עמוד 1 מתוך 1

מצות פאות הראש

פורסם: א' יוני 11, 2017 6:01 am
על ידי אבןטובה
מנחות מג: בשעה שנכנס דוד לבית המרחץ אמר אוי לי שאעמוד ערום בלא מצות כיון שנזכר במילה שבבשרו נתיישבה דעתו.
למה לא נזכר במצות פאות שבראשו שיש עמו בכל שעה?

Re: מצות פאות הראש

פורסם: א' יוני 11, 2017 6:09 am
על ידי בור ריק
אבןטובה כתב:מנחות מג: בשעה דנכנס דוד לבית המרחץ אמר אוי לי שאעמוד ערום בלא מצות כיון שנזכר במילה שבבשרו נתיישבה דעתו.
למה לא נזכר במצות פאות שבראשו שיש עמו בכל שעה?

איזה מצוה יש בפיאות

Re: מצות פאות הראש

פורסם: א' יוני 11, 2017 6:13 am
על ידי אבןטובה
מקיים הל"ת

Re: מצות פאות הראש

פורסם: א' יוני 11, 2017 6:17 am
על ידי בור ריק
אבןטובה כתב:מקיים הל"ת

כמו כל שס"ה ל"ת

Re: מצות פאות הראש

פורסם: א' יוני 11, 2017 6:18 am
על ידי נהר שלום
אבןטובה כתב:מנחות מג: בשעה דנכנס דוד לבית המרחץ אמר אוי לי שאעמוד ערום בלא מצות כיון שנזכר במילה שבבשרו נתיישבה דעתו.
למה לא נזכר במצות פאות שבראשו שיש עמו בכל שעה?

לפי דבריך אפשר גם להקשות למה לא נזכר שאינו מדבר לשון הרע כרגע או שאינו מהרהר בדברים אסורים. וכו' וכו'

Re: מצות פאות הראש

פורסם: א' יוני 11, 2017 6:20 am
על ידי נהר שלום
שו"ר שהרב בור ריק [אבל יש בו מים אין מים אלא תורה...] הקדימני.

Re: מצות פאות הראש

פורסם: א' יוני 11, 2017 6:27 am
על ידי אבןטובה
אבל זהו עמו תמיד.
לשה"ר א"א לדבר בבית המרחץ ביחידי דמלך רוחץ יחידי כמשנה סנהדרין כב.

Re: מצות פאות הראש

פורסם: א' יוני 11, 2017 6:37 am
על ידי נהר שלום
אבןטובה כתב:אבל זהו עמו תמיד.
לשה"ר א"א לדבר בבית המרחץ ביחידי דמלך רוחץ יחידי כמשנה סנהדרין כב.

אז עצם זה שהוא מתרחץ יחידי כהלכה זה מצוה
[האם גם שאלה זו נשאלה בבית ההוראה?... יש נפק"מ כמה סיעתא דשמיא יש במציאת התשובה...]

Re: מצות פאות הראש

פורסם: א' יוני 11, 2017 7:52 am
על ידי אריתלמוד
אחרים כבר ענה, עם זאת, להלן קצת יותר על זה

ועד לחכמים - ו / ועד לחכמים / תשס ד דף מספר 153 (זרע יצחק לרבי יצחק לומברוזו)

תמונה

Re: מצות פאות הראש

פורסם: א' יוני 11, 2017 7:54 am
על ידי אבןטובה
הברכי יוסף או"ח סי' ח שיו"ב אות ד מקשה זאת בשם הראשונים
וייש"כ על הציון הנ"ל

Re: מצות פאות הראש

פורסם: א' יוני 11, 2017 8:20 am
על ידי בקרו טלה
עי' ברב ייבי
ועי"ע באשל אברהם (בוטשאטש) [תנינא] או"ח סי' כא

Re: מצות פאות הראש

פורסם: א' יוני 11, 2017 8:34 am
על ידי אבןטובה
לי הדל והשפל נראה עפמ"ש בנוב"ת יו"ד סי' פ בשם הג"ר וואלף באסקאוויטץ זצ"ל דאם אין בשער כדי נטילת הזוג ל"ה השחתה בתער, וא"כ כיון דקיי"ל סנהדרין כב: מלך מסתפר בכל יום א"כ לא היה בכל יום כדי נטילת הזוג וא"כ גם מצות הנחת פאה לא היה לו דרק כשעובר תער על ראשו ומניח הפאה אז איכא מצות פאה אבל כשאין השחתת תער על כל שער ראשו שוב אין שיור בפאה מקרי שיור.
ועל אף שהנו"ב השיג שם ע"ז מ"מ הרי כ' בשו"ת שם משמעון יו"ד ססי' טז שהנו"ב בעצמו לא החליט הדבר אלא מצד שלא להתיר הדבר להדיא כמו שנראה שם מסוף דבריו ע"ש. וכ"כ בשו"ת קנין תורה בהלכה ח"א סי' סו אות ב כי אין דברי השואל בטלים לגמרי בעיני הנו"ב ז"ל ע"ש.

Re: מצות פאות הראש

פורסם: ב' יוני 12, 2017 9:02 am
על ידי אבןטובה
כבר כ' המהרש"א סוטה י: דהרי דוד נולד מהול אלא ששמח במה שלא היה ערל אף שלא היה בקו"ע למ"ד דא"צ להטיף ד"ב
ואם כן "בור ריק" מה אתה רוצה?????

Re: מצות פאות הראש

פורסם: ב' יוני 12, 2017 5:32 pm
על ידי הרואה
מילה זה ברית עם ה', מה שאין כן בשאר מצוות.
מחוץ למרחץ היה לו תורה ושאר מצוות שיכל לקיים בפועל, כשלא יכול לעבוד את ה' הצטער, ושמח כשנזכר בברית עם ה'.

Re: מצות פאות הראש

פורסם: ב' יוני 12, 2017 10:51 pm
על ידי אבןטובה
מה אתה רוצה?
אני כתבתי להבור ריק שתירוצו לא עולה יפה לפ"ד המהרש"א

Re: מצות פאות הראש

פורסם: ב' יוני 12, 2017 11:02 pm
על ידי יושב ירושלים
אבןטובה כתב:כבר כ' המהרש"א סוטה י: דהרי דוד נולד מהול אלא ששמח במה שלא היה ערל אף שלא היה בקו"ע למ"ד דא"צ להטיף ד"ב
ואם כן "בור ריק" מה אתה רוצה?????

פשוט מאוד מה הוא רוצה, 'מילה' הוא מציאות של קיום מצוה, גם באופן שנתקיימה מאליה, משא"כ זה שלא הקיף את ראשו, הרי הוא כמי שלא נתן בבשרו שרט ולא התגודד, אשר על זה לא יועיל היישוב שיישבת, והדברים פ'.

Re: מצות פאות הראש

פורסם: ג' יוני 13, 2017 1:47 am
על ידי אבןטובה
קודם תעיין שם במהרש"א
ואח"כ תאמר הגדרות שלך

Re: מצות פאות הראש

פורסם: ג' יוני 13, 2017 7:16 am
על ידי יושב ירושלים
אבןטובה כתב:קודם תעיין שם במהרש"א
ואח"כ תאמר הגדרות שלך

כן עשיתי. למעשה: לשיטתך, מה אתה עונה על 'לא תתגודדו'?

Re: מצות פאות הראש

פורסם: ג' יוני 13, 2017 7:41 am
על ידי אבןטובה
בפאות הראש הרי מעביר תער על ראשו ובזה שמעכב ואינו מקיף את פאותיו הרי עשה פעולה בזה משא"כ בשרט וגודד
אולי לחשוב גם מה שלא אכל נו"ט וחזיר?

Re: מצות פאות הראש

פורסם: ג' יוני 13, 2017 10:21 pm
על ידי שערי חכמה
כיהודה ועוד לקרא, תנן במכות (כג:) כל היושב ולא עבר עבירה נותנין לו שכר כעושה מצוה. והיינו כשבאה לידו עבירה ולא עבר, ולכן כתב האר"י ז"ל (שער המצוות פרשת קדושים) שבזמן שמסתפר יכוין לקיים מצות "לא תקיפו פאת ראשכם" וגו'. אבל בזמן שאינו מסתפר אינו מקיים דבר בפאת הראש.

ואגב אורחא, יש לדון במשנה זו מה המצוה שמקיים היושב ולא עבר עבירה, וכתב רבינו יונה שמקיים מצות יראת שמים, אך מדברי האר"י הנ"ל מבואר שמקיים את אותו הלאו שאינו עובר עליו. וכן מוכח ממ"ש מהרח"ו בשערי קדושה ששס"ה מצוות ל"ת כנגד שס"ה גידים, וכשנמנע מלעבור על ל"ת ממשיך חיות לאותו גיד וכו'. ודו"ק.

Re: מצות פאות הראש

פורסם: ג' יוני 13, 2017 10:22 pm
על ידי אבןטובה
דברי פי חכם חן ושפתיים יושק

Re: מצות פאות הראש

פורסם: ד' יוני 14, 2017 7:27 am
על ידי יושב ירושלים
שערי חכמה כתב:כיהודה ועוד לקרא, תנן במכות (כג:) כל היושב ולא עבר עבירה נותנין לו שכר כעושה מצוה. והיינו כשבאה לידו עבירה ולא עבר, ולכן כתב האר"י ז"ל (שער המצוות פרשת קדושים) שבזמן שמסתפר יכוין לקיים מצות "לא תקיפו פאת ראשכם" וגו'. אבל בזמן שאינו מסתפר אינו מקיים דבר בפאת הראש.

ואגב אורחא, יש לדון במשנה זו מה המצוה שמקיים היושב ולא עבר עבירה, וכתב רבינו יונה שמקיים מצות יראת שמים, אך מדברי האר"י הנ"ל מבואר שמקיים את אותו הלאו שאינו עובר עליו. וכן מוכח ממ"ש מהרח"ו בשערי קדושה ששס"ה מצוות ל"ת כנגד שס"ה גידים, וכשנמנע מלעבור על ל"ת ממשיך חיות לאותו גיד וכו'. ודו"ק.

הן אמנם שקיים מצוה בשעת הגילוח, אבל המצוה לא קיימת עכשו, וכשם שאם בא לידו איסור א"א לפני ימים ולא עבר קיים מצווה בשעה זו ותו לא, ולדעתי הטעות בבסיס השאלה היא, שמסתכלים על 'פאות' כעל מצווה חיובית להשאיר 'םאות', ואז שייך כל הנידון הנ"ל, אבל האמת היא שיש איסור להקיף את פאת הראש וזה שלא הקיף אין לו כעת שום קיום מצווה.

Re: מצות פאות הראש

פורסם: ד' יוני 14, 2017 7:41 am
על ידי אבןטובה
כל העת שלא ממשיך להקיף כי עדיין עומד הוא באמצע הקפת ראשו ואם לא ממשיך הוא בהמשך המצוה בשוא"ת

Re: מצות פאות הראש

פורסם: ד' יוני 14, 2017 7:29 pm
על ידי שערי חכמה
יושב ירושלים כתב:
שערי חכמה כתב:כיהודה ועוד לקרא, תנן במכות (כג:) כל היושב ולא עבר עבירה נותנין לו שכר כעושה מצוה. והיינו כשבאה לידו עבירה ולא עבר, ולכן כתב האר"י ז"ל (שער המצוות פרשת קדושים) שבזמן שמסתפר יכוין לקיים מצות "לא תקיפו פאת ראשכם" וגו'. אבל בזמן שאינו מסתפר אינו מקיים דבר בפאת הראש.

הן אמנם שקיים מצוה בשעת הגילוח, אבל המצוה לא קיימת עכשו, וכשם שאם בא לידו איסור א"א לפני ימים ולא עבר קיים מצווה בשעה זו ותו לא, ולדעתי הטעות בבסיס השאלה היא, שמסתכלים על 'פאות' כעל מצווה חיובית להשאיר 'םאות', ואז שייך כל הנידון הנ"ל, אבל האמת היא שיש איסור להקיף את פאת הראש וזה שלא הקיף אין לו כעת שום קיום מצווה.


הוא אשר אמרתי, בשעה שהוא בבית המרחץ ואינו מסתפר אינו מקיים מצות ל"ת של לא תקיף.