מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ראיה נסיבתית

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

ראיה נסיבתית

הודעהעל ידי רון » ב' יוני 12, 2017 8:55 am

בב"ק קיד' א' מבואר בגמ' חילוק בין ב"ד של ישראל לזה של עכו"ם וביאר רש"י בד"ה מימר בזה"ל לשון אחר דאמרי לנגזל מי יימר כדקאמרת הבא עדים שגנבו ממך עכ"ל. והיינו שבדיני ישראל צריך עדים בשביל לזכות בדין, משא"כ אצל הגויים.

ונפשי בשאלתי האם אצל הגוים לא צריכים עדים? וכי על סמך מה ידונו? ולכאורה רש"י נתכוון לומר שאצל ישראל מהני רק עדים, ואילו אצל הגויים מהני ראיה נסיבתית האם כן הדבר?

האם טביעת אצבע אינה תקיפה בדיננו? אף שהיא דבר מוכרח אלא שאין כאן עדים

בברכה המשולשת
הודעות: 14287
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ראיה נסיבתית

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 12, 2017 9:09 am

יעויין ברמב"ם שגם ראיה נסיבתית שבית הדין משתכנע ממנה מהני לדידן, אלא שיש גזה"כ להאמין לשני עדים כדין.
ויש על זה אריכות בשער"י

עזריאל ברגר
הודעות: 13275
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ראיה נסיבתית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 12, 2017 11:38 am

הנחבל נשבע ונוטל ע"פ ראיה נסיבתית.
ועד"ז בכ"מ.

אש משמים
הודעות: 2474
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: ראיה נסיבתית

הודעהעל ידי אש משמים » ב' יוני 12, 2017 3:20 pm

כמדומה שהנכנס עם סכין למערה ויצא עימה נוטפת דם ומצאו שם אדם שחוט זו ראיה נסיבתית גדולה ואין פוסקים על פיה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13275
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ראיה נסיבתית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 12, 2017 4:17 pm

אש משמים כתב:כמדומה שהנכנס עם סכין למערה ויצא עימה נוטפת דם ומצאו שם אדם שחוט זו ראיה נסיבתית גדולה ואין פוסקים על פיה.

בוודאי שפוסקים על פיה! אבל רק בדיני ממונות, כי בדיני נפשות יש אזהרה מיוחדת "ונקי וצדיק לא תהרוג".
זהו בדיוק הדין של "הנחבל" שאמרתי שנשבע ונוטל, ולפעמים אפילו לא צריך להישבע!

בברכה המשולשת
הודעות: 14287
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ראיה נסיבתית

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 12, 2017 5:20 pm

אש משמים כתב:כמדומה שהנכנס עם סכין למערה ויצא עימה נוטפת דם ומצאו שם אדם שחוט זו ראיה נסיבתית גדולה ואין פוסקים על פיה.


בדיני המלך יפסקו על-פיה

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: ראיה נסיבתית

הודעהעל ידי רון » ב' יוני 12, 2017 6:35 pm

כעת חשבתי,
הלא אפילו משה ואהרון פסולים לדון מצד קרובים, ואין לנו אנן סהדי גדול מזה, וראיה נסיבתית גדולה מזו, ואף על פי כן גזירת הכתוב לא לדון אלא בעדים כשרים, וא"א להוציא ממון על פי משה ואהרון אף על פי שברור לנו שהוא חייב. וכבר נתקשה בזה מאד הקובץ שיעורים בב"ב אות תפ'. וממילא אף ראיה נסיבתית לא תועיל דכן הוא דין התורה לפסוק רק על ידי ב' עדים. וכבר כתבו התוס' בגיטין ד' דאף שהדין דין אמת א"א שיהיה בנוי על עדים שלא ראו אף שברור שזו האמת

בברכה המשולשת
הודעות: 14287
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ראיה נסיבתית

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 12, 2017 7:05 pm

חולק בכנס הדיינים לפני כו"כ שנים (הרה"ג המחבר הוא כיום דיין בביה"ד הרבני באשקלון)
קבצים מצורפים
55141423473222.pdf
(264.84 KiB) הורד 148 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 561 אורחים