עמוד 1 מתוך 1

האם מברכים על ליקוי חמה

פורסם: א' ספטמבר 03, 2017 10:38 am
על ידי שמואל דוד
אשמח במקורות בענין

Re: האם מברכים על ליקוי חמה

פורסם: א' ספטמבר 03, 2017 12:24 pm
על ידי עזריאל ברגר
באג"ק לכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש כתב (כרך טו, אגרת ה'תקעט):
א) אם מברכין על ליקוי לבנה או לקוי חמה.

ידוע הכלל אשר אין לחדש ברכה שלא הוזכרה בש"ס (ב"י או"ח סמ"ו). וי"ל הטעם דאין מברכין ע"ז מפני שהוא סימן לפורעניות הבאה (סוכה כט, א). ואדרבה צריכה תפלה לבטלה וצעקה ולא ברכה.

ב) אם ידעו חז"ל אודות ענין ליקוים הנ"ל ואם זהו ענין טבעי.

לקוי המאורות מובא בכמה מקומות בדברי חז"ל ופליאה גם הספק בזה, כי ידוע אשר אפילו חכמי מצרים ולפני זה בבבל כבר ערכו לוחות הליקוים האמורים וידוע בספרי דברי הימים ומובא להבדיל גם בכתבי הקדש, אשר בני ישראל עמדו בקישור עם חכמי מצרים וחכמי בבל.

מעריכת לוחות האמורים מובן שתופעה האמורה היא ענין טבעי, אבל ביחד עם זה יש בזה גם סימן, ובדוגמת ענין הקשת, שגם הוא ענין טבעי עתה, וביחד עם זה משמש אות, וככתוב בארוכה, ואין בזה סתירה, שהרי במה דברים אמורים אשר ליקוי חמה ולקוי לבנה יש להם הפירושים כמרז"ל (סוכה כט, א) - כשנראים הלקוים בארץ (ונראים לזה היודע ע"ד פירוש הליקוים), משא"כ באם יתכסו השמים בעננים וכיו"ב, הרי אין זה ענין של סימן והוראה להאדם אשר על האדמה, ועד"ז הוא גם בענין הקשת, וכמבואר במפרשי התורה.

ובהערות המו"ל שם ציינו ללקו"ש חלק ט"ו עמוד 8 ואילך בענין ההסבר שבסעיף ב'.

עוד מצאתי שהביאו בשם ספר ארחות רבינו עמ' צה שכתב לא לברך על ליקוי החמה.

לעומתם, באתר http://www.kipa.co.il/%D7%A9%D7%90%D7%9 ... %A8%D7%97/ כתב בשם הרב שריה דבליצקי לברך עושה מעשה בראשית.

Re: האם מברכים על ליקוי חמה

פורסם: ג' אוקטובר 25, 2022 2:22 pm
על ידי בוצינא
כעת יש ליקוי חמה למי שנוהג ורוצה לברך עושה מעשה בראשית
אזהרה: צפייה בחמה ללא משקפיים מיוחדים לצפייה גורמת לעיורון

Re: האם מברכים על ליקוי חמה

פורסם: ג' אפריל 09, 2024 1:04 am
על ידי שמואל דוד