עמוד 1 מתוך 1

האם יש מלקות בבא הרוג ברגליו?

פורסם: ו' יוני 16, 2017 5:23 pm
על ידי ש. ספראי
בעדי הכחשה לא לוקין, כי הוי תרי ותרי. בעדי הזמה לוקין במקום דא"צ באזהרה כמו בממון (או בבן גרושה וגלות וכו').
האם בבא הרוג ברגליו לוקים?
מצד אחד, אי"ז הזמה.
מצד שני, זה לא רק הכחשה בה אין הוכחה למיהמנות הכת השניה ע"פ הכת הראשונה, כי המציאות הוכיחה שהכת שהעידה שיקרה, וא"כ אולי שילקו מדין לא תענה ברעך עד שקר.
(אם כי לישנא דקרא מוכיח שלוקין רק כשעדים הזימו).
מה דעתכם?

Re: האם יש מלקות בבא הרוג ברגליו?

פורסם: ש' יוני 17, 2017 12:42 am
על ידי בור ריק
ב"ק עד: עדים שהוכחשו בנפש לוקין ופריך תו"ת נינהו ומשני בבא הרוג ברגליו ועי' פנ"י מכות ב. נקט דאין לוקין ולכאו' תמו' מגמרא הנ"ל

Re: האם יש מלקות בבא הרוג ברגליו?

פורסם: ש' יוני 17, 2017 9:48 pm
על ידי ש. ספראי
ישר כח

Re: האם יש מלקות בבא הרוג ברגליו?

פורסם: ש' יוני 17, 2017 9:55 pm
על ידי ש. ספראי
בור ריק כתב:ועי' פנ"י מכות ב. נקט דאין לוקין ולכאו' תמו' מגמרא הנ"ל


הפנ"י מצטט את ד' הרמב"ן עה"פ והנה עד שקר העד. וכוונתו היא לענין קיום דין "כאשר זמם" ולא לענין מלקו דלא תענה, ולק"מ.

Re: האם יש מלקות בבא הרוג ברגליו?

פורסם: א' יוני 18, 2017 5:24 am
על ידי בור ריק
ש. ספראי כתב:
בור ריק כתב:ועי' פנ"י מכות ב. נקט דאין לוקין ולכאו' תמו' מגמרא הנ"ל


הפנ"י מצטט את ד' הרמב"ן עה"פ והנה עד שקר העד. וכוונתו היא לענין קיום דין "כאשר זמם" ולא לענין מלקו דלא תענה, ולק"מ.

כוונתי לדברי הפנ"י ב: ד"ה ות"ל ומבואר שם להדיא דס"ל דליכא מלקות מקרא דלא תענה אלא ע"י הזמה גמורה

Re: האם יש מלקות בבא הרוג ברגליו?

פורסם: א' יוני 18, 2017 7:27 am
על ידי מיללער
בור ריק כתב:ב"ק עד: עדים שהוכחשו בנפש לוקין ופריך תו"ת נינהו ומשני בבא הרוג ברגליו ועי' פנ"י מכות ב. נקט דאין לוקין ולכאו' תמו' מגמרא הנ"ל

בעצם אי יש מלקות על לא תענה תלוי אי לאו שאב"מ לוקין עליו עי' מכות ד: והא דעדות בבן גרושה לוקין נחלקו המפ' באלו נערות כתובות לג. אי אזהרתיה מלא תענה או שזה חידוש של והיה אם בן הכות על אף שאב"מ והדברים ארוכין.

ובאמת ברש"י בב"ק שם ד"ה לוקין נתקשה בזה דהרי אין מלקות על לא תענה שהיא לאו שאב"מ ותי' דבפי' ריבתה תורה מלקות בעדים זוממין מהכ' והצדיקו וגו' והיה אם בן, ע"כ, אבל לכאורה זהו דוקא בהזמה ולא בהכחשה, וע'.בתוס' שם ד"ה הוה ליה.

ואם כנים הדברים אולי הפ"י נקט דהסוגיא בב"ק אזיל אליבא דמ"ד לאו שאב"מ לוקין עליו, אבל לדידן אין מלקות על הגדת עדות שקר אלא בהזמה גמורה.