עמוד 1 מתוך 1

הריגת נביא גוי

פורסם: א' יולי 09, 2017 9:14 pm
על ידי עושה חדשות
רמב"ן פ' בלק כתב:ויגל ה' את עיני בלעם - מזה הכתוב נלמד כי בלעם לא היה נביא, אלו היה נביא איך יצטרך לגלוי העינים בראיית המלאך כאשר יאמר הכתוב במי שלא הגיע לנבואה כנער אלישע (מ"ב ו יז) והגר המצרית (בראשית כא יט), ולא יאמר כן בנביאים, וכך קראו הכתוב (יהושע יג כב) בלעם בן בעור הקוסם. ומה שאמר הוא (פסוק ח) כאשר ידבר ה' אלי, יקרא ידיעתו העתידות בקסמיו "דבר ה'". אבל לכבוד ישראל בא אליו השם בלילה ההוא, ואחרי כן זכה לגלוי עינים בראיית המלאך ודבר עמו, ובסוף עלה למעלת מחזה שדי (להלן כד ד טז), והכל בעבור ישראל ולכבודם. ואחרי ששב לארצו היה קוסם, כי כן יקראנו הכתוב במיתתו (יהושע יג כב) ואת בלעם בן בעור הקוסם הרגו בחרב, וחלילה שישלחו יד בנביא השם. וכך אמרו במדרש במדבר סיני רבה (כ יט), בלעם נזקק לרוח הקדש, וכשנזדווג לבלק נסתלקה ממנו רוח הקדש וחזר להיות קוסם כבתחלה, לפיכך צווח רם הייתי והורידני בלק:
רמב"ן פ' פנחס כתב:וקרוב הוא שהיה גם בלעם בעצה הזו, כי בשובו מארץ מואב עבר במדין כי דרכו משם והיה ביועצי המלכות, ואולי נתעכב שם לדעת מה יהיה בהם, לפיכך מצאוהו ישראל במדין והרגוהו שם (להלן לא ח). ויהיה פירוש ויקם בלעם וילך וישב למקומו (לעיל כד כה), שהלך לו לשוב אל ארצו. וכן נראה, כי ישראל לא יהרגו המתנבא רק ברשות התורה, אבל כאשר נאמר להם כי צוררים הם בנכליהם אשר נכלו לכם וגו', הנה כל המתנכלים מחוייבי מיתה, ולכן המיתו גם בלעם כי ידעו שהוא בעל העצה הרעה הזאת:
אבל בשני המקומות פשוט לרמב"ן, שלא הורגים נביא גוי, חלילה.
מענין, לא?

Re: הריגת נביא גוי

פורסם: א' יולי 09, 2017 9:52 pm
על ידי איש טלז
ראה בשיעורי חומש להגר"ש מימון שעמד בכ"ז עי"ש בדבריו הנפלאים

Re: הריגת נביא גוי

פורסם: א' יולי 09, 2017 9:55 pm
על ידי איש טלז
וראה עוד חיי דוד עה"ת שעמד בזה מ"ש נביא משאר בנ"א דאי חייב מיתה ליכא לחלק בין נביא לשאר בנ"א ואילו באינו מחויב מיתה אף אין הורגין גוי כמבואר סנהדרין נז' וצ"ע החילוק

Re: הריגת נביא גוי

פורסם: א' יולי 09, 2017 9:59 pm
על ידי יזל מדליו
נביא זה חייב להיות דרגה רוחנית גבוהה, וא"א להתנבאות בלי קשר למעשים, כלומר אדם שמטמא את עצמו ורובע את אתונו ודאי שאינו יכול להיות נביא,
וזה קושיה עצומה בהבנה איך באמת יכל בלעם להתנבאות. [שמעתי מפי השמועה שלכן סימו את עינו כדי שיהיה אבר אחד טהור, ויוכל לקבל את הנבואה.]

והרמב"ן ניצל מזה ע"י שכתב שזה לא היה בזכותו, אלא זה היה צורך שעה בשביל ישראל.

ולכן גם "פשוט" שאם גוי הצליח להגיע להיות נביא ודאי שלא יהרגו אותו כי מוכרח ודאי שהוא צדיק שאם לא, לא היה יכול להתנבאות.

Re: הריגת נביא גוי

פורסם: א' יולי 09, 2017 10:01 pm
על ידי קו ירוק
מה 'פשוט'. אדרבה, נגמרה נבואתו חזר להיות אחד השפלים ואפשר להורגו. ומה כוונתך בזה לתרץ את הרמב"ן.

Re: הריגת נביא גוי

פורסם: א' יולי 09, 2017 10:05 pm
על ידי אליהו בן עמרם
עושה חדשות כתב:
רמב"ן פ' בלק כתב:ויגל ה' את עיני בלעם - מזה הכתוב נלמד כי בלעם לא היה נביא, אלו היה נביא איך יצטרך לגלוי העינים בראיית המלאך כאשר יאמר הכתוב במי שלא הגיע לנבואה כנער אלישע (מ"ב ו יז) והגר המצרית (בראשית כא יט), ולא יאמר כן בנביאים, וכך קראו הכתוב (יהושע יג כב) בלעם בן בעור הקוסם. ומה שאמר הוא (פסוק ח) כאשר ידבר ה' אלי, יקרא ידיעתו העתידות בקסמיו "דבר ה'". אבל לכבוד ישראל בא אליו השם בלילה ההוא, ואחרי כן זכה לגלוי עינים בראיית המלאך ודבר עמו, ובסוף עלה למעלת מחזה שדי (להלן כד ד טז), והכל בעבור ישראל ולכבודם. ואחרי ששב לארצו היה קוסם, כי כן יקראנו הכתוב במיתתו (יהושע יג כב) ואת בלעם בן בעור הקוסם הרגו בחרב, וחלילה שישלחו יד בנביא השם. וכך אמרו במדרש במדבר סיני רבה (כ יט), בלעם נזקק לרוח הקדש, וכשנזדווג לבלק נסתלקה ממנו רוח הקדש וחזר להיות קוסם כבתחלה, לפיכך צווח רם הייתי והורידני בלק:
רמב"ן פ' פנחס כתב:וקרוב הוא שהיה גם בלעם בעצה הזו, כי בשובו מארץ מואב עבר במדין כי דרכו משם והיה ביועצי המלכות, ואולי נתעכב שם לדעת מה יהיה בהם, לפיכך מצאוהו ישראל במדין והרגוהו שם (להלן לא ח). ויהיה פירוש ויקם בלעם וילך וישב למקומו (לעיל כד כה), שהלך לו לשוב אל ארצו. וכן נראה, כי ישראל לא יהרגו המתנבא רק ברשות התורה, אבל כאשר נאמר להם כי צוררים הם בנכליהם אשר נכלו לכם וגו', הנה כל המתנכלים מחוייבי מיתה, ולכן המיתו גם בלעם כי ידעו שהוא בעל העצה הרעה הזאת:
אבל בשני המקומות פשוט לרמב"ן, שלא הורגים נביא גוי, חלילה.
מענין, לא?

אולי כוונת רבינו לומר שלא שייך כלל נביאות לגוי.
וגם מה שאולי תחשוב שהנה מצאנו דרך נביאות אצל בלעם. וכפי שמשמע אולי לכאורה מחז'ל מהא שהעמידוהו לגויים כנגד משה רבינו. כנגד זה מוכיח רבינו הרמב'ן שאין נביאות גם אצל בלעם דאל'כ היאך הרגוהו. ואין זו אלא בדרך הוכחה, אך עיקר כוונתו אולי להוכיח שאין נביאות לגוי ואפילו לא לבלעם.

Re: הריגת נביא גוי

פורסם: א' יולי 09, 2017 10:06 pm
על ידי קו ירוק
אבל בלעם היה נביא כמו שהביא רש"י. האם רמב"ן חולק ???
אולי איש טלז יעלה את הדברים שהזכיר

Re: הריגת נביא גוי

פורסם: א' יולי 09, 2017 10:11 pm
על ידי יזל מדליו
קו ירוק כתב:מה 'פשוט'. אדרבה, נגמרה נבואתו חזר להיות אחד השפלים ואפשר להורגו. ומה כוונתך בזה לתרץ את הרמב"ן.


הרמב"ן בקטע של פרשת בלק כותב שהרגו אותו באמת מצד שאינו נביא אלא רק קוסם וחזר להיות כאחד השפלים. [לא הבנתי אותך]

Re: הריגת נביא גוי

פורסם: א' יולי 09, 2017 10:17 pm
על ידי אליהו בן עמרם
קו ירוק כתב:אבל בלעם היה נביא כמו שהביא רש"י. האם רמב"ן חולק ???
אולי איש טלז יעלה את הדברים שהזכיר

חולק להדיא

Re: הריגת נביא גוי

פורסם: א' יולי 09, 2017 10:27 pm
על ידי קו ירוק
אליהו בן עמרם כתב:
קו ירוק כתב:אבל בלעם היה נביא כמו שהביא רש"י. האם רמב"ן חולק ???
אולי איש טלז יעלה את הדברים שהזכיר

חולק להדיא

זה חז"ל בבמדבר רבה כ א. ע"ש. ואמנם באות ז כתי' שלבסוף נהיה קוסם וכן הוא בחלק.
וממילא ע"ז אין חולק.
אלא כוונת הרמב"ן שאחרי שסר ממנו כח נבואתו מותר להרגו. וא"ז כשברי לוחות וכמשיח ה' שמשחו משיח אחר תחתיו (שאול)

Re: הריגת נביא גוי

פורסם: א' יולי 09, 2017 10:33 pm
על ידי אליהו בן עמרם
קו ירוק כתב:
אליהו בן עמרם כתב:
קו ירוק כתב:אבל בלעם היה נביא כמו שהביא רש"י. האם רמב"ן חולק ???
אולי איש טלז יעלה את הדברים שהזכיר

חולק להדיא

זה חז"ל בבמדבר רבה כ א. ע"ש. ואמנם באות ז כתי' שלבסוף נהיה קוסם וכן הוא בחלק.
וממילא ע"ז אין חולק.
אלא כוונת הרמב"ן שאחרי שסר ממנו כח נבואתו מותר להרגו. וא"ז כשברי לוחות וכמשיח ה' שמשחו משיח אחר תחתיו (שאול)

במחילה. יקרא מר בעיון את דברי רבינו ויראה להדיא שאומר שאיננו נביא ולא היה נביא אפילו לא רגע אחד.

Re: הריגת נביא גוי

פורסם: א' יולי 09, 2017 10:36 pm
על ידי קו ירוק
ומה נעשה לדברי חז"ל:
א וירא בלק בן צפור זש"ה הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט לא הניח הקדוש ברוך הוא לעובדי כוכבים פתחון פה לע"ל לומר שאתה רחקתנו, מה עשה הקדוש ברוך הוא כשם שהעמיד מלכים וחכמים ונביאים לישראל כך העמיד לעובדי כוכבים, העמיד שלמה מלך על ישראל ועל כל הארץ וכן עשה לנ"נ, זה בנה בהמ"ק ואמר כמה רננות ותחנונים וזה החריבו וחרף וגדף ואמר אעלה על במתי עב, נתן לדוד עושר ולקח הבית לשמו ונתן להמן עושר ולקח אומה שלימה לטובחה, כל גדולה שנטלו ישראל את מוצא שנטלו האומות, כיוצא בה העמיד משה לישראל ובלעם לעובדי כוכבים ראה מה בין נביאי ישראל לנביאי עובדי כוכבים נביאי ישראל מזהירין את ישראל מן העבירות שנא' ואתה בן אדם צופה נתתיך וגו' ונביא שעמד מן הגוים העמיד פרצה לאבד את הבריות מן העולם ולא עוד אלא שכל הנביאים היו במדת רחמים על ישראל ועל עובדי כוכבים שכן ירמיה אומר לבי למואב כחלילים יהמה וכן יחזקאל בן אדם שא על צור קינה וזה אכזרי עמד לעקור אומה שלימה חנם על לא דבר לכך נכתבה פרשת בלעם להודיע למה סלק הקדוש ברוך הוא רוח הקדש מעובדי כוכבים שזה עמד מהם וראה מה עשה.

Re: הריגת נביא גוי

פורסם: א' יולי 09, 2017 11:09 pm
על ידי אליהו בן עמרם
קו ירוק כתב:ומה נעשה לדברי חז"ל:
א וירא בלק בן צפור זש"ה הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט לא הניח הקדוש ברוך הוא לעובדי כוכבים פתחון פה לע"ל לומר שאתה רחקתנו, מה עשה הקדוש ברוך הוא כשם שהעמיד מלכים וחכמים ונביאים לישראל כך העמיד לעובדי כוכבים, העמיד שלמה מלך על ישראל ועל כל הארץ וכן עשה לנ"נ, זה בנה בהמ"ק ואמר כמה רננות ותחנונים וזה החריבו וחרף וגדף ואמר אעלה על במתי עב, נתן לדוד עושר ולקח הבית לשמו ונתן להמן עושר ולקח אומה שלימה לטובחה, כל גדולה שנטלו ישראל את מוצא שנטלו האומות, כיוצא בה העמיד משה לישראל ובלעם לעובדי כוכבים ראה מה בין נביאי ישראל לנביאי עובדי כוכבים נביאי ישראל מזהירין את ישראל מן העבירות שנא' ואתה בן אדם צופה נתתיך וגו' ונביא שעמד מן הגוים העמיד פרצה לאבד את הבריות מן העולם ולא עוד אלא שכל הנביאים היו במדת רחמים על ישראל ועל עובדי כוכבים שכן ירמיה אומר לבי למואב כחלילים יהמה וכן יחזקאל בן אדם שא על צור קינה וזה אכזרי עמד לעקור אומה שלימה חנם על לא דבר לכך נכתבה פרשת בלעם להודיע למה סלק הקדוש ברוך הוא רוח הקדש מעובדי כוכבים שזה עמד מהם וראה מה עשה.

ומה נעשה שאין זו הפעם היחידה שדברי חז'ל כפשוטם אינם מסתדרים עם דברי ראשונים.
והיישובים על כך מגוונים:
א. מדרשים חלוקים.
ב. אין מדרש זה עיקר.
ג. אפשר לדחוק במדרש עצמו שאין הכוונה ממש לנביא בדרגת נביא כפי הידוע לנו בישראל. אלא רק משהו מעיין זה וכביאור רבינו
וכיוצא באלה

Re: הריגת נביא גוי

פורסם: א' יולי 09, 2017 11:31 pm
על ידי פרי יהושע
אליהו בן עמרם כתב:במחילה. יקרא מר בעיון את דברי רבינו ויראה להדיא שאומר שאיננו נביא ולא היה נביא אפילו לא רגע אחד.


האם אכן הרמב"ן כתב שלא היה נביא אף לא לרגע אחד?

עושה חדשות כתב:
רמב"ן פ' בלק כתב: ובסוף עלה למעלת מחזה שדי (להלן כד ד טז), והכל בעבור ישראל ולכבודם.
וכך אמרו במדרש במדבר סיני רבה (כ יט), בלעם נזקק לרוח הקדש, וכשנזדווג לבלק נסתלקה ממנו רוח הקדש וחזר להיות קוסם כבתחלה, לפיכך צווח רם הייתי והורידני בלק:

Re: הריגת נביא גוי

פורסם: א' יולי 09, 2017 11:45 pm
על ידי אליהו בן עמרם
פרי יהושע כתב:
אליהו בן עמרם כתב:במחילה. יקרא מר בעיון את דברי רבינו ויראה להדיא שאומר שאיננו נביא ולא היה נביא אפילו לא רגע אחד.


האם אכן הרמב"ן כתב שלא היה נביא אף לא לרגע אחד?

עושה חדשות כתב:
רמב"ן פ' בלק כתב: ובסוף עלה למעלת מחזה שדי (להלן כד ד טז), והכל בעבור ישראל ולכבודם.
וכך אמרו במדרש במדבר סיני רבה (כ יט), בלעם נזקק לרוח הקדש, וכשנזדווג לבלק נסתלקה ממנו רוח הקדש וחזר להיות קוסם כבתחלה, לפיכך צווח רם הייתי והורידני בלק:

דרגת נביא מעל רוח הקודש

Re: הריגת נביא גוי

פורסם: ב' יולי 10, 2017 12:43 am
על ידי מה שנכון נכון
שיטת הרמב"ן בדרגת נבואתו של בלעם (ורוה"ק), הן הכללית, והן במעשה שבפרשת בלק, וביחס לדברי חז"ל, מבוארת בדבריו בכ"מ בפרקים כג כד, ע"ש.

Re: הריגת נביא גוי

פורסם: ב' יולי 10, 2017 2:55 am
על ידי אבןטובה
כי ע"י הריגתו הוא כובש נביאתו
והכובש נבואותו חיי"מ וכן המוותר ע"ד נביא כסנהדרין פט.

Re: הריגת נביא גוי

פורסם: ב' יולי 10, 2017 9:44 pm
על ידי פרי יהושע
אליהו בן עמרם כתב:דרגת נביא מעל רוח הקודש

מעלת "מחזה שדי", הוא רק רוה"ק ולא נבואה?

Re: הריגת נביא גוי

פורסם: ד' יולי 12, 2017 8:58 pm
על ידי עושה חדשות
וממש בדא"ג, הריני להעתיק את פיה"מ להרמב"ם, המבאר את עניניו של בלעם, כפי המסופר במשנה שם על תלמידיו:

כבר בארנו כמה פעמים שעין טובה - ההסתפקות. ונפש שפלה - הזהירות. ורוח נמוכה - הענוה המופלגת, כמו שהתבאר בפרק אשר לפני זה. והשלוש אשר כנגדן הרי הן רדיפת הממון, והיא עין רעה, ורוב התאוה, והיא נפש רחבה, והגאוה, והיא רוח גבוה. ואלה השלוש מעלות התפרסמו לאברהם אבינו, ולפיכך ייקרא כל מי שיימצאו בו אלו המעלות - תלמידו, לפי שסיגל לעצמו מידתו, וכן מי שיימצאו בו אלה הפחיתויות השלוש הרי הוא תלמיד בלעם, הואיל וסיגל לעצמו מידותיו.
ואני אזכור המקומות אשר התבארו בהם אלה המעלות לאברהם, ואותן הפחיתויות לבלעם, והם כולם פסוקי תורה. אמנם הסתפקות אברהם הרי הוא אומרו למלך סדום: "אם מחוט ועד שרוך נעל" וכו', וזו תכלית ההסתפקות, שימשוך ידו מרכוש גדול, ולא יקח ממנו אפילו שעור מעט. ואמנם זהירותו, הרי הוא אומרו לשרה בעת הכניסה למצרים: "הנה נא ידעתי כי אשה יפת מראה את", ובא בפירוש שהוא לא התבונן מעולם בצורתה התבוננות שלימה אלא באותו היום, וזו תכלית הזהירות. וגם אומרו על הגר אחרי לקיחתה: "הנה שפחתך בידך" - יראה שלא היתה לו בה כוונת הנאה ושעשוע, וכאשר ביקשה ממנו שרה לגרשה עם ישמעאל, העיד הכתוב שהיה קשה עליו ענין ישמעאל בלבד, כדי לנקותו מנטיה אחריה בגלל התשמיש, ואלה כולם סימני הזהירות, והוא אומרו: "וירע הדבר מאד בעיני אברהם על אודות בנו". ואמנם ענוותו - אמורו: "ואנכי עפר ואפר".
וידועה לבלעם רדיפת הממון, וזה בבואו מארם נהרים בגלל הממון אשר נשכר בו לקלל את ישראל, והוא אומרו יתעלה: "ואשר שכר עליך את בלעם בן בעור מפתור ארם נהרים לקללך". ואמנם רוב תאוותו, הרי היא עצתו לבלק להציג נשים לזנות עם ישראל, ולשימן יצאניות. ולולא תכונת רוב התאוה אשר היתה בנפשו, והיות הדבר טוב בעיניו ואהוב אצלו - לא היה מצווה בו, לפי שציווי האדם לא יהיה אלא לפי דעתו, כי הטובים לא יצוו ברעות, אלא יזהירו מהן. ולשון הכתוב בזה: "הן הנה היו לבני ישראל בדבר בלעם" וכו'. והחכמים אמרו: "בלעם בועל אתונו היה", ואין ספק שמי שזו היתה עצתו - זה יהיה פועלו. ואמנם גאוותו, אומרו: "נאום שומע אמרי אל" וכו'.
ואמנם ראייתו על בלעם באומרו "ואתה אלהים" וכו' - לפי שהוא איש דמים, הואיל והיה סיבת הריגת ישראל במגפה, והוא גם כן איש מירמה, לזוממו התחבולה למעשה הרעות, כמו שבארנו. והביא ראיה לתלמידי אברהם באומרו "להנחיל אוהבי יש" - כמו שקראו: "זרע אברהם אהבי".

Re: הריגת נביא גוי

פורסם: ב' יולי 17, 2017 9:21 pm
על ידי עושה חדשות
איש טלז כתב:ראה בשיעורי חומש להגר"ש מימון שעמד בכ"ז עי"ש בדבריו הנפלאים

יש"כ. עמוד רפד, שיב.
וע"ע אמרות שאול (ברזם) עמוד קיט.

Re: הריגת נביא גוי

פורסם: ש' יולי 22, 2017 9:52 pm
על ידי איש טלז
אגב ראה ירושלמי תענית פ"ה הל"ד שנראה שמלבד איסור רציחה לרצוח נביא זה חמור יותר עי"ש שנמנה זאת כעוד עבירה שעברו בו ביום חוץ מעבירת רציחה [וכעי"ז בריטב"א מכות די"א דהורג כ"ג אינו יוצא בגלות לעולם דיש יותר עון בהריגתו יותר מאשר שאר אדם וע"כ אינו יכול לצאת מהגלות לעולם עי"ש ]

Re: הריגת נביא גוי

פורסם: ב' יוני 29, 2020 10:21 pm
על ידי נוטר הכרמים
מהו למעשה הביאור בדברי הרמב"ן, האומנם אין עונש מוות לנביא המתנבא בשם ד',
אף אם החטיא אלפים מישראל בבנות מואב?

Re: הריגת נביא גוי

פורסם: ג' יוני 30, 2020 12:16 am
על ידי עזריאל ברגר
ולהעיר מדברי התורה על נביא המסית לע"ז "לא תגור ממנו", שאם לא נאמר זאת במפורש - הו"א שאסור להרגו (וראו דברי הרמב"ם בביאור לאו זה).

Re: הריגת נביא גוי

פורסם: ש' נובמבר 07, 2020 10:08 pm
על ידי שמר
יזל מדליו כתב:
קו ירוק כתב:מה 'פשוט'. אדרבה, נגמרה נבואתו חזר להיות אחד השפלים ואפשר להורגו. ומה כוונתך בזה לתרץ את הרמב"ן.


הרמב"ן בקטע של פרשת בלק כותב שהרגו אותו באמת מצד שאינו נביא אלא רק קוסם וחזר להיות כאחד השפלים. [לא הבנתי אותך]


בעל הטורים (במדבר לא, ח)
ואת בלעם בן בעור הרגו בחרב - ביהושע (יג, כב) אומר ואת בלעם בן בעור הקוסם, מלמד שהביאו לפני משה ודנוהו כדין מכשפה לא תחיה. - והוא מהספרי.
מבואר שהרגוהו מדינא דקוסם.