מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מומר להכעיס - מלאכה שאינה צריכה לגופה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

מומר להכעיס - מלאכה שאינה צריכה לגופה

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' יוני 16, 2017 1:07 am

למה מומר להכעיס שחילל שבת חייב מיתה, הרי זה מלאכה שאינה צריכה לגופה?
[שאלה שנשאלה בבית ההוראה דהיינו האוזניים...]

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מומר להכעיס - מלאכה שאינה צריכה לגופה

הודעהעל ידי קראקובער » ו' יוני 16, 2017 1:13 am

יש קושיא דומה למ"ד מקושש לש"ש נתכון והאריכו בזה בקדושת לוי ובמהרש"א.

אש משמים
הודעות: 2474
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: מומר להכעיס - מלאכה שאינה צריכה לגופה

הודעהעל ידי אש משמים » ו' יוני 16, 2017 2:08 am

מסתמא חייב על הכפירה שבזה ולא על המלאכה.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: מומר להכעיס - מלאכה שאינה צריכה לגופה

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' יוני 16, 2017 4:27 am

אש משמים כתב:מסתמא חייב על הכפירה שבזה ולא על המלאכה.

א"כ לא היה חייב סקילה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13275
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מומר להכעיס - מלאכה שאינה צריכה לגופה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יוני 16, 2017 9:04 am

נהר שלום כתב:
אש משמים כתב:מסתמא חייב על הכפירה שבזה ולא על המלאכה.

א"כ לא היה חייב סקילה.

ואימא הכי נמי?

בן ראובן
הודעות: 983
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: מומר להכעיס - מלאכה שאינה צריכה לגופה

הודעהעל ידי בן ראובן » ו' יוני 16, 2017 6:04 pm

"שביק התירא ואכיל איסורא" זה מלאכה שאינה צריכה לגופה?

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: מומר להכעיס - מלאכה שאינה צריכה לגופה

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' יוני 16, 2017 7:35 pm

עזריאל ברגר כתב:
נהר שלום כתב:
אש משמים כתב:מסתמא חייב על הכפירה שבזה ולא על המלאכה.

א"כ לא היה חייב סקילה.

ואימא הכי נמי?

זה היה צריך ליכתב מפורש בש"ס.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מומר להכעיס - מלאכה שאינה צריכה לגופה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ש' יוני 17, 2017 11:40 pm

לשון הרמב"ם פ"ה מיסודי התורה ה"י "...בשאט נפש להכעיס", ומשמע שכל להכעיס אינו בשביל להכעיס את הרבש"ע, אלא שביק התירא ואכל איסורא סתם, ולא מפני שניחא ליה יותר באיסור מההיתר, וממילא אינו בכלל מלשאצל"ג.

בן ראובן
הודעות: 983
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: מומר להכעיס - מלאכה שאינה צריכה לגופה

הודעהעל ידי בן ראובן » א' יוני 18, 2017 8:17 am

פרי יהושע כתב:לשון הרמב"ם פ"ה מיסודי התורה ה"י "...בשאט נפש להכעיס", ומשמע שכל להכעיס אינו בשביל להכעיס את הרבש"ע, אלא שביק התירא ואכל איסורא סתם, ולא מפני שניחא ליה יותר באיסור מההיתר, וממילא אינו בכלל מלשאצל"ג.


אפילו אם ניחא ליה יותר מבאיסור מבהיתר, כיון שסו"ס לא עשה ההיתר אלא האיסור ועשאו לצורכו, למה יהיה משאצל"ג?

הרואה
הודעות: 2178
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מומר להכעיס - מלאכה שאינה צריכה לגופה

הודעהעל ידי הרואה » א' יוני 18, 2017 8:31 am

שתי תשובות:
א. ייתכן בהחלט שמומר עשה להכעיס מלאכה שצריכה לגופה וקטף פרי בשבת על מנת לאכלו להכעיס.
ב. לא מודדים בבית דין עד כמה נתכוון לגופה, אלא עדים מעידים שקטף פרי, סוקלים אותו ולא שואלים אותו על כוונות.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מומר להכעיס - מלאכה שאינה צריכה לגופה

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' יוני 18, 2017 8:21 pm

הרואה כתב:ב. לא מודדים בבית דין עד כמה נתכוון לגופה, אלא עדים מעידים שקטף פרי, סוקלים אותו ולא שואלים אותו על כוונות.

אם מלאשצל"ג פטור, האיך יסקלו אותו קודם שיבררו דבר זה?.

ומעניין לעניין באותו עניין אכתוב כאן דבר נאה השייך לכאן בפרשת השבוע ממה ששוחחנו עליו כיום:

בתוס' הק' מפני מה לא ידע משה מה מיתתו של מקושש והלא נא' ומחלליה מות יומת, והיינו בחנק כל שלא נתפרש אחרת, ותירץ דלא ידע מפני דדן דאימא מיתתו בסקילה כעע"ז.

והק' רעק"א דא"כ באמת מנ"ל שכל מחלל שבת דינו בסקילה אימא רק מקושש שחילל בפרהסיא שהוא כמומר לע"ז בכה"ת כולה ונשאר בצ"ע.

ויתכן די"ל דהלא זה פשוט דאין מחלל שבת בפרהסיא כעע"ז אלא מפני שמראה שאינו מאמין במעשה בראשית, ששמירת שבת היא עדות לה וכמפורש בתורה, ואכן מכאן יש לדון לעניין חילונים שבזמנינו שאינן כמומרים לכה"ת, שאין מקשרים את חילול שבת שלהם לכפירה במעשה בראשית, וכבר עמד על מעין כך בשו"ת בנין ציון החדשות ס' כ"ג.

ולפי"ז יש לומר דמקושש כיון ולא הייתה כוונת אלא לש"ש, בודאי לא חשיב ככופר ועע"ז, ואם דינו בסקילה מוכח שכל מחלל שבת אף בצנעה דינו בסקילה, ומיושב כו"פ קו' רעק"א.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 507 אורחים