עמוד 1 מתוך 1

גדר ליצנות ומושב לצים מהו

פורסם: ה' יוני 29, 2017 11:22 pm
על ידי לולי דמיסתפינא
יודע אני שהדברים מבוארים ומסתם יש מהם שנתבארו בספרים כל צורכם,

אמנם חפץ אני לדעת, מה מהות של ליצנות, ומה מהות של כת לצים אינם מקבלים פני השכינה, האם רק ליצנות מתורה ועבודה או מאנשים חשובים, או סתם מילי דבדיחותא על הא ועל הא גם כן בגדר ליצנות יחשב, והם מי שמאזין לבדחנים מפורסמים נקרא בשם מושב לצים. חפץ אני לדעת, גדרי ההלכה, החומרא, והמנהג בזה, ומה הם גדריה.

Re: גדר ליצנות ומושב לצים מהו

פורסם: ה' יוני 29, 2017 11:29 pm
על ידי עובדיה חן
לענות על רגל אחת בסוגיה חמורה כזו -זה ליצנות

Re: גדר ליצנות ומושב לצים מהו

פורסם: ה' יוני 29, 2017 11:59 pm
על ידי מנצפך
עובדיה חן כתב:לענות על רגל אחת בסוגיה חמורה כזו -זה ליצנות

אני מבין שזו היא תשובתך על שאלה חמורה זו על רגל אחת..

Re: גדר ליצנות ומושב לצים מהו

פורסם: ו' יוני 30, 2017 1:40 am
על ידי קראקובער
ומה הגדר של "מושב" לצים האם למצורע מדמינן להו ועומד כיושב או לעבודה מדמינן להו או דילמא למת מדמינן ל"ש וכו' ואפילו אהל, ומושב דכתיב בכל מושבותיכם משמע או כלך לדרך זו ומושב כמשמעו ומוציא אני אפילו סומך ואפילו יושב על שרפרף.

כללו של דבר לא בכל נושא אפשר לחפש הגדרות מדויקות.

Re: גדר ליצנות ומושב לצים מהו

פורסם: ו' יוני 30, 2017 5:54 am
על ידי בקרו טלה
דובב מישרים (חלק ד ליקוטי תשובות והערות חלק א)
וידועים דברי הגה"ק הרבי ר' שמעלקא מניקלשבורג זצללה"ה לפרש מתניתין דאבות פ"ג [מ"ב] שנים שיושבים ואין ביניהם ד"ת ה"ז מושב לצים, שנאמר ובמושב לצים לא ישב, והדיוק מבואר דאיך משתמע מהקרא דאם אין ביניהם דברי תורה הרי זה מושב לצים. ופירש הוא זצ"ל דסגולת המקום הוא, שאם המקום הוא מקום ששם הי' מקודם מושב פריצים אזי ממילא אינו מוכשר מקום הזה שתשרה שם קדושה, וע"כ אמר שנים שיושבים ואין ביניהם דברי תורה, מנין להם זה, ומשיב התנא, הרי זה מושב לצים, שמקודם הי' בכאן מושב לצים, וע"כ אינו מוכשר מקום זה לד"ת, שנאמר ובמושב לצים לא ישב, כי במקום שהוא מושב לצים, אעפ"י שעכשיו אינם שם, לא ישב.
בכללי דאורייתא - מודז'יץ הביא כן בשם זקינו הרה"ק מקאז'מיר ומביא שכן אי' נמי בשם הרה"ק המגיד מזלאטשוב
בליקוטי אמרי יוסף מספינקא פר' כי תבא מביא כן בשם המגיד מקאז'ניץ
בספר אוצר יד החיים בסוף ההקדמה הביא כן בשם הרה"ק מקאליב
[ויש שהביאו כן בשם הגר"א והבעש"ט והר"ר זושא]

Re: גדר ליצנות ומושב לצים מהו

פורסם: ו' יוני 30, 2017 11:31 am
על ידי אש משמים

Re: גדר ליצנות ומושב לצים מהו

פורסם: ו' יוני 30, 2017 11:58 am
על ידי משה ובני ישראל
הגדרה שלי-אפשר להתווכח.

לכל דבר יש את רמת הרצינות שלו על פי התורה והשכל, ולדבר על הדבר בשחוק שממעיט מרמת הרצינות זהו ליצנות.
למשל לטרגדיות אסונות ופיגועים ל"ע יש את רמת הרצינות הטבעית. וכן לכל צער בעולם קטן על גדול.
האם מותר להתלוצץ על פוליטיקה ופוליטיקאים ? מותר בניקוי מינימום רצינות שיש למשל בפוליטיקה חרדית. ואפילו בגלל שמחלוקת זה דבר רציני ועצוב. וכן הלאה.
לדבר על רבנים וצדיקים אמיתיים אפילו על פרט שולי בהם זה יכול להיות ליצנות כי כל פרט בהם זה רציני וכן הלאה.
שנים שיושבים ואין וכו' זה מושב לצים כי עושים ליצנות מרצינות קדושת הזמן ואפקט הניצול שלו וכן הלאה.
לעומת זאת ליצנותא דע"ז שכל כולו שקר וצחוק וכן שאר שקרים.

Re: גדר ליצנות ומושב לצים מהו

פורסם: ו' יוני 30, 2017 12:45 pm
על ידי ביליצר
ידועה סיפור רע"א על מאן דהו שאמר כשהביאו את הבשר שצריך להקדים אכילת ביצה לפני הבשר כי כתוב ,,והעי מקדם,,[באידיש עי =ביצה ]
ומחה שזה ליצנות ....

Re: גדר ליצנות ומושב לצים מהו

פורסם: א' יולי 02, 2017 12:34 am
על ידי בקרו טלה
ביליצר כתב:ידועה סיפור רע"א על מאן דהו שאמר כשהביאו את הבשר שצריך להקדים אכילת ביצה לפני הבשר כי כתוב ,,והעי מקדם,,[באידיש עי =ביצה ]
ומחה שזה ליצנות ....

בספר דעת זקנים (- תבלין דרבנן איטינגא) מספר זאת על השאגת ארי' שבגלל זה לא רצה לקבל את עטרת רבנות קעניגסבערג
ומענין לענין עי' בדרך שיחה
בנוסף למה שהבאתי לעיל [בענין פי' המשנה] עי' עוד מה שכתב בספר בית אהרן על מסכת אבות [ובסופו שייך נמי לפרשתינו (חוקת)].

Re: גדר ליצנות ומושב לצים מהו

פורסם: א' יולי 02, 2017 1:15 am
על ידי ביליצר
בקרו טלה כתב:
ביליצר כתב:ידועה סיפור רע"א על מאן דהו שאמר כשהביאו את הבשר שצריך להקדים אכילת ביצה לפני הבשר כי כתוב ,,והעי מקדם,,[באידיש עי =ביצה ]
ומחה שזה ליצנות ....

בספר דעת זקנים (- תבלין דרבנן איטינגא) מספר זאת על השאגת ארי' שבגלל זה לא רצה לקבל את עטרת רבנות קעניגסבערג
בנוסף למה שהבאתי לעיל עי' מה שכתב בספר בית אהרן על מסכת אבות [ובסופו שייך נמי לפרשתינו (חוקת)].


יפה ,,