עמוד 1 מתוך 1

איסור 'לא ילבש'

פורסם: ב' יוני 19, 2017 5:53 am
על ידי נהר שלום
מתי עובר על איסור 'לא ילבש' רק בשעת הלבישה או כל זמן שלבוש?

Re: איסור 'לא ילבש'

פורסם: ב' יוני 19, 2017 8:24 am
על ידי שמואל דוד
משמעות לא ילבש משמע שהאיסור בשעת לבישה אולם תחילת הפסוק לא יהיה כלי גבר על אשה משמע להיפך וצ"ע

Re: איסור 'לא ילבש'

פורסם: ב' יוני 19, 2017 8:45 am
על ידי אוצר החכמה
גם בשעטנז כתוב גם לא תלבש שעטנז ובכל אופן מבואר בגמרא שהאיסור גם כשנשאר לבוש בו הרואה כלאים בחבירו פושטו אפילו בשוק.

Re: איסור 'לא ילבש'

פורסם: ב' יוני 19, 2017 8:54 am
על ידי קראקובער
היה לבוש כלאים כל היום חייב על כל אחת ואחת וכו' רב אשי אמר אפילו לא שהה אלא כדי לפשוט וללבוש חייב. (מכות כא) . הר"ן מפרש, הטעם שחייב אף על פי שלא עשה מעשה, כיון שעשה מעשה כשלבש, ועכשיו שוהה כדי לפשוט וללבוש, נחשב למעשה, כיון שהתרו בו על כל שהיה ושהיה. וכן פירש התוספות בשבועות [יז, א ד"ה או אין].

Re: איסור 'לא ילבש'

פורסם: ב' יוני 19, 2017 9:28 am
על ידי אוצר החכמה
זה לגבי מלקות שצריך מעשה אבל איסור יש בכל אופן. אפילו אם הפך כלאים רק אחרי שלבש כגון שנעשה קשר בתכיפה באופן שחובר.

או אם לבש בשוגג שאז אין צריך להודיעו משום כבוד הבריות מכל מקום אם נודע לו צריך לפשוט ולא אמרינן שנשאר בגדר שוגג כי לבישתו היתה שוגג.

אבל אם כך בעצם מהגמרא שהבאתי אין ראייה שהרי דיברה במזיד.

Re: איסור 'לא ילבש'

פורסם: ב' יוני 19, 2017 10:32 am
על ידי אש משמים
נהר שלום כתב:מתי עובר על איסור 'לא ילבש' רק בשעת הלבישה או כל זמן שלבוש?

ע"פ סברת האיסור יש לומר שעובר בכל רגע ורגע דאין התורה חפצה שישב בין הנשים וידמה להן וכן אין רצונה באשה בין האנשים ותדמה להם.
(אגב נראה, שבבגדים של היום אין הנשים עוברות באיסור זה משום שיש להן בגדים המיוחדים להן והכל יודעים מי אשה ומי האיש, אכן יש 'תכלית' האיסור בעירבוב הנשים באנשים)

Re: איסור 'לא ילבש'

פורסם: ב' יוני 19, 2017 12:11 pm
על ידי קראקובער
אוצר החכמה כתב:זה לגבי מלקות שצריך מעשה אבל איסור יש בכל אופן. אפילו אם הפך כלאים רק אחרי שלבש כגון שנעשה קשר בתכיפה באופן שחובר.


בוודאי זה אסור כל רגע ויש גדרים כדי שזה יתחשב כלבישה חדשה לגבי מלקות , עכ"פ רואים שזה לא איסור חד פעמי.

Re: איסור 'לא ילבש'

פורסם: ב' יוני 19, 2017 12:55 pm
על ידי אוצר החכמה
אנחנו בעצם מסכימים ולא מתווכחים.

Re: איסור 'לא ילבש'

פורסם: ב' יוני 19, 2017 12:57 pm
על ידי אוצר החכמה
אש משמים כתב:
נהר שלום כתב:מתי עובר על איסור 'לא ילבש' רק בשעת הלבישה או כל זמן שלבוש?

ע"פ סברת האיסור יש לומר שעובר בכל רגע ורגע דאין התורה חפצה שישב בין הנשים וידמה להן וכן אין רצונה באשה בין האנשים ותדמה להם.
(אגב נראה, שבבגדים של היום אין הנשים עוברות באיסור זה משום שיש להן בגדים המיוחדים להן והכל יודעים מי אשה ומי האיש, אכן יש 'תכלית' האיסור בעירבוב הנשים באנשים)


מה הכוונה אין הנשים עוברות באיסור זה? מתי? אם אישה מתלבשת כמו בחור ישיבה למה לא תעבור. על בגד אחד יש את הב"ח שאינו דאורייתא.
ואם כוונתך למכנסי נשים זה פשוט שאין בזה לא ילבש רק איסור משום צניעות.

Re: איסור 'לא ילבש'

פורסם: ב' יוני 19, 2017 2:02 pm
על ידי אש משמים
אוצר החכמה כתב:
אש משמים כתב:(אגב נראה, שבבגדים של היום אין הנשים עוברות באיסור זה משום שיש להן בגדים המיוחדים להן והכל יודעים מי אשה ומי האיש, אכן יש 'תכלית' האיסור בעירבוב הנשים באנשים)


מה הכוונה אין הנשים עוברות באיסור זה? מתי? אם אישה מתלבשת כמו בחור ישיבה למה לא תעבור. על בגד אחד יש את הב"ח שאינו דאורייתא.
ואם כוונתך למכנסי נשים זה פשוט שאין בזה לא ילבש רק איסור משום צניעות.


אכן זה מה שכ' דבבגדים המיוחדים להן לא יעברו.

Re: איסור 'לא ילבש'

פורסם: ב' יוני 19, 2017 3:08 pm
על ידי קראקובער
אוצר החכמה כתב:אנחנו בעצם מסכימים ולא מתווכחים.


מסכימים רק לזמן קצר כדי שיעור לפשוט וללבוש....

ואם כוונתך למכנסי נשים זה פשוט שאין בזה לא ילבש רק איסור משום צניעות.


בכלל לא פשוט ודנו בזה הפוסקים.

Re: איסור 'לא ילבש'

פורסם: ב' יוני 19, 2017 7:40 pm
על ידי נהר שלום
קראקובער כתב:
אוצר החכמה כתב:זה לגבי מלקות שצריך מעשה אבל איסור יש בכל אופן. אפילו אם הפך כלאים רק אחרי שלבש כגון שנעשה קשר בתכיפה באופן שחובר.


בוודאי זה אסור כל רגע ויש גדרים כדי שזה יתחשב כלבישה חדשה לגבי מלקות , עכ"פ רואים שזה לא איסור חד פעמי.

אמר ר' יוחנן המעביר בית השחי ובית הערוה לוקה משום (דברים כב, ה) לא ילבש גבר שמלת אשה.

האם גם כאן שאין אפשרות להסיר האיסור עובר בכל רגע?

Re: איסור 'לא ילבש'

פורסם: ב' יוני 19, 2017 8:57 pm
על ידי שמואל דוד
שמואל דוד כתב:משמעות לא ילבש משמע שהאיסור בשעת לבישה אולם תחילת הפסוק לא יהיה כלי גבר על אשה משמע להיפך וצ"ע

בע"ה מצאתי שכ"כ בספר משנת חכמים הלכות עכו"ם (עמוד קכב-א) וברוך שכוונתי וע"ע במנ"ח מצוה תקמב תקמג

Re: איסור 'לא ילבש'

פורסם: ג' יוני 20, 2017 9:14 am
על ידי קראקובער
נהר שלום כתב: ר' יוחנן המעביר בית השחי ובית הערוה לוקה משום (דברים כב, ה) לא ילבש גבר שמלת אשה.

האם גם כאן שאין אפשרות להסיר האיסור עובר בכל רגע?


למאי נפקא מינה?

Re: איסור 'לא ילבש'

פורסם: ג' יוני 20, 2017 9:26 am
על ידי אוצר החכמה
נהר שלום כתב:
קראקובער כתב:
אוצר החכמה כתב:זה לגבי מלקות שצריך מעשה אבל איסור יש בכל אופן. אפילו אם הפך כלאים רק אחרי שלבש כגון שנעשה קשר בתכיפה באופן שחובר.


בוודאי זה אסור כל רגע ויש גדרים כדי שזה יתחשב כלבישה חדשה לגבי מלקות , עכ"פ רואים שזה לא איסור חד פעמי.

אמר ר' יוחנן המעביר בית השחי ובית הערוה לוקה משום (דברים כב, ה) לא ילבש גבר שמלת אשה.

האם גם כאן שאין אפשרות להסיר האיסור עובר בכל רגע?


לא.