עמוד 1 מתוך 1

ברכת כהנים בזר

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 3:13 pm
על ידי שמר
זר המברך ברכת כהנים עובר בעשה כמבואר שו"ע קכח, ידועה הנהגת הגר"א שהיה מברך ב"ב להניח בשעת הברכה רק יד אחת ובזה יצא מכלל ברכת כהנים שהיא בב' ידים (עי' בתו"ת פ' נשא), והנה בביאור הלכה שם דן בזה.
ולא הבנתי מה החשש, דהלא מבואר שם שכל זמן שלא קרו "כהנים" אין להם חיוב ברכה ואינם מבטלים עשה אם לא נקראו, ואפי' כהן שנקרא לברהך ולא היה בתוך ביה"כ אין לו חיוב, וא"כ מצינו שחיוב הברכה חל רק בעת הקריאה לעלות ולברך, ופשוט שאם ייקרא זר לברך אין בו שום חיוב שאין הוא בפרשה, וא"כ אף כשזר מברך אחר בברכת כהנים אין הוא עובר בעשה דאין שם עשה דברכת כהנים על ברכה זו ומדוע שיעבור?.

Re: ברכת כהנים בזר

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 3:24 pm
על ידי כדכד
עד כמה שאני זוכר הנהגת הגר"א היתה לברך ברכה אחרת ולא ברכת כהנים כלל מהחשש שציינת וההנהגה להניח יד אחת היא הנהגה אחרת ואולי מטעם אחר

Re: ברכת כהנים בזר

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 3:32 pm
על ידי עזריאל ברגר
שמר כתב:זר המברך ברכת כהנים עובר בעשה כמבואר שו"ע קכח, ידועה הנהגת הגר"א שהיה מברך ב"ב להניח בשעת הברכה רק יד אחת ובזה יצא מכלל ברכת כהנים שהיא בב' ידים (עי' בתו"ת פ' נשא), והנה בביאור הלכה שם דן בזה.
ולא הבנתי מה החשש, דהלא מבואר שם שכל זמן שלא קרו "כהנים" אין להם חיוב ברכה ואינם מבטלים עשה אם לא נקראו, ואפי' כהן שנקרא לברהך ולא היה בתוך ביה"כ אין לו חיוב, וא"כ מצינו שחיוב הברכה חל רק בעת הקריאה לעלות ולברך, ופשוט שאם ייקרא זר לברך אין בו שום חיוב שאין הוא בפרשה, וא"כ אף כשזר מברך אחר בברכת כהנים אין הוא עובר בעשה דאין שם עשה דברכת כהנים על ברכה זו ומדוע שיעבור?.

לשיטתך כהן יחיד שמברך - לא מקיים כלל מצוות ברכת כהנים, וברכתו לבטלה...

Re: ברכת כהנים בזר

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 3:36 pm
על ידי שמר
עזריאל ברגר כתב:
שמר כתב:זר המברך ברכת כהנים עובר בעשה כמבואר שו"ע קכח, ידועה הנהגת הגר"א שהיה מברך ב"ב להניח בשעת הברכה רק יד אחת ובזה יצא מכלל ברכת כהנים שהיא בב' ידים (עי' בתו"ת פ' נשא), והנה בביאור הלכה שם דן בזה.
ולא הבנתי מה החשש, דהלא מבואר שם שכל זמן שלא קרו "כהנים" אין להם חיוב ברכה ואינם מבטלים עשה אם לא נקראו, ואפי' כהן שנקרא לברהך ולא היה בתוך ביה"כ אין לו חיוב, וא"כ מצינו שחיוב הברכה חל רק בעת הקריאה לעלות ולברך, ופשוט שאם ייקרא זר לברך אין בו שום חיוב שאין הוא בפרשה, וא"כ אף כשזר מברך אחר בברכת כהנים אין הוא עובר בעשה דאין שם עשה דברכת כהנים על ברכה זו ומדוע שיעבור?.

לשיטתך כהן יחיד שמברך - לא מקיים כלל מצוות ברכת כהנים, וברכתו לבטלה...


לשיטתי?? עיין במשנ"ב שם.

Re: ברכת כהנים בזר

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 3:53 pm
על ידי עזריאל ברגר
שמר כתב:
עזריאל ברגר כתב:
שמר כתב:זר המברך ברכת כהנים עובר בעשה כמבואר שו"ע קכח, ידועה הנהגת הגר"א שהיה מברך ב"ב להניח בשעת הברכה רק יד אחת ובזה יצא מכלל ברכת כהנים שהיא בב' ידים (עי' בתו"ת פ' נשא), והנה בביאור הלכה שם דן בזה.
ולא הבנתי מה החשש, דהלא מבואר שם שכל זמן שלא קרו "כהנים" אין להם חיוב ברכה ואינם מבטלים עשה אם לא נקראו, ואפי' כהן שנקרא לברהך ולא היה בתוך ביה"כ אין לו חיוב, וא"כ מצינו שחיוב הברכה חל רק בעת הקריאה לעלות ולברך, ופשוט שאם ייקרא זר לברך אין בו שום חיוב שאין הוא בפרשה, וא"כ אף כשזר מברך אחר בברכת כהנים אין הוא עובר בעשה דאין שם עשה דברכת כהנים על ברכה זו ומדוע שיעבור?.

לשיטתך כהן יחיד שמברך - לא מקיים כלל מצוות ברכת כהנים, וברכתו לבטלה...


לשיטתי?? עיין במשנ"ב שם.

ידעתי גם ידעתי שמובא באחרונים שזוהי ברכת-כהנים מדרבנן.
וכי תרומה דרבנן מותר לזר לאכול?!

Re: ברכת כהנים בזר

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 3:57 pm
על ידי בברכה המשולשת
יש מחלוקת ראשונים אם ברכת כהנים בכהן יחיד אם היא דאורייתא או דרבנן

Re: ברכת כהנים בזר

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 4:01 pm
על ידי שמר
בברכה המשולשת כתב:יש מחלוקת ראשונים אם ברכת כהנים בכהן יחיד אם היא דאורייתא או דרבנן

מה כוונך לומר? שכל האיסור של כה תברכו אתם ולא זרים שעובר בעשה מדאוריתא הוא דווקא היכא שב' זרים מברכים יחד? שמא אכן כך הוא, אלא שלא מצינו רמז לזה בדברי המשנ"ב שם.

Re: ברכת כהנים בזר

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 4:05 pm
על ידי בברכה המשולשת
שמר כתב:
בברכה המשולשת כתב:יש מחלוקת ראשונים אם ברכת כהנים בכהן יחיד אם היא דאורייתא או דרבנן

מה כוונך לומר? שכל האיסור של כה תברכו אתם ולא זרים שעובר בעשה מדאוריתא הוא דווקא היכא שב' זרים מברכים יחד? שמא אכן כך הוא, אלא שלא מצינו רמז לזה בדברי המשנ"ב שם.


לא. התכוונתי לאפוקי ממה שהיה משמע מאחת מההודעות לעיל באשכול שלכו"ע ברכת כהנים של כהן יחיד היא דרבנן.

Re: ברכת כהנים בזר

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 7:10 pm
על ידי מיכאל1
כמדומה שברכת כהנים ביחיד דרבנן הוא רבנו פרץ שהובא בטור.

ולעצם נושא האשכול יעויין בביאור הלכה ריש חלק ב' שדן במנהג העולם לברך את חברו בברכת כהנים, וכ' שתפילה היא דרבנן ולכן גם שלא בשעת תפילה ודאי שיש חיוב של ברכת כהנים מהתורה.

Re: ברכת כהנים בזר

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 7:54 pm
על ידי שמר
מיכאל1 כתב:כמדומה שברכת כהנים ביחיד דרבנן הוא רבנו פרץ שהובא בב"י.

ולעצם נושא האשכול יעויין בביאור הלכה ריש חלק ב' שדן במנהג העולם לברך את חברו בברכת כהנים, וכ' שתפילה היא דרבנן ולכן גם שלא בשעת תפילה ודאי שיש חיוב של ברכת כהנים מהתורה.

בתחילת האשכול אוזכר ביאור הלכה זה, ואפ"ה עלתה השאלה נכון שאין חיוב ברכת כהנים מחמת התפילה, אלא אפי' בתפילה אין חיוב אלא א"כ קראוהו לעלות.

Re: ברכת כהנים בזר

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 10:36 pm
על ידי שמר
כדכד כתב:עד כמה שאני זוכר הנהגת הגר"א היתה לברך ברכה אחרת ולא ברכת כהנים כלל מהחשש שציינת וההנהגה להניח יד אחת היא הנהגה אחרת ואולי מטעם אחר

עי' בתו"ת שם.

Re: ברכת כהנים בזר

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 10:46 pm
על ידי הוה אמינא
בפשטות אם לא קוראים כהנים - לא עובר בביטול עשה.
אבל אם כן מברך זה לא אומר שלא קיים עשה.
שני הצדדים לא הא בהא תליא.
וממילא זר שבירך עבר על אותו עשה שכהן מקיים כשמברך, בלי שקראוהו.

Re: ברכת כהנים בזר

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 11:02 pm
על ידי מיכאל1
ייתכן שהזהירות מלברך ברכת כהנים היא משום שעצם אמירת הפסוקים הוי ברכה לבטלה, כצד אחד של הנודע ביהודה קמא סי' ו' כמדומה וכעת לא עיינתי בפנים וכל זה רק אם אומר את הפסוקים בנש"כ דומיא דכנהים אז הוי חשיבות של ברכה ויש לדון משום ברכה לבטלה אבל אם עושה ביד אחת אז חשיב רק כפסוקים של ברכה ואין בזה ברכה לבטלה, כמו שלא נאמר שהאומר פסוקים אלו אחר ברכות התורה יש לו לחוש לברכה לבטלה.
ואם כן אפילו שאומר פסוקים אלו בלי אמירת "כהנים" אכת יש לחוש משום לתא דברכה לבטלה ולא משום ברכה בזרות.

Re: ברכת כהנים בזר

פורסם: ג' אוגוסט 15, 2017 7:10 am
על ידי עזריאל ברגר
הוה אמינא כתב:בפשטות אם לא קוראים כהנים - לא עובר בביטול עשה.
אבל אם כן מברך זה לא אומר שלא קיים עשה.
שני הצדדים לא הא בהא תליא.
וממילא זר שבירך עבר על אותו עשה שכהן מקיים כשמברך, בלי שקראוהו.

זה מה שהתכוונתי לרמז במה שהבאתי שכהן יחיד מברך "אשר קדשנו וכו' וציוונו לברך" למרות שלא קראו לו "כהנים".

Re: ברכת כהנים בזר

פורסם: א' אוקטובר 01, 2017 11:44 pm
על ידי שיף

Re: ברכת כהנים בזר

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 12:21 am
על ידי צרורהמור
שמר כתב:זר המברך ברכת כהנים עובר בעשה כמבואר שו"ע קכח, ידועה הנהגת הגר"א שהיה מברך ב"ב להניח בשעת הברכה רק יד אחת ובזה יצא מכלל ברכת כהנים שהיא בב' ידים (עי' בתו"ת פ' נשא), והנה בביאור הלכה שם דן בזה.
ולא הבנתי מה החשש, דהלא מבואר שם שכל זמן שלא קרו "כהנים" אין להם חיוב ברכה ואינם מבטלים עשה אם לא נקראו, ואפי' כהן שנקרא לברהך ולא היה בתוך ביה"כ אין לו חיוב, וא"כ מצינו שחיוב הברכה חל רק בעת הקריאה לעלות ולברך, ופשוט שאם ייקרא זר לברך אין בו שום חיוב שאין הוא בפרשה, וא"כ אף כשזר מברך אחר בברכת כהנים אין הוא עובר בעשה דאין שם עשה דברכת כהנים על ברכה זו ומדוע שיעבור?.


יש מקום לומר שכאשר בא המתברך ומבקש להתברך בברכת כהנים על פי המנהג, דמיא לקריאת כהנים.

Re: ברכת כהנים בזר

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 12:56 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
ע"פ הנ"ל יש לדון במה שקורה כל שנה באחד מבתי הכנסת בעירנו תובב"א: הרב ... הכהן שליט"א, עובר לפני התיבה במנחה של יוה"כ, ובהגיעו לברכת כהנים אינו נושא את כפיו, אלא מקריא יברכך וכו', והקהל עונים כי"ר, כמנהג.

משנים שנימה הסתפקתי מדוע אינו נחשב שהוא מקיים ברכת כהנים, וחשבתי שהרי אינו נושא כפיו, וכן לא קראו לו כהנים. אך אם דברים אלו אינם לעיכובא, א"כ נמצא שמקיים ברכ"כ. מדוע אפוא לא יברך אשר קדשנו בקדש"א וכו'?

Re: ברכת כהנים בזר

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 1:03 pm
על ידי בברכה המשולשת
אפרקסתא דעניא כתב:ע"פ הנ"ל יש לדון במה שקורה כל שנה באחד מבתי הכנסת בעירנו תובב"א: הרב ... הכהן שליט"א, עובר לפני התיבה במנחה של יוה"כ, ובהגיעו לברכת כהנים אינו נושא את כפיו, אלא מקריא יברכך וכו', והקהל עונים כי"ר, כמנהג.

משנים שנימה הסתפקתי מדוע אינו נחשב שהוא מקיים ברכת כהנים, וחשבתי שהרי אינו נושא כפיו, וכן לא קראו לו כהנים. אך אם דברים אלו אינם לעיכובא, א"כ נמצא שמקיים ברכ"כ. מדוע אפוא לא יברך אשר קדשנו בקדש"א וכו'?


(ולכאורה קריאה כן מעכבת להלכה, הלא כן?)
מה גם שאין פנים בפנים ובעיקר שלא מכוון לקיים המצוה, שהרי זה תפילה שלא נושאים בה כפיים.

Re: ברכת כהנים בזר

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 3:36 pm
על ידי שמר
צרורהמור כתב:
שמר כתב:זר המברך ברכת כהנים עובר בעשה כמבואר שו"ע קכח, ידועה הנהגת הגר"א שהיה מברך ב"ב להניח בשעת הברכה רק יד אחת ובזה יצא מכלל ברכת כהנים שהיא בב' ידים (עי' בתו"ת פ' נשא), והנה בביאור הלכה שם דן בזה.
ולא הבנתי מה החשש, דהלא מבואר שם שכל זמן שלא קרו "כהנים" אין להם חיוב ברכה ואינם מבטלים עשה אם לא נקראו, ואפי' כהן שנקרא לברהך ולא היה בתוך ביה"כ אין לו חיוב, וא"כ מצינו שחיוב הברכה חל רק בעת הקריאה לעלות ולברך, ופשוט שאם ייקרא זר לברך אין בו שום חיוב שאין הוא בפרשה, וא"כ אף כשזר מברך אחר בברכת כהנים אין הוא עובר בעשה דאין שם עשה דברכת כהנים על ברכה זו ומדוע שיעבור?.


יש מקום לומר שכאשר בא המתברך ומבקש להתברך בברכת כהנים על פי המנהג, דמיא לקריאת כהנים.

וכי אם באמצע היום אעמוד בשוק ואצעק כהנים כל או"א מהכהנים הנוכחים שם יתחייב בעשה?

Re: ברכת כהנים בזר

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 3:40 pm
על ידי שמר
אפרקסתא דעניא כתב:משנים שנימה הסתפקתי מדוע אינו נחשב שהוא מקיים ברכת כהנים, ?

ברכות לרגל הגעתך להודעתך ה2000, האם יש מקור למשפט משנים שנימה?

Re: ברכת כהנים בזר

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 11:51 pm
על ידי צרורהמור
שמר כתב:
צרורהמור כתב:
שמר כתב:זר המברך ברכת כהנים עובר בעשה כמבואר שו"ע קכח, ידועה הנהגת הגר"א שהיה מברך ב"ב להניח בשעת הברכה רק יד אחת ובזה יצא מכלל ברכת כהנים שהיא בב' ידים (עי' בתו"ת פ' נשא), והנה בביאור הלכה שם דן בזה.
ולא הבנתי מה החשש, דהלא מבואר שם שכל זמן שלא קרו "כהנים" אין להם חיוב ברכה ואינם מבטלים עשה אם לא נקראו, ואפי' כהן שנקרא לברהך ולא היה בתוך ביה"כ אין לו חיוב, וא"כ מצינו שחיוב הברכה חל רק בעת הקריאה לעלות ולברך, ופשוט שאם ייקרא זר לברך אין בו שום חיוב שאין הוא בפרשה, וא"כ אף כשזר מברך אחר בברכת כהנים אין הוא עובר בעשה דאין שם עשה דברכת כהנים על ברכה זו ומדוע שיעבור?.


יש מקום לומר שכאשר בא המתברך ומבקש להתברך בברכת כהנים על פי המנהג, דמיא לקריאת כהנים.

וכי אם באמצע היום אעמוד בשוק ואצעק כהנים כל או"א מהכהנים הנוכחים שם יתחייב בעשה?


מאי דפשיטא לך שה'עובר בעשה' דזר המברך מקביל למבטל מ"ע דהכהן - לא פשיטא לי.

ולדוגמא - כהן העוסק במצווה דפטור מן המצווה ואינו מבטל מ"ע האם נאמר שזר העוסק במצווה ונשא כפיו לא יעבור?!