עמוד 1 מתוך 1

ריח ניחוח בקרבן האם הוא דווקא בהקטרה?

פורסם: ג' יוני 20, 2017 1:47 pm
על ידי אִיךְ-מֶיְין
מנחות דף נז: "איתמר המעלה מכולם על גבי הכבש רבי יוחנן אמר חייב, ר' אלעזר אמר פטור, רבי יוחנן אמר חייב דתניא: המזבח אין לי אלא מזבח כבש מנין תלמוד לומר ואל המזבח לא יעלו".
וכתב רבנו גרשום:
רבנו גרשום מנחות נז ע''ב.jpg
רבנו גרשום מנחות נז ע''ב.jpg (5.58 KiB) נצפה 2527 פעמים

וקשה הא בקרא כתיב בהמשך: "ואל המזבח לא יעלו לריח ניחוח"

ולכאורה ריח ניחוח פירושו הקטרה ואיך כתב רבנו גרשום דבהעלאה בלבד עובר?

ובכן אני מחפש מקור ששייך ריח ניחוח ללא הקטרה, אודה לכל מידע בנושא.

Re: ריח ניחוח בקרבן האם הוא דווקא בהקטרה?

פורסם: ה' יוני 22, 2017 10:42 am
על ידי אִיךְ-מֶיְין
אולי יש להביא ראיה מפרשת נסכים (שלח)?
הרי היין אינו מוקטר, אלא הולך לשיתין, ובכ"ז כתיב ביה ריח ניחוח!

פרשת שלח.jpg
פרשת שלח.jpg (68.04 KiB) נצפה 2512 פעמים

Re: ריח ניחוח בקרבן האם הוא דווקא בהקטרה?

פורסם: ה' יוני 22, 2017 12:05 pm
על ידי פלתי
אִיךְ-מֶיְין כתב:אולי יש להביא ראיה מפרשת נסכים (שלח)?
הרי היין אינו מוקטר, אלא הולך לשיתין, ובכ"ז כתיב ביה ריח ניחוח!

פרשת שלח.

ראה רש"י שם:
111.jpg
111.jpg (721.22 KiB) נצפה 2508 פעמים


ובאמת בזבחים ס"ל לשמואל דשמן הבא בנדבה מזלפו על גבי האישים. אבל הרמב"ם פסק דלעולם בשיתין.

Re: ריח ניחוח בקרבן האם הוא דווקא בהקטרה?

פורסם: ו' יוני 23, 2017 12:05 pm
על ידי אִיךְ-מֶיְין
פלתי כתב:
אִיךְ-מֶיְין כתב:אולי יש להביא ראיה מפרשת נסכים (שלח)?
הרי היין אינו מוקטר, אלא הולך לשיתין, ובכ"ז כתיב ביה ריח ניחוח!

פרשת שלח.

ראה רש"י שם:
111.jpg


ובאמת בזבחים ס"ל לשמואל דשמן הבא בנדבה מזלפו על גבי האישים. אבל הרמב"ם פסק דלעולם בשיתין.

ייש"כ למו"ה פלתי שליט"א.
אמנם מדוע רש"י כתב זאת רק בפס' י' שכתוב גם 'אשה' ולא כבר בפס' ז'?

Re: ריח ניחוח בקרבן האם הוא דווקא בהקטרה?

פורסם: א' יוני 25, 2017 12:52 pm
על ידי פלתי
משום שאתה ציינת פסוק י' וסימנת עליו סימנים, על זה ציינתי לרש"י הנ"ל.
אבל באמת רש"י כתב זאת רק בפסוק י' משום דשם כתיב אשה, ויין אינו לאשים. אבל בפסוק ז' דכתיב רק ריח ניחוח, שפיר קאי ריח ניחוח על היין, שגם בניסוך בעלמא בלא הקטרה איכא ריח.
אבל באמת אין משום ראיה לענין בשר, דאיכא למימר דדוקא ביין דריחו נודף איכא ריח בניסוך בעלמא. משא"כ בשר ואימורין לעולם אין לו ריח אלא בהקטרה.
ונראה לי ראיה לדבר מהגמרא בזבחים דף מ"ו ע"ב דאמרינן התם: לשם ריח, לאפוקי אברים שצלאן והעלן, דלא. דאמר רב יהודה אמר רב אברים שצלאן והעלן אין בהם משום ריח.
ופירש"י דכיון שצלאן תחילה חוץ למערכה תו לא מסקי ריחא. אלמא צריך ריח ממש שעולה ע"י האש. כן נראה לי.

Re: ריח ניחוח בקרבן האם הוא דווקא בהקטרה?

פורסם: א' יוני 25, 2017 1:01 pm
על ידי אִיךְ-מֶיְין
פלתי כתב:
אִיךְ-מֶיְין כתב:אולי יש להביא ראיה מפרשת נסכים (שלח)?
הרי היין אינו מוקטר, אלא הולך לשיתין, ובכ"ז כתיב ביה ריח ניחוח!

פרשת שלח.

ראה רש"י שם:
ריח נחוח.jpg
ריח נחוח.jpg (721.22 KiB) נצפה 2478 פעמים


במחשבה ראשונה חשבתי, שהדיבור המתחיל ברש"י אמור להיות 'אשה' ולא 'אשה ריח' כנדפס, והראיה שבהמשך כתב רש"י: אבל היין אינו אשה.
אבל מה לעשות שבכת"י לייפציג (המוסמך מאד!) של רש"י עה"ת זהו הדיבור המתחיל...

רש''י כת''י לייפציג.jpg
רש''י כת''י לייפציג.jpg (37.62 KiB) נצפה 2478 פעמים

Re: ריח ניחוח בקרבן האם הוא דווקא בהקטרה?

פורסם: א' יוני 25, 2017 1:06 pm
על ידי אִיךְ-מֶיְין
פלתי כתב: אבל בפסוק ז' דכתיב רק ריח ניחוח, שפיר קאי ריח ניחוח על היין, שגם בניסוך בעלמא בלא הקטרה איכא ריח.
אבל באמת אין משום ראיה לענין בשר, דאיכא למימר דדוקא ביין דריחו נודף איכא ריח בניסוך בעלמא. משא"כ בשר ואימורין לעולם אין לו ריח אלא בהקטרה.
.


מה שכתבת כאן שיין צריך להיות ריחו נודף הוא משנה במנחות פו: "ואינו ממלא את החבית עד פיה כדי שיהיה ריחו נודף" ואמר לי ת"ח אחד שלכאורה היכן מצינו דין שיהא 'ריחו נודף' ? אלא התשובה שבפרשת נסכים כתיב ריח ניחוח וקאי לכאורה על היין... והוא נפלא, וכת"ר כאמור ג"כ רמז לזה וייש"כ.
אמנם תימה מדוע לא מצינו לאחד מהמפרשים שעמד בזה?

Re: ריח ניחוח בקרבן האם הוא דווקא בהקטרה?

פורסם: א' יוני 25, 2017 7:45 pm
על ידי פלתי
אִיךְ-מֶיְין כתב:
פלתי כתב: אבל בפסוק ז' דכתיב רק ריח ניחוח, שפיר קאי ריח ניחוח על היין, שגם בניסוך בעלמא בלא הקטרה איכא ריח.
אבל באמת אין משום ראיה לענין בשר, דאיכא למימר דדוקא ביין דריחו נודף איכא ריח בניסוך בעלמא. משא"כ בשר ואימורין לעולם אין לו ריח אלא בהקטרה.
.


מה שכתבת כאן שיין צריך להיות ריחו נודף הוא משנה במנחות פו: "ואינו ממלא את החבית עד פיה כדי שיהיה ריחו נודף" ואמר לי ת"ח אחד שלכאורה היכן מצינו דין שיהא 'ריחו נודף' ? אלא התשובה שבפרשת נסכים כתיב ריח ניחוח וקאי לכאורה על היין... והוא נפלא, וכת"ר כאמור ג"כ רמז לזה וייש"כ.
אמנם תימה מדוע לא מצינו לאחד מהמפרשים שעמד בזה?

מה שכתבתי ריח נודף, לא התכוונתי בדוקא, רק התכוונתי שיש לו ריח בפני עצמו, ולאפוקי מבשר שאין לו ריח בלא צליה.
ובאמת איני חושב שזה הפשט במשנה דמנחות. דכל דיני המשנה שם הם לענין עשיית היין של נסכים שיהיה היין משובח. ושפיר י"ל דגם הדין דבעינן שיהא ריחה נודף הוא משום שבח היין ולא משום דינא דריח ניחוח. ולפי זה גם אם אין ריחו נודף, מ"מ כל שיש לו ריח בעצם, אית ביה שפיר משום ריח ניחוח.