עמוד 1 מתוך 1

ציור שמש באריזות משקה

פורסם: א' אוגוסט 06, 2017 9:56 pm
על ידי שערי חכמה
בשו"ע (יו"ד סי' קמא ס"ד) מבואר שאסור לעשות או להשהות צורת חמה ולבנה וכוכבים אפי' בדרך ציור.

ולאחרונה שמתי לב שבקרטוניות ספרינג יש תמונה או ציור של שמש, ואפשר שראוי להמנע ממנו מחמת זה.
ספרינג.png
ספרינג.png (20.57 KiB) נצפה 5148 פעמים


אמנם בשו"ת שבט הלוי (ח"ז סי' קלד אות ז) מיקל בתמונה של חצי שמש, וכמדומה שכן מנהג העולם להקל בזה, ואולי גם ציור זה נחשב כחצי שמש כיון שהוא מוסתר בחלקו.

ועוד יתכן שהוא בגדר ציור של רבים שאין בו חשדא כמ"ש הרמ"א (יו"ד שם), ועי' ש"ך וביאור הגר"א שם.

Re: ציור שמש באריזות משקה

פורסם: ב' אוגוסט 07, 2017 1:45 am
על ידי עקביה
אין כיום חשד ואין סיבה להימנע מלהשתמש בזה.

Re: ציור שמש באריזות משקה

פורסם: ב' אוגוסט 07, 2017 5:40 am
על ידי נהר שלום
שו"ע: "המוצא כלים ועליהם צורות חמה או לבנה או דרקון והוא דומה לנחש ויש כמין סנפירין בין פרק חוליות שבצואר אם הכלים מכובדים אסורים שודאי נעשו לשם אלילים ואם הם מבוזים מותרים שלא נעשו אלא לנוי"
פשוט שכלי חד פעמי מבוזה.

Re: ציור שמש באריזות משקה

פורסם: ב' אוגוסט 07, 2017 9:13 am
על ידי עקביה
נהר שלום כתב:שו"ע: "המוצא כלים ועליהם צורות חמה או לבנה או דרקון והוא דומה לנחש ויש כמין סנפירין בין פרק חוליות שבצואר אם הכלים מכובדים אסורים שודאי נעשו לשם אלילים ואם הם מבוזים מותרים שלא נעשו אלא לנוי"
פשוט שכלי חד פעמי מבוזה.

שם הנושא הוא אם הם אסורים או מותרים בהנאה. אבל גם אם מותרים, אסור להשהותם אצלו מפני החשד. ראה ש"ך ס"ק ח. אך לא נראה ששייך חשש זה בימינו.

Re: ציור שמש באריזות משקה

פורסם: ב' אוגוסט 07, 2017 10:40 am
על ידי הוה אמינא
מהיכי תיתי שזה שמש? מה פתאום החליטו לעשות שמש בדיוק על תות בננה?

Re: ציור שמש באריזות משקה

פורסם: ב' אוגוסט 07, 2017 8:17 pm
על ידי שערי חכמה
עקביה כתב:אין כיום חשד ואין סיבה להימנע מלהשתמש בזה.

ברמ"א (סי' קמא סו"ס ג) מבואר דאף בזה"ז שאין עובדים לצורות הללו אסור.

Re: ציור שמש באריזות משקה

פורסם: ב' אוגוסט 07, 2017 8:18 pm
על ידי שערי חכמה
נהר שלום כתב:שו"ע: "המוצא כלים ועליהם צורות חמה או לבנה או דרקון והוא דומה לנחש ויש כמין סנפירין בין פרק חוליות שבצואר אם הכלים מכובדים אסורים שודאי נעשו לשם אלילים ואם הם מבוזים מותרים שלא נעשו אלא לנוי"
פשוט שכלי חד פעמי מבוזה.

שם מיירי בצורות שנעשו לשם חמה ולבנה ולא בצורת חמה ולבנה עצמם, ועי' ש"ך סק"ח.

אגב, הפוסקים דנו לאיסור אפילו בציורי ילדים שהם דבר מבוזה יותר מקרטונית משקה, עי' אגרו"מ (או"ח ח"ה סי' ט) ושבט הלוי שציינתי לעיל.

Re: ציור שמש באריזות משקה

פורסם: ב' אוגוסט 07, 2017 8:19 pm
על ידי שערי חכמה
הוה אמינא כתב:מהיכי תיתי שזה שמש? מה פתאום החליטו לעשות שמש בדיוק על תות בננה?

מי שהולך כמו ברווז, מגעגע כמו ברווז, ונראה כמו ברווז - הוא ברווז.

Re: ציור שמש באריזות משקה

פורסם: ב' אוגוסט 07, 2017 8:29 pm
על ידי שערי חכמה
שערי חכמה כתב:ועוד יתכן שהוא בגדר ציור של רבים שאין בו חשדא כמ"ש הרמ"א (יו"ד שם), ועי' ש"ך וביאור הגר"א שם.


ובשו"ת יביע אומר (ח"י יו"ד סי' נח אות ו) כתב דלפסק השו"ע אין היתר בשל רבים, וז"ל:

ומ"ש עוד הרהמ"ח שי"ל דמה שעשו כן על קברו של יהושע נעשה ע"י גוים, ובשל רבים ליכא חשדא, כדאיתא בגמרא (ר"ה כד ב). ע"כ. תמיהני שלא זכר דלאו מילתא פסיקתא היא, כי הטור (יו"ד סי' קמא) כתב שהרי"ף השמיט התירוצים דשל רבים ושל פרקים שאני, וכתב רק התירוץ דלהתלמד עבד, דס"ל שאם אינו להתלמד אפילו בשל רבים אסור. וכתב מרן הב"י, שגם הרמב"ם ס"ל כהרי"ף. וגם בש"ע השמיט מרן התירוץ דבשל רבים מותר. וכתב בשו"ת דברי יוסף אירגאס (סי' ח) ד"ה ומה, שמרן הש"ע פוסק כדעת הרי"ף והרמב"ם דס"ל דאיכא חשדא גם בשל רבים. ע"ש. וכ"כ מהר"י עייאש במטה יהודה (סי' רמד סק"ד), שזהו טעמו של מרן הש"ע שהשמיט החילוק בין רבים ליחיד, משום דס"ל כהרי"ף והרמב"ם שאף ברבים איכא למיחש לחשדא. ע"ש. וכ"כ בשו"ת כתב סופר (חאו"ח סי' מ), דמרן בש"ע יו"ד (סי' קמא) השמיט התירוץ דבשל רבים ליכא חשדא, מפני שאחז דרכו בקודש לפסוק כהרי"ף והרמב"ם, שני עמודי ההוראה, דס"ל שגם בשל רבים איכא חשדא. ורק הרמ"א הזכיר זאת בהגה בשם וי"א. ע"ש.

Re: ציור שמש באריזות משקה

פורסם: ב' אוגוסט 07, 2017 9:40 pm
על ידי הוה אמינא
שערי חכמה כתב:
הוה אמינא כתב:מהיכי תיתי שזה שמש? מה פתאום החליטו לעשות שמש בדיוק על תות בננה?

מי שהולך כמו ברווז, מגעגע כמו ברווז, ונראה כמו ברווז - הוא ברווז.


ומה שלא הולך ולא מגעגע ורק למישהו נדמה שזה נראה? לי זה לא נראה. ועד שאתם מפתחים דיונים הלכתיים עמוקים צ"ע על היסוד כי אם אין יסוד אין בנין.

Re: ציור שמש באריזות משקה

פורסם: ב' אוגוסט 07, 2017 9:45 pm
על ידי מה שנכון נכון
הוה אמינא כתב:מה פתאום החליטו לעשות שמש בדיוק על תות בננה?

ספרינג פירושו אביב.

Re: ציור שמש באריזות משקה

פורסם: ב' אוגוסט 07, 2017 9:50 pm
על ידי הוה אמינא
לא ידעתי, אולם אם כך ודאי שאין הכוונה לציור שמש בתור שמש, אלא רק לתת סמל למילה הזו מעליה ומלמטה קרנים של שמש.

Re: ציור שמש באריזות משקה

פורסם: ב' אוגוסט 07, 2017 10:49 pm
על ידי שערי חכמה
הוה אמינא כתב:לא ידעתי, אולם אם כך ודאי שאין הכוונה לציור שמש בתור שמש, אלא רק לתת סמל למילה הזו מעליה ומלמטה קרנים של שמש.

אינני מבין את דבריך, יש כאן ציור של שמש שממנו יצאות הקרניים, אי אפשר לצייר שמש יותר טוב מזה.

Re: ציור שמש באריזות משקה

פורסם: ב' אוגוסט 07, 2017 11:14 pm
על ידי גם זו לטובה
א' מבוזים מתיר גם את את איסור חשדא דע"ז [אולם לא מתיר חשד כעשייה, ונראה דהעיקר להלכה דלא חיישינן לחשד דעשייה]
ב' קרטון ח"פ המיועד להניחו אחר השימוש בפח אשפה נ"פ דדינו כמבוזה.
ג' כמד' ששבחו"ש כתבו בשם הגרנ"ק לדון שמצעל המייצר תבנית מסוימת לרבים, ליכא חשד]
ד' איסור עשייה איכא גם במבוזים [כן נראה עיקר לדינא ולא כמי שהיקל בזה] ולכן יש איסור על המפעל, ויש לדון בגד גרמא וכד' וגם בדיני אמירה לנכרי אם הפועלים נכרים ואכמ"ל.
ה' ובנוגע לנידון דידן, יתכן שאין הכוונה לצייר שש ממש אלא לתמונה המזכירה שמש, וצ"ע.
ו' בחצי שמש עיקר ההלכה להקל בזה, והיכא שהשמש מוסתרת לכ' דמי לחצי שמש.

Re: ציור שמש באריזות משקה

פורסם: ג' אוגוסט 08, 2017 2:14 am
על ידי עקביה
שערי חכמה כתב:
עקביה כתב:אין כיום חשד ואין סיבה להימנע מלהשתמש בזה.

ברמ"א (סי' קמא סו"ס ג) מבואר דאף בזה"ז שאין עובדים לצורות הללו אסור.

מ"מ הוא מדבר על צורות שהיו נעבדות. ואין זה צורת חמה ולבנה אלא צורות המסמלות אותם, כמש"כ הרמ"א בתחילת הסעיף.

Re: ציור שמש באריזות משקה

פורסם: ג' אוגוסט 08, 2017 8:59 am
על ידי ברי היזיקא
עיין שו"ת שואל ומשיב קמא ח"ג סי' עא

Re: ציור שמש באריזות משקה

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 11:22 am
על ידי דרומי
נשאלתי האם מותר לקנות שעון זה
‏‏לכידה.PNG
‏‏לכידה.PNG (139.48 KiB) נצפה 1123 פעמים

Re: ציור שמש באריזות משקה

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 11:25 am
על ידי עקביה
לענ"ד אין בזה איסור, כמש"כ לעיל.

Re: ציור שמש באריזות משקה

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 2:39 pm
על ידי זיז שדי
הוה אמינא כתב:מהיכי תיתי שזה שמש? מה פתאום החליטו לעשות שמש בדיוק על תות בננה?

ביאור השם 'ספרינג' זה אביב (או מעיין) ובאביב מפציעה השמש אחרי חודשי חורף אפלים. ולכן השמש מקושרת עם האביב