עמוד 1 מתוך 1

תיעוד מעניין למנהג (ידוע?) של ספירת ז' נקיים בפה

פורסם: ה' פברואר 14, 2013 11:14 am
על ידי שאלתיאל
ידוע מש"כ השל"ה שיש מצוה לספור היום יום אחד וכו' כמו ספה"ע. והביאו ראיה מתוס' כתובות ששואלים למה אין מברכים ומשמע שסופרים.
לא מצאתי באוצר החכמה שמנהג זה נהג בפועל באיזה מקום.
האם מישהו יודע דבר על כך?
בהמשך אעלה כתב יד, סדר תפילה לנשים (יש הרבה כיו"ב על מצות חנ"ה) שבו מופיע נוסח שכזה? האם זה דבר מוכר?

Re: תיעוד מעניין למנהג (ידוע?) של ספירת ז' נקיים בפה

פורסם: ה' פברואר 14, 2013 1:03 pm
על ידי חכם באשי
זכור לי, שיש משהו בעניין בפירושים ופסקים לר' אביגדור הצרפתי, מהדורת הרב הרשקוביץ.

Re: תיעוד מעניין למנהג (ידוע?) של ספירת ז' נקיים בפה

פורסם: ד' פברואר 20, 2013 12:22 am
על ידי שאלתיאל
השער.jpg
השער.jpg (100.48 KiB) נצפה 5688 פעמים
ספירה בפה.jpg
ספירה בפה.jpg (118.44 KiB) נצפה 5688 פעמים

Re: תיעוד מעניין למנהג (ידוע?) של ספירת ז' נקיים בפה

פורסם: ד' פברואר 20, 2013 1:16 am
על ידי חיס
שאלתיאל כתב:ידוע מש"כ השל"ה שיש מצוה לספור היום יום אחד וכו' כמו ספה"ע. והביאו ראיה מתוס' כתובות ששואלים למה אין מברכים ומשמע שסופרים.
לא מצאתי באוצר החכמה שמנהג זה נהג בפועל באיזה מקום.
האם מישהו יודע דבר על כך?

ראה בשו"ת חתם סופר (יו"ד סימן קע"ח)
והנה אותה הספירה אנו מקובלים ממשה רבינו ע"ה מפי הקבלה שאינה צריכה ספירה בפה
.

ראה בשו"ת מהרי"א אסאד (יו"ד סימן רל"א)
ונ"ל מדלא הביאו האחרונים דברי השל"ה בזה להלכה כדרכם בכל מקום ,ע״כ לא ס״ל כוותי' ופוק חזי מה עמא דבר, וכמו זר יחשב בעיני הנשים.
.

Re: תיעוד מעניין למנהג (ידוע?) של ספירת ז' נקיים בפה

פורסם: ד' פברואר 20, 2013 3:30 pm
על ידי החזן
עי' משחת שמן במהדוה"ח ח"ב סי' נד אות ג-ד משכב"ז בהרחבה.

http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?147571&&page=107

Re: תיעוד מעניין למנהג (ידוע?) של ספירת ז' נקיים בפה

פורסם: ה' דצמבר 24, 2015 10:27 pm
על ידי איש_ספר
חזניה לשבועות כמנהג קורפו כתב יד בית המדרש לרבנים 4772.png
חזניה לשבועות כמנהג קורפו כתב יד בית המדרש לרבנים 4772.png (34.64 KiB) נצפה 5536 פעמים

Re: תיעוד מעניין למנהג (ידוע?) של ספירת ז' נקיים בפה

פורסם: ה' דצמבר 24, 2015 10:31 pm
על ידי צופר הנעמתי
איש_ספר כתב:
חזניה לשבועות כמנהג קורפו כתב יד בית המדרש לרבנים 4772.png


מצוה למימני שבועי??

Re: תיעוד מעניין למנהג (ידוע?) של ספירת ז' נקיים בפה

פורסם: ה' דצמבר 24, 2015 10:49 pm
על ידי איש_ספר
צופר הנעמתי כתב:
איש_ספר כתב:
חזניה לשבועות כמנהג קורפו כתב יד בית המדרש לרבנים 4772.png


מצוה למימני שבועי??

קושיא טובה...

הכפר שנזכר על השער שהעלה שאלתיאל נשמע לי גם ביוון ואולי מקורפו? מישהו יכול למצוא?

Re: תיעוד מעניין למנהג (ידוע?) של ספירת ז' נקיים בפה

פורסם: ה' דצמבר 24, 2015 10:56 pm
על ידי עיניו כיונים
איש_ספר כתב:הכפר שנזכר על השער שהעלה שאלתיאל נשמע לי גם ביוון ואולי מקורפו? מישהו יכול למצוא?

Castellazzo, איטליה.

Re: תיעוד מעניין למנהג (ידוע?) של ספירת ז' נקיים בפה

פורסם: ה' דצמבר 24, 2015 11:29 pm
על ידי פלתי
עיניו כיונים כתב:
איש_ספר כתב:הכפר שנזכר על השער שהעלה שאלתיאל נשמע לי גם ביוון ואולי מקורפו? מישהו יכול למצוא?

Castellazzo, איטליה.

זה באיטליה. חפש באוצר קאסטילאצו. וכן מה שהביא איש ספר הוא מאיטליה.

Re: תיעוד מעניין למנהג (ידוע?) של ספירת ז' נקיים בפה

פורסם: ו' דצמבר 25, 2015 12:29 am
על ידי שער כותש
פלתי כתב:
עיניו כיונים כתב:
איש_ספר כתב:הכפר שנזכר על השער שהעלה שאלתיאל נשמע לי גם ביוון ואולי מקורפו? מישהו יכול למצוא?

Castellazzo, איטליה.

זה באיטליה. חפש באוצר קאסטילאצו. וכן מה שהביא איש ספר הוא מאיטליה.


זה באיטליה. חפש במפה castellezzo. אמנם מה שהביא איש ספר הוא מקורפו, יוון.

Re: תיעוד מעניין למנהג (ידוע?) של ספירת ז' נקיים בפה

פורסם: ו' דצמבר 25, 2015 11:19 pm
על ידי בדיעבד
אבל ההוראות שם בפנים בכת"י שהביא אי"ס הינן באיטלקית ולא בלאדינו ולא ביוונית. La sera avanti cha vada a... "ערב לפני שהולכת לטבילה..."
אולי הכת"י הובא מקורפו אבל ברור אפוא שמוצאו מאטליה.

ספירת ז"נ בפה - ראיה מהזוהר

פורסם: ג' יוני 27, 2017 6:58 pm
על ידי שערי חכמה
ידוע מ"ש השל"ה שזבה צריכה לספור ז"נ בפה, ואע"פ שהנו"ב (יו"ד תנינא קכ"ג וקכ"ד) דחאו, מכמה ראשונים מבואר כשיטתו:

מדברי התוס' במנחות (סה: ד"ה וספרתם) משמע שהזבה צריכה לספור בפה, דכתבו התוס' שאין מברכים על ספירה זו כיון שיכולה לסתור, ומשמע דדוקא ברכה אין בזה משום חשש ברכה לבטלה אבל לספור צריכה, וכן מבואר שם בפסקי תוס' (אות קצא) דהטעם שאין מברכים הוא מחשש ברכה לבטלה. וכן משמע מדברי התוס' בכתובות (עב. ד"ה וספרה לה) שהקשו למה אינה מברכת על ספירתה, ומשמע דפשיטא להו שצריכה לספור בפה, אך בתירוצם כתבו דכיון שיכולה לסתור אין לה למנות, והשל"ה (בגליון התוס', ובשל"ה שער האותיות אות ק' ד"ה ז"ל תוס') כתב לפרש דבריהם דאין לה למנות בברכה, אבל צריכה למנות בלא ברכה, וכמ"ש בקושייתם, והוסיף דאולי צ"ל בדברי התוס' 'אין לה לברך'. וכדברי השל"ה מבואר שם בפסקי התוס' (אות רנה) דזבה לא תברך, ומשמע דצריכה לספור, וכן כתבו בעלי התוס' בפירושם עה"ת (דעת זקנים ויקרא כה ח). ובביאור הרי"פ פערלא על ספר המצוות לרס"ג (עשה קעד) הוכיח שכן דעת רס"ג שיש מצוה למנות שבעה נקיים, והביא כמה ראשונים שכתבו כדברי התוס' במנחות וכפי' השל"ה בדברי התוס' בכתובות, ומהם הסמ"ג (עשה ר), והכל בו (סי' קמה בסוף הפסקים מבעל ספר התרומה, ד"ה לרב נחשון), והחזקוני (ויקרא טו כח), ורבינו ירוחם, ור"י מוינא, ואבודרהם (בהל' ספירת העומר), ומדבריהם נראה שצריכה לספור, וכן פסק להדיא האגודה במנחות (פרק ר"י סי' לב) שהזבה צריכה לספור בפיה.

ומצאתי בזוה"ק משמעות כדברי השל"ה, וז"ל הזוהר בפרשת אמור (ח"ג צז:): כדא אתתא כד פסקו מינה דמי מסאבותא, בתר דאתפסקו מינה מה כתיב, 'וספרה לה שבעת ימים', אוף הכא כיון דעאלו בחולקא קדישא פסקא מסאבו מנייהו ואמר קודשא בריך הוא מכאן ולהלאה חושבנא לדכיותא, 'וספרתם לכם', לכם דייקא, כמה דאת אמר 'וספרה לה שבעת ימים' לה לעצמה. ע"כ. ומשמע שספירת הזבה דומה לספירת העומר, ושם לכו"ע בעי' ספירה בפה.

מה דעת הרבנים שליט"א, האם מהזוהר יש ראיה לשיטת השל"ה?

Re: ספירת ז"נ בפה - ראיה מהזוהר

פורסם: ג' יוני 27, 2017 11:40 pm
על ידי מחצד חקלא
אינני רב.
אך לענ"ד ראיה גמורה בודאי אין. כי כוונת הזוהר לדמות את מהות הענין, וזה לא מחייב שגם במעשה המצוה בפועל יהיו לזה אותם גדרים. נראה לי שגם אתה מודה שגם לשיטת השל"ה ודעימיה אין דין לספור ז"נ דווקא בעמידה, כבספירת העומר.
אך זכר לדבר יש כאן.

Re: ספירת ז"נ בפה - ראיה מהזוהר

פורסם: ד' יוני 28, 2017 9:15 am
על ידי שערי חכמה
העמידה אינה ממהות הספירה, אבל הספירה בפה היא מהות הספירה.

Re: ספירת ז"נ בפה - ראיה מהזוהר

פורסם: ד' יוני 28, 2017 2:35 pm
על ידי אמיר כרמי
שערי חכמה כתב:ידוע מ"ש השל"ה שזבה צריכה לספור ז"נ בפה, ואע"פ שהנו"ב (יו"ד תנינא קכ"ג וקכ"ד) דחאו, מכמה ראשונים מבואר כשיטתו:

מדברי התוס' במנחות (סה: ד"ה וספרתם) משמע שהזבה צריכה לספור בפה, דכתבו התוס' שאין מברכים על ספירה זו כיון שיכולה לסתור, ומשמע דדוקא ברכה אין בזה משום חשש ברכה לבטלה אבל לספור צריכה, וכן מבואר שם בפסקי תוס' (אות קצא) דהטעם שאין מברכים הוא מחשש ברכה לבטלה. וכן משמע מדברי התוס' בכתובות (עב. ד"ה וספרה לה) שהקשו למה אינה מברכת על ספירתה, ומשמע דפשיטא להו שצריכה לספור בפה, אך בתירוצם כתבו דכיון שיכולה לסתור אין לה למנות, והשל"ה (בגליון התוס', ובשל"ה שער האותיות אות ק' ד"ה ז"ל תוס') כתב לפרש דבריהם דאין לה למנות בברכה, אבל צריכה למנות בלא ברכה, וכמ"ש בקושייתם, והוסיף דאולי צ"ל בדברי התוס' 'אין לה לברך'. וכדברי השל"ה מבואר שם בפסקי התוס' (אות רנה) דזבה לא תברך, ומשמע דצריכה לספור, וכן כתבו בעלי התוס' בפירושם עה"ת (דעת זקנים ויקרא כה ח). ובביאור הרי"פ פערלא על ספר המצוות לרס"ג (עשה קעד) הוכיח שכן דעת רס"ג שיש מצוה למנות שבעה נקיים, והביא כמה ראשונים שכתבו כדברי התוס' במנחות וכפי' השל"ה בדברי התוס' בכתובות, ומהם הסמ"ג (עשה ר), והכל בו (סי' קמה בסוף הפסקים מבעל ספר התרומה, ד"ה לרב נחשון), והחזקוני (ויקרא טו כח), ורבינו ירוחם, ור"י מוינא, ואבודרהם (בהל' ספירת העומר), ומדבריהם נראה שצריכה לספור, וכן פסק להדיא האגודה במנחות (פרק ר"י סי' לב) שהזבה צריכה לספור בפיה.

ומצאתי בזוה"ק משמעות כדברי השל"ה, וז"ל הזוהר בפרשת אמור (ח"ג צז:): כדא אתתא כד פסקו מינה דמי מסאבותא, בתר דאתפסקו מינה מה כתיב, 'וספרה לה שבעת ימים', אוף הכא כיון דעאלו בחולקא קדישא פסקא מסאבו מנייהו ואמר קודשא בריך הוא מכאן ולהלאה חושבנא לדכיותא, 'וספרתם לכם', לכם דייקא, כמה דאת אמר 'וספרה לה שבעת ימים' לה לעצמה. ע"כ. ומשמע שספירת הזבה דומה לספירת העומר, ושם לכו"ע בעי' ספירה בפה.

מה דעת הרבנים שליט"א, האם מהזוהר יש ראיה לשיטת השל"ה?

גם אני אינני רב אמנם מהזהר אין שום ראיה דלא בא אלא לדמות בפן הרוחני של הדברים ותו לא

Re: ספירת ז"נ בפה - ראיה מהזוהר

פורסם: ד' יוני 28, 2017 7:40 pm
על ידי שערי חכמה
אמיר כרמי כתב:מהזהר אין שום ראיה דלא בא אלא לדמות בפן הרוחני של הדברים ותו לא

ברור שכוונת הזוהר בפן הרוחני, אבל הסוברים שא"צ לספור בפה ס"ל שאין דין ומצוה בספירה כלל, אלא רק היכי תמצי לדעת שלא ראתה בימים אלו, ומדברי הזוהר נראה שגם ספירת הזבה היא פעולה של ספירה בפועל, ומשמע שיש דין ומצוה בספירה, וממילא צריך לספור בפה.

Re: ספירת ז"נ בפה - ראיה מהזוהר

פורסם: ו' יוני 30, 2017 10:32 am
על ידי אמיר כרמי
שערי חכמה כתב:
אמיר כרמי כתב:מהזהר אין שום ראיה דלא בא אלא לדמות בפן הרוחני של הדברים ותו לא

ברור שכוונת הזוהר בפן הרוחני, אבל הסוברים שא"צ לספור בפה ס"ל שאין דין ומצוה בספירה כלל, אלא רק היכי תמצי לדעת שלא ראתה בימים אלו, ומדברי הזוהר נראה שגם ספירת הזבה היא פעולה של ספירה בפועל, ומשמע שיש דין ומצוה בספירה, וממילא צריך לספור בפה.

הביאור ההלכתי הפשוט בז' נקיים הוא שלא מעניין אותנו יום א או ד וכו' מעניין אותנו שנגמרו הז' נקיים וממילא יכולה לטבול ויש פן כזה גם בספירת העומר של אחרי הספירה ממילא ראויים לקבלת התורה. רק שבספירת העומר ישנם עניינים נוספים של ספירת כל יום ויום מפני מעלתו(ובז' נקיים אין שום מעלה ביום או יומיים וכו' דסו"ס אם סתרה אין לה בהם כלום וספיה"ע ישנה גם המעלה הנוספת)