עמוד 1 מתוך 1

יוסיף דעת יוסיף סירחון

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 9:29 pm
על ידי יחזקאל ר
מה הפשט במה שמביאה הגמ' לענין הרחקה מצואת גדול את הפסוק יוסיף דעת יוסיף מכאוב ופרש"י מכאוב-מסריח
מה הקשר?
מחפש ביאור ולא רעיונות עמוקים בסוד סרחון החטא וכדו'
הבו פשט

Re: יוסיף דעת יוסיף סירחון

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 9:43 pm
על ידי אבק פורח
אני לא יודע למה אתה קורא פשט אבל הדעת מהותה הפרדה בין רע לטוב וכאשר אדם מגיע לכלל דעת גם גופו מצליח לעשות הפרדה במאכל בין הטוב לרע והיוצא הוא חלק המסריח שבאוכל.

Re: יוסיף דעת יוסיף סירחון

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 9:46 pm
על ידי בתבונה
יחזקאל ר כתב:מה הפשט במה שמביאה הגמ' לענין הרחקה מצואת גדול את הפסוק יוסיף דעת יוסיף מכאוב ופרש"י מכאוב-מסריח
מה הקשר?
מחפש ביאור ולא רעיונות עמוקים בסוד סרחון החטא וכדו'
הבו פשט

1. תורה תמימה הערות קהלת פרק א הערה פד
פד) ולכן הבלו מרובה וחזקה:

2. יתכן שריח רע נקרא כאב , ריח רע הוא סוג של סבל (ראיתי כעי"ז בגוגל)

Re: יוסיף דעת יוסיף סירחון

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 9:56 pm
על ידי יחזקאל ר
אבק פורח כתב:אני לא יודע למה אתה קורא פשט אבל הדעת מהותה הפרדה בין רע לטוב וכאשר אדם מגיע לכלל דעת גם גופו מצליח לעשות הפרדה במאכל בין הטוב לרע והיוצא הוא חלק המסריח שבאוכל.


ממה שאני יודע גם גופו של קטן יודע לעשות הפרדה זו ומוציא הרע מתוכו אלא כוונת הגמ' דצואת הגדול בפועל גורמת סירחון ושל קטן לא וזה נלמד מהפסוק

Re: יוסיף דעת יוסיף סירחון

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 10:06 pm
על ידי אבק פורח
אאל"ט גופו של קטן אינו מסוגל למאכלים מורכבים ולכן צואתו אינה מסרחת. וא"כ הוא היא היא ודוק כי נכון.

Re: יוסיף דעת יוסיף סירחון

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 11:28 pm
על ידי יחזקאל ר
לא הבנתי כוונתך כלל אבל עכ"פ לא ענית על עיקר הקושי מה ענין סירחון למכאוב (דמציאות דגדול מסרחת וקטן לא וודאי נכון הוא)

Re: יוסיף דעת יוסיף סירחון

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 11:44 pm
על ידי מכון חכמי ספרד
אולי אין הכוונה לסרחון במשמעות ריח רע, אלא במשמעות סרח העודף.
מיותר.
נפלט החוצה.

Re: יוסיף דעת יוסיף סירחון

פורסם: ד' נובמבר 01, 2017 12:05 am
על ידי יחזקאל ר
תמוהים דבריך דהא בצואה מסרחת עסקינן דמחמת הסרחון צריכים להרחיק

Re: יוסיף דעת יוסיף סירחון

פורסם: ד' נובמבר 01, 2017 12:16 am
על ידי מה שנכון נכון
כדאי לציין לירושלמי (ג, ה) בטעם דין זה.
תני קטן שהוא יכול לאכול כזית דגן פורשים מצואתו וממימי רגליו ד' אמות ואם אינו יכול לאכול כזית דגן אין פורשים לא מצואתו ולא ממימי רגליו ד"א בעון קומי רבי אבוה מפני מה פורשים מצואתו וממימי רגליו ארבע אמות אמר לון מפני שמחשבותיו רעות אמרין ליה ולא קטן הוא אמר לון ולא כתיב כי יצר לב האדם רע מנעוריו א"ר יודן מנעריו כתיב משעה שהוא ננער ויוצא לעולם.

Re: יוסיף דעת יוסיף סירחון

פורסם: ד' נובמבר 01, 2017 2:43 pm
על ידי אבא יודן
כשהתינוק בגיל יונק לא מסוגל לעכל טוב מבין רע, וכל מה שמעכל הוא בירור הטוב מן הטוב
וכשנגמל הוא נהנה מאוכל נאה ויפה אשר מעורב בו רע וטוב וצריך להוציאו בתור פרש אשר מסריח וז"פ.

Re: יוסיף דעת יוסיף סירחון

פורסם: ד' נובמבר 01, 2017 3:29 pm
על ידי יאיר
נראה בענין זה, דכל דבר שלילי, יכול להתפרש כ'מכאוב'