עמוד 1 מתוך 2

טלטול ברחוב זבוטינסקי

פורסם: ב' אוגוסט 21, 2017 12:56 am
על ידי אנושי
שאלתי ללומדים שליט"א
כידוע רחוב זבוטינסקי יש עליו צד רציני שהוא רה"ר דאו' והנה עלה ברעיוני דבר ולא קיבלתי עליו הסבר ברור
כידוע אין קירוי לרה"ר [שבת ה. ועוד] וממילא היכן שיש קירוי זה לא רה"ר (דאו') וממילא שאלתי בפי ככה: יש גשר פרדס כץ ותחתיו נעשה צוה"פ ונימא כך , כל מה שאמרו אתו רבים מבטלי מחיצתא זה דווקא ברשות הרבים אבל כאן שזה לא רה"ר שפיר יהני הצוה"פ [ובאמת הולכים בעז"ה לעשות קירוי מול רחוב השומר אך הם הולכים לעשות מעבר רק מתחת לקירוי ואני רוצה שבין שני הקירויין יוכלו כולם לעבור ולמה שהקירוי יעזור רק לתחת לקירוי ולא לחיצונית אליו.
אקוה שהסברתי את עצמי

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ב' אוגוסט 21, 2017 2:59 am
על ידי ספרים וועלט
מה הסברא שלא?

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ב' אוגוסט 21, 2017 8:49 am
על ידי פרי יהושע
לצערי לא הצלחתי לפענח את השאלה, אבל בגוף הדבר יש מקום לפלפל וראוי היה להקדיש לכך אשכול ואני העני כתבתי ע"ז גם מעט ואני מצרף קובץ קטן ירבו הלומדים ותשוט הדעת כי יש להרחיב

ו.docx
(14.73 KiB) הורד 320 פעמים

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ב' אוגוסט 21, 2017 11:30 am
על ידי הוה אמינא
אנושי כתב:שאלתי ללומדים שליט"א
כידוע רחוב זבוטינסקי יש עליו צד רציני שהוא רה"ר דאו' והנה עלה ברעיוני דבר ולא קיבלתי עליו הסבר ברור
כידוע אין קירוי לרה"ר [שבת ה. ועוד] וממילא היכן שיש קירוי זה לא רה"ר (דאו') וממילא שאלתי בפי ככה: יש גשר פרדס כץ ותחתיו נעשה צוה"פ ונימא כך , כל מה שאמרו אתו רבים מבטלי מחיצתא זה דווקא ברשות הרבים אבל כאן שזה לא רה"ר שפיר יהני הצוה"פ [ובאמת הולכים בעז"ה לעשות קירוי מול רחוב השומר אך הם הולכים לעשות מעבר רק מתחת לקירוי ואני רוצה שבין שני הקירויין יוכלו כולם לעבור ולמה שהקירוי יעזור רק לתחת לקירוי ולא לחיצונית אליו.
אקוה שהסברתי את עצמי


צוה"פ יכול להיות חלק מהיקף מחיצות, אם מבפנים זה רה"י, אבל סתם צוה"פ שמהעבר השני גם יש ט"ו אמה ואולי ס' ריבוא, מה יעזור צוה"פ? וגם אם יש ב' צוה"פ זה לא יעזור לטלטל ביניהם אם יש שם רה"ר.
אבל קירוי מבטל רה"ר, זה אמנם לא רה"י אבל אין לו דיני רה"ר אלא מקום פטור וזה גם בלי מחיצות.

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ב' אוגוסט 21, 2017 12:02 pm
על ידי עושה חדשות
אני לא מונח בענינים כעת, רק אציין לך את דברי היד רמה, שאם יש חלק מקורה ברה"ר, הוא מצטרף להשלים את שיעור ט"ז אמה. הבאתיו כאן. ומינה יל"ד לגבי דין אתו רבים וכו'.
יש לעיין עוד בהשג' הראב"ד פי"ד ה"ו.
וברשב"א כב: משה"ק "אם כן אפילו גשרים המפולשים" וכו'.
מזיכרון מעומעם, אולי הועלתי משהו.

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ב' אוגוסט 21, 2017 2:25 pm
על ידי אנושי
הוה אמינא כתב:
אנושי כתב:שאלתי ללומדים שליט"א
כידוע רחוב זבוטינסקי יש עליו צד רציני שהוא רה"ר דאו' והנה עלה ברעיוני דבר ולא קיבלתי עליו הסבר ברור
כידוע אין קירוי לרה"ר [שבת ה. ועוד] וממילא היכן שיש קירוי זה לא רה"ר (דאו') וממילא שאלתי בפי ככה: יש גשר פרדס כץ ותחתיו נעשה צוה"פ ונימא כך , כל מה שאמרו אתו רבים מבטלי מחיצתא זה דווקא ברשות הרבים אבל כאן שזה לא רה"ר שפיר יהני הצוה"פ [ובאמת הולכים בעז"ה לעשות קירוי מול רחוב השומר אך הם הולכים לעשות מעבר רק מתחת לקירוי ואני רוצה שבין שני הקירויין יוכלו כולם לעבור ולמה שהקירוי יעזור רק לתחת לקירוי ולא לחיצונית אליו.
אקוה שהסברתי את עצמי


צוה"פ יכול להיות חלק מהיקף מחיצות, אם מבפנים זה רה"י, אבל סתם צוה"פ שמהעבר השני גם יש ט"ו אמה ואולי ס' ריבוא, מה יעזור צוה"פ? וגם אם יש ב' צוה"פ זה לא יעזור לטלטל ביניהם אם יש שם רה"ר.
אבל קירוי מבטל רה"ר, זה אמנם לא רה"י אבל אין לו דיני רה"ר אלא מקום פטור וזה גם בלי מחיצות.

בהנחה שרה''ר זה דרך מעיר לעיר עי''ז זה לא מעיר לעיר

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ב' אוגוסט 21, 2017 9:15 pm
על ידי הוה אמינא
לא הבנתי למה ע"י צוה"פ זה לא מעיר לעיר?
מה משנה צוה"פ בהגדרת הדרך?

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ב' אוגוסט 21, 2017 10:02 pm
על ידי שומע ומשמיע
מתוס' עירובין כב. מבואר שאם באמצע לא הוי רה"י מהני אתו רבים.
ובמקורה מוכח מעגלות שלא מבטל שם רה"ר מההמשך [מאותה הוכחה שהוכיח הרמ"ה את הדין שהביא הרב עוש"ח].

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ג' אוגוסט 22, 2017 10:55 pm
על ידי אנושי
הוה אמינא כתב:לא הבנתי למה ע"י צוה"פ זה לא מעיר לעיר?
מה משנה צוה"פ בהגדרת הדרך?

שיש קיר , וזה דרך חדשה

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ג' אוגוסט 22, 2017 11:08 pm
על ידי כתבן
אנושי כתב:שאלתי ללומדים שליט"א
כידוע רחוב זבוטינסקי יש עליו צד רציני שהוא רה"ר דאו'
י

אולי ישכילני מאן דהו - מה הצד הרציני:
א. שיטת הרמב"ן שבדרך ההולכת מעיר לעיר לא צריך ששים ריבוא, לא הוזכרה כלל בב"י ובשו"ע ובמ"ב, והובאה בבה"ל רק בדרך אגב - בתוך לשונות של ראשונים שהעתיק, כדי לבאר גדר ס' ריבוא, ולא כדי לחוש לשיטתו.
ב. אין ששים ריבוא עוברים ביום ברח' ז'בוטינסיקי - נספר לחומרא - לפי מכפלת המכוניות והאוטובוסים בשעות השיא.
ג. לשיטת החזו"א, אינו מפולש מעבר לעבר, כי הדרך מתעקלת ומילא נסתמת בקצה.
ד. אם מצד רוחב הכביש - גם ברחוב אהרונוביץ וברחובות נוספים יש ט"ז אמה בשופי.

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי ר"ג

פורסם: ד' אוגוסט 23, 2017 10:55 pm
על ידי פרי יהושע
כתבן כתב:
אנושי כתב:שאלתי ללומדים שליט"א
כידוע רחוב זבוטינסקי יש עליו צד רציני שהוא רה"ר דאו'
י

אולי ישכילני מאן דהו - מה הצד הרציני:
א. שיטת הרמב"ן שבדרך ההולכת מעיר לעיר לא צריך ששים ריבוא, לא הוזכרה כלל בב"י ובשו"ע ובמ"ב, והובאה בבה"ל רק בדרך אגב - בתוך לשונות של ראשונים שהעתיק, כדי לבאר גדר ס' ריבוא, ולא כדי לחוש לשיטתולא הבנתי?.
ב. אין ששים ריבוא עוברים ביום ברח' ז'בוטינסיקי - נספר לחומרא - לפי מכפלת המכוניות והאוטובוסים בשעות השיאנו נו.. הבכל יום מפופקפק אפי' בדעת רש"י, וק"ו שכאן שעוברים בכל יום אך באוטבוסים מצטרפים שפיר.
ג. לשיטת החזו"א, אינו מפולש מעבר לעבר, כי הדרך מתעקלת ומילא נסתמת בקצה.לא ידוע לי מה שהביא מהחזו"א, דברים אחרים מבוארים בספרו והם מחודשים מאד, (ושמעתי שיש מתלמידיו שלא סמכו על דבריו), צרפתי מש"כ באותו סימן לעיל על דבריו, אף שאני בטוח שדשו בהו רבים וטובים ממני.
ד. אם מצד רוחב הכביש - גם ברחוב אהרונוביץ וברחובות נוספים יש ט"ז אמה בשופי. אנחנו מסתובבים על אותו הציר כה"ז כאן זו דרך מפולשת שיתכן שיש בה שישים ריבוא ולכן חששו יותר מה יש לדבר, לסנגר על עם ישראל גם זה טוב, אבל ברור שאין זה פשוט כלל ועיקר
ה.docx
(17.55 KiB) הורד 275 פעמים

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי ר"ג

פורסם: ד' אוגוסט 23, 2017 11:37 pm
על ידי כתבן
[

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי ר"ג

פורסם: ה' אוגוסט 24, 2017 9:11 am
על ידי כתבן
פרי יהושע כתב:
כתבן כתב:
אנושי כתב:שאלתי ללומדים שליט"א
כידוע רחוב זבוטינסקי יש עליו צד רציני שהוא רה"ר דאו'
י

אולי ישכילני מאן דהו - מה הצד הרציני:
א. שיטת הרמב"ן שבדרך ההולכת מעיר לעיר לא צריך ששים ריבוא, לא הוזכרה כלל בב"י ובשו"ע ובמ"ב, והובאה בבה"ל רק בדרך אגב - בתוך לשונות של ראשונים שהעתיק, כדי לבאר גדר ס' ריבוא, ולא כדי לחוש לשיטתולא הבנתי?.
ב. אין ששים ריבוא עוברים ביום ברח' ז'בוטינסיקי - נספר לחומרא - לפי מכפלת המכוניות והאוטובוסים בשעות השיאנו נו.. הבכל יום מפופקפק אפי' בדעת רש"י, וק"ו שכאן שעוברים בכל יום אך באוטבוסים מצטרפים שפיר.
ג. לשיטת החזו"א, אינו מפולש מעבר לעבר, כי הדרך מתעקלת ומילא נסתמת בקצה.לא ידוע לי מה שהביא מהחזו"א, דברים אחרים מבוארים בספרו והם מחודשים מאד, (ושמעתי שיש מתלמידיו שלא סמכו על דבריו), צרפתי מש"כ באותו סימן לעיל על דבריו, אף שאני בטוח שדשו בהו רבים וטובים ממני.
ד. אם מצד רוחב הכביש - גם ברחוב אהרונוביץ וברחובות נוספים יש ט"ז אמה בשופי. אנחנו מסתובבים על אותו הציר כה"ז כאן זו דרך מפולשת שיתכן שיש בה שישים ריבוא ולכן חששו יותר מה יש לדבר, לסנגר על עם ישראל גם זה טוב, אבל ברור שאין זה פשוט כלל ועיקר


א. מה לא מובן? אחזור שוב - שיטת הרמב"ן לא הוזכרה בפוסקים שכלל ישראל צועד לאורם: השו"ע ונו"כ, כולל המ"ב, שלא הביאו כשדן במחלוקת רש"י והרמב"ם, אלא בדרך אגב בהקשר אחר.
ב. אם רצונך לאסור את כל העיר כי יש בה ששים רבוא - לחיי. הדיון הוא אם יש מקום לאסור את רחוב ז'בוטינסקי יותר מכל רחוב אחר בעיר, שמשמש את כל הדרים בה, ועל זה כתבתי - בספירה שכללה גם את האוטובוסים והמכוניות [דלא כדעת המהרש"ם, שא"צ למנותם], לא מגיעים ליותר ממאתיים אלף איש ליום. "נו נו" , אינו תשובה, במחילת כת"ר. אני ספרתי וכת"ר לא!
ג. מה שכתבתי בדעת החזו"א - ראה בקובץ המצורף

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ה' אוגוסט 24, 2017 9:30 am
על ידי בברכה המשולשת
יעויין בדברי מרן האגר"מ בכו"כ תשובות שהאריך טובא בגדרי רה"ר בזה"ז ועולה מדבריו שרח' ז'בוטינסקי הוי רה"ר או קרוב לזה

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ה' אוגוסט 24, 2017 9:40 am
על ידי כתבן
בברכה המשולשת כתב:יעויין בדברי מרן האגר"מ בכו"כ תשובות שהאריך טובא בגדרי רה"ר בזה"ז ועולה מדבריו שרח' ז'בוטינסקי הוי רה"ר או קרוב לזה

לפי שיטתו, לא רק רחוב ז'בוטינסקי, אלא כל העיר [שהיא רצף אחד עם ר"ג ות"א], כיון שרחובותיה משמשים לששים ריבוא. ואנו דנים להצד שמועיל עירוב לכל ב"ב, אם רח' ז'בוטינסקי גרוע יותר מרחוב אהרונוביץ.

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ה' אוגוסט 24, 2017 10:40 am
על ידי שומע ומשמיע
אני לא מונח כעת בביאור הלכה, אבל למעשה הוראת הפוסקים [עכ"פ הרבה מהם] היא לחשוש לרמב"ן.

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי ר"ג

פורסם: ה' אוגוסט 24, 2017 11:06 am
על ידי תורה בטהרה
כתבן כתב: ב. אם רצונך לאסור את כל העיר כי יש בה ששים רבוא - לחיי. הדיון הוא אם יש מקום לאסור את רחוב ז'בוטינסקי יותר מכל רחוב אחר בעיר, שמשמש את כל הדרים בה, ועל זה כתבתי - בספירה שכללה גם את האוטובוסים והמכוניות [דלא כדעת המהרש"ם, שא"צ למנותם], לא מגיעים ליותר ממאתיים אלף איש ליום. "נו נו" , אינו תשובה, במחילת כת"ר. אני ספרתי וכת"ר לא!
ג. מה שכתבתי בדעת החזו"א - ראה בקובץ המצורף
שיטת החזון איש לענין רחובות העיר שלנו.pdf

אתה באמת מתכוון שעמדת יום [ימים] שלם לספור או שאתה משער בערך ?

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ה' אוגוסט 24, 2017 2:42 pm
על ידי בברכה המשולשת
כתבן כתב:
בברכה המשולשת כתב:יעויין בדברי מרן האגר"מ בכו"כ תשובות שהאריך טובא בגדרי רה"ר בזה"ז ועולה מדבריו שרח' ז'בוטינסקי הוי רה"ר או קרוב לזה

לפי שיטתו, לא רק רחוב ז'בוטינסקי, אלא כל העיר [שהיא רצף אחד עם ר"ג ות"א], כיון שרחובותיה משמשים לששים ריבוא. ואנו דנים להצד שמועיל עירוב לכל ב"ב, אם רח' ז'בוטינסקי גרוע יותר מרחוב אהרונוביץ.


למיטב זכרוני גם על זה יש תשובהבאגר"מ שבכ"ז יש חילוק (אם כי ברח' אהרונוביץ כמדומני שבכ"מ יש להחמיר כי הוא מפולש לרה"ר לגמרי ולא רק לז'בוטינסקי)

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי ר"ג

פורסם: ה' אוגוסט 24, 2017 2:48 pm
על ידי כתבן
תורה בטהרה כתב:
כתבן כתב: ב. אם רצונך לאסור את כל העיר כי יש בה ששים רבוא - לחיי. הדיון הוא אם יש מקום לאסור את רחוב ז'בוטינסקי יותר מכל רחוב אחר בעיר, שמשמש את כל הדרים בה, ועל זה כתבתי - בספירה שכללה גם את האוטובוסים והמכוניות [דלא כדעת המהרש"ם, שא"צ למנותם], לא מגיעים ליותר ממאתיים אלף איש ליום. "נו נו" , אינו תשובה, במחילת כת"ר. אני ספרתי וכת"ר לא!
ג. מה שכתבתי בדעת החזו"א - ראה בקובץ המצורף
שיטת החזון איש לענין רחובות העיר שלנו.pdf

אתה באמת מתכוון שעמדת יום [ימים] שלם לספור או שאתה משער בערך ?

כתבתי, מכפלה של מספר המכוניות והאוטובוסים בשעת השיא (5,00- 6,00 אחה"צ) ב20 האמת כמובן הרבה פחות.

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ה' אוגוסט 24, 2017 2:50 pm
על ידי כתבן
שומע ומשמיע כתב:אני לא מונח כעת בביאור הלכה, אבל למעשה הוראת הפוסקים [עכ"פ הרבה מהם] היא לחשוש לרמב"ן.

אולי ימחל להודיע איזה פוסקים? לא ב"י, לא רמ"א, לא מג"א, לא ט"ז, לא פמ"ג, לא מ"ב, לא שו"ע הרב, אז מי כן?

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ה' אוגוסט 24, 2017 8:32 pm
על ידי אנושי
הוה אמינא כתב:
אנושי כתב:שאלתי ללומדים שליט"א
כידוע רחוב זבוטינסקי יש עליו צד רציני שהוא רה"ר דאו' והנה עלה ברעיוני דבר ולא קיבלתי עליו הסבר ברור
כידוע אין קירוי לרה"ר [שבת ה. ועוד] וממילא היכן שיש קירוי זה לא רה"ר (דאו') וממילא שאלתי בפי ככה: יש גשר פרדס כץ ותחתיו נעשה צוה"פ ונימא כך , כל מה שאמרו אתו רבים מבטלי מחיצתא זה דווקא ברשות הרבים אבל כאן שזה לא רה"ר שפיר יהני הצוה"פ [ובאמת הולכים בעז"ה לעשות קירוי מול רחוב השומר אך הם הולכים לעשות מעבר רק מתחת לקירוי ואני רוצה שבין שני הקירויין יוכלו כולם לעבור ולמה שהקירוי יעזור רק לתחת לקירוי ולא לחיצונית אליו.
אקוה שהסברתי את עצמי


צוה"פ יכול להיות חלק מהיקף מחיצות, אם מבפנים זה רה"י, אבל סתם צוה"פ שמהעבר השני גם יש ט"ו אמה ואולי ס' ריבוא, מה יעזור צוה"פ? וגם אם יש ב' צוה"פ זה לא יעזור לטלטל ביניהם אם יש שם רה"ר.
אבל קירוי מבטל רה"ר, זה אמנם לא רה"י אבל אין לו דיני רה"ר אלא מקום פטור וזה גם בלי מחיצות.

זה ודאי רה"י מדאו' שכידוע מדאו' יש רש שני רשויות וא"כ אני יכול לשים שם קיר וצוה"פ זה ודאי מחיצה גמורה

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי ר"ג

פורסם: ה' אוגוסט 24, 2017 11:08 pm
על ידי פרי יהושע
כתבן כתב:
פרי יהושע כתב:
כתבן כתב:א. מה לא מובן? אחזור שוב - שיטת הרמב"ן לא הוזכרה בפוסקים שכלל ישראל צועד לאורם: השו"ע ונו"כ, כולל המ"ב, שלא הביאו כשדן במחלוקת רש"י והרמב"ם, אלא בדרך אגב בהקשר אחר.
ב. אם רצונך לאסור את כל העיר כי יש בה ששים רבוא - לחיי. הדיון הוא אם יש מקום לאסור את רחוב ז'בוטינסקי יותר מכל רחוב אחר בעיר, שמשמש את כל הדרים בה, ועל זה כתבתי - בספירה שכללה גם את האוטובוסים והמכוניות [דלא כדעת המהרש"ם, שא"צ למנותם], לא מגיעים ליותר ממאתיים אלף איש ליום. "נו נו" , אינו תשובה, במחילת כת"ר. אני ספרתי וכת"ר לא!
hment]


אל תכעס בא נלך לאט, (גם אני לא מונח לגמרי בסוגי'), שיטת הרמב"ן אתה מתכוון מסתמא למה שהביא הבה"ל שם משמו שבהולכת מעיר לעיר לכו"ע לא צריך שישים ריבוא.

דווקא נראה שהבה"ל סובר כך, אבל עכ"פ ניחא בא נניח שצריך שישים ריבוא?.

אולם הלא גם מש"כ השו"ע "בכל יום", חולק שם המשנה ברורה ואומר שלא מצא לזה מקור.

וגם אם נניח כמו השו"ע שצריך "בכל יום", סלח לי כי אולי הייתה לי טעות, לא כ"כ הבנתי מקודם את שיטת הספירה שלך, ספרת את כל האנשים שבתוך האוטבוסים, או את האוטבוסים עצמם?, (וכל הסברות של מהרש"ם לצידוק העולם שלא צריך לספור קרונות במחילה אינם מובנות לי, כי עכ"פ משמש את הרבים מה לי בחוץ מה לי בפנים זה די מוזר, וכדומה מהחזון איש אפי' משאית חלב לשישים ריבוא מספיק אפי' לדעה זו).

והבה"ל בס' שס"ד לימד זכות על מנהג העולם (ועי"ש איך שכתב שנראה מדבריו שיש להחמיר יותר בדרך המלך אף שעוברת בתוך העיר וק"ו כשעוברת מעיר לעיר) לפמש"כ האחרונים בדעת הרמב"ם שפסק כר"א שלא אתי רבים ומבטלי מחיצתא מה"ת, ולכן מהני צוה"פ עי"ש, וכן הוא בבית אפרים שמלמד כך זכות. אולם קשה מאד לבאר כך שיטת הרמב"ם שכתב להדיא בתחילת פי"ד בתחילת הלכות רשויות דבעי דלתות נעולות בלילה למדינה כדי שתקרא רה"י, ואכמ"ל בזה.

סוף דבר קשה מאד למצוא צידוק להחשיב כביש זבו' שלא כרה"ר מהתורה. (לבד משיטת החזו"א הנ"ל וכידוע).

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי ר"ג

פורסם: ה' אוגוסט 24, 2017 11:29 pm
על ידי כתבן
פרי יהושע כתב:[
אל תכעס בא נלך לאט, (גם אני לא מונח לגמרי בסוגי'), שיטת הרמב"ן אתה מתכוון מסתמא למה שהביא הבה"ל שם משמו שבהולכת מעיר לעיר לכו"ע לא צריך שישים ריבוא.
אכן לרמב"ן הזה. עד היום שמעתי טענות להחשיב את רח' ז'בוטינסקי לרה"ר, בעיקר מכח שיטת הרמב"ן - ולזה התייחסתי
דווקא נראה שהבה"ל סובר כך, אבל עכ"פ ניחא בא נניח שצריך שישים ריבוא?.

אולם הלא גם מש"כ השו"ע "בכל יום", חולק שם המשנה ברורה ואומר שלא מצא לזה מקור.
אם לא צריך ששים רבוא בכל יום, אלא רחוב שמשמש ששים ריבוא, מן הסתם צריך לאסור גם את רחוב אהרונוביץ
וגם אם נניח כמו השו"ע שצריך "בכל יום", סלח לי כי אולי הייתה לי טעות, לא כ"כ הבנתי מקודם את שיטת הספירה שלך, ספרת את כל האנשים שבתוך האוטבוסים, או את האוטבוסים עצמם?, (וכל הסברות של מהרש"ם לצידוק העולם שלא צריך לספור קרונות במחילה אינם מובנות לי, כי עכ"פ משמש את הרבים מה לי בחוץ מה לי בפנים זה די מוזר, וכדומה מהחזון איש אפי' משאית חלב לשישים ריבוא מספיק אפי' לדעה זו).
התייחסתי לכל אוטובוס, כאל 50 איש, ולכל רכב פרטי, כ2 אנשים. מכפלת האנשים לפ"ז כפול 20 שעות, לא הגיעה ל600,000
והבה"ל בס' שס"ד לימד זכות על מנהג העולם (ועי"ש איך שכתב שנראה מדבריו שיש להחמיר יותר בדרך המלך אף שעוברת בתוך העיר וק"ו כשעוברת מעיר לעיר) לפמש"כ האחרונים בדעת הרמב"ם שפסק כר"א שלא אתי רבים ומבטלי מחיצתא מה"ת, ולכן מהני צוה"פ עי"ש, וכן הוא בבית אפרים שמלמד כך זכות. אולם קשה מאד לבאר כך שיטת הרמב"ם שכתב להדיא בתחילת פי"ד בתחילת הלכות רשויות דבעי דלתות נעולות בלילה למדינה כדי שתקרא רה"י, ואכמ"ל בזה.

סוף דבר קשה מאד למצוא צידוק להחשיב כביש זבו' שלא כרה"ר מהתורה. (לבד משיטת החזו"א הנ"ל וכידוע).

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי ר"ג

פורסם: ו' אוגוסט 25, 2017 2:04 am
על ידי פרי יהושע
[quote="כתבן"][quote="פרי יהושע"][

אם לא צריך ששים רבוא בכל יום, אלא רחוב שמשמש ששים ריבוא, מן הסתם צריך לאסור גם את רחוב אהרונוביץ

מה מיוחד באהרונביץ אני לא כ"כ מכיר, אתה הלא לא מתכוון כל רחוב יותר מט"ז?, כנראה לפי ההגדרה של משמש, עדין יש להחמיר בזבו' בב' בחינות, האחת שהוא מסילה מעיר לעיר ודרך המלך, דבר שני גם אם לא נניח משמש במובן הרחב, כמו משאית חלב, אבל זה מקום שעשוי לזה שיעברו בו אולי לא בכל יום ממש, אבל הוא משמש את כל התושבים כולם שצריכים להגיע בו, וזה ודאי לא רחוב אהרנוביץ, לא?.
בינינו השיטה של אם כך אז גם שם, לא כ"כ טובה, כי באמת גם שם מאד קשה להתיר, אז אם תרצה יאסרו הכל, לפחות ברח' זה זה נראה די בכיוון של דאו', מה יש לומר כמו החזו"א שהוא חלק מהעיר, וממילא עומד מרובה בו וכו', ולא אתי רבים ומבטלי מחיצות, ויפה מנית ואין שישים ריבוא בכל יום, וזה גם לימוד זכות, מכאן ועד לומר לא דובים ולא יער זה מוגזם לכל לומד הסוגי' ביושר.

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ו' אוגוסט 25, 2017 2:56 am
על ידי אנושי
כתבן כתב:
שומע ומשמיע כתב:אני לא מונח כעת בביאור הלכה, אבל למעשה הוראת הפוסקים [עכ"פ הרבה מהם] היא לחשוש לרמב"ן.

אולי ימחל להודיע איזה פוסקים? לא ב"י, לא רמ"א, לא מג"א, לא ט"ז, לא פמ"ג, לא מ"ב, לא שו"ע הרב, אז מי כן?

סביר להניח שכוונת הרב שומע ומשמיע לרבני דורנו המוצי"ם וכו'

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ו' אוגוסט 25, 2017 2:31 pm
על ידי מצפה
שמעתי עד נאמן כי בשנים קדמוניות כאשר היה הגרמי"ל לנדאו שליט"א מגיע לדרוש בשבת שובה ושבה"ג [חושבני שהיה אז] בקרית הרצוג, אף שהוא עצמו לא לקח עמו הספרים כי אינו מטלטל, אך נתן לנכדו גדול לטלטל הספרים.

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ו' אוגוסט 25, 2017 3:33 pm
על ידי שומע ומשמיע
מצפה כתב:שמעתי עד נאמן כי בשנים קדמוניות כאשר היה הגרמי"ל לנדאו שליט"א מגיע לדרוש בשבת שובה ושבה"ג [חושבני שהיה אז] בקרית הרצוג, אף שהוא עצמו לא לקח עמו הספרים כי אינו מטלטל, אך נתן לנכדו גדול לטלטל הספרים.

העדות לא תהיה שלימה, אם לא נדע שלא עבר דרך הגשר.

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ו' אוגוסט 25, 2017 4:20 pm
על ידי כתבן
שומע ומשמיע כתב:
מצפה כתב:שמעתי עד נאמן כי בשנים קדמוניות כאשר היה הגרמי"ל לנדאו שליט"א מגיע לדרוש בשבת שובה ושבה"ג [חושבני שהיה אז] בקרית הרצוג, אף שהוא עצמו לא לקח עמו הספרים כי אינו מטלטל, אך נתן לנכדו גדול לטלטל הספרים.

העדות לא תהיה שלימה, אם לא נדע שלא עבר דרך הגשר.

מחתנו הגדול הגר"י בלינוב שליט"א שמעתי, שאמר שהגר"י לנדא זצ"ל לא עשה בזמנו עירוב אחד לכל העיר - כולל ז'בוטינסקי, רק בגלל שבפרדס כץ גרו אינשי דלא מעלי, שהיו קורעים את העירוב בכל שבת, ולכן רצו שלפחות בב"ב ישאר העירוב שלם.

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ג' אוקטובר 24, 2017 11:26 pm
על ידי פלוריש
בא לידי בית מרן מס' 131 (ג' אלול תשע"ז) ובו אמר הרב יצחק יוסף בלשון הזו:
לפני כמה שנים הייתי בניו יורק ונפגשתי עם הרב מנשה קליין זצ"ל בעל ה'משנה הלכות', והוא סיפר לי דבר מענין, שהוא בדק כמה אנשים עוברים כל יום ב'אושן פרקאו', זה כביש רחב מאוד עם ששה נתיבים מכל צד, והכביש ארוך מאוד כאורך הגלות, ומגיע עד האוקיינוס, תלמיד שלו עמד שם יום שלם וספר, ולא הגיע לששים רבוא. זה חידוש, כביש זה יש בו כל הזמן נוסעים וקשה להאמין שאין שם ששים רבוא.

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ד' אוקטובר 25, 2017 12:35 am
על ידי קראקובער
פלוריש כתב:בא לידי בית מרן מס' 131 (ג' אלול תשע"ז) ובו אמר הרב יצחק יוסף בלשון הזו:
לפני כמה שנים הייתי בניו יורק ונפגשתי עם הרב מנשה קליין זצ"ל בעל ה'משנה הלכות', והוא סיפר לי דבר מענין, שהוא בדק כמה אנשים עוברים כל יום ב'אושן פרקאו', זה כביש רחב מאוד עם ששה נתיבים מכל צד, והכביש ארוך מאוד כאורך הגלות, ומגיע עד האוקיינוס, תלמיד שלו עמד שם יום שלם וספר, ולא הגיע לששים רבוא. זה חידוש, כביש זה יש בו כל הזמן נוסעים וקשה להאמין שאין שם ששים רבוא.


הרבה פחות מזה רק 55000 רכבים ביום לפי הנתונים של העירייה מ2004.
The statistical records of the Department o Transportation [DOT] show that Ocean Parkway, one of Brooklyn’s main thoroughfares, has fewer then 55,000 vehicles traversing it daily in both directions [with an
average of 1.5 occupants per vehicle
(NYSDOT, A Transportation Profile of NYS, 2004 page 4.2)

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי

פורסם: א' דצמבר 24, 2017 5:12 pm
על ידי פלוריש

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ב' דצמבר 25, 2017 9:10 pm
על ידי יהושעבנמי
כתבן כתב:
אנושי כתב:שאלתי ללומדים שליט"א
כידוע רחוב זבוטינסקי יש עליו צד רציני שהוא רה"ר דאו'
י

אולי ישכילני מאן דהו - מה הצד הרציני:
א. שיטת הרמב"ן שבדרך ההולכת מעיר לעיר לא צריך ששים ריבוא, לא הוזכרה כלל בב"י ובשו"ע ובמ"ב, והובאה בבה"ל רק בדרך אגב - בתוך לשונות של ראשונים שהעתיק, כדי לבאר גדר ס' ריבוא, ולא כדי לחוש לשיטתו.
ב. אין ששים ריבוא עוברים ביום ברח' ז'בוטינסיקי - נספר לחומרא - לפי מכפלת המכוניות והאוטובוסים בשעות השיא.
ג. לשיטת החזו"א, אינו מפולש מעבר לעבר, כי הדרך מתעקלת ומילא נסתמת בקצה.
ד. אם מצד רוחב הכביש - גם ברחוב אהרונוביץ וברחובות נוספים יש ט"ז אמה בשופי.

אני חושב שבכמה ראשונים כתוב הלשון ששים ריבוא בכל יום

לפי דעת הבית אפרים והישועות מלכו לא מצרפים הנוסעים ברכבים

גם אם לא צריך בכל יום, לפי הגדרת הבית אפרים צריך שיהיה ששים ריבוא שמשתמשים תדיר באותו הדרך, עד שיתכן שיהיו כולם בדרך כאחד ביום אחד.

גם יש אומרים שגם בעיר שאין לו חומה אינו רשות הרבים אם אינו מפולש ומכוון משער לשער.

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ג' דצמבר 26, 2017 9:42 am
על ידי בברכה המשולשת
יהושעבנמי כתב: אני חושב שבכמה ראשונים כתוב הלשון ששים ריבוא בכל יום

לפי דעת הבית אפרים והישועות מלכו לא מצרפים הנוסעים ברכבים

גם אם לא צריך בכל יום, לפי הגדרת הבית אפרים צריך שיהיה ששים ריבוא שמשתמשים תדיר באותו הדרך, עד שיתכן שיהיו כולם בדרך כאחד ביום אחד.

גם יש אומרים שגם בעיר שאין לו חומה אינו רשות הרבים אם אינו מפולש ומכוון משער לשער.


א. באיזה ראשונים כתוב "בכל יום" ובאיזה הקשר הלכתי.
ב. היכן הבי"א כותב זאת (אם בתשובתו הידועה יש לחלק לבין דבריו לנדו"ד, וכדברי מרן האגר"מ)
ב. היכן הישועות מלכו כותב זאת.
ג. לגבי מפולש וכו' יעויין במש"כ בהרחבה מע"כ ידידי הרה"ג שלמה אליעזר גליקסברג בשו"ת ניצני ארץ ח"א (יש באוצר)

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי

פורסם: ג' דצמבר 26, 2017 10:24 am
על ידי כדכד
עד כמה שאני זוכר המשנ"ב כבר דן בשאלה אם צריך בכל יום

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ג' דצמבר 26, 2017 5:43 pm
על ידי יהושעבנמי
בברכה המשולשת כתב:
יהושעבנמי כתב: אני חושב שבכמה ראשונים כתוב הלשון ששים ריבוא בכל יום

לפי דעת הבית אפרים והישועות מלכו לא מצרפים הנוסעים ברכבים

גם אם לא צריך בכל יום, לפי הגדרת הבית אפרים צריך שיהיה ששים ריבוא שמשתמשים תדיר באותו הדרך, עד שיתכן שיהיו כולם בדרך כאחד ביום אחד.

גם יש אומרים שגם בעיר שאין לו חומה אינו רשות הרבים אם אינו מפולש ומכוון משער לשער.


א. באיזה ראשונים כתוב "בכל יום" ובאיזה הקשר הלכתי.
ב. היכן הבי"א כותב זאת (אם בתשובתו הידועה יש לחלק לבין דבריו לנדו"ד, וכדברי מרן האגר"מ)
ב. היכן הישועות מלכו כותב זאת.
ג. לגבי מפולש וכו' יעויין במש"כ בהרחבה מע"כ ידידי הרה"ג שלמה אליעזר גליקסברג בשו"ת ניצני ארץ ח"א (יש באוצר)

מה היא החילוק של האג״מ?

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ג' דצמבר 26, 2017 7:21 pm
על ידי יהושעבנמי
בברכה המשולשת כתב:
יהושעבנמי כתב: אני חושב שבכמה ראשונים כתוב הלשון ששים ריבוא בכל יום

לפי דעת הבית אפרים והישועות מלכו לא מצרפים הנוסעים ברכבים

גם אם לא צריך בכל יום, לפי הגדרת הבית אפרים צריך שיהיה ששים ריבוא שמשתמשים תדיר באותו הדרך, עד שיתכן שיהיו כולם בדרך כאחד ביום אחד.

גם יש אומרים שגם בעיר שאין לו חומה אינו רשות הרבים אם אינו מפולש ומכוון משער לשער.


א. באיזה ראשונים כתוב "בכל יום" ובאיזה הקשר הלכתי.
ב. היכן הבי"א כותב זאת (אם בתשובתו הידועה יש לחלק לבין דבריו לנדו"ד, וכדברי מרן האגר"מ)
ב. היכן הישועות מלכו כותב זאת.
ג. לגבי מפולש וכו' יעויין במש"כ בהרחבה מע"כ ידידי הרה"ג שלמה אליעזר גליקסברג בשו"ת ניצני ארץ ח"א (יש באוצר)

עיין בספר אום אני חומה להרב מנשה קליין זצל שמביא שבר״ן ורמב״ן ורבינו ירוחם כתוב הלשון בכל יום.
גם מביא שם את הישועות מלכו והוא בסימן כח וכז.
גם כתב שם שסברת החזו״א כבר כתב בספר שו״ת הב״ח החדשות.

וגם מסברא קשה להבין האיך מי שנמצא במקום סגור לגמרי והוא רשות בפני עצמו שנחשב שנמצא ברשות הרבים, למשל אם יש מקום שלא עובר שם שום בריה כל היום, רק פעם ביום עובר שם רכבת ענקית שיש שם ששים ריבוא אנשים האם יחשב המקום ההוא לרשות הרבים?

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

פורסם: ג' דצמבר 26, 2017 7:56 pm
על ידי בברכה המשולשת
יהושעבנמי כתב:
בברכה המשולשת כתב:
יהושעבנמי כתב: אני חושב שבכמה ראשונים כתוב הלשון ששים ריבוא בכל יום

לפי דעת הבית אפרים והישועות מלכו לא מצרפים הנוסעים ברכבים

גם אם לא צריך בכל יום, לפי הגדרת הבית אפרים צריך שיהיה ששים ריבוא שמשתמשים תדיר באותו הדרך, עד שיתכן שיהיו כולם בדרך כאחד ביום אחד.

גם יש אומרים שגם בעיר שאין לו חומה אינו רשות הרבים אם אינו מפולש ומכוון משער לשער.


א. באיזה ראשונים כתוב "בכל יום" ובאיזה הקשר הלכתי.
ב. היכן הבי"א כותב זאת (אם בתשובתו הידועה יש לחלק לבין דבריו לנדו"ד, וכדברי מרן האגר"מ)
ב. היכן הישועות מלכו כותב זאת.
ג. לגבי מפולש וכו' יעויין במש"כ בהרחבה מע"כ ידידי הרה"ג שלמה אליעזר גליקסברג בשו"ת ניצני ארץ ח"א (יש באוצר)

עיין בספר אום אני חומה להרב מנשה קליין זצל שמביא שבר״ן ורמב״ן ורבינו ירוחם כתוב הלשון בכל יום.
גם מביא שם את הישועות מלכו והוא בסימן כח וכז.
גם כתב שם שסברת החזו״א כבר כתב בספר שו״ת הב״ח החדשות.

וגם מסברא קשה להבין האיך מי שנמצא במקום סגור לגמרי והוא רשות בפני עצמו שנחשב שנמצא ברשות הרבים, למשל אם יש מקום שלא עובר שם שום בריה כל היום, רק פעם ביום עובר שם רכבת ענקית שיש שם ששים ריבוא אנשים האם יחשב המקום ההוא לרשות הרבים?


ובסדרת התשובות בנושא באגר"מ האריך מרן הגרמ"פ לדחות את דברי הגר"מ קליין בזה

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי

פורסם: ג' דצמבר 26, 2017 8:29 pm
על ידי יהושעבנמי
כלומר באג״מ כתב שזה לא כתוב ברמבן וברן ו רבינו ירוחם? או שחולק על הישועות מלכו וחזו״א

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי

פורסם: ג' דצמבר 26, 2017 8:54 pm
על ידי בברכה המשולשת
יהושעבנמי כתב:כלומר באג״מ כתב שזה לא כתוב ברמבן וברן ו רבינו ירוחם? או שחולק על הישועות מלכו וחזו״א


הסביר אחרת בראשונים, ואכן חולק על החזו"א (לגבי הישועו"מ אינני זוכר)

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי

פורסם: ג' דצמבר 26, 2017 9:22 pm
על ידי יהושעבנמי
איך הוא מפרש את הראשונים?