על ידי יבנה
עוד ראיה לאיסור שריפה משבת קט"ו שהתירו להציל כל כתבי הקודש מפני הדליקה, ובגמ' סבר ר' חסדא שאף אם אין קורין בהם מצילין אותם מפני בזיון כתבי קדש, ובעמ' ב' בברייתא אמרו שאין מצילין ברכות וקמיעין מהדליקה מכאן אמרו כותבי ברכות כשורפי תורה.
מבואר ששריפה הוא בזיון ושיש בזה איסור, ושצריך למנוע מספרים להשרף כ"ש שאין לשורפם בידים. וכן פשוט מעצמו ששריפת ד"ת הוא בזיון ואף בזה נאבד שם ה'.

Re: גניזה ע"י שריפה או קבורה?

פורסם: א' יוני 04, 2017 8:33 am
על ידי פרי יהושע
קודם ברור שיש לחלק בין תושב"כ לבע"פ, לעניין תושבע"פ צריך לדעת כיצד חל הקדושה ואם לא היה ע"מ ללמד לא חל כלל, וגם אם סובר שאינו כדאי ללמוד בהם, הם בטלים מעצמם וכ"ז ברור לעניין אותם ששרפו מה שכתבו, לגבי גניזה אם נכונות העדויות צ"ע שם יכל להיות ממש שמות, אלא שאולי סברו שכך יגרם פחות בזיון, ואולי בכהאי גוונא שרי.

Re: גניזה ע"י שריפה או קבורה?

פורסם: א' יוני 04, 2017 9:22 am
על ידי בברכה המשולשת
מצ"ב מש"כ מע"כ ידידי הרה"ג שלמה אליעזר גליקסברג בשו"ת ניצני ארץ ח"ב

Re: גניזה ע"י שריפה או קבורה?

פורסם: ב' יוני 05, 2017 12:30 am
על ידי יבנה
בברכה המשולשת כתב:מצ"ב מש"כ מע"כ ידידי הרה"ג שלמה אליעזר גליקסברג בשו"ת ניצני ארץ ח"ב

ייש"כ.
ע"ע בשו"ת חבל נחלתו חלק י' סי' ל"ח שהאריך בזה https://he.wikisource.org/wiki/%D7%97%D ... 7%9C%D7%97.

מדבריהם נמצאו עוד ראיות לאסור שריפה.
במו"ק כו. למדו משריפת דברי ירמיה שס"ת שנשרף קורעים ולא מאחים.
ובשבת קה: למדו שהנמצא בשעת יציאת נשמה טעון קריעה שדומה לס"ת שנשרף.

ורמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ו ה"ח כתב:
"כתבי הקדש כולן ופירושיהן וביאוריהן אסור לשורפם או לאבדם ביד והמאבדן ביד מכין אותו מכת מרדות." ואח"כ כתב "וכן כתבי הקדש שבלו או שכתבן עובד כוכבים יגנזו."
הרי שגם תורה שבע"פ אסור בשריפה וטעון גניזה. ומכאן תשובה לפרי יהושע. וכן מבואר באחרונים הנ"ל שאף תורה שבע"פ בכלל האיסור. ואף שמוכח ברמב"ם שרק שם ה' ממש מדאורייתא, כל ד"ת נאסרו מדרבנן.

בשו"ת באר שבע סי' מ"ג נשאל
"אם יש סמך למנהג במה שרבים נוהגין לשרוף כתבי הקדש שבלו או שנמחקו באמרם כי שרפתם זהו כבודם כי על ידי גניזה הם נזרקין אנה ואנה במקומות המטונפים ועוד נשאלתי אם ספרי גמרא ופירושיהן ותפלות הם שוות לענין זה לס"ת ונביאים וכתובים:"
והשיב שברור שאיסור חמור הוא והוסיף "ואחר שהצעתי לפניך כל זה אז תבין יראת ה' ודעת קדושים תמצא שאותן שנהגו להקל לשרוף כתבי הקדש שבלו או שנמחקו חדשים מקרוב באו לא שערום אבותינו ז"ל וטענה שלהם היא כי שריפתם זהו כבודם כי ע"י גניז[ת]ם הם נזרקין במקומות המטונפים. טענ[ה] ריקנית היא לא שרירא ולא קיימא רק כמוץ אשר תדפנו הרוח כי אלו היו יודעים כיצד דין גניזה לא היו מקילין באיסור גדול כזה."
אך השבות יעקב ח"ג סי' י' וי"ב כתב דאף שהוא איסור חמור, בכ"ז כיון שבאים לידי בזיון גדול מאד אצל הגויים, וגם יש מהם צד פיקוח נפש של סכנת שריפה, וגם אין להם אפשרות אחרת לגונזם, בשעה"ד גדול כזה התיר לשרפם ודומה לשאול שהרג את עצמו כדי שלא יתעללו בו הגוים.
ואפ"ה דבריו לא נתקבלו, ואף הוא כתב כן רק משום שעת הדחק גדול כנ"ל ולא שיעשו כן לכתחילה. והרי בזמנינו אפשר לגונזם, ואין גוים שיבזום כהאמור שם, וגם אין סכנת שריפה. הרי שפשוט שהעושים כן שלא כדין עושים ואין להם על מי לסמוך.

בדברי פרי יהושע שלא תמיד מתקדשים, אה"נ יתכן שיש אופנים כאלו וכגון מה שנעשה לצורך ההדפסה ושלא ע"מ ללמוד מהם, אבל כשנתקדשו ובלו טעונים גניזה דוקא ולא שריפה.

Re: גניזה ע"י שריפה או קבורה?

פורסם: ו' יולי 03, 2020 1:49 pm
על ידי בקרו טלה
חוקר ודורש כתב:האם מותר לשרוף ד"ת וזה הדרך הראויה ? מה המקור לדין זה.

גדולים ששרפו את ספריהם: מדוע ומה המקור לכך
גדולים שקברו ספריהם או כת"י

Re: גניזה ע"י שריפה או קבורה?

פורסם: ו' יולי 03, 2020 4:31 pm
על ידי ביליצר
יפה מתהלך בזה במאורות הדף היומי של שבוע שעבר ,
https://www.dirshu.co.il/%d7%9e%d7%90%d ... 7%a1-1101/