עמוד 1 מתוך 1

מותר לנצל פירצה כזו בחוק ע"פ הלכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 10:59 am
על ידי קראקובער
(מאתר סרוגים)
הלם: החוק שרשתות האופנה מעדיפות שלא נדע

מסתבר שהמועצה להגנת הצרכן קבעה חוק שרשתות האופנה הגדולות מנסות להעלים מעיינינו, אבל אנחנו כאן בדיוק כדי לפרסם אותו ולגרום לכם להרוויח במקרה שתתקלו בעניין הנפוץ

כבר ידוע שרשתות האופנה הבינלאומיות, כמו: זארה, מנגו, פול אנד בר ועוד מוכרות לנו את אותם הפריטים שהם מוכרים בחו"ל במחיר גבוה יותר בחנויות בישראל שלא נאמר אפילו כפול. את זה ניתן לגלות לא מעט פעמים על תוויות הבגדים בהם מצוין המחיר ביורו או בדולר- וכאן בדיוק מתחיל החוק שדאגו היטב להעלים מאיתנו. לפי החוק אם יצא מצב שהוצג בתווית לצד המחיר בשקלים או בלעדיו מחיר במטבע חוץ, ניתן לשלם את המחיר הנקוב בתווית בשקלים. כך שאם לדוגמה נתקלתם בפריט עם תווית עליה מוצג 45 יורו אתם זכאים לשלם 45 שקלים בלבד!. העניין המפתיע נובע מהסיבה שעל פי החוק להגנת הצרכן, חלה חובה על כל בעלי עסק בישראל להציג את המחירים בשקלים בלבד.

עו"ד יעל כהן שוואט, סגנית היועץ המשפטי מהמועצה הישראלית לצרכנות, הסבירה בראיון לאתר 'xnet' מבית YNET כי הצגת מחיר במטבע חוץ היא עבירה פלילית, מכיוון שהיא מטעה את הצרכן. וציינה "חלה חובה על עוסק להציג על גבי מוצר את מחירו הכולל של המוצר ובשקלים דווקא", היא מסבירה ל-Xnet. "כל הצגה אחרת אינה עולה בקנה אחד עם דרישת החוק, למעט מקרים מיוחדים בודדים, אליהם יש התייחסות בדין (כרטיסי טיסה ושירותי חבילות תיירות ונופש, דיוטי פרי וכו', א"י). לפיכך, אם מצוין על המוצר מחיר אחד והוא במט"ח, רשאי הצרכן להניח כי מדובר במחיר המוצר בשקלים, ולעמדת המועצה הוא זכאי לדרוש את המוצר בסכום הנקוב על התווית ובשקלים".


אז להבא כשאתם נתקלים בתווית עליה מוצג מחיר במטבע חוץ, במקום להתבאס על כך שהמחיר כאן כפול- זכרו את החוק של הגנת הצרכן ופנו לקופה הקרובה.

Re: מותר לנצל פירצה כזו בחוק ע"פ הלכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 2:10 pm
על ידי מיכאל1
לכאורה זה גזל גמור.
מאי שנא מטעות במדבקה שעל המוצר שמחייבת על פי חוק את המוכר לגבות את המחיר שבמדבקה, אע"פ שברור שזו טעות?

Re: מותר לנצל פירצה כזו בחוק ע"פ הלכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 2:12 pm
על ידי קראקובער
וזה גופא מנ"ל? אדעתא דהכא קיבלו רשיון להתנהג על פי מנהג המדינה.

Re: מותר לנצל פירצה כזו בחוק ע"פ הלכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 2:16 pm
על ידי דנני
קראקובער כתב:(מאתר סרוגים)
הלם: החוק שרשתות האופנה מעדיפות שלא נדע

מסתבר שהמועצה להגנת הצרכן קבעה חוק שרשתות האופנה הגדולות מנסות להעלים מעיינינו, אבל אנחנו כאן בדיוק כדי לפרסם אותו ולגרום לכם להרוויח במקרה שתתקלו בעניין הנפוץ

כבר ידוע שרשתות האופנה הבינלאומיות, כמו: זארה, מנגו, פול אנד בר ועוד מוכרות לנו את אותם הפריטים שהם מוכרים בחו"ל במחיר גבוה יותר בחנויות בישראל שלא נאמר אפילו כפול. את זה ניתן לגלות לא מעט פעמים על תוויות הבגדים בהם מצוין המחיר ביורו או בדולר- וכאן בדיוק מתחיל החוק שדאגו היטב להעלים מאיתנו. לפי החוק אם יצא מצב שהוצג בתווית לצד המחיר בשקלים או בלעדיו מחיר במטבע חוץ, ניתן לשלם את המחיר הנקוב בתווית בשקלים. כך שאם לדוגמה נתקלתם בפריט עם תווית עליה מוצג 45 יורו אתם זכאים לשלם 45 שקלים בלבד!. העניין המפתיע נובע מהסיבה שעל פי החוק להגנת הצרכן, חלה חובה על כל בעלי עסק בישראל להציג את המחירים בשקלים בלבד.

עו"ד יעל כהן שוואט, סגנית היועץ המשפטי מהמועצה הישראלית לצרכנות, הסבירה בראיון לאתר 'xnet' מבית YNET כי הצגת מחיר במטבע חוץ היא עבירה פלילית, מכיוון שהיא מטעה את הצרכן. וציינה "חלה חובה על עוסק להציג על גבי מוצר את מחירו הכולל של המוצר ובשקלים דווקא", היא מסבירה ל-Xnet. "כל הצגה אחרת אינה עולה בקנה אחד עם דרישת החוק, למעט מקרים מיוחדים בודדים, אליהם יש התייחסות בדין (כרטיסי טיסה ושירותי חבילות תיירות ונופש, דיוטי פרי וכו', א"י). לפיכך, אם מצוין על המוצר מחיר אחד והוא במט"ח, רשאי הצרכן להניח כי מדובר במחיר המוצר בשקלים, ולעמדת המועצה הוא זכאי לדרוש את המוצר בסכום הנקוב על התווית ובשקלים".


אז להבא כשאתם נתקלים בתווית עליה מוצג מחיר במטבע חוץ, במקום להתבאס על כך שהמחיר כאן כפול- זכרו את החוק של הגנת הצרכן ופנו לקופה הקרובה.

באיזו שפה מתנהל פורום לתורה?

Re: מותר לנצל פירצה כזו בחוק ע"פ הלכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 2:23 pm
על ידי צופר הנעמתי
הכותרת אינה נכונה - זו אינה פירצה בחוק אלא החוק בעצמו. שאלה אם מותר לנצל אותו על פי ההלכה, אבל מבחינת החוק אין פה שום התחכמות.

Re: מותר לנצל פירצה כזו בחוק ע"פ הלכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 2:30 pm
על ידי מיכאל1
קראקובער כתב:וזה גופא מנ"ל? אדעתא דהכא קיבלו רשיון להתנהג על פי מנהג המדינה.


תשאל בעל מכולת אם הוא מסכים למכור במחיר הנמוך שאחד מעובדיו הניח ע"ג המוצר, ואז תדון ותפלפל הרבה בדינא דמלכותא דינא ובדין מחילה בעל כורחו ועוד נושאים למדניים.

Re: מותר לנצל פירצה כזו בחוק ע"פ הלכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 2:32 pm
על ידי קראקובער
מיכאל1 כתב:
קראקובער כתב:וזה גופא מנ"ל? אדעתא דהכא קיבלו רשיון להתנהג על פי מנהג המדינה.


תשאל בעל מכולת אם הוא מסכים למכור במחיר הנמוך שאחד מעובדיו הניח ע"ג המוצר, ואז תדון ותפלפל הרבה בדינא דמלכותא דינא ובדין מחילה בעל כורחו ועוד נושאים למדניים.

ברור שהוא לא רוצה כשם שהוא לא רוצה להחזיר מוצר תוך 14 יום.

Re: מותר לנצל פירצה כזו בחוק ע"פ הלכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 3:39 pm
על ידי עזריאל ברגר
כמדומני שכבר נכב"ב נידון דומה.
אבל עכ"פ מדין השבת אבידה - חובה עליך לפנות להנהלת החנות ולומר להם שיתקנו את המחיר!!!

Re: מותר לנצל פירצה כזו בחוק ע"פ הלכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 4:11 pm
על ידי ארזי הלבנון
עפ"י רוב יש בזה תחכום, לא לחינם בעל החנות השתמש במספר נמוך שערכו גהוהה. ובחוק הזה יש הגיון גדול, וסתימת פירצה בקרב המתחכמים(ולא פרצה בחוק).

Re: מותר לנצל פירצה כזו בחוק ע"פ הלכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 4:17 pm
על ידי מה שנכון נכון
האם לפי החוק חייב בעל החנות למכור את כל המוצרים שהציג בחנותו, או שהוא יכול לסרב למכרן מבלי לתת הסבר ללוקח? (ואם כן הנ"מ מחוק הצגת המחירים הנ"ל היא רק בדיעבד, שהתגלתה הטעות לאחר שנמכר המוצר).

Re: מותר לנצל פירצה כזו בחוק ע"פ הלכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 4:45 pm
על ידי עובדיה חן
פעמים רבות נמצא שמה שכתוב מחיר על המוצר זה המלצה בלבד,כאשר הוא בודק בקוד זה יוצא יותר יקר .צ"ע מה תופס

Re: מותר לנצל פירצה כזו בחוק ע"פ הלכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 5:05 pm
על ידי ארזי הלבנון
עובדיה חן כתב:פעמים רבות נמצא שמה שכתוב מחיר על המוצר זה המלצה בלבד,כאשר הוא בודק בקוד זה יוצא יותר יקר .צ"ע מה תופס

איפה ראית דבר כזה? למיטב ידיעתי לא קיים. זה לעבור על חוק מפורש.

בדרך אגב,
בקטלוג שבוע הספר לפני כשנתיים היה כתוב מחיר מסויים ובגינו הגעתי, אלא שהתברר שנפלה טעות בקטלוג. כמובן דרשתי לקיים את החוק ולמכור במחיר המופיע בקטלוג (שגם לא כתבו עליו ט. ל. ח) שבשבילו הגעתי במיוחד, וכך הוה.

Re: מותר לנצל פירצה כזו בחוק ע"פ הלכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 5:05 pm
על ידי צביב
לכאורה בעל החנות יאמר שיש בזה אונאה ביותר משתות

Re: מותר לנצל פירצה כזו בחוק ע"פ הלכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 7:17 pm
על ידי הצבי
קראקובער כתב:
מיכאל1 כתב:
קראקובער כתב:וזה גופא מנ"ל? אדעתא דהכא קיבלו רשיון להתנהג על פי מנהג המדינה.


תשאל בעל מכולת אם הוא מסכים למכור במחיר הנמוך שאחד מעובדיו הניח ע"ג המוצר, ואז תדון ותפלפל הרבה בדינא דמלכותא דינא ובדין מחילה בעל כורחו ועוד נושאים למדניים.

ברור שהוא לא רוצה כשם שהוא לא רוצה להחזיר מוצר תוך 14 יום.

אין הנושאים דומים בכלל.
להחזיר מוצר תוך 14 יום אומר שאם לא הותנה במפורש אחרת אז המכירה היתה מותנית באפשרות החזרה תוך 14 יום.
אבל למכור בשקלים במקום באירו, כשהלוקח מכריח את המוכר למכור לו במחיר זה, כמדומני שזה גזל ממש. זה שהרשיון ניתן אדעתא דהכי ואין לבעל החנות דרך להתנגד כי החוק מחייבו, אינו אומר שמותר ע"פ דין תורה להכריחו לכך.הרי אין בתורה חוב לאדם לקחת רשיון לחנות.

Re: מותר לנצל פירצה כזו בחוק ע"פ הלכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 7:50 pm
על ידי קראקובער
ברור שיש הבדל ובכלל זה נפתח האשכול וזה היתה תגובה להטענה "תשאל את בעל המוכלת" כאילו דעתו משנה בכלל.

Re: מותר לנצל פירצה כזו בחוק ע"פ הלכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 8:56 pm
על ידי מיכאל1
מבירור שערך דיין אחד שליט"א ממכריי אצל בעל חנות הלה טען שהחוק להחזרת פריטים תוך 14 יום דווקא מועיל למחזור המסחר, כי אנשים קונים בידיעה שיוכלו להחזיר ולקבל החזר כספי מלא או זיכוי ובסופו של דבר מחליטים להשאר עם המוצר.
אף אדם בעולם לא מסכים למכור במחיר נמוך בשקלים את אשר הדפיסה הרשת העולמית ביורו או ביטקוין.

כל אדם יבדוק את עצמו אם היה בעל חנות איך ההרגשה על בגד שמוחזר במצב חדש אחרי כמה ימים, כאשר הייתה כוונה כנה לקנות אותו, לבין ניצול טעות של אי מי לקבלת מחיר הפסד...

Re: מותר לנצל פירצה כזו בחוק ע"פ הלכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 9:11 pm
על ידי קראקובער
כלום חסרים מוכרים שעושים לך פרצופים ובמיוחד אם זה מוצר יקר?!

Re: מותר לנצל פירצה כזו בחוק ע"פ הלכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 9:17 pm
על ידי מיכאל1
אני קצת נלאה מלהסביר, אך בל"נ זו התגובה האחרונה ביחס לדעות בני אדם באשכול המכובד הזה.

גם מוכר המחמיץ פנים, כאשר תשאל אותו עניינית או לאורך זמן, אז יש לו גם יתרונות שעשה לו החוק, ולכן גם אם הוא ספציפית מרגיש א נח והיה מעדיף את העדרו הוא מבין שיש כאן שני צדדים וכיוון שלפי דיניהם הוחלט על החוק אזי כולם מכבדים אותו ומיישרים קו לפיו.
אבל אין מוכר שיגיד לך שהוא רואה שני צדדים בשאלה האם כאשר אחד מעובדיו הטביע מדבקות של 10 שקלים על אבקת כביסה שמחירה 30 שח שיש כאן באמת 2 צדדים איזה מחיר הלקוח אמור לשלם ואותו דבר על פירצת המט"ח שהבאת לעיל.

ובזה אשים קנצי למיליי, והבוחר יבחר, והעם ההולכים ישר יראו אור גדול.

Re: מותר לנצל פירצה כזו בחוק ע"פ הלכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 9:46 pm
על ידי קראקובער
לפי"ד מנהג המדינה/דינא דמלכותא זה רק בתנאי שצד אחד בתוך תוכו מסכים/מבין, נו נו.

Re: מותר לנצל פירצה כזו בחוק ע"פ הלכה?

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 11:51 pm
על ידי החושב
שימו לב למילים המודגשות
לפיכך, אם מצוין על המוצר מחיר אחד והוא במט"ח, רשאי הצרכן להניח כי מדובר במחיר המוצר בשקלים, ולעמדת המועצה הוא זכאי לדרוש את המוצר בסכום הנקוב על התווית ובשקלים

למועצה להגנת הצרכן, למיטב ידיעתי, אין סמכויות של בית משפט.
כך הם מבינים את החוק, ומגיעים לתוצאה שהיא נראית קצת מרחיקת לכת. לא בטוח שמפשטנים אחרים יסכימו אתם.

Re: מותר לנצל פירצה כזו בחוק ע"פ הלכה?

פורסם: ו' אוקטובר 27, 2017 12:14 am
על ידי מעט דבש
זה נוסח 'חוק הגנת הצרכן' סעיף 17 ב:
(א) עוסק המציע, המציג או המוכר טובין לצרכן יציג על גביהם או על גבי אריזתם את מחירם הכולל.
(ב) הצגת המחיר כאמור בסעיף קטן (א) תהיה -
(1) של המחיר הכולל בלבד, ורק במטבע ישראלי;
(2) במקום הנראה לעין, בספרות ברורות וקריאות.
(ג) הוראות סעיפים קטנים (א) ו- (ב) יחולו גם על טובין המוצגים על ידי עוסק לראווה בכל דרך שהיא, באופן הנותן יסוד להניח שהטובין, או טובין הדומים להם, מוצעים על ידיו לצרכן למכירה.
(ד) המחיר המחייב של טובין יהיה המחיר שהוצג עליהם בהתאם להוראות סעיף זה, אף אם מחירם בקופה גבוה מהמחיר האמור.

פרשנות 'המועצה הישראלית לצרכנות' היא, שסעיף קטן ד חוזר על הכל - זאת אומרת, שגם אם במפורש נכתב שהמחיר הוא בדולרים, אפשר לחייב את המוכר למכור בשקלים.

פרשנות זו אינה מחייבת (אין למועצה סמכות משפטית), ובינתיים אין לה בסיס חוקי - אלא אם כן יגיעו הדברים לביהמ"ש, וביהמ"ש יחליט כך.

עד אז, אפשר בהחלט לפרש, שסעיף ד חוזר רק על מקרה שהמוכר טוען שהמחיר המסומן אינו נכון / לא כולל מע"מ, וכיוצא; אבל במקרה שמפורש על המוצר שהכונה לדולרים - אמנם המוכר עבר על החוק בכך שלא סימן נכון, ויכול להקנס על כך (ראה כאן ב'שאלות נפוצות'), אבל אי אפשר לחייב אותו לתרגם את המספר לשקלים.

Re: מותר לנצל פירצה כזו בחוק ע"פ הלכה?

פורסם: ו' אוקטובר 27, 2017 1:39 am
על ידי החושב
מעט דבש כתב:זה נוסח 'חוק הגנת הצרכן' סעיף 17 ב:
(א) עוסק המציע, המציג או המוכר טובין לצרכן יציג על גביהם או על גבי אריזתם את מחירם הכולל.
(ב) הצגת המחיר כאמור בסעיף קטן (א) תהיה -
(1) של המחיר הכולל בלבד, ורק במטבע ישראלי;
(2) במקום הנראה לעין, בספרות ברורות וקריאות.
(ג) הוראות סעיפים קטנים (א) ו- (ב) יחולו גם על טובין המוצגים על ידי עוסק לראווה בכל דרך שהיא, באופן הנותן יסוד להניח שהטובין, או טובין הדומים להם, מוצעים על ידיו לצרכן למכירה.
(ד) המחיר המחייב של טובין יהיה המחיר שהוצג עליהם בהתאם להוראות סעיף זה, אף אם מחירם בקופה גבוה מהמחיר האמור.

פרשנות 'המועצה הישראלית לצרכנות' היא, שסעיף קטן ד חוזר על הכל - זאת אומרת, שגם אם במפורש נכתב שהמחיר הוא בדולרים, אפשר לחייב את המוכר למכור בשקלים.

פרשנות זו אינה מחייבת (אין למועצה סמכות משפטית), ובינתיים אין לה בסיס חוקי - אלא אם כן יגיעו הדברים לביהמ"ש, וביהמ"ש יחליט כך.

עד אז, אפשר בהחלט לפרש, שסעיף ד חוזר רק על מקרה שהמוכר טוען שהמחיר המסומן אינו נכון / לא כולל מע"מ, וכיוצא; אבל במקרה שמפורש על המוצר שהכונה לדולרים - אמנם המוכר עבר על החוק בכך שלא סימן נכון, ויכול להקנס על כך (ראה כאן ב'שאלות נפוצות'), אבל אי אפשר לחייב אותו לתרגם את המספר לשקלים.

ישר כח. הוא אשר דיברתי. (רק שטעיתי: באמת לא צריך להיות משפטן בשביל להציע פרשנות אחרת. מספיק שיהיו כישורים בסיסיים בהבנת הנקרא).

ומכאן מוסר השכל. הרבה פעמים אנחנו נחשפים למידע שנאמר בשם גופים או מומחים כאלה ואחרים.
לא צריך למהר להתרגש משמות הגופים הרשמיים ומתוארים מדופלמים. בסופו של דבר יתכן שיושבת שם איזו מישהי עם IQ לא גבוה במיוחד (אבל עם תואר) ומשחררת הודעות והוראות שנראות נכונות לעניות דעתה.

ודרך אגב, מסתבר יותר שהטעות קרתה לא אצל המועצה להגנת הצרכן, אלא באתר סרוגים (ממנו הביא פותח האשכול).

Re: מותר לנצל פירצה כזו בחוק ע"פ הלכה?

פורסם: ב' נובמבר 06, 2017 12:39 pm
על ידי זילברשלג
להלן דברי הרמב"ם בפירוש המשנה (כלים יב, ז), דון מינה ואוקי באתרין:

"וכן אינן מותרין האונאות והתחבולות ומיני המרמות והזיוף והסילוף עם הגוים. אמרו עליהם השלום, אסור לגנוב דעת הבריות ואפילו דעת הגוי, וכל שכן אם יהא תלוי בכך חלול השם, שאז יהיה העוון חמור יותר, ויושגו לאדם תכונות רעות על ידי כל המעשים הרעים הללו, אשר העיד יתעלה על עצמו שהוא מתעב אותן כשלעצמן נעשו עם מי שנעשו, והוא אמרו כי תועבת ה' אלהיך כל עושה אלה כל עושה עול".