עמוד 1 מתוך 1

א-ל מלך נאמן

פורסם: א' נובמבר 05, 2017 12:00 am
על ידי חיימשה
כידוע נוהגים להוסיף תיבות אלו לפני קריאת שמע כדי להשלים לרמ"ח, ויש שנוהגים לא לאומרם אלא משתמשים בעצות אחרות.
ומעודי תמהתי, אם בקר"ש יש רק רמ"ה תיבות מה העניין להוסיף כדי שיתאים המספר? האם תיבות קר"ש מכוונות לאיברי האדם היה צ"ל רמ"ח. מה מועילה כאן ההוספה? האם יש מי שמדבר בזה?

Re: א-ל מלך נאמן

פורסם: א' נובמבר 05, 2017 1:08 am
על ידי יאיר
רק יחיד מוסיף 'אל מלך נאמן'

מלכתחילה על הש"ץ לכפול 'ה' אלקיכם אמת' ולכוון להשלים לציבור לרמ"ח
(אלא שיש שלא סומכים על הש"ץ בזה ואומרים 'אל מלך נאמן' ואולי לזה כיוונת)

Re: א-ל מלך נאמן

פורסם: א' נובמבר 05, 2017 1:22 am
על ידי הפשטן
יאיר כתב:רק יחיד מוסיף 'אל מלך נאמן'

מלכתחילה על הש"ץ לכפול 'ה' אלקיכם אמת' ולכוון להשלים לציבור לרמ"ח
(אלא שיש שלא סומכים על הש"ץ בזה ואומרים 'אל מלך נאמן' ואולי לזה כיוונת)


שאלת השואל יכולה להישאל גם על תוספת הש"ץ.

Re: א-ל מלך נאמן

פורסם: א' נובמבר 05, 2017 1:34 am
על ידי חיימשה
התכוונתי לשאול גם על תוספת היחיד וגם על תוספת הש"ץ, ויש סוברים שעל היחיד לא לומר התוספת אלא לכוון בתוספת הש"ץ, והתמיהה במקומה עומדת בכל הנ"ל.

Re: א-ל מלך נאמן

פורסם: א' נובמבר 05, 2017 1:44 am
על ידי יאיר
ברור, רק הערתי שבסתם בציבור אין להוסיף 'אל מלך נאמן'

Re: א-ל מלך נאמן

פורסם: א' נובמבר 05, 2017 10:29 am
על ידי לבנון
חיימשה כתב:כידוע נוהגים להוסיף תיבות אלו לפני קריאת שמע כדי להשלים לרמ"ח, ויש שנוהגים לא לאומרם אלא משתמשים בעצות אחרות.
ומעודי תמהתי, אם בקר"ש יש רק רמ"ה תיבות מה העניין להוסיף כדי שיתאים המספר? האם תיבות קר"ש מכוונות לאיברי האדם היה צ"ל רמ"ח. מה מועילה כאן ההוספה? האם יש מי שמדבר בזה?

מדוע אתה תולה הדבר ב'מנהג'. ומנהג זה נמצא בטור ובשו"ע, או"ח סי' סא. ועיין במקורות שהביא הב"י שם, ותמצא מענה לשאלתך.

Re: א-ל מלך נאמן

פורסם: א' נובמבר 05, 2017 2:33 pm
על ידי חיימשה
זה לא מנהג? זהו חיוב מדינא? לשון הטור הוא ''יש נוהגין''.
ועדיין [אחר העיון שם] לא מצאתי תשובה לשאלתי.

Re: א-ל מלך נאמן

פורסם: א' נובמבר 05, 2017 4:04 pm
על ידי אוצר החכמה
לא הבנתי את השאלה בכלל. ברור שזה לא חלק ממצות ק"ש דאורייתא. יש מעלה לומר בצירוף לקיום המצווה הזאת רמ"ח תיבות כנגד איברי האדם ואת זה עושים.

Re: א-ל מלך נאמן

פורסם: א' נובמבר 05, 2017 4:29 pm
על ידי חיימשה
הרי זה אמור להיות שבקר''ש יש תיבות במנין המכוונות כנגד איברי האדם, לא סתם שאנו סופרים תיבות ומוסיפים ומורידים.

Re: א-ל מלך נאמן

פורסם: א' נובמבר 05, 2017 4:42 pm
על ידי הוה אמינא
מענין לענין באותו ענין, להעיר על טעות הנפוצה ברוב הסידורים האשכנזים, שבק"ש שעל המיטה כתוב ג"כ קל מלך נאמן, והם (בשונה מעדות המזרח) לא אומרים ג' פרשיות ואין רמ"ה תיבות בלא"ה.
(הגדילו חלקם לעשות שכתוב שם גם "יחיד אומר", כאילו שיש ק"ש על המיטה גם בציבור. ומכאן מוכח שאין זה נוסח אלא העתקה אוטומטית בלי דעת. והסידורים המוגהים מחקו מההעתקה רק את המילים יחיד אומר).

Re: א-ל מלך נאמן

פורסם: א' נובמבר 05, 2017 6:14 pm
על ידי יאיר
הוה אמינא כתב:מענין לענין באותו ענין, להעיר על טעות הנפוצה ברוב הסידורים האשכנזים, שבק"ש שעל המיטה כתוב ג"כ קל מלך נאמן, והם (בשונה מעדות המזרח) לא אומרים ג' פרשיות ואין רמ"ה תיבות בלא"ה.
(הגדילו חלקם לעשות שכתוב שם גם "יחיד אומר", כאילו שיש ק"ש על המיטה גם בציבור. ומכאן מוכח שאין זה נוסח אלא העתקה אוטומטית בלי דעת. והסידורים המוגהים מחקו מההעתקה רק את המילים יחיד אומר).

גם לאשכנזים עדיף ויש ענין לאמר ג' פרשיות ולענ"ד לכן נכתב אמ"נ

Re: א-ל מלך נאמן

פורסם: א' נובמבר 05, 2017 6:28 pm
על ידי בברכה המשולשת
לשאת פותח האשכול יש מאירי בספר מגן אבות

Re: א-ל מלך נאמן

פורסם: א' נובמבר 05, 2017 6:41 pm
על ידי חיימשה
בברכה המשולשת כתב:לשאת פותח האשכול יש מאירי בספר מגן אבות

אשמח לציטוט

Re: א-ל מלך נאמן

פורסם: א' נובמבר 05, 2017 6:49 pm
על ידי בברכה המשולשת
חיימשה כתב:
בברכה המשולשת כתב:לשאת פותח האשכול יש מאירי בספר מגן אבות

אשמח לציטוט


איך?

Re: א-ל מלך נאמן

פורסם: א' נובמבר 05, 2017 7:51 pm
על ידי הוה אמינא
יאיר כתב:
הוה אמינא כתב:מענין לענין באותו ענין, להעיר על טעות הנפוצה ברוב הסידורים האשכנזים, שבק"ש שעל המיטה כתוב ג"כ קל מלך נאמן, והם (בשונה מעדות המזרח) לא אומרים ג' פרשיות ואין רמ"ה תיבות בלא"ה.
(הגדילו חלקם לעשות שכתוב שם גם "יחיד אומר", כאילו שיש ק"ש על המיטה גם בציבור. ומכאן מוכח שאין זה נוסח אלא העתקה אוטומטית בלי דעת. והסידורים המוגהים מחקו מההעתקה רק את המילים יחיד אומר).

גם לאשכנזים עדיף ויש ענין לאמר ג' פרשיות ולענ"ד לכן נכתב אמ"נ


ממה נפשך זו טעות, דלטעמיך הו"ל להדפיס ג' פרשיות בק"ש שעל המיטה. וזה בלי זה הוא חסר טעם ושגוי.

Re: א-ל מלך נאמן

פורסם: א' נובמבר 05, 2017 9:10 pm
על ידי חיימשה
בברכה המשולשת כתב:
חיימשה כתב:
בברכה המשולשת כתב:לשאת פותח האשכול יש מאירי בספר מגן אבות

אשמח לציטוט


איך?

אפשר לינק לאוצר?

Re: א-ל מלך נאמן

פורסם: א' נובמבר 05, 2017 11:08 pm
על ידי יאיר
הוה אמינא כתב:
יאיר כתב:
הוה אמינא כתב:מענין לענין באותו ענין, להעיר על טעות הנפוצה ברוב הסידורים האשכנזים, שבק"ש שעל המיטה כתוב ג"כ קל מלך נאמן, והם (בשונה מעדות המזרח) לא אומרים ג' פרשיות ואין רמ"ה תיבות בלא"ה.
(הגדילו חלקם לעשות שכתוב שם גם "יחיד אומר", כאילו שיש ק"ש על המיטה גם בציבור. ומכאן מוכח שאין זה נוסח אלא העתקה אוטומטית בלי דעת. והסידורים המוגהים מחקו מההעתקה רק את המילים יחיד אומר).

גם לאשכנזים עדיף ויש ענין לאמר ג' פרשיות ולענ"ד לכן נכתב אמ"נ


ממה נפשך זו טעות, דלטעמיך הו"ל להדפיס ג' פרשיות בק"ש שעל המיטה. וזה בלי זה הוא חסר טעם ושגוי.

אכן וכוונתי לומר שגם לאשכנזים יש ענין לומר ג' פרשיות ואם אומרן, יאמר גם אמ"נ

Re: א-ל מלך נאמן

פורסם: א' נובמבר 05, 2017 11:26 pm
על ידי יבנה
חיימשה כתב:אפשר לינק לאוצר?

http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... =&pgnum=47

Re: א-ל מלך נאמן

פורסם: א' נובמבר 12, 2017 4:08 pm
על ידי חיימשה
תודה על הקישור.
לא מצאתי שם מזור לכאבי.

Re: א-ל מלך נאמן

פורסם: א' נובמבר 12, 2017 4:33 pm
על ידי משולש
ב"שרשי מנהג אשכנז" ח"ב האריך בזה יותר ממאתיים עמודים, מסתמא או שם או באחד המקורות שמובאים שם יש תשובה.