עמוד 1 מתוך 1

י"א תשרי: יום שבבא בן בוטא לא הביא קרבן

פורסם: א' אוקטובר 01, 2017 7:01 pm
על ידי קראקובער
כך מביא הרב זוין באישים ושיטות שהרוגצובר היה כותב על מכתב.
וקצת יש להעיר על נוסח הווידוי ביום כיפור ועל חטאים שאנו חייבים עליהם קרבן אשם וודאי ותלוי דלכאורה כלפי שמיא אין ספק וזה כבר נכלל בשאנו חייבים עליהם חטאת.

Re: י"א תשרי: יום שבבא בן בוטא לא הביא קרבן

פורסם: א' אוקטובר 01, 2017 7:19 pm
על ידי בינוני
קראקובער כתב:כך מביא הרב זוין באישים ושיטות שהרוגצובר היה כותב על מכתב.

מקור קצת יותר קדום:

משנה כריתות פרק ו משנה ג
אמרו עליו על בבא בן בוטי שהיה מתנדב אשם תלוי בכל יום חוץ מאחר יום הכפורים יום אחד אמר המעון הזה אלו היו מניחים לי הייתי מביא אלא אומרים לי המתן עד שתכנס לספק

Re: י"א תשרי: יום שבבא בן בוטא לא הביא קרבן

פורסם: א' אוקטובר 01, 2017 7:58 pm
על ידי קראקובער
בינוני כתב:
קראקובער כתב:כך מביא הרב זוין באישים ושיטות שהרוגצובר היה כותב על מכתב.

מקור קצת יותר קדום:

משנה כריתות פרק ו משנה ג
אמרו עליו על בבא בן בוטי שהיה מתנדב אשם תלוי בכל יום חוץ מאחר יום הכפורים יום אחד אמר המעון הזה אלו היו מניחים לי הייתי מביא אלא אומרים לי המתן עד שתכנס לספק

בוקר טוב אליהו... ברור, על זה מדברים, הגדלות של הרוגוצובר שחשב על זה בי"א תשרי כחלק מהתאריך.

Re: י"א תשרי: יום שבבא בן בוטא לא הביא קרבן

פורסם: א' אוקטובר 01, 2017 8:06 pm
על ידי קאצ'קלה
גדלות ממש?
פלא שגם אני חשבתי על כך הבוקר (כמו בכל י"א בתשרי, זה שנים רבות), עוד לפני שראיתי אשכול זה... ואינני 'גדול'.

Re: י"א תשרי: יום שבבא בן בוטא לא הביא קרבן

פורסם: א' אוקטובר 01, 2017 8:44 pm
על ידי מיללער
קראקובער כתב:.
וקצת יש להעיר על נוסח הווידוי ביום כיפור ועל חטאים שאנו חייבים עליהם קרבן אשם וודאי ותלוי דלכאורה כלפי שמיא אין ספק וזה כבר נכלל בשאנו חייבים עליהם חטאת.

עי' בספורנו בפר' אשם תלוי עה"כ אשם הוא אשם אשם לה', דהקרבן בא על שנכנס לבית הספק, וע"ז לא שייך כלפי שמיא גליא, ובפרט להראשונים דספד"א מה"ת לחומרא, והדברים עתיקים וארוכים.

אם יש לדקדק דקדוק קל בנוסח הוידוי, הוא שמבואר בגמ' דעל אשם תלוי אם עבר עליהן יוה"כ פטור מלהביאו בשונה מכל שאר הקרבנות, וא"כ מה שמבקשים בוידוי שהקב"ה יסלח לנו על החטאים שאנו חייבים עליהם כל מיני קרבנות, היינו לכפר על העבירה שבו אבל לא שנפטר מלהביאם אחר יוה"כ, משא"כ לגבי אשם תלוי הבקשה שיכפר לנו החטא וגם החיוב של הבאת הקרבן, וא"כ לא היה לנו לאומרם בנשימה אחת 'אשם ודאי ותלוי' כי שני ענינים נפרדים המה.

Re: י"א תשרי: יום שבבא בן בוטא לא הביא קרבן

פורסם: א' אוקטובר 01, 2017 8:49 pm
על ידי בינוני
קראקובער כתב:בוקר טוב אליהו... ברור, על זה מדברים, הגדלות של הרוגוצובר שחשב על זה בי"א תשרי כחלק מהתאריך.

למה זה כ"כ חשוב להפכו כמאפיין של התאריך? ובפרט שהוא עצמו דווקא רצה להקריב גם ביום זה אלא שמנעו בידו!

Re: י"א תשרי: יום שבבא בן בוטא לא הביא קרבן

פורסם: א' אוקטובר 01, 2017 8:57 pm
על ידי צורב מתחיל
מיללער כתב:
קראקובער כתב:.
וקצת יש להעיר על נוסח הווידוי ביום כיפור ועל חטאים שאנו חייבים עליהם קרבן אשם וודאי ותלוי דלכאורה כלפי שמיא אין ספק וזה כבר נכלל בשאנו חייבים עליהם חטאת.

עי' בספורנו בפר' אשם תלוי עה"כ אשם הוא אשם אשם לה', דהקרבן בא על שנכנס לבית הספק, וע"ז לא שייך כלפי שמיא גליא, ובפרט להראשונים דספד"א מה"ת לחומרא, והדברים עתיקים וארוכים.

אם יש לדקדק דקדוק קל בנוסח הוידוי, הוא שמבואר בגמ' דעל אשם תלוי אם עבר עליהן יוה"כ פטור מלהביאו בשונה מכל שאר הקרבנות, וא"כ מה שמבקשים בוידוי שהקב"ה יסלח לנו על החטאים שאנו חייבים עליהם כל מיני קרבנות, היינו לכפר על העבירה שבו אבל לא שנפטר מלהביאם אחר יוה"כ, משא"כ לגבי אשם תלוי הבקשה שיכפר לנו החטא וגם החיוב של הבאת הקרבן, וא"כ לא היה לנו לאומרם בנשימה אחת 'אשם ודאי ותלוי' כי שני ענינים נפרדים המה.

רשום לי שיש ירושלמי במי שאכל בהעלם אחד כזית חלב וכזית ספק חלב ספק שומן, שאם היה ידוע בודאי שזה חלב הי' חייב רק חטאת א' כי זה בהעלם אחד, ומכ"מ כיון שזה ספק חייב אשם, ולא אומרים דממנ"פ פטור. ומבואר מזה מה שכתבו הראשונים שבספק איסור יש נקודת חומרא מסוימת יותר מודאי אסור. וזה הביאור שזה לא נכלל ממילא בחטאת.

ומסתבר כמו"כ דהוידוי על אשם תלוי אינו על גוף העבירה אלא על עצם המצב המסופק שהוא המחייב בקרבן. (שהרי הכפרה ודאי אינה תלויה בוידוי), ולכן שייך לכלול אשם ודאי ותלוי יחד. (אם כי עדיין קשה איך נכלל אשם ודאי ותלוי יחד, אמנם כמו"כ ילה"ק בכל הקרבנות שכוללות הרבה איסורים יחד).

[ואגב, יש איזה מכנה משותף בין כל העבירות שמחוייבים עליהם באותו הבחיוב, לדוגמ' יש מכנה משותף מהותי בכל חייבי חטאת / עולה וכדו'? ומסברא נראה שלא, ומכ"מ נכללו כולם יחד בוידוי, "על חטאים שאנו חייבים עליהם..."]

Re: י"א תשרי: יום שבבא בן בוטא לא הביא קרבן

פורסם: א' אוקטובר 01, 2017 9:39 pm
על ידי קראקובער
החכמים מילר וצורב המתחיל, יפה כתבתם לפו"ר בלי עיון הצורך נראה שזה לכאורה מחלוקת מפורשת בכריתות יח•.

גדלות ממש?
פלא שגם אני חשבתי על כך הבוקר (כמו בכל י"א בתשרי, זה שנים רבות), עוד לפני שראיתי אשכול זה... ואינני 'גדול'.

לא תיתני ענוה דאיכא אנא...

Re: י"א תשרי: יום שבבא בן בוטא לא הביא קרבן

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 12:16 am
על ידי צרורהמור
קראקובער כתב:כך מביא הרב זוין באישים ושיטות שהרוגצובר היה כותב על מכתב.
וקצת יש להעיר על נוסח הווידוי ביום כיפור ועל חטאים שאנו חייבים עליהם קרבן אשם וודאי ותלוי דלכאורה כלפי שמיא אין ספק וזה כבר נכלל בשאנו חייבים עליהם חטאת.


הרי מי שעשה מלאכה בערב שבת בין השמשות חייב אשם תלוי, וכי אין צריך כפרה על זה?!

Re: י"א תשרי: יום שבבא בן בוטא לא הביא קרבן

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 2:11 am
על ידי מיללער
צרורהמור כתב:
הרי מי שעשה מלאכה בערב שבת בין השמשות חייב אשם תלוי, וכי אין צריך כפרה על זה?!


קושית השואל היה, ממנ"פ אם שבת הוא הרי נתוודה על חטאים שחייבים עליהם חטאת, ואם חול הוא הרי לא עשה שום חטא ועל מה מתוודה?

התירוץ הוא שיש חטא אפי' על הצד שהוא חול שעבר על 'ספק איסור כריתות' וזה מכשול כשלעצמו שצריך כפרה.

Re: י"א תשרי: יום שבבא בן בוטא לא הביא קרבן

פורסם: ד' אוקטובר 04, 2017 7:43 am
על ידי מיללער
צורב מתחיל כתב:
מיללער כתב:
קראקובער כתב:.
וקצת יש להעיר על נוסח הווידוי ביום כיפור ועל חטאים שאנו חייבים עליהם קרבן אשם וודאי ותלוי דלכאורה כלפי שמיא אין ספק וזה כבר נכלל בשאנו חייבים עליהם חטאת.

עי' בספורנו בפר' אשם תלוי עה"כ אשם הוא אשם אשם לה', דהקרבן בא על שנכנס לבית הספק, וע"ז לא שייך כלפי שמיא גליא, ובפרט להראשונים דספד"א מה"ת לחומרא, והדברים עתיקים וארוכים.

אם יש לדקדק דקדוק קל בנוסח הוידוי, הוא שמבואר בגמ' דעל אשם תלוי אם עבר עליהן יוה"כ פטור מלהביאו בשונה מכל שאר הקרבנות, וא"כ מה שמבקשים בוידוי שהקב"ה יסלח לנו על החטאים שאנו חייבים עליהם כל מיני קרבנות, היינו לכפר על העבירה שבו אבל לא שנפטר מלהביאם אחר יוה"כ, משא"כ לגבי אשם תלוי הבקשה שיכפר לנו החטא וגם החיוב של הבאת הקרבן, וא"כ לא היה לנו לאומרם בנשימה אחת 'אשם ודאי ותלוי' כי שני ענינים נפרדים המה.

רשום לי שיש ירושלמי במי שאכל בהעלם אחד כזית חלב וכזית ספק חלב ספק שומן, שאם היה ידוע בודאי שזה חלב הי' חייב רק חטאת א' כי זה בהעלם אחד, ומכ"מ כיון שזה ספק חייב אשם, ולא אומרים דממנ"פ פטור. ומבואר מזה מה שכתבו הראשונים שבספק איסור יש נקודת חומרא מסוימת יותר מודאי אסור. וזה הביאור שזה לא נכלל ממילא בחטאת.

איפה הירושלמי הזה? לכאורה משם אין ראי' לענינינו שהרי חטאת בעי ידיעה לבסוף, וידיעת ספק לא מיקרי ידיעה, וממילא אינו מחויב עדיין על הכזית השני וממילא אינו נפטר בהחטאת שמביא על הכזית הודאי.

Re: י"א תשרי: יום שבבא בן בוטא לא הביא קרבן

פורסם: ד' אוקטובר 04, 2017 10:58 am
על ידי צורב מתחיל
מיללער כתב:
צורב מתחיל כתב:
מיללער כתב:עי' בספורנו בפר' אשם תלוי עה"כ אשם הוא אשם אשם לה', דהקרבן בא על שנכנס לבית הספק, וע"ז לא שייך כלפי שמיא גליא, ובפרט להראשונים דספד"א מה"ת לחומרא, והדברים עתיקים וארוכים.

אם יש לדקדק דקדוק קל בנוסח הוידוי, הוא שמבואר בגמ' דעל אשם תלוי אם עבר עליהן יוה"כ פטור מלהביאו בשונה מכל שאר הקרבנות, וא"כ מה שמבקשים בוידוי שהקב"ה יסלח לנו על החטאים שאנו חייבים עליהם כל מיני קרבנות, היינו לכפר על העבירה שבו אבל לא שנפטר מלהביאם אחר יוה"כ, משא"כ לגבי אשם תלוי הבקשה שיכפר לנו החטא וגם החיוב של הבאת הקרבן, וא"כ לא היה לנו לאומרם בנשימה אחת 'אשם ודאי ותלוי' כי שני ענינים נפרדים המה.

רשום לי שיש ירושלמי במי שאכל בהעלם אחד כזית חלב וכזית ספק חלב ספק שומן, שאם היה ידוע בודאי שזה חלב הי' חייב רק חטאת א' כי זה בהעלם אחד, ומכ"מ כיון שזה ספק חייב אשם, ולא אומרים דממנ"פ פטור. ומבואר מזה מה שכתבו הראשונים שבספק איסור יש נקודת חומרא מסוימת יותר מודאי אסור. וזה הביאור שזה לא נכלל ממילא בחטאת.

איפה הירושלמי הזה? לכאורה משם אין ראי' לענינינו שהרי חטאת בעי ידיעה לבסוף, וידיעת ספק לא מיקרי ידיעה, וממילא אינו מחויב עדיין על הכזית השני וממילא אינו נפטר בהחטאת שמביא על הכזית הודאי.

מה שרשום לי הוא בירו' הוריות פ"ג ה"ב. ולבל תחשדיני במה שאין בי עדיין לא למדתי הוריות (אפי' בבלי) אלא שמעתי כן מדודי.

Re: י"א תשרי: יום שבבא בן בוטא לא הביא קרבן

פורסם: ה' ספטמבר 20, 2018 1:07 pm
על ידי קראקובער
בשע"ת מביא מהשב יעקב לא להגיד בי"א תשרי יהי רצון כאילו הקרבתי אשם.