עמוד 1 מתוך 1

איסור שאלת רב אחרי שרק אחד אסר

פורסם: ו' יולי 21, 2017 2:05 pm
על ידי ארגמן
בגמרא מגילה כו: רמי בר אבא הוה קא בני בי כנישתא הוה ההיא כנישתא עתיקא הוה בעי למיסתריה ולאתויי ליבני וכשורי מינה ועיולי להתם יתיב וקא מיבעיא ליה הא דרב חסדא דאמר רב חסדא לא ליסתור בי כנישתא עד דבני בי כנישתא אחריתי התם משום פשיעותא כי האי גוונא מאי אתא לקמיה דרב פפא ואסר ליה לקמיה דרב הונא ואסר ליה.

איך היה מותר לשאול את ר"ה אחרי ששאל את ר"פ? הרי אסור לשאול חכם נוסף אחרי שחכם ראשון אסר.

Re: איסור שאלת רב אחרי שרק אחד אסר

פורסם: ו' יולי 21, 2017 6:05 pm
על ידי בקרו טלה
תוס' עבודה זרה ז. ד"ה הנשאל
וי"ל דאינו אסור אלא לשאול אם לא יודיע לו כבר שאלתי לפלוני ואסר לי אבל אם אומר לו כבר שאלתי פלוני חכם מותר
תוספות נדה דף כ: ד"ה אגמרי'
וי"ל דקפידא לא הויא אשואל אלא אחכם אבל השואל ישאל כל מה שירצה דמתוך כך ידקדקו בדבר ופעמים שהראשון טועה ויצא הדבר לאורה.
וזה לשון הרמ"א ביו"ד הלכות כבוד רבו ותלמיד חכם סימן רמב סעיף לא
חכם שאסר, אין חבירו רשאי נד להתיר משקול הדעת, אבל אם יש לו קבלה שטעה, (רבינו ירוחם בשם י"א). או שטעה בדבר משנה, יוכל להתיר. (הר"ן פ"ק דעבודת כוכבים בשם ראב"ד ורשב"א ורמב"ן ז"ל ותוס' ורא"ש ור' ירוחם סוף נתיב ב'). ואפילו אם טעה בשקול הדעת, יכול לישא וליתן עם המורה עד שיחזור בו. (סברת הר"ן). ולכן אין איסור לשואל (לשאול) לשני (שם במרדכי ואגודה ותוס' ורא"ש ור' ירוחם שם), ובלבד שיודיע אותו שכבר הורה הראשון לאסור. (רבינו ירוחם נתיב ב' ותוס' ורא"ש)

Re: איסור שאלת רב אחרי שרק אחד אסר

פורסם: ש' יולי 22, 2017 1:00 am
על ידי שמואל דוד
צריך לתקן הכותרת