עמוד 1 מתוך 1

אלמנה שנישאה שוב, האם יכולה להיקרא אלמנת-הראשון?

פורסם: ו' יוני 23, 2017 12:21 pm
על ידי הפשטן
או שמא גדר "אלמנה" שייך רק במי שטרם נישאה בשנית?

Re: אלמנה שנישאה שוב, האם יכולה להיקרא אלמנת-הראשון?

פורסם: ו' יוני 23, 2017 12:27 pm
על ידי מה שנכון נכון
לא ברורה לי כוונת השאלה (לענין אלמנה לא תענון?). מ"מ ראה יבי"א ח"י יו"ד סימן מז
ובדבר שאלתכם אודות מר יצחק רוזנפלד נ"י שרכש בשעתו ב' מקומות לאחר אריכות ימים ושנים עבורו ועבור אשתו טובה, והוא בעלה השני. האשה נפטרה ונקברה במקום המיועד לה, ובניה מבעלה הראשון הקימו מצבה על קברה, וברצונם לחקוק על המצבה הנוסח: "פ"נ... מרת טאבע מינדל רוזנפלד לשעבר פריידנברג", הבעל מתנגד לחקיקת המלים "לשעבר פריידנברג", שזה שם בעלה הראשון. ובגלל זה התעכבה חקיקת הכתובת הנ"ל על המצבה. ונפשם בשאלתם, אם זכאי הבעל רוזנפלד אליבא דהלכתא להתנגד לכך.
הנה בזוהר הקדוש בראשית (דכ"א ע"ב) איתא: מכאן נוקבא דאתנסבת לתרין, בההוא עלמא דאתי אהדרת לקדמאה. וכן מבואר במעבר יבק. וכ"כ הגרי"ח בשו"ת רב פעלים ח"ב (סוד ישרים סי' ב), שבתחיית המתים חוזרת האשה לבעלה הראשון. ועל פי זה פסק בשו"ת זרע אמת ח"ב (סי' קמו), שאלמנה שנישאת לאחר, ומתה, תקבר אצל בעלה הראשון. וכן העלה במסגרת השלחן יו"ד (סי' שסו), מטעם שאין אשה כורתת ברית אלא למי שעשאה כלי (סנהדרין כב ב), והוא זיווג ראשון שלה. וכן עשה מעשה לקוברה אצל בעלה הראשון. ע"ש. ואין להקשות ממ"ש החתם סופר (סי' שנה), שאשה שנתאלמנה ונישאת לאחר אינה צריכה להתאבל בליקוט עצמות של בעלה הראשון, שנישואיה השניים מפקיעים קרבת בעלה הראשון אליה לגמרי. ע"ש. דהתם מיירי שהיא עודנה קשורה עם בעלה השני בנישואין, משא"כ לאחר מיתה, שהופקעה ממנה זיקת נישואיה לשני, גם החתם סופר יודה שחוזרת לבעלה הראשון, כד' הזוה"ק. וכן חילק לנכון בדברי יוסף קנוויץ בתשובה (סי' יד). וכן הורה הלכה למעשה לקוברה אצל בעלה הראשון. וכן העיר המהרש"ם בגילוי דעת בסוה"ס (סי' רלד), עפ"ד הזוה"ק. וע"ע בדברי שאול על יו"ד (סי' שסו). ובספר אבן יעקב (סי' לד). ולכן גם לענין שם משפחת בעלה הראשון, שפיר דמי לכותבו על המצבה, ואין ביד בעלה השני לעכב. והרשות ביד הבנים לחקוק המצבה כנוסחתם הנ"ל.

Re: אלמנה שנישאה שוב, האם יכולה להיקרא אלמנת-הראשון?

פורסם: ו' יוני 23, 2017 12:30 pm
על ידי הפשטן
מה שנכון נכון כתב:לענין אלמנה לא תענון?

למשל.
אם כי בעיקר התכוונתי לשאול באופן כללי (לאו דווקא עם נ"מ לדינא), האם מקובל לכנותה "אלמנה", או לפחות "אלמנת הראשון", או שמא עכשיו כבר לא שייך להזכיר בה שם "אלמנה" כלל, בשום צד ואופן שיהיה, מאחר שעכשיו היא נשואה (אם כי פשיטא לי שגם עכשיו אפשר לומר עליה בלשון עבר, שהיא "התאלמנה" מהראשון).

מה שנכון נכון כתב: מ"מ ראה יבי"א ח"י יו"ד סימן מז

יש"כ. עכ"פ, מדבריו אני למד, שאם היא עדין חיה, אז לא שייך לקוראה "אלמנת הראשון" (או שמא עדין שייך לקוראה כך, משום דדילמא החת"ס המובא ביבי"א לא דן על הכינוי עצמו).

Re: אלמנה שנישאה שוב, האם יכולה להיקרא אלמנת-הראשון?

פורסם: ו' יוני 23, 2017 12:55 pm
על ידי קראקובער
גמרא בקידושין (עז:) באשה שהיתה אלמנת ראובן ושמעון ולוי שזה נקרא שמות מחולקים לגבי איסור כה"ג באלמנה.

Re: אלמנה שנישאה שוב, האם יכולה להיקרא אלמנת-הראשון?

פורסם: ו' יוני 23, 2017 1:33 pm
על ידי הפשטן
קראקובער כתב:גמרא בקידושין (עז:) באשה שהיתה אלמנת ראובן ושמעון ולוי שזה נקרא שמות מחולקים לגבי איסור כה"ג באלמנה.


א. לענ"ד אין משם ראייה לכך שהיא יכולה להיקרא אלמנת הראשון, דהילך לשון הגמ' שם: "מהו דתימא הרי שמות מוחלקים" (כלומר שלושה בעלים קודמים שהיא אלמנתם) ויתחייב שלוש פעמים, קמ"ל דאינו חייב אלא אחת. אבל עדין לא למדתי מהגמ' שם, האם גם למסקנה חשיבי שמות מוחלקים ואעפ"כ אינו חייב אלא אחת, או דילמא למסקנה לא חשיב שמות מוחלקים כלל, ואינו חייב אלא אחת (משום ד"גופים מוחלקים בעינן", היינו בעינן שלוש נשים, ונ"מ בכהן גדול שבא על שלוש-אלמנותיו של אותו איש, דחייב על כל אחת ואחת, משום דבתר גופים אזלינן, אע"ג דהכא הוי שם אחד היינו בעל קודם יחיד).

ב. ואדרבא משם ראייה הפוכה, שאשה זו אינה יכולה להיקרא "אלמנת הראשון", דהילך לשון הגמ' שם: "אלמנת ראובן שהיתה אלמנת שמעון שהיתה אלמנת לוי", ולא "אלמנת ראובן שהיא אלמנת שמעון שהיא אלמנת לוי". וכבר כתבתי בתגובתי אל מה שנכון נכון: "פשיטא לי שגם עכשיו אפשר לומר עליה בלשון עבר, שהיא 'התאלמנה' מהראשון", עד כאן לשוני שם, ופשיטא דה"ה שאפשר לומר שהיא "הייתה אלמנת הראשון", אך עדין שאלתי האם אפשר לומר עליה "שהיא אלמנת הראשון".

ג. ושו"ר ראייה ברורה לדבריי, מדברי המ"מ אישות יח א שכתב, דהא דקי"ל ברמב"ם שם שמשנתארסה לאיש אחר כבר אינה זכאית למזונות מנכסי בעלה הקודם שמת, ה"ט משום שמשנתארסה כבר אינה אלמנה.

Re: אלמנה שנישאה שוב, האם יכולה להיקרא אלמנת-הראשון?

פורסם: ו' יוני 23, 2017 4:59 pm
על ידי ביליצר
קצת נפק"מ לגבי חוזרת לבעלה הראשון בתחה"מ,,,אמרי בינה רב פעלים

Re: אלמנה שנישאה שוב, האם יכולה להיקרא אלמנת-הראשון?

פורסם: ש' יוני 24, 2017 11:10 pm
על ידי מלפנא
בספר מגד גבעות עולם א (שורקין) כותב ששאל להגרמ"פ אם יש איסור אלמנה לא תענון באלמנה שנישאה בזיו"ש.
וענה לו שאין לו ראיה מהג"מ. אבל היה מעשה בגאון ר יצחק אלחנן שנתאלמן והציעו לו אלמנה. והשיב שירא מהלאו של אלמנה לא תענון

Re: אלמנה שנישאה שוב, האם יכולה להיקרא אלמנת-הראשון?

פורסם: ש' יוני 24, 2017 11:13 pm
על ידי מיכאל1
מלפנא כתב:בספר מגד גבעות עולם א (שורקין) כותב ששאל להגרמ"פ אם יש איסור אלמנה לא תענון באלמנה שנישאה בזיו"ש.
וענה לו שאין לו ראיה מהג"מ. אבל היה מעשה בגאון ר יצחק אלחנן שנתאלמן והציעו לו אלמנה. והשיב שירא מהלאו של אלמנה לא תענון


אולי היראה הייתה שמא הנישואין לא ייצאו לפועל מחמתו ונמצא מענה אלמנה שנשארת באלמנותה?

Re: אלמנה שנישאה שוב, האם יכולה להיקרא אלמנת-הראשון?

פורסם: ש' יוני 24, 2017 11:14 pm
על ידי עושה חדשות

Re: אלמנה שנישאה שוב, האם יכולה להיקרא אלמנת-הראשון?

פורסם: ש' יוני 24, 2017 11:29 pm
על ידי צורב מתחיל
וַיֵּשֶׁב דָּוִד עִם אָכִישׁ בְּגַת הוּא וַאֲנָשָׁיו אִישׁ וּבֵיתוֹ דָּוִד וּשְׁתֵּי נָשָׁיו אֲחִינֹעַם הַיִּזְרְעֵאלִית וַאֲבִיגַיִל אֵשֶׁת נָבָל הַכַּרְמְלִית
שמואל א' כ"ז, ג

Re: אלמנה שנישאה שוב, האם יכולה להיקרא אלמנת-הראשון?

פורסם: א' יוני 25, 2017 12:09 pm
על ידי קראקובער
הפשטן כתב:
קראקובער כתב:גמרא בקידושין (עז:) באשה שהיתה אלמנת ראובן ושמעון ולוי שזה נקרא שמות מחולקים לגבי איסור כה"ג באלמנה.


א. לענ"ד אין משם ראייה לכך שהיא יכולה להיקרא אלמנת הראשון, דהילך לשון הגמ' שם: "מהו דתימא הרי שמות מוחלקים" (כלומר שלושה בעלים קודמים שהיא אלמנתם) ויתחייב שלוש פעמים, קמ"ל דאינו חייב אלא אחת. אבל עדין לא למדתי מהגמ' שם, האם גם למסקנה חשיבי שמות מוחלקים ואעפ"כ אינו חייב אלא אחת, או דילמא למסקנה לא חשיב שמות מוחלקים כלל, ואינו חייב אלא אחת (משום ד"גופים מוחלקים בעינן", היינו בעינן שלוש נשים, ונ"מ בכהן גדול שבא על שלוש-אלמנותיו של אותו איש, דחייב על כל אחת ואחת, משום דבתר גופים אזלינן, אע"ג דהכא הוי שם אחד היינו בעל קודם יחיד).

ב. ואדרבא משם ראייה הפוכה, שאשה זו אינה יכולה להיקרא "אלמנת הראשון", דהילך לשון הגמ' שם: "אלמנת ראובן שהיתה אלמנת שמעון שהיתה אלמנת לוי", ולא "אלמנת ראובן שהיא אלמנת שמעון שהיא אלמנת לוי". וכבר כתבתי בתגובתי אל מה שנכון נכון: "פשיטא לי שגם עכשיו אפשר לומר עליה בלשון עבר, שהיא 'התאלמנה' מהראשון", עד כאן לשוני שם, ופשיטא דה"ה שאפשר לומר שהיא "הייתה אלמנת הראשון", אך עדין שאלתי האם אפשר לומר עליה "שהיא אלמנת הראשון".

ג. ושו"ר ראייה ברורה לדבריי, מדברי המ"מ אישות יח א שכתב, דהא דקי"ל ברמב"ם שם שמשנתארסה לאיש אחר כבר אינה זכאית למזונות מנכסי בעלה הקודם שמת, ה"ט משום שמשנתארסה כבר אינה אלמנה.


פעם שמעתי מח"א שיש מהרי"ל שהיה זהיר ביותר באשתו בגלל שהיא היתה אלמנה.

למה לדחות פשטות הגמרא ששמות מחולקים אינו למסקנה?!

כתוב "שהיתה" כי ככה מדברים והרי שאלת לדינא ואיה"נ בנדרים היית צודק.

אין הוכחה מהמגיד משנה כי זה תנאי כתובה ובר מין דין יש אמוראים שגם בתבעוה להינשא אינה מקבלת ובוודאי יש לה עדיין שם אלמנה גם לשיטתך.

Re: אלמנה שנישאה שוב, האם יכולה להיקרא אלמנת-הראשון?

פורסם: א' יוני 25, 2017 1:07 pm
על ידי לבי במערב
קראקובער כתב: פעם שמעתי מח"א שיש מהרי"ל שהיה זהיר ביותר באשתו בגלל שהיא היתה אלמנה.

הובא בקישור שהביא לעיל "עושה חדשות"
עושה חדשות כתב: viewtopic.php?t=27908&start=40#p298304

___________________________________________
קראקובער כתב: כתוב "שהיתה" כי ככה מדברים והרי שאלת לדינא ואיה"נ בנדרים היית צודק.

זה מ"ש לעיל:
הפשטן כתב:אם כי בעיקר התכוונתי לשאול באופן כללי (לאו דווקא עם נ"מ לדינא), האם מקובל לכנותה "אלמנה", או לפחות "אלמנת הראשון", או שמא עכשיו כבר לא שייך להזכיר בה שם "אלמנה" כלל, בשום צד ואופן שיהיה, מאחר שעכשיו היא נשואה (אם כי פשיטא לי שגם עכשיו אפשר לומר עליה בלשון עבר, שהיא "התאלמנה" מהראשון).

נ"ל שאין צורך להוסיף.

Re: אלמנה שנישאה שוב, האם יכולה להיקרא אלמנת-הראשון?

פורסם: א' יוני 25, 2017 1:12 pm
על ידי קראקובער
הפשטן כתב:
מה שנכון נכון כתב:לענין אלמנה לא תענון?

למשל.


הספקת לחזור בו מאז?

Re: אלמנה שנישאה שוב, האם יכולה להיקרא אלמנת-הראשון?

פורסם: א' יוני 25, 2017 1:14 pm
על ידי הפשטן
קראקובער כתב:למה לדחות פשטות הגמרא ששמות מחולקים אינו למסקנה?!

ראשית, דחיתי בדרך "דילמא" (כלשוני שם). וכנודע דהרוצה להביא ראייה, מביא בכוח, אבל הדוחה את הראייה, דוחה בקש ובדרך דילמא.
שנית, וזה העיקר: הרי הגמ' עצמה אומרת "מהו דתימא", כלומר מראש היא מסייגת שהכל רק לפי ההוה אמינא, ולכן כתבתי, דהשתא דאתינא להכי שהכול רק לפי ההוה אמינא, א"כ כבר אין זה מן הנמנע, שגם האפשרות דחשיב כשמות מחולקים, היא רק לפי ההוה אמינא הנ"ל.

קראקובער כתב:כתוב "שהיתה" כי ככה מדברים, והרי שאלת לדינא.

תסתכל בתגובתי מיום שישי אל מה שנכון נכון, ותראה, שלא כפי הנחתך. אמנם אחרי שהוא נתן משל דנפקא מיניה לדינא, הסכמתי לזרום עם המשל ההוא (כי באמת אין טעם להתנגד), אבל מייד הוספתי שם להבהיר, שעיקר מה ששאלתי נשאל מלכתחילה "באופן כללי (לאו דווקא עם נ"מ)" אלא בעיקר כדי לדעת איך "מקובל לכנותה".

קראקובער כתב:אין הוכחה מהמגיד משנה כי זה תנאי כתובה.

אילו הייתי מביא ראייה מהרמב"ם שם, שפסק שאחרי שהתארסה היא כבר אינה ניזונית, הייתי יכול להבין את טענתך, דדילמא מה שפסק הרמב"ם הוא כדבריך רק בגלל שזה תנאי כתובה.
אבל הרי נזהרתי להביא את הראייה, לא מהרמב"ם, אלא מהמגיד משנה, שלא כתב שטעמו של הרמב"ם הוא כדבריך בגלל שזה תנאי כתובה, אלא כתב שזה בגלל שמשנתארסה, היא כבר אינה אלמנה. לענ"ד, יותר ברור מזה לא יכול להיות.

קראקובער כתב:ובר מין דין יש אמוראים שגם בתבעוה להינשא אינה מקבלת ובוודאי יש לה עדיין שם אלמנה גם לשיטתך.

אה"נ לפי אותם אמוראים נצטרך לומר שהטעם הוא כדבריך שזה תנאי כתובה, אבל אני דנתי, לא אליבא דאמוראים דלא איפסקא הילכתא כוותייהו, אלא אליבא דהמגיד משנה שדן הלכה למעשה אליבא דמה שפסק הרמב"ם.

Re: אלמנה שנישאה שוב, האם יכולה להיקרא אלמנת-הראשון?

פורסם: א' יוני 25, 2017 1:46 pm
על ידי קראקובער
הפשטן כתב:
קראקובער כתב:למה לדחות פשטות הגמרא ששמות מחולקים אינו למסקנה?!

ראשית, לא דחיתי, אלא כתבתי בדרך "דילמא" (כלשוני שם). וכנודע דהרוצה להביא ראייה, מביא בכוח, אבל הדוחה את הראייה, דוחה בקש ובדרך דילמא.
שנית, וזה העיקר: הרי הגמ' עצמה אומרת "מהו דתימא", כלומר מראש היא מסייגת שהכל רק לפי ההוה אמינא, ולכן כתבתי, דהשתא דאתינא להכי שהכול רק לפי ההוה אמינא, א"כ כבר אין זה מן הנמנע, שגם האפשרות דחשיב כשמות מחולקים, היא רק לפי ההוה אמינא הנ"ל.


דיחויים כאלו בלי תמיכה של סוגיא אחרת בש"ס נשאיר לחכמי התלמוד.

קראקובער כתב:כתוב "שהיתה" כי ככה מדברים, והרי שאלת לדינא.

תסתכל בתגובתי מיום שישי אל מה שנכון נכון, ותראה, שלא כפי הנחתך. אמנם אחרי שהוא נתן דוגמה עם נ"מ, זרמתי איתו, אבל מייד הוספתי שם להבהיר לו, שעיקר מה ששאלתי נשאל "באופן כללי (לאו דווקא עם נ"מ)", אלא כדי לדעת איך "מקובל לכנותה".
בקיצור, זה רק הו"א שלך ולא המסקנה, קבלתי.

קראקובער כתב:אין הוכחה מהמגיד משנה כי זה תנאי כתובה.
אילו הייתי מביא ראייה מהרמב"ם שם, שפסק שאחרי שהתארסה היא כבר אינה ניזונית, הייתי יכול להבין את טענתך, דדילמא מה שפסק הרמב"ם הוא כדבריך בגלל שזה תנאי כתובה.
אבל הרי נזהרתי להביא את הראייה, לא מהרמב"ם, אלא מהמגיד משנה, שלא כתב שטעמו של הרמב"ם הוא כדבריך בגלל שזה תנאי כתובה, אלא כתב שזה בגלל שמשנתארסה, היא כבר אינה אלמנה. לענ"ד, יותר ברור מזה לא יכול להיות.


הן הן הדברים.

קראקובער כתב:ובר מין דין יש אמוראים שגם בתבעוה להינשא אינה מקבלת ובוודאי יש לה עדיין שם אלמנה גם לשיטתך.

אה"נ לפי אותם אמוראים נצטרך לומר שהטעם הוא כדבריך שזה תנאי כתובה, אבל אני דנתי, לא אליבא דאמוראים דלא איפסקא הילכתא כוותייהו, אלא אליבא דהמגיד משנה שדן הלכה למעשה אליבא דמה שפסק הרמב"ם.


מהיכ"ת לאפושי במחלוקת וכאילו נחלקו האמוראים בחקירה שלך גופא?! השאלה מה הכוונה של תנאי כתובה.

Re: אלמנה שנישאה שוב, האם יכולה להיקרא אלמנת-הראשון?

פורסם: א' יוני 25, 2017 2:16 pm
על ידי הפשטן
קראקובער כתב:דיחויים כאלו בלי תמיכה של סוגיא אחרת בש"ס נשאיר לחכמי התלמוד.

הכלל של "הדוחה דוחה בקש", אינו דורש מהדוחה שיביא לדבריו תמיכה מסוגיה אחרת בש"ס.
לשיטתך, אם הגמ' מביאה איזושהי סברא בהוה אמינא, אז האמנם אנחנו לא רשאים להסתפק האם הסברא נשארת גם למסקנה, אלא אם כן לספק הזה יש תמיכה מאיזושהי סוגייה אחרת?

קראקובער כתב:בקיצור, זה רק הו"א שלך ולא המסקנה, קבלתי.

איפה מצאת בכל דבריי רמז לכך, שאי-פעם הייתה לי איזושהי הוה אמינא שממנה חזרתי, עד שאתה מסתפק שמא הייתה לי הוה אמינא לשאול רק עם נ"מ?
עכ"פ, מעולם לא כתבתי אל מה שנכון נכון (וגם לא רמזתי לו), שכביכול חזרתי בי מכוונתי הראשונה לשאול גם בלי נ"מ. רק רמזתי לו, שאין לי התנגדות לנ"מ שלו (כי באמת למה שאתנגד לכך שלשאלה שלי תהיה נ"מ?). עכ"פ, זה עדין לא אומר, שאחרי שניתנה נ"מ ממישהו אחר (לא ממני), ואינני מתנגד לאותה נ"מ, אז אני מפסיק לשאול את השאלה גם באופן שאינו כרוך בשום נ"מ. ואדרבא, מלשון תגובתי אל מה שנכון נכון מוכח להדיא, שעקרונית השאלה שלי יכולה להישאל גם בלי נ"מ.

קראקובער כתב:הן הן הדברים.

לא הבנתי מה אתה רוצה לומר בזה. אלא אם כן התכוונת לומר, שאתה מסכים שמהמגיד משנה יש ראייה שלדעתו מי שנשואה אינה אלמנה.

קראקובער כתב:מהיכ"ת לאפושי במחלוקת וכאילו נחלקו האמוראים בחקירה שלך גופא?!

מהיכ"ת? מהמגיד משנה!

קראקובער כתב:השאלה מה הכוונה של תנאי כתובה.

לענ"ד, לשון המ"מ ברורה מאד, וממנה מוכח להדיא שתלה את הטעם, לא בתנאי כתובה, אלא במציאות, והמציאות (לדעת המ"מ) היא, שמשנתארסה אותה אשה, היא אינה אלמנה. איך המציאות קשורה לתנאי כתובה? לדעת המ"מ, לא בתנאי תליא מילתא, אלא במציאות תליא מילתא.

Re: אלמנה שנישאה שוב, האם יכולה להיקרא אלמנת-הראשון?

פורסם: א' יוני 25, 2017 8:05 pm
על ידי קראקובער
אשה שהתחתנה מחדש מתפרנסת מבעלה השני (יש ויכוח אם תבעוה להינשא בכלל זה) ואין סיבה שהיא תקבלי מזונות מבעלה הראשון בלי קשר אם יש לה עדיין "דין אלמנה" לגבי לא תענון, כל כך פשוט ודי בזה.

Re: אלמנה שנישאה שוב, האם יכולה להיקרא אלמנת-הראשון?

פורסם: א' יוני 25, 2017 8:26 pm
על ידי הפשטן
קראקובער כתב:אשה שהתחתנה מחדש מתפרנסת מבעלה השני (יש ויכוח אם תבעוה להינשא בכלל זה) ואין סיבה שהיא תקבלי מזונות מבעלה הראשון בלי קשר אם יש לה עדיין "דין אלמנה" לגבי לא תענון, כל כך פשוט ודי בזה.

אבל המגיד משנה תלה את הדין בטעם אחר, והוא, שהנשואה אינה אלמנה (בלי קשר אל לא תענון). כל כך פשוט (שזה היה טעמו של המ"מ ולא הטעם שכתבת כעת), ודי בזה.

Re: אלמנה שנישאה שוב, האם יכולה להיקרא אלמנת-הראשון?

פורסם: א' יוני 25, 2017 10:56 pm
על ידי שומע ומשמיע
מלפנא כתב:בספר מגד גבעות עולם א (שורקין) כותב ששאל להגרמ"פ אם יש איסור אלמנה לא תענון באלמנה שנישאה בזיו"ש.
וענה לו שאין לו ראיה מהג"מ. אבל היה מעשה בגאון ר יצחק אלחנן שנתאלמן והציעו לו אלמנה. והשיב שירא מהלאו של אלמנה לא תענון

בבניין נחום מסופר שהגרנ"פ אמר לתלמיד שהתחתן עם יתומה, שלכו"ע היא כבר לא יתומה בגלל שהוא משען בשבילה, עפ"ד דברי הרמב"ם
עד אימתי נקראים יתומים לענין זה עד שלא יהיו צריכין לאדם גדול להסמך עליו ולאמנן ולהטפל בהן אלא יהיה עושה כל צרכי עצמו לעצמו כשאר כל הגדולים

אבל לגבי דידיה היא תמיד יתומה, כי לגביו אין לו מישהו אחר להישען עליו.

Re: אלמנה שנישאה שוב, האם יכולה להיקרא אלמנת-הראשון?

פורסם: ב' יוני 26, 2017 9:00 pm
על ידי שערי חכמה
ובזה יבואר טעמם של הגדולים שחששו לשאת אלמנה, כיון שאם יצערו אותה ישוב דינה להיות כאלמנה כלפיהם, אבל לגבי שאר העולם פשיטא שאין בה איסור אלמנה לא תענון כיון שיש לה בעל ועכשיו אינה אלמנה, ולא דמי לאיסור אלמנה לכה"ג דאיסורו מחמת שהיתה נשואה פעם.

Re: אלמנה שנישאה שוב, האם יכולה להיקרא אלמנת-הראשון?

פורסם: ב' יוני 26, 2017 9:47 pm
על ידי הפשטן
שערי חכמה כתב:ולא דמי לאיסור אלמנה לכה"ג דאיסורו מחמת שהיתה נשואה פעם.

מלכתחילה לא קשה כלום על איסור אלמנה לכה"ג, שהרי אותו כה"ג בא לשאת את מי שהיא עדין אינה נשואה, כלומר בא לשאת את מי שהיא עדין אלמנה, ולכן עובר בלאו.

Re: אלמנה שנישאה שוב, האם יכולה להיקרא אלמנת-הראשון?

פורסם: ב' יוני 26, 2017 10:20 pm
על ידי שערי חכמה
הפשטן כתב:
שערי חכמה כתב:ולא דמי לאיסור אלמנה לכה"ג דאיסורו מחמת שהיתה נשואה פעם.

מלכתחילה לא קשה כלום על איסור אלמנה לכה"ג, שהרי אותו כה"ג בא לשאת את מי שהיא עדין אינה נשואה, כלומר בא לשאת את מי שהיא עדין אלמנה, ולכן עובר בלאו.

כוונתי למ"ש לעיל שבאשה אחת שייך איסור אלמנה לכה"ג שלש פעמים כשנתאלמנה משלשה אנשים, ודו"ק.

Re: אלמנה שנישאה שוב, האם יכולה להיקרא אלמנת-הראשון?

פורסם: ג' יוני 27, 2017 3:22 pm
על ידי אבא יודן
לגבי לא תענון, במה שונה האם מבניה אשר כתב הרם שמשהגדילו ואוכלים על שלחנם אין איסור של יתום למה לא נאמר דהוא הדין באמם שמשנשאה שוב פקע הלאו דלא תענון!

Re: אלמנה שנישאה שוב, האם יכולה להיקרא אלמנת-הראשון?

פורסם: ג' יוני 27, 2017 6:40 pm
על ידי שערי חכמה
פשוט, כיון שיתום נשאר יתום לעולם, וצריך לחדש שפוקע ממנו האיסור כשהגדיל. אבל אלמנה שנישאת כבר אינה אלמנה, והרמב"ם לא הוצרך לכתוב דבר פשוט כזה.