מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חקירות באין מעבירין על המצוות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליהו בן עמרם
הודעות: 1479
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

חקירות באין מעבירין על המצוות

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ג' יוני 13, 2017 2:08 pm

ברש"י יומא לג: בסוגיא דאין מעבירין איתא:
עבורי דרעא אטוטפתא - לאחר תפילין שבזרוע בשביל תפילין של ראש אסור דהא בזרוע פגע תחילה.

חקירה א':
האם אין מעבירין נאמר דווקא לגבי ה"חפצא" שאיתו עושים את המצוה, כגון תפילין או ציצית או מזבח הפנימי שצריך לדשנו, שאסור לו לעזוב אותו ולקיים מצוה בחפצא אחר, או שלאו בדווקא, כפי שלכאורה משמע מרש"י, שהרי ה"זרוע" איננה חפצא דמצוה, אלא רק שעליה מניח.

והנפק"מ:
1. האם יכול לעבור על בית מדרש אחד בדרכו להתפלל/ללמוד בבית מדרש אחר (וכבר חקר בזה הרב אבן טובה לפני כחצי שנה), או שאסור מצד "אין מעבירין".
2. אם מונחות לפניו כמה קופות צדקה, בזו אחר זו, האם אסור לו לדלג על הראשונה כדי לשים מטבעותיו בשניה שאחריה. (הרי אין זה העני בעצמו)
3. אם נוהג לספור ספירת העומר לאחר "עלינו לשבח", אבל בסידור שבו הוא משתמש מופיעה ספירת העומר לפני "עלינו". האם מותר לו לדלג בסידור שלפניו על הדפים של ספירת העומר ולומר קודם עלינו לשבח?

חקירה ב':
האם "אין מעבירין" נאמר רק על קיום מצוות ממש, כגון: להניח תפילין לפני טלית, או גם על הכנה למצוה, או אפילו על "סיוע ועזר" למצוה?
בפשטות סד"א שאיסור יש רק במצוות ממש, אך מדברי התוספות ביומא לג: ד"ה עבורי אולי לא משמע כך.
"ורבי אליהו זצ"ל מפרש דלענין משמוש איירי דחייב אדם למשמש בתפילין כל שעה ק"ו מציץ והשתא קאמר דבשל יד ממשמש תחילה משום דפגע בהן ברישא ואח"כ ממשמש בשל ראש"
מה שחייב אדם למשמש בתפילין כדי שלא יסיח דעתו, לכאורה זאת פעולת מניעה שלא יגיע למצב של היסח הדעת, ואין זה קיום מצוה בעצמו, ובכל אופן נתחדש שיש בזה "אין מעבירין".
ואם כן, האם בכל מקרה דומה גם כן נאמר "אין מעבירין"?

לדוגמא, ידועים דברי הרמב"ם בהלכות מזוזה, מה שצריך לעלות בדעתו בכל עת שייכנס ויצא בפתח:
חייב אדם להיזהר במזוזה, מפני שהיא חובת הכול תמיד. וכל עת שייכנס וייצא, יפגע בייחוד שמו של הקדוש ברוך הוא--ויזכור אהבתו, וייעור משינתו ושגייתו בהבלי הזמן; ויידע שאין שם דבר העומד לעולם ולעולמי עולמים, אלא ידיעת צור העולם, ומיד הוא חוזר לדעתו, והולך בדרכי מישרים.
האם גם בזה אומרים, אין מעבירין על המצוות, וברגע שעובר ליד מזוזה אחת אסור יהיה לו לדחות את קיום דברי הרמב"ם הנ"ל למזוזה אחרת?
(לא התכוונתי לעשות גזירה שווה "היסח" - "היסח", אלא להביא דוגמא למצב שאין זה קיום המצוה עצמה)

אש משמים
הודעות: 2473
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: חקירות באין מעבירין על המצוות

הודעהעל ידי אש משמים » ג' יוני 13, 2017 2:33 pm

אליהו בן עמרם כתב:ברש"י יומא לג: בסוגיא דאין מעבירין איתא:
עבורי דרעא אטוטפתא - לאחר תפילין שבזרוע בשביל תפילין של ראש אסור דהא בזרוע פגע תחילה.

חקירה א':
האם אין מעבירין נאמר דווקא לגבי ה"חפצא" שאיתו עושים את המצוה, כגון תפילין או ציצית או מזבח הפנימי שצריך לדשנו, שאסור לו לעזוב אותו ולקיים מצוה בחפצא אחר, או שלאו בדווקא, כפי שלכאורה משמע מרש"י, שהרי ה"זרוע" איננה חפצא דמצוה, אלא רק שעליה מניח.


לכאורה זה מחלוקת רש"י ותוס' שם.

אליהו בן עמרם כתב:והנפק"מ:

3. אם נוהג לספור ספירת העומר לאחר "עלינו לשבח", אבל בסידור שבו הוא משתמש מופיעה ספירת העומר לפני "עלינו". האם מותר לו לדלג בסידור שלפניו על הדפים של ספירת העומר ולומר קודם עלינו לשבח?


הנפק"מ השלישית אינה, דהא אין קשר בין הדפים למצווה ויכול לעשות תמיד ואין הוא פוגע במצווה ע"י הדפים שבסידור.

אליהו בן עמרם כתב:חקירה ב':
האם "אין מעבירין" נאמר רק על קיום מצוות ממש, כגון: להניח תפילין לפני טלית, או גם על הכנה למצוה, או אפילו על "סיוע ועזר" למצוה?
בפשטות סד"א שאיסור יש רק במצוות ממש, אך מדברי התוספות ביומא לג: ד"ה עבורי אולי לא משמע כך.
"ורבי אליהו זצ"ל מפרש דלענין משמוש איירי דחייב אדם למשמש בתפילין כל שעה ק"ו מציץ והשתא קאמר דבשל יד ממשמש תחילה משום דפגע בהן ברישא ואח"כ ממשמש בשל ראש"
מה שחייב אדם למשמש בתפילין כדי שלא יסיח דעתו, לכאורה זאת פעולת מניעה שלא יגיע למצב של היסח הדעת, ואין זה קיום מצוה בעצמו, ובכל אופן נתחדש שיש בזה "אין מעבירין".
ואם כן, האם בכל מקרה דומה גם כן נאמר "אין מעבירין"?

לדוגמא, ידועים דברי הרמב"ם בהלכות מזוזה, מה שצריך לעלות בדעתו בכל עת שייכנס ויצא בפתח:
חייב אדם להיזהר במזוזה, מפני שהיא חובת הכול תמיד. וכל עת שייכנס וייצא, יפגע בייחוד שמו של הקדוש ברוך הוא--ויזכור אהבתו, וייעור משינתו ושגייתו בהבלי הזמן; ויידע שאין שם דבר העומד לעולם ולעולמי עולמים, אלא ידיעת צור העולם, ומיד הוא חוזר לדעתו, והולך בדרכי מישרים.
האם גם בזה אומרים, אין מעבירין על המצוות, וברגע שעובר ליד מזוזה אחת אסור יהיה לו לדחות את קיום דברי הרמב"ם הנ"ל למזוזה אחרת?
(לא התכוונתי לעשות גזירה שווה "היסח" - "היסח", אלא להביא דוגמא למצב שאין זה קיום המצוה עצמה)


אכן משמע מדברי התוס' שם שיש גם בזה 'אין מעבירין'.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: חקירות באין מעבירין על המצוות

הודעהעל ידי מיכאל1 » ג' יוני 13, 2017 6:30 pm

אליהו בן עמרם כתב:
חקירה א':


והנפק"מ:
1. האם יכול לעבור על בית מדרש אחד בדרכו להתפלל/ללמוד בבית מדרש אחר (וכבר חקר בזה הרב אבן טובה לפני כחצי שנה), או שאסור מצד "אין מעבירין".

יש לומר ראשית בבית הכנסת הישיבה היא מצוה וא"כ אפשר שבית כנסת נחשב כחפצא של מצווה, ובעיקר הדבר כבר דן בכה"ג היד אליהו לובלין סי' מ"ב רמז לו המשנ"ב בסי' צ'.


אליהו בן עמרם כתב:3. אם נוהג לספור ספירת העומר לאחר "עלינו לשבח", אבל בסידור שבו הוא משתמש מופיעה ספירת העומר לפני "עלינו". האם מותר לו לדלג בסידור שלפניו על הדפים של ספירת העומר ולומר קודם עלינו לשבח?


אם כנים הדברים אזי גם בעל פה יהיה אסור לומר עלינו לשבח קודם ספירת העומר.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1479
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: חקירות באין מעבירין על המצוות

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ג' יוני 13, 2017 8:02 pm

לדלג פסוקי דזמרה כדי להספיק שמונה עשרה בציבור.
גם אילולא ההיפוך בצינורות.
שיהיה אסור מצד אין מעבירין על המצוות....

אליהו בן עמרם
הודעות: 1479
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: חקירות באין מעבירין על המצוות

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ו' יוני 19, 2020 3:04 pm

אליהו בן עמרם כתב:ברש"י יומא לג: בסוגיא דאין מעבירין איתא:
עבורי דרעא אטוטפתא - לאחר תפילין שבזרוע בשביל תפילין של ראש אסור דהא בזרוע פגע תחילה.

חקירה א':
האם אין מעבירין נאמר דווקא לגבי ה"חפצא" שאיתו עושים את המצוה, כגון תפילין או ציצית או מזבח הפנימי שצריך לדשנו, שאסור לו לעזוב אותו ולקיים מצוה בחפצא אחר, או שלאו בדווקא, כפי שלכאורה משמע מרש"י, שהרי ה"זרוע" איננה חפצא דמצוה, אלא רק שעליה מניח.

והנפק"מ:
1. האם יכול לעבור על בית מדרש אחד בדרכו להתפלל/ללמוד בבית מדרש אחר (וכבר חקר בזה הרב אבן טובה לפני כחצי שנה), או שאסור מצד "אין מעבירין".
2. אם מונחות לפניו כמה קופות צדקה, בזו אחר זו, האם אסור לו לדלג על הראשונה כדי לשים מטבעותיו בשניה שאחריה. (הרי אין זה העני בעצמו)
3. אם נוהג לספור ספירת העומר לאחר "עלינו לשבח", אבל בסידור שבו הוא משתמש מופיעה ספירת העומר לפני "עלינו". האם מותר לו לדלג בסידור שלפניו על הדפים של ספירת העומר ולומר קודם עלינו לשבח?


מצאתי בס"ד במהר"ם מינץ סי' ק"ט - הגהות סעיף מ"ט, בענין קידושין בטבעת - כיצד?, וז"ל:
"וצריך החתן לקדש בימין דידיה וגם בימין הכלה, ובאצבע הסמוך לאגודל שנקרא אצבע ישים הטבעת.
ואין להקשות, היה לו לקדש באגודל כי אין מעבירין על המצוות (פסחים ס"ד:),
די"ל הטעם דאין דרך נשים לשאת טבעת באגודל, כי הוא דרך אנשים, והווי קצת בכלל לא יהיה כלי גבר על אשה. עכ"ל.

מדבריו למדתי לכאו':
א. דין "אין מעבירין" נאמר לא רק ב"חפצא" שאיתו עושים את המצוה, אלא גם ב"אצבע" שאיתה משתמשים כדי לקבל את טבעת הקידושין. כלומר כל היכי תמצי שאיתה אני מקיים את המצוה, והיא נמצאת לפני, אין אני רשאי לדלג עליה. (יתכן, בגלל שזה מהיר יותר כי זה זמין קודם, משא"כ אם הענין שלא לדלג על "חפצא" של מצוה, שאז הייתי אומר, שיש בזה זילותא ל"חפצא" הזמין לפני, שמדלגים עליו ולא עושים את מה שצריך לעשות בו, כי זה ייעודו)

ועוד למדתי אגב אורחה:
ב. דרך הגבר לענוד טבעת באגודל, ואין בזה "לא ילבש".
ג. יש "קצת" (חשש) איסור "לא ילבש" לאשה/גבר בענידת טבעת על מקום שעונד אותה הצד השני. כלומר למרות שמדובר בטבעת המיועדת לנשים בלבד (ולא סוג ה"בגד" גורם), אך ה"מקום" גורם...
האם זה אומר, לדוגמא, שאסור לגבר לעטות על ראשו מטפחת/כפייה/ג'לביה וכיוצ"ב בעיטוף מלא, כיון שכך דרכן של נשים? לכסות את כל ראשן. (ואת"ל, שגם גברים דרכם לעטוף את כל ראשם בתפילה, אך אולי זה רק בתפילה, וגם ה"זמן" גורם...)
והאם זה אומר, שיש חשש של "לא ילבש" לגבר שגורב גרביים ארוכות עד ברכיו, כדרך הנשים? (וכמובן, שאלה שנהגו בזה, כך דרכם של גברים גם, ואין בזה איסור לכאו')
והאם זה אומר, שאסור לגבר ללכת עם נעלים ללא גרביים, כיון שדרכן של נשים ללכת כך? (גם נשים דתיות מקהילות מסויימות, שנהגו להקל בזה וסומכין על מי שהתיר בכה"ג).
והאם זה אומר, שאסור לגבר מקורח לעטות על ראשו "פאה" של גברים, רק בגלל שדרך נשים ללכת עם פאה על הראש?
והאם זה אומר, שאסור לגבר לשים משקפי שמש (של גברים) על שערות ראשו למעלה מעיניו, רק בגלל שכך דרך הנשים ללכת כך ולהתייפות בזה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 357 אורחים