עמוד 1 מתוך 1

לא לשנות בין הבנים

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 9:55 am
על ידי דרומי
כתב הרמב"ם (הל' נחלות ספ"ו): "צוו חכמים שלא ישנה אדם בן בין הבנים בחייו, אפילו בדבר מועט, כדי שלא יבואו לידי תחרות וקנאה, כאחי יוסף עם יוסף".

ויש לדון, האם ציווי זה מוטל על האב והאם בלבד, או שגם הבנים צריכים לעזור להם בזה?...

כלומר, אם בן מרגיש שהוריו מפלים אותו לטובה, האם עליו לומר להם זאת או אפילו לסרב לקבל מהם?

דוגמא מעשית: אם פלונית אוהבת במיוחד את בנה פלוני ומזמינה אותו ואת משפחתו אליה לעתים תכופות, בשונה מאחיו. האם ראוי לו לומר לאמו, למה את מזמינה אותי הרבה, הרבה זמן כבר לא הזמנת את אח אלמוני?

Re: לא לשנות בין הבנים

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 10:15 am
על ידי קראקובער
יש דיון אם חיוב מצוות הוא על הבן או שזה רק חיוב על אביו מדין חינוך ואתה מחדש שגם חיוב חינוך על שאר הבנים חיובו על הבן...

Re: לא לשנות בין הבנים

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 11:47 am
על ידי כדכד
לכאורה הענין רחב מדי.
הגיוני שלפעמים השיקולים ואולי גם העובדות אינן ידועות לכל האחים.
בדוגמא שציין הרב דרומי נראה לי שאין מן הראוי שבן יאמר כן לאמו וגם לא נראה לי שזה יעזור.
יתכן שיש אופנים שבהם כן כדאי להסב את תשומת לב ההורים לכך שיש אפליה אב ל צריך לעשות זאת בזהירות ובכבוד הראוי.
יתכן גם שההורים מודעים לאפליה ועושים זאת בכונה מסיבות שאולי מוצדקות ואולי לא אבל נראה לי שקשה יהיה לשכנע אותם לנהוג אחרת. אולי כשנראה שעשים זאת בלא תשומת לב אפשר להסב את תשומת לבם בעדינות

Re: לא לשנות בין הבנים

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 11:50 am
על ידי עזריאל ברגר
דרומי כתב:כתב הרמב"ם (הל' נחלות ספ"ו): "צוו חכמים שלא ישנה אדם בן בין הבנים בחייו, אפילו בדבר מועט, כדי שלא יבואו לידי תחרות וקנאה, כאחי יוסף עם יוסף".

ויש לדון, האם ציווי זה מוטל על האב והאם בלבד, או שגם הבנים צריכים לעזור להם בזה?...

כלומר, אם בן מרגיש שהוריו מפלים אותו לטובה, האם עליו לומר להם זאת או אפילו לסרב לקבל מהם?

דוגמא מעשית: אם פלונית אוהבת במיוחד את בנה פלוני ומזמינה אותו ואת משפחתו אליה לעתים תכופות, בשונה מאחיו. האם ראוי לו לומר לאמו, למה את מזמינה אותי הרבה, הרבה זמן כבר לא הזמנת את אח אלמוני?

ראה אביו עובר על דברי תורה וכו'.

Re: לא לשנות בין הבנים

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 12:45 pm
על ידי דרומי
כאן זה שונה, כי הוא לא רק רואה את אביו כו', אלא מסייע בידו בפועל.

Re: לא לשנות בין הבנים

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 2:21 pm
על ידי עובדיה חן
דרומי כתב:כאן זה שונה, כי הוא לא רק רואה את אביו כו', אלא מסייע בידו בפועל.

באופן שהוא רואה שזה מצער את אחיו לכאורה וודאי שצריך להמנע,אך עם אינו רואה צער אחיו אולי הם מבינים את העניין הזה.

Re: לא לשנות בין הבנים

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 8:52 pm
על ידי אשר ברא
קראקובער כתב:יש דיון אם חיוב מצוות הוא על הבן או שזה רק חיוב על אביו מדין חינוך ואתה מחדש שגם חיוב חינוך על שאר הבנים חיובו על הבן...

הדין הוא גם בגדולים.

דרומי כתב:כאן זה שונה, כי הוא לא רק רואה את אביו כו', אלא מסייע בידו בפועל.

ולשאר האחים ברור שצריכים לכה"פ להראות פנים זועפות שלא לעבור על לפני עוור וגו' [- ולהם הרי הוא דאורייתא אע"פ שהאב לא מחוייב רק מדרבנן כנודע].