עמוד 1 מתוך 1

במודה בחיובו לתובעו בערכאות

פורסם: ה' יולי 20, 2017 12:46 pm
על ידי יהושעבנמי
בכסף הקדשים על חושן משפט מחדש שמותר לתבוע את חבירו בערכאות של עכום אם חבירו מודה שחייב רק אינו רוצה לשלם שזה לא נקרא מתדיין רק משתמש בערכאות לכפייה ולא לדון אם חייב או לא.
לפי זה יש להסתפק מה הדין אם חברו מודה שלווה רק שטוען שפטור מלשלם משום איזה טענה טיפשית שפשוט שאינו טענה כלל האם זה נחשב כמודה בחיובו ומותר לתובעו בערכאות.

Re: במודה בחיובו לתובעו בערכאות

פורסם: ה' יולי 20, 2017 12:51 pm
על ידי קו ירוק
איסור הליכה לערכאות הוא אף שיודע שדנים דין אמת. וכנפסק בשו"ע.
ומסתמא כוונת הספר לחדש רק את דין הכפיה לקיים את ההלכה, וזה מה שעושים כיום כל בתי דין צדק.
אבל במקום שערכאות צריך לשמוע דעת שני הצדדים, גם אם האחד בודאי טוען טענות אויליות בבירור, זה בכלל האיסור, ופשוט

Re: במודה בחיובו לתובעו בערכאות

פורסם: ה' יולי 20, 2017 7:25 pm
על ידי הוה אמינא
לפי השאלה הנתבע ש"מודה" בעצם כן טוען שהוא פטור ואינו חייב, רק שברור לתובע שזה מכח טענה טיפשית. לא מובן מדוע זה נחשב שהוא מודה בחיוב כי למעשה הוא כופר, ומה שהתובע מבין ברוחב דעתו שזה מכח טענה טיפשית, הרי עביד איניש דלא מגלי טענתיה אלא בבי דינא, והוא יכול לומר לו מחוץ לבית דין שהוא לא מוכן לשלם כי התנבא שהוא פטור. וזה לא נקרא מודה בחיובו.
ומכיון שכופר למעשה, גם הכסה"ק לא התיר בכהאי גוונא לתבוע בערכאות.

Re: במודה בחיובו לתובעו בערכאות

פורסם: ה' יולי 20, 2017 7:54 pm
על ידי יהושעבנמי
הוה אמינא כתב:לפי השאלה הנתבע ש"מודה" בעצם כן טוען שהוא פטור ואינו חייב, רק שברור לתובע שזה מכח טענה טיפשית. לא מובן מדוע זה נחשב שהוא מודה בחיוב כי למעשה הוא כופר, ומה שהתובע מבין ברוחב דעתו שזה מכח טענה טיפשית, הרי עביד איניש דלא מגלי טענתיה אלא בבי דינא, והוא יכול לומר לו מחוץ לבית דין שהוא לא מוכן לשלם כי התנבא שהוא פטור. וזה לא נקרא מודה בחיובו.
ומכיון שכופר למעשה, גם הכסה"ק לא התיר בכהאי גוונא לתבוע בערכאות.

אם הנתבע יודה שלווה ועדיין לא פרע מסתבר שלפי הכסף הקדשים מותר לתבועו שזה כהוגה בפה מלא שחייב , ואם אחכ יוסיף איזה סברא טפשית למה בכל זאת פטור מלשלם עכשיו יהיה אסור לתבעו?

Re: במודה בחיובו לתובעו בערכאות

פורסם: ה' יולי 20, 2017 8:44 pm
על ידי הוה אמינא
בבית דין ודאי שאפשר לתבוע. בערכאות מי התיר? ומ"ש הכסה"ק לענ"ד לא מדבר בכהאי גוונא, אלא באופן שכבר היה בירור בבית דין וכדומה.

Re: במודה בחיובו לתובעו בערכאות

פורסם: ו' יולי 21, 2017 10:41 am
על ידי יהושעבנמי
הוה אמינא כתב:בבית דין ודאי שאפשר לתבוע. בערכאות מי התיר? ומ"ש הכסה"ק לענ"ד לא מדבר בכהאי גוונא, אלא באופן שכבר היה בירור בבית דין וכדומה.

הכסף החדשים לא מדבר כשהיה בירור בבית דין רק שהודה לו תסתכל שם ותראה

Re: במודה בחיובו לתובעו בערכאות

פורסם: ו' יולי 21, 2017 11:40 am
על ידי בברכה המשולשת
יהושעבנמי כתב:
הוה אמינא כתב:בבית דין ודאי שאפשר לתבוע. בערכאות מי התיר? ומ"ש הכסה"ק לענ"ד לא מדבר בכהאי גוונא, אלא באופן שכבר היה בירור בבית דין וכדומה.

הכסף החדשים לא מדבר כשהיה בירור בבית דין רק שהודה לו תסתכל שם ותראה


אבל לא כשכפר (וללא שהתובע החליט אם זה טפשי)

Re: במודה בחיובו לתובעו בערכאות

פורסם: ו' יולי 21, 2017 1:02 pm
על ידי מעט דבש
שו"ת שבט הלוי חלק י סימן רסג
ב. ואשר שאל, בענין נדון שכבר נפסק הדין בבי"ד והנדון אינו רוצה לקיים את הפסק אם צריך ג"כ רשות בי"ד לאשר בבית המשפט פסק הבוררות ולהפעיל נגדו את בית המשפט, או אפשר בלי רשות אשור בי"ד, והביא מתומים סי' כ"ו ס"ק ה' כתב מתחלה דרשאי בלא רשות אבל לבסוף מסיק בצ"ע.

לענ"ד דדברי התומים קצת ענין אחר ממש"כ כבודו, דהתומים מסופק אם כ"פ שיש פסק דין בידו אם יכול לאשר את הפס"ד בערכאות לפי דעתו שעי"ז יבא לצדקת טענותי' ופסקו, אבל מודה התומים דאם בעל דינו גבר אלים שיכול לעשות כן, וכיון שכ' כבודו שכנגדו אינו רוצה לקיים הפס"ד ואין בבי"ד כנראה כח לכופו לכך אין לך גבר אלים גדול מזה ומתירים לו.

אבל עלינו לדעת דזה רק באופן דלא איכפת לזה מה שפסקו לו בי"ד ואין מחשיב פסקיהם לקיים דבריהם דאז באמת פשיטא דל"צ רשות בי"ד, אבל הרבה פעמים קרה דהלה אינו רוצה לקיים בטענו שהבי"ד לא ירדו לסוף טענותיו, ומבקש מהבי"ד להתחשב ברצונו לעיין עו"פ בטענותיו ומה שנתחדש עוד, בזה פשיטא דצריכים באמת רשות בי"ד ללכת לערכאות.