עמוד 1 מתוך 1

מחילה בהשתמשות בכהן

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 11:43 pm
על ידי שייף נפיק
מעשה שהיה לי היום, שביקשתי עזרה משכני כהן, ושאלתי אם יודע לתקן איזה דבר, ואמר שכן, ויבוא מתי שאומר. ונסתפקתי אם צריך לבקש מחילה על ההשתמשות בכהן, או"ד דסגי במה שהסכים לבוא. ויסוד הדבר אם אינו מקפיד סגי או דבעי להדיא מחילה ובכדי להזכיר ענין הכהונה שלא יזדלזל.

Re: מחילה בהשתמשות בכהן

פורסם: ג' אוקטובר 03, 2017 12:06 am
על ידי צרורהמור
בשו"ע הרב סימן קכח סעיף ס:

"אבל כבוד הכהונה ניתן להם להנאתם לעלות לתורה ראשון וליטול מנה יפה ראשון וכן להקדימם לכל דבר שבקדושה כבוד זה הנאת הגוף הוא לפיכך הוא בידם למחול כבודם ורשאי ליתנו לישראל אם רצה כי רצונו של אדם זהו כבודו"

משמע שאם זה רצונו אין צריך לבקשו למחול.

Re: מחילה בהשתמשות בכהן

פורסם: ג' אוקטובר 03, 2017 10:54 am
על ידי דרומי
האדמור מחבד נהג בדרך כלל כשביקש משהו מכהן להזכיר את כהונתו ולבקש מחילה, למרות שהיה ברור כשמש שהכהן מוחל על כבודו ושמח בזכות זו

Re: מחילה בהשתמשות בכהן

פורסם: ג' אוקטובר 03, 2017 6:03 pm
על ידי הוה אמינא
אאל"ט יש על זה ט"ז מפורש בסוף הלכות ברכת כהנים

שו"ר שזה רמ"א מפורש בשו"ע בסעיף האחרון בסימן קכ"ח. שאסור להשתמש בכהן וזה כמעילה בהקדש ושמועילה מחילה. ושם המ"ב מביא את הט"ז שמועילה מחילה רק באופן שלכהן יש איזו הנאה, ולא בחינם. עי"ש.

Re: מחילה בהשתמשות בכהן

פורסם: ג' אוקטובר 03, 2017 11:13 pm
על ידי שייף נפיק
אינו שייך לענינינו

Re: מחילה בהשתמשות בכהן

פורסם: ג' אוקטובר 03, 2017 11:15 pm
על ידי קראקובער
דרומי כתב:האדמור מחבד נהג בדרך כלל כשביקש משהו מכהן להזכיר את כהונתו ולבקש מחילה, למרות שהיה ברור כשמש שהכהן מוחל על כבודו ושמח בזכות זו

אין בודקין מן המזבח ולמעלה אבל מה ההסבר בדברי ה"רבי"?

Re: מחילה בהשתמשות בכהן

פורסם: ד' אוקטובר 04, 2017 11:08 am
על ידי דרומי
אם היה לי הסבר הייתי כותבו. ואם כבר הגענו לכאן, פעם אמר האדמור לכהן אחד כשנתן לו איזה שליחות בלילה: "אמנם אסור להשתמש בכהן, אך לילה לאו זמן עבודה הוא". ועדיין לא נתבררה הסברא בזה מספיק, דלכאורה קדושת הכהונה היא ענין עצמי שאינו תלוי בזמן העבודה. וצ"ע.

Re: מחילה בהשתמשות בכהן

פורסם: ד' אוקטובר 04, 2017 11:16 am
על ידי קראקובער
דרומי כתב:אם היה לי הסבר הייתי כותבו. ואם כבר הגענו לכאן, פעם אמר האדמור לכהן אחד כשנתן לו איזה שליחות בלילה: "אמנם אסור להשתמש בכהן, אך לילה לאו זמן עבודה הוא". ועדיין לא נתבררה הסברא בזה מספיק, דלכאורה קדושת הכהונה היא ענין עצמי שאינו תלוי בזמן העבודה. וצ"ע.

יתכן שבא לרמוז דברי המרדכי בהגהותיו למסכת גיטין (סימן תס"א):
"מעשה בכהן שיצק מים על ידי רבינו תם. והקשה לו תלמיד הא שנינו בירושלמי המשתמש בכהונה מעל?! והשיב לו, שאין בהם קדושה בזמן הזה, דקיימא לן בגדיהם עליהם קדושה עליהם, ואי לא לא. והקשה אם כן כל מיני קדושה לא ליעביד להו?! ושתיק רבינו תם".