עמוד 1 מתוך 1

על בנין המשכן

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 10:01 am
על ידי כח עליון
אם תוכננה כניסה מהירה לארץ ישראל בשביל כמה זמן בנו משכן? לא כדאי לחכות חצי שנה, כמו שהסתדרו שנה שלימה בלי משכן?

Re: על בנין המשכן

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 10:16 am
על ידי בברכה המשולשת
כח עליון כתב:אם תוכננה כניסה מהירה לארץ ישראל בשביל כמה זמן בנו משכן? לא כדאי לחכות חצי שנה, כמו שהסתדרו שנה שלימה בלי משכן?


ועד לבנין המקדש?
יתר על כן, זכורני שהגמ' (או שזה ירושל'?) מביאה את זה על חתן (אולי של רבי יוסי בן זימרא??) שבתחילה התנו שילמד תורה כו"כ זמן לפני החתונה וכשהעבירו את הכלה לפניו קיצר את הזמן עד שביקש ללמוד אחרי החתונה, ואז התבייש ואמרו לו כדי לנחמו שיש בו מדעת קונו שבתחילה אמר תביאמו ותטעמו וגו' ואח"כ אמר ועשו לי מקדש, ושכנתי בתוכם, כבר במדבר

Re: על בנין המשכן

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 10:19 am
על ידי כח עליון
על שאלתך עד למקדש. לא יותר נורמלי לבנות כזה דבר בצורה מסודרת באר"י, כבעה"ב ולו כנווד?
על ההמשך. ייש"כ, זה אכן בבבלי

Re: על בנין המשכן

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 10:22 am
על ידי עזריאל ברגר
כח עליון כתב:על שאלתך עד למקדש. לא יותר נורמלי לבנות כזה דבר בצורה מסודרת באר"י, כבעה"ב ולא כנווד?

היה ברור שהמשכן הולך לנדוד, וגם אילו לא חטאו - היה לוקח כו"כ מסעות עד שהיו מגיעים "אל המנוחה זו שילה ואל הנחלה זו ירושלים".

Re: על בנין המשכן

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 11:45 am
על ידי מיכאל1
בברכה המשולשת כתב:
כח עליון כתב:אם תוכננה כניסה מהירה לארץ ישראל בשביל כמה זמן בנו משכן? לא כדאי לחכות חצי שנה, כמו שהסתדרו שנה שלימה בלי משכן?


ועד לבנין המקדש?
יתר על כן, זכורני שהגמ' (או שזה ירושל'?) מביאה את זה על חתן (אולי של רבי יוסי בן זימרא??) שבתחילה התנו שילמד תורה כו"כ זמן לפני החתונה וכשהעבירו את הכלה לפניו קיצר את הזמן עד שביקש ללמוד אחרי החתונה, ואז התבייש ואמרו לו כדי לנחמו שיש בו מדעת קונו שבתחילה אמר תביאמו ותטעמו וגו' ואח"כ אמר ועשו לי מקדש, ושכנתי בתוכם, כבר במדבר

כמדומה כתובות סב,א קצת אחרי ר"ע וכלבא שבוע

Re: על בנין המשכן

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 3:26 pm
על ידי ונתנו ידידים
כח עליון כתב:אם תוכננה כניסה מהירה לארץ ישראל בשביל כמה זמן בנו משכן? לא כדאי לחכות חצי שנה [צ"ל פחות מג' חדשים], כמו שהסתדרו שנה שלימה בלי משכן?

א. ולמה שיהא כדאי, המעלה של השראת השכינה שהי' להם הוא איום ונורא והמצב של כמחולת המחנים הוא חיבה יתירה שלא מצינו כמותו. ועיין רש"י עה"פ רב לכם שבת בהר הזה (דברים א. ו) הרבה גדולה ושכר לקחתם וכו' עשיתם משכן מנורה וכלים וכו'.
ב' עד אחר כיבוש וחילוק עמד המשכן של משה דהיינו י"ד שנים

Re: על בנין המשכן

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 5:23 pm
על ידי כח עליון
ונתנו ידידים כתב:
כח עליון כתב:אם תוכננה כניסה מהירה לארץ ישראל בשביל כמה זמן בנו משכן? לא כדאי לחכות חצי שנה [צ"ל פחות מג' חדשים], כמו שהסתדרו שנה שלימה בלי משכן?

א. ולמה שיהא כדאי, המעלה של השראת השכינה שהי' להם הוא איום ונורא והמצב של כמחולת המחנים הוא חיבה יתירה שלא מצינו כמותו. ועיין רש"י עה"פ רב לכם שבת בהר הזה (דברים א. ו) הרבה גדולה ושכר לקחתם וכו' עשיתם משכן מנורה וכלים וכו'.
ב' עד אחר כיבוש וחילוק עמד המשכן של משה דהיינו י"ד שנים


מדוע?
בניסן הוקם המשכן, ובט' באב חזרו המרגלים.
נראה לי שהיו אמורים להכנס בסוכות.

לא ענית למה בנו את המשכן כל החורף בשביל ג' חודשים במדבר ואח"כ באר"י

תכל'ס, לא נתיישבה דעתי

Re: על בנין המשכן

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 5:56 pm
על ידי ונתנו ידידים
כח עליון כתב:
ונתנו ידידים כתב:
כח עליון כתב:אם תוכננה כניסה מהירה לארץ ישראל בשביל כמה זמן בנו משכן? לא כדאי לחכות חצי שנה [צ"ל פחות מג' חדשים], כמו שהסתדרו שנה שלימה בלי משכן?



מדוע?
בניסן הוקם המשכן, ובט' באב חזרו המרגלים.
נראה לי שהיו אמורים להכנס בסוכות.

אמנם טעיתי אבל באמת לא טעיתי כי לז יום של קברות התאוה וסגירת מרים לא הי' בתוכנית וא"כ הוי בערך ג' חדשים, וגם המ' יום של המרגלים נראה לי שלא הי' בתכנית וא"כ הוי פחות מב' חדשים.
כח עליון כתב:
ונתנו ידידים כתב:א. ולמה שיהא כדאי, המעלה של השראת השכינה שהי' להם הוא איום ונורא והמצב של כמחולת המחנים הוא חיבה יתירה שלא מצינו כמותו. ועיין רש"י עה"פ רב לכם שבת בהר הזה (דברים א. ו) הרבה גדולה ושכר לקחתם וכו' עשיתם משכן מנורה וכלים וכו'.
ב' עד אחר כיבוש וחילוק עמד המשכן של משה דהיינו י"ד שנים


לא ענית למה בנו את המשכן כל החורף בשביל ג' חודשים במדבר ואח"כ באר"י

תכל'ס, לא נתיישבה דעתי

איפה הקשית קושיא זו ומהו כונת הקושיא דהרי אם הי' צורך בהמשכן באותן ג' חדשים הוי הכל כדאי ואם אין צורך מה זה משנה כמה זמן לקח לבנותו, וכל מה ששאלת הי' מהו הצורך בבנית המשכן לאותן ג' חדשים ועניתי לך (בתרתי והראשון עיקר) דודאי דכל רגע של המשכן והשראת השכינה והקרבת קרבנות הי' כדאי, ורואין בפסוקים החביבות שהי' בזה, וציינתי לך הרש"י על השכר שנטלו ע"ז, וא"כ למה לא נתיישבה דעתך.
וחוץ מזה שאין כאן שאלה כלל כי זה הי' רצון הבורא שיהי' משכן לאותן ג' חדשים.