עמוד 1 מתוך 1

הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: א' נובמבר 12, 2017 4:28 pm
על ידי חיים סגל
לאחרונה התחיל לצאת לאור עלון עם סיפורים וזכרונות מר' נטע ציינוירט זצ"ל - [בקישור זה יש אשכול אודותיו viewtopic.php?f=19&t=6953&hilit=%D7%A0%D7%98%D7%A2+%D7%A6%D7%99%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%99%D7%A8%D7%98]
ושמו 'נטיעה של שמחה' וראיתי בגליון ה' חידוש מאוד מעניין שחידש יחד עם רעו הרב אליעזר רבינוביץ ז"ל, שהרי הדין הוא שפת פוטרת כל שאר הברכות של דברים הבאים בסעודה, ובפשטות זה דין בחשיבות הפת ולא בחשיבותה של ברכת המוציא, ולכן גם אם מברך על הפת 'מזונות' [לשיטות שיוצא בדיעבד, עיין ביה"ל סימן....] פוטר שאר הדברים, וא"כ כשבא לאכול מזונות ולשתות, הרי כיון שכל ברכת מזונות על פת הבאה בכיסנין היא מחמת הספק, הרי לצד שהמזונות שהוא אוכל כעת היא פת הרי ברכת מזונות שעליה פטרה את השתיה ואיך יברך שהכל? ומאז שנתחדש לו זאת נהג להסיר את המזונות מלפניו, ולברך שהכל על השתיה, ורק אח"כ החזירו המזונות ובירך עליהם.
ברגע הראשון זה היה נראה לי מאוד משונה, אך כשהתבוננתי בזה איני רואה סיבה לסתור את חידושו המבריק!

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: א' נובמבר 12, 2017 5:14 pm
על ידי כדכד
הסברה הפשוטה נותנת שכשמברך במ"מ על פהב"כ אינו חושש שזו פת ולא התכוון לפטור את כל מה שיאכל או ישתה אח"כ ושפיר שייך לברך קודם השתיה (מה עוד שיש דעות בשו"ע שאף פת גמורה אינה פוטרת מים) וכיוון שמדינא יש להקדים במ"מ לברכת שהכל הרי שפשוט שאין הנהגה זו נכונה

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: א' נובמבר 12, 2017 5:21 pm
על ידי איש_ספר
חיים סגל כתב:לאחרונה התחיל לצאת לאור עלון עם סיפורים וזכרונות מר' נטע ציינוירט זצ"ל - [בקישור זה יש אשכול אודותיו viewtopic.php?f=19&t=6953&hilit=%D7%A0%D7%98%D7%A2+%D7%A6%D7%99%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%99%D7%A8%D7%98]
ושמו 'נטיעה של שמחה' וראיתי בגליון ה' חידוש מאוד מעניין שחידש יחד עם רעו הרב אליעזר רבינוביץ ז"ל, שהרי הדין הוא שפת פוטרת כל שאר הברכות של דברים הבאים בסעודה, ובפשטות זה דין בחשיבות הפת ולא בחשיבותה של ברכת המוציא, ולכן גם אם מברך על הפת 'מזונות' [לשיטות שיוצא בדיעבד, עיין ביה"ל סימן....] פוטר שאר הדברים, וא"כ כשבא לאכול מזונות ולשתות, הרי כיון שכל ברכת מזונות על פת הבאה בכיסנין היא מחמת הספק, הרי לצד שהמזונות שהוא אוכל כעת היא פת הרי ברכת מזונות שעליה פטרה את השתיה ואיך יברך שהכל? ומאז שנתחדש לו זאת נהג להסיר את המזונות מלפניו, ולברך שהכל על השתיה, ורק אח"כ החזירו המזונות ובירך עליהם.
ברגע הראשון זה היה נראה לי מאוד משונה, אך כשהתבוננתי בזה איני רואה סיבה לסתור את חידושו המבריק!

כך נוהג סבי מזה עשרות שנים לפטור את שהכל בחתיכת סוכר או כיו"ב מטעם זה. ושמעתי שגם הגרח"ג להבחל"ח נהג כך וכ"ה בספרו חו"ב על או"ח.

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: א' נובמבר 12, 2017 6:02 pm
על ידי דרומי
בספר ילקוט יוסף יש אריכות אודות כאלה שנוהגים כשהם אוכלים קוסקוס עם בשר וכדומה, שאין מברכים על הבשר בנפרד אלא ברכת הקוסקוס פוטרת אותו בהיותה מזונות. אך זה אינו נוגע לעניננו, כי קוסקוס אינו פת הבא בכיסנין אלא מעשה קדירה.

לעצם הענין, לכאורה חידושים כגון אלו במעשים שבכל יום ממש, נראים די מוזרים, כי איך שתקו הפוסקים הקדמונים מלהשמיע דבר כה פשוט

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: א' נובמבר 12, 2017 7:16 pm
על ידי לענין
השוה''ט מקאמארנא אומר לברך על הקפה לפני הרוגלך, כי אחרת אולי הוא טפל, וכן נהג הרמ''א פריינד זיע''א

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: א' נובמבר 12, 2017 7:23 pm
על ידי סגי נהור
לענין כתב:השוה''ט מקאמארנא אומר לברך על הקפה לפני הרוגלך, כי אחרת אולי הוא טפל, וכן נהג הרמ''א פריינד זיע''א

יש דין אחר שאינו קשור לפת הבאה בכסנין דוקא, שכל שיש בו דגן נעשה הדגן עיקר והשאר טפל (וכגון בשוקולד שיש בו ופל). ומטעם זה יש אומרים שבמרק ובו שקדי מרק יש לברך על המרק קודם, שמא יפטר המרק בברכת שקדיו. וכן באותו מאכל ילדים שביסקוויט וגם קרם בו, יש להקדים ולברך על הקרם. וכ"ז דוקא כשאוכלם יחד, ומטעם עיקר וטפל בתערובת, ואינו שייך כלל לנידון שהועלה כאן השייך לענין דברים הבאים בתוך הסעודה.

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ב' נובמבר 13, 2017 12:13 pm
על ידי כדכד
לענין כתב:השוה''ט מקאמארנא אומר לברך על הקפה לפני הרוגלך, כי אחרת אולי הוא טפל, וכן נהג הרמ''א פריינד זיע''א

איפה השולחן הטהור הזה?
אני מצאתי בשה"ט סי' רי"ב שאומר לברך על המיני מזונות ולפטור באמת את הקפה
כנראה מנהג הרמ"א פריינד היה לחשוש לשיטה זו ולברך על הקפה קודם
אגב, השלחן הטהור אינו אומר את זה בכל פהב"כ ודבר נוסף אלא דווקא בכה"ג

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ב' נובמבר 13, 2017 7:06 pm
על ידי בעל קורא
חיים סגל כתב:כיון שכל ברכת מזונות על פת הבאה בכיסנין היא מחמת הספק

מנין לך שכל ברכת מזונות על פת הבאה בכיסנין היא מחמת הספק?
אמנם נכון שיש ג' דעות בשו"ע (סימן קס"ח סעיף ז') מה היא פת הבאה בכיסנין, אך הכרעת השו"ע שם היא ש"הלכה כדברי כולם", וכלל לא ברור שזה מחמת ספק ולא מחמת שמר אמר חדא ומר אמר חדא ולא פליגי, וממילא אין כאן שום ספק כלל, דייקא נמי שלא כתב השו"ע שירא שמים יצא דעת כולם, וכמו שכתב במאמר מרדכי שהובא בביאור הלכה שם ד"ה והלכה כדברי כולם.

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ב' נובמבר 13, 2017 8:15 pm
על ידי יהודה בן יעקב
בעל קורא כתב:
חיים סגל כתב:כיון שכל ברכת מזונות על פת הבאה בכיסנין היא מחמת הספק

מנין לך שכל ברכת מזונות על פת הבאה בכיסנין היא מחמת הספק?
אמנם נכון שיש ג' דעות בשו"ע (סימן קס"ח סעיף ז') מה היא פת הבאה בכיסנין, אך הכרעת השו"ע שם היא ש"הלכה כדברי כולם", וכלל לא ברור שזה מחמת ספק ולא מחמת שמר אמר חדא ומר אמר חדא ולא פליגי, וממילא אין כאן שום ספק כלל, דייקא נמי שלא כתב השו"ע שירא שמים יצא דעת כולם, וכמו שכתב במאמר מרדכי שהובא בביאור הלכה שם ד"ה והלכה כדברי כולם.

עיין ביאור הלכה שם סעיף ח ד"ה טעונים ברכה לפניהם, מה שהביא מהאחרונים, וציין גם למאמר מרדכי הנ"ל.

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ב' נובמבר 13, 2017 8:37 pm
על ידי איש לוי
כדכד כתב:הסברה הפשוטה נותנת שכשמבר במ"מ על פהב"כ אינו חושש שזו פת ולא התכוון לפטור את כל מה שיאכל או ישתה אח"כ ושפיר שייך לברך קודם השתיה


מנין לך שזה תלוי בכוונת המברך, והרי אילו היו לפניו ב' פירות, שברכת שניהם בפה"ע, אבל המברך היה סבור שברכת הפרי הנוסף הוא בפה"א, ולכך לא כיון בברכתו לפוטרו, האם פשוט לך שהוא צריך לברך שוב, כיון שלא התכוון לפטור בברכתו את הפרי האחר?? וכידוע שנחלקו בזה האחרונים, עי' בהגהות רע"א בסי' ר"ו ובשע"ת שם מה שהביאו מהתואות שור בסי' י"ט והפר"ח לגבי ברכת שחיטה.

כדכד כתב:וכיוון שמדינא יש להקדים במ"מ לברכת שהכל הרי שפשוט שאין הנהגה זו נכונה


גם זו הנחה שצריך להוכיח אותה, אחרי שבפמ"ג בכמה מקומות בפתיחה להלכות ברכות,נקט שלא כדבריך, דהפמ"ג נקט דאם אכל פרי מז' המינים שברכה אחרונה שלו היא מעין ג' ואכל גם כן מי שריית פירות, שיש ספק לענין ברכה אחרונה שלהם, וקיי"ל דאם לא אכלם בתוך הסעודה אז מברכין בורא נפשות, וס"ל להפמ"ג דבכה"ג יקדים את ברכת בורא נפשות לברכת מעין ג', דאם יברך ברכת מעין ג' שוב לא יוכל לברך בורא נפשות, דהרי יתכן שמי שריית פירות ברכה אחרנה שלהם היא מעין ג', ולכן יקדים ברכת בנ"ר, אע"ג דבעלמא ברכת מעין ג' קודמת. וכיוצ"ב נקט הפמ"ג דאם אכל פת הבאה בכיסנין ולחם גמור, יקדים ברכת מעין ג' לברכת המזון, כיון שאם יברך ברכת המזון שוב לא יברך ברכת מעין ג' דשמא נפטר בברכת המזון.

ולגוף השאלה בדין קדימה, השאלה הזו מצויה מאוד גם כשיושב לאכול ולפניו יש אגוזים וכיוצ"ב ומונח לפניו שוקולד,דלכאו' כיון שיש מקום לומר שברכת השוקולד הוא בפה"ע,(וכמו שס"ל להגרש"ז זצ"ל) א"כ אף למנהגינו שמברכים שהכל, מ"מ כל שבירך בפה"ע קודם לכן על אגוזים וכיוצ"ב, ואח"כ אוכל את השוקולד, אין לו לברך עליו שהכל, כיון שיתכן שיצא יד"ח בברכת בפה"ע. (באופן שהיה השוקולד לפניו) וכן מפורש בהגהות 'ביצחק יקרא' על המשנ"ב מהגר"א נבנצאל שליט"א, בסי' ר"ב סעיף ז' שהביא כן מהגרש"ז זצ"ל. וכן מבו' בספר 'חוט שני' הלכות ברכות עמוד קצ"ח. ולכאו' בכה"ג אי"צ לברך שהכל על דבר אחר בכדי לפטור את השוקולד או להמתין לאח"ז ויברך שהכל על השוקולד, אלא בסתמא אף השוקולד נפטר בברכת בפה"ע. וכן נראה בחוט שני הנ"ל. ולכתחי' יותר ראוי לברך קודם על השוקולד ואח"כ על האגוזים. וכבר האריכו בזה הרבה מהספרים. ועי' במגילת ספר הלכות ברכות סי' כ"ה

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ב' נובמבר 13, 2017 9:18 pm
על ידי לענין
כדכד כתב:
לענין כתב:השוה''ט מקאמארנא אומר לברך על הקפה לפני הרוגלך, כי אחרת אולי הוא טפל, וכן נהג הרמ''א פריינד זיע''א

איפה השולחן הטהור הזה?
אני מצאתי בשה"ט סי' רי"ב שאומר לברך על המיני מזונות ולפטור באמת את הקפה
כנראה מנהג הרמ"א פריינד היה לחשוש לשיטה זו ולברך על הקפה קודם
אגב, השלחן הטהור אינו אומר את זה בכל פהב"כ ודבר נוסף אלא דווקא בכה"ג


סליחה, ערבבתי בטעות כמה דברים
א. בשלחן הטהור סי' רי''ב ס''י כ' שהיי''ש שהוא חביב קודם למזונות, בגלל שחביב קודם גם כאשר הוא שהכל, וכן נהג הרמ''א פריינד כמ''ש ב'מרא דשמעתתא - עטרת יהושע' עמ' ל''ד, ונתן שם טעם נוסף כדי שבשעת הברכה על היי''ש לא יהיה פיו מלא בפרורים מחמת העוגה.
ב. חוץ מזה, מנהג המדקדקים לברך קודם על הקפה, מחמת טעמו של פותח האשכול, שכיון שזה ספק פת לכן זה פוטר את הקפה כי פת פוטר משקין, כ''כ הגרי''מ שטרן - ברכת ים סי' נ''א וכ'ן העירו כבר רבים.
ג. כמו כן צריך להזהר שלא לברך על עוגה לפני המוציא, כמו אלה ש'חוטפים' משהוא מיד אחרי קידוש - ואינם מברכים על המחיה כי זה פחות מכזית, כי אז הפת נפטרה בברכת מזונות שעל העוגה - לפי הצד שהעוגה היא פת.
ד. אם כי ילה''ע בכ''ז דאמנם הכף החיים כ' בסי' ר''ו סק''ז דבירך שהכל על הפת נפטרה כל הסעודה באותה הברכה, אבל יתכן שלפי הפמ''ג -קע''ד א''א סק''ט אין היין פוטר משקין אלא כאשר מברכים עליו את ב רכתו הראויה וממילא ה''ה לענין פת, אך אין הדבר מבורר בד' הפמ''ג, עי' למשל מלבושי מרדכי - קדימה בברכות סי' ל'.
ה. סגי נהור - לענ''ד הקטנה דין הקרמבו מפו' בסי' קס''ח ס''ח דרקיקים שנותנים עליהם מרקחת כיון שהם רק להחזיק המרחקת הרי הם טפלים לה (ואם ידע זה אהרן רזאל...).

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ב' נובמבר 13, 2017 9:25 pm
על ידי לענין
כדכד כתב:הסברה הפשוטה נותנת שכשמבר במ"מ על פהב"כ אינו חושש שזו פת ולא התכוון לפטור את כל מה שיאכל או ישתה אח"כ ושפיר שייך לברך קודם השתיה (מה עוד שיש דעות בשו"ע שאף פת גמורה אינה פוטרת מים) וכיוון שמדינא יש להקדים במ"מ לברכת שהכל הרי שפשוט שאין הנהגה זו נכונה


דומני שהגר''מ שטרנבוך מזכיר סברתך זו - שהוא כמו לכוין שלא לפטור
אמנם עיקר מה שכתבת שאין ראוי להקדים ברכות בגלל זה, כבר שפיר תפס על כת''ר הרב איש לוי, וראה בוזאת הברכה עמ' 337 המון דוגמאות מעשיות שצריך להזהר בכך

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ב' נובמבר 13, 2017 10:42 pm
על ידי סגי נהור
לענין כתב:ב. חוץ מזה, מנהג המדקדקים לברך קודם על הקפה, מחמת טעמו של פותח האשכול, שכיון שזה ספק פת לכן זה פוטר את הקפה כי פת פוטר משקין, כ''כ הגרי''מ שטרן - ברכת ים סי' נ''א וכ'ן העירו כבר רבים.

אלא שהסוברים כן יצטרכו להבחין היטב איזה סוג עוגה אוכלים עם הקפה, כי לא כל העוגות הם בגדר פת הבאה בכסנין כפשוט.

לענין כתב:ה. סגי נהור - לענ''ד הקטנה דין הקרמבו מפו' בסי' קס''ח ס''ח דרקיקים שנותנים עליהם מרקחת כיון שהם רק להחזיק המרחקת הרי הם טפלים לה (ואם ידע זה אהרן רזאל...).

יש חולקים בזה על דעתך הקטנה ומחלקים בין הרקיקים לביסקוויט שיש בו טעם מצד עצמו. ראה אצל מלקטי זמננו.

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ב' נובמבר 13, 2017 11:06 pm
על ידי דרומי
בענין הקרמבו לכאורה אין זו מחלוקת בסברא אלא מחלוקת במציאות.

כלומר, יש כאלה שאצלם הביסקויט חשוב, ויש כאלה - אניני טעם... - שאצלם הוא כעפרא דארעא

פעם בשולחן שבת הסברתי לילדיי את ההלכה כפי שאני מבין אותה וכדעתו של הרב לענין, והופתעתי מתגובתם במעלת הביסקויט כדעת הרב סגי נהור...

אגב, שאלה דומה היא לענין המאכל הקרוי 'טילון', אם כי יש לחלק במקצת

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ב' נובמבר 13, 2017 11:14 pm
על ידי לענין
רבותי!
גם הרקיקים של השו''ע היה בהם טעם, לא פחות מהבסקויט של הקרמבו והגביע של הטילון, אחרת היו מורחים את המרקחת על לחם! ואעפ''כ כיון שמהותם אינה אלא להחזיק את הקרם-מרקחת-גלידה הם מוגדרים 'טפל' גם כאשר מכוונים לתת בהם טעם טוב שלא יהיו כ'עפרא דארעא'...

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ב' נובמבר 13, 2017 11:15 pm
על ידי דרומי
גם אני סבור כמוך, אך הופתעתי לראות שיש כאלה שאצלם הביסקויט חשוב והם לא מסתכלים עליו רק כמשהו שנועד להחזיק משהו אחר.

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ב' נובמבר 13, 2017 11:16 pm
על ידי דרומי
וכהמחשה פשוטה, יכול אתה לתת קרמבו ל-2 ילדים והם יתחלקו ביניהם: זה יקח את הקרם וזה את הביסקויט.

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ב' נובמבר 13, 2017 11:33 pm
על ידי לענין
בודקים את זה אצל מבוגרים, נלע''ד (רק השאלה כמה מבוגרים אוכלים קרמבו... עכ''פ טילון שכיח טפי, ואין בר דעת שיעשה כן להתחלק עם רעהו א' בגלידה וא' בגביע. סליחה על הירידה לנומך הזה. וכבר אמר אדונינו המלך דוד בריש ברכות ואני ידי מלוכלכות וכו' וכו').

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ג' נובמבר 14, 2017 12:11 am
על ידי סגי נהור
לענין כתב:רבותי!
גם הרקיקים של השו''ע היה בהם טעם, לא פחות מהבסקויט של הקרמבו והגביע של הטילון, אחרת היו מורחים את המרקחת על לחם! ואעפ''כ כיון שמהותם אינה אלא להחזיק את הקרם-מרקחת-גלידה הם מוגדרים 'טפל' גם כאשר מכוונים לתת בהם טעם טוב שלא יהיו כ'עפרא דארעא'...

אף אחד לא לוקח ממך את הזכות להחזיק בדעתך, אבל כאמור יש שכתבו לא כך.
כשלעצמי אינני רואה את ההבדל הגדול בין הביסקוויט של הקרמבו לבסיס של עוגת גבינה וכיו"ב, ואדרבה, דומני שבקרמבו הביסקוויט נאכל בנפרד, מה שלא יצוייר בעוגה.
לענין גביעי גלידה, יש בהם שני סוגים כידוע ליודעי ח"ן.

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ג' נובמבר 14, 2017 1:41 pm
על ידי כדכד
איש לוי כתב:
כדכד כתב:הסברה הפשוטה נותנת שכשמבר במ"מ על פהב"כ אינו חושש שזו פת ולא התכוון לפטור את כל מה שיאכל או ישתה אח"כ ושפיר שייך לברך קודם השתיה


מנין לך שזה תלוי בכוונת המברך, והרי אילו היו לפניו ב' פירות, שברכת שניהם בפה"ע, אבל המברך היה סבור שברכת הפרי הנוסף הוא בפה"א, ולכך לא כיון בברכתו לפוטרו, האם פשוט לך שהוא צריך לברך שוב, כיון שלא התכוון לפטור בברכתו את הפרי האחר?? וכידוע שנחלקו בזה האחרונים, עי' בהגהות רע"א בסי' ר"ו ובשע"ת שם מה שהביאו מהתואות שור בסי' י"ט והפר"ח לגבי ברכת שחיטה.

כדכד כתב:וכיוון שמדינא יש להקדים במ"מ לברכת שהכל הרי שפשוט שאין הנהגה זו נכונה


גם זו הנחה שצריך להוכיח אותה, אחרי שבפמ"ג בכמה מקומות בפתיחה להלכות ברכות,נקט שלא כדבריך, דהפמ"ג נקט דאם אכל פרי מז' המינים שברכה אחרונה שלו היא מעין ג' ואכל גם כן מי שריית פירות, שיש ספק לענין ברכה אחרונה שלהם, וקיי"ל דאם לא אכלם בתוך הסעודה אז מברכין בורא נפשות, וס"ל להפמ"ג דבכה"ג יקדים את ברכת בורא נפשות לברכת מעין ג', דאם יברך ברכת מעין ג' שוב לא יוכל לברך בורא נפשות, דהרי יתכן שמי שריית פירות ברכה אחרנה שלהם היא מעין ג', ולכן יקדים ברכת בנ"ר, אע"ג דבעלמא ברכת מעין ג' קודמת. וכיוצ"ב נקט הפמ"ג דאם אכל פת הבאה בכיסנין ולחם גמור, יקדים ברכת מעין ג' לברכת המזון, כיון שאם יברך ברכת המזון שוב לא יברך ברכת מעין ג' דשמא נפטר בברכת המזון.

ולגוף השאלה בדין קדימה, השאלה הזו מצויה מאוד גם כשיושב לאכול ולפניו יש אגוזים וכיוצ"ב ומונח לפניו שוקולד,דלכאו' כיון שיש מקום לומר שברכת השוקולד הוא בפה"ע,(וכמו שס"ל להגרש"ז זצ"ל) א"כ אף למנהגינו שמברכים שהכל, מ"מ כל שבירך בפה"ע קודם לכן על אגוזים וכיוצ"ב, ואח"כ אוכל את השוקולד, אין לו לברך עליו שהכל, כיון שיתכן שיצא יד"ח בברכת בפה"ע. (באופן שהיה השוקולד לפניו) וכן מפורש בהגהות 'ביצחק יקרא' על המשנ"ב מהגר"א נבנצאל שליט"א, בסי' ר"ב סעיף ז' שהביא כן מהגרש"ז זצ"ל. וכן מבו' בספר 'חוט שני' הלכות ברכות עמוד קצ"ח. ולכאו' בכה"ג אי"צ לברך שהכל על דבר אחר בכדי לפטור את השוקולד או להמתין לאח"ז ויברך שהכל על השוקולד, אלא בסתמא אף השוקולד נפטר בברכת בפה"ע. וכן נראה בחוט שני הנ"ל. ולכתחי' יותר ראוי לברך קודם על השוקולד ואח"כ על האגוזים. וכבר האריכו בזה הרבה מהספרים. ועי' במגילת ספר הלכות ברכות סי' כ"ה

א. יש לחלק ביו מקרה שיש ספק אמיתי לבין מקרה שהסברה הפשוטה נותנת שצריך לברך שאז עדיף לנקוט כהלכה הפשוטה בסדר הדברים
ב. אין מוכרח כלל שהסדר המקורי הוא מעין שלש ואז בנ"ר, גם הגרשז"א וגם הגרע"י סוברים להקדים תמיד בנ"ר

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ג' נובמבר 14, 2017 2:04 pm
על ידי איש לוי
כדכד כתב:
איש לוי כתב:
כדכד כתב:הסברה הפשוטה נותנת שכשמבר במ"מ על פהב"כ אינו חושש שזו פת ולא התכוון לפטור את כל מה שיאכל או ישתה אח"כ ושפיר שייך לברך קודם השתיה


מנין לך שזה תלוי בכוונת המברך, והרי אילו היו לפניו ב' פירות, שברכת שניהם בפה"ע, אבל המברך היה סבור שברכת הפרי הנוסף הוא בפה"א, ולכך לא כיון בברכתו לפוטרו, האם פשוט לך שהוא צריך לברך שוב, כיון שלא התכוון לפטור בברכתו את הפרי האחר?? וכידוע שנחלקו בזה האחרונים, עי' בהגהות רע"א בסי' ר"ו ובשע"ת שם מה שהביאו מהתואות שור בסי' י"ט והפר"ח לגבי ברכת שחיטה.

כדכד כתב:וכיוון שמדינא יש להקדים במ"מ לברכת שהכל הרי שפשוט שאין הנהגה זו נכונה


גם זו הנחה שצריך להוכיח אותה, אחרי שבפמ"ג בכמה מקומות בפתיחה להלכות ברכות,נקט שלא כדבריך, דהפמ"ג נקט דאם אכל פרי מז' המינים שברכה אחרונה שלו היא מעין ג' ואכל גם כן מי שריית פירות, שיש ספק לענין ברכה אחרונה שלהם, וקיי"ל דאם לא אכלם בתוך הסעודה אז מברכין בורא נפשות, וס"ל להפמ"ג דבכה"ג יקדים את ברכת בורא נפשות לברכת מעין ג', דאם יברך ברכת מעין ג' שוב לא יוכל לברך בורא נפשות, דהרי יתכן שמי שריית פירות ברכה אחרנה שלהם היא מעין ג', ולכן יקדים ברכת בנ"ר, אע"ג דבעלמא ברכת מעין ג' קודמת. וכיוצ"ב נקט הפמ"ג דאם אכל פת הבאה בכיסנין ולחם גמור, יקדים ברכת מעין ג' לברכת המזון, כיון שאם יברך ברכת המזון שוב לא יברך ברכת מעין ג' דשמא נפטר בברכת המזון.

ולגוף השאלה בדין קדימה, השאלה הזו מצויה מאוד גם כשיושב לאכול ולפניו יש אגוזים וכיוצ"ב ומונח לפניו שוקולד,דלכאו' כיון שיש מקום לומר שברכת השוקולד הוא בפה"ע,(וכמו שס"ל להגרש"ז זצ"ל) א"כ אף למנהגינו שמברכים שהכל, מ"מ כל שבירך בפה"ע קודם לכן על אגוזים וכיוצ"ב, ואח"כ אוכל את השוקולד, אין לו לברך עליו שהכל, כיון שיתכן שיצא יד"ח בברכת בפה"ע. (באופן שהיה השוקולד לפניו) וכן מפורש בהגהות 'ביצחק יקרא' על המשנ"ב מהגר"א נבנצאל שליט"א, בסי' ר"ב סעיף ז' שהביא כן מהגרש"ז זצ"ל. וכן מבו' בספר 'חוט שני' הלכות ברכות עמוד קצ"ח. ולכאו' בכה"ג אי"צ לברך שהכל על דבר אחר בכדי לפטור את השוקולד או להמתין לאח"ז ויברך שהכל על השוקולד, אלא בסתמא אף השוקולד נפטר בברכת בפה"ע. וכן נראה בחוט שני הנ"ל. ולכתחי' יותר ראוי לברך קודם על השוקולד ואח"כ על האגוזים. וכבר האריכו בזה הרבה מהספרים. ועי' במגילת ספר הלכות ברכות סי' כ"ה

א. יש לחלק ביו מקרה שישספק אמיתי לבסין מקרה שהסברה הפשוטה נותנת שצריך לברך שאז עדיף לנקוט כהלכה הפשוטה בסדר הדברים אינני יודע מה המניע שלך לומר שהנהגה זו לא נכונה, הרי זה לא חידוש מהיום, כבר נכתבו והתפלפלו בזה, ודעת האור לציון ועוד היא שלמעשה ראוי להקדים את הקפה לפני המזונות - כך שיש מקור לדברים הללו, ואם כי שגם לענ"ד יש מקום לחלק בין פת כיסנין לספקות אחרים,(דהרי האוכל מכל סוגי פת הבאה בכיסנין, אינו מברך ברכהמ"ז ממנ"פ, וע"כ שאי"ז צורת קביעות סעודה, וא"כ לא שייך ליהיה פטור הקפה מברכת שהכל, וכן מוכח במשנ"ב קס"ח סוף ס"ק ס"ה - וע"כ יברך קודם על העוגה ואח"כ על הקפה) מ"מ יש שלא קיבלו חילוקים כאלו, וא"א לקבוע שאי"ז הנהגה נכונה!!
ב. אין מוכרח כלל שהסדר המקורי הוא מעין שלש ואז בנ"ר, גם הגרשז"א וגם הגרע"י סוברים להקדים תמיד בנ"ר מה זה 'אין מוכרח כלל' להפמ"ג הוא מוכרח וכ"ה בבאוה"ל בכ"מ, ובכל זאת הם כתבו שצריך להקדים ברכת בנ"ר למעין ג', ומזה הבאתי ראיה.

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ג' נובמבר 14, 2017 4:15 pm
על ידי כדכד
א. איני יודע מה המניע של מר לומר שיש לי מניע לומר את זה מלבד מה שכתבתי במפורש "הסברה הפשוטה נותנת". אמנם מר כותב שיש שכתבו כן כהנהגה שבפתיחת האשכול אבל הפותח בעצמו התיחס לזה כאל "חידוש מבריק" שחיפש סיבה לסתור אותו ולא מצא. אם כן משמע אין זו ההנהגה המקובלת ואם ההנהגה המקובלת היא אחרת והסברה הפשוטה היא אחרת - מדוע לנהוג כן כשזה סותר את ההלכה המקובלת בענין אחר.
ב. לא ידעתי מה שכתבת בשם הפמ"ג אולם אם הצדק עם מר והפמ"ג אומר שיש להקדים מעין שלש לבנ"ר אם לא במקרה של ספק הרי שראייתו משם נכונה (אבל רק כשהספק קיים ולא המציאו אותו כנ"ל בא')

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ג' נובמבר 14, 2017 4:40 pm
על ידי הא לחמא עניא
בקהילות צאנז שבכל הדורות נהגו ונוהגים [כמדומני עפ"י הוראת הרה"ק משינאווא] להקדים את ברכת השתיה לפני ברכת המזונות, מטעם "ימלא פי תהלתך".

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ג' נובמבר 14, 2017 6:10 pm
על ידי בעל קורא
יהודה בן יעקב כתב:
בעל קורא כתב:
חיים סגל כתב:כיון שכל ברכת מזונות על פת הבאה בכיסנין היא מחמת הספק

מנין לך שכל ברכת מזונות על פת הבאה בכיסנין היא מחמת הספק?
אמנם נכון שיש ג' דעות בשו"ע (סימן קס"ח סעיף ז') מה היא פת הבאה בכיסנין, אך הכרעת השו"ע שם היא ש"הלכה כדברי כולם", וכלל לא ברור שזה מחמת ספק ולא מחמת שמר אמר חדא ומר אמר חדא ולא פליגי, וממילא אין כאן שום ספק כלל, דייקא נמי שלא כתב השו"ע שירא שמים יצא דעת כולם, וכמו שכתב במאמר מרדכי שהובא בביאור הלכה שם ד"ה והלכה כדברי כולם.

עיין ביאור הלכה שם סעיף ח ד"ה טעונים ברכה לפניהם, מה שהביא מהאחרונים, וציין גם למאמר מרדכי הנ"ל.

נכון שיש גם דעות הפוכות, אך זו סברא גדולה, ולמעשה לכאורה נוקטים כדעת המאמר מרדכי, שהרי האוכל מכל הג' מינים של פת הבאה בכיסנין לא מברך ברכת המזון (פוק חזי), למרות שהמברך ברכת מעין שלוש על פת גמורה אינו יוצא וצריך לשוב ולברך.

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ג' נובמבר 14, 2017 8:05 pm
על ידי ממרומי היער
לענין כתב:השוה''ט מקאמארנא אומר לברך על הקפה לפני הרוגלך, כי אחרת אולי הוא טפל, וכן נהג הרמ''א פריינד זיע''א


ולדעתי יתכן גם מצב שהעוגה טפילה לכוס קפה, וכמו שהמשנה ברורה מתיר לחולה לשתות לפני התפילה וגם לאכול עם הקפה משהו, כדי לא לשתות על ליבא ריקנא.

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ג' נובמבר 14, 2017 8:29 pm
על ידי לענין
ממרומי היער כתב:
לענין כתב:השוה''ט מקאמארנא אומר לברך על הקפה לפני הרוגלך, כי אחרת אולי הוא טפל, וכן נהג הרמ''א פריינד זיע''א


ולדעתי יתכן גם מצב שהעוגה טפילה למזונות, וכמו שהמשנה ברורה מתיר לחולה לשתות לפני התפילה וגם לאכול עם הקפה משהו, כדי לא לשתות על ליבא ריקנא.


זכית לכוין לאדוננו הרמ''א - סי' רי''ב ס''א

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ג' נובמבר 14, 2017 8:48 pm
על ידי אפרים זלמן
איש_ספר כתב:כך נוהג סבי מזה עשרות שנים לפטור את שהכל בחתיכת סוכר או כיו"ב מטעם זה. ושמעתי שגם הגרח"ג להבחל"ח נהג כך וכ"ה בספרו חו"ב על או"ח.

אי''ס, מצו"ב מכתב החו"ב ובו אדרבה מקיים המנהג לברך קודם במ''מ, ועל פי מה שכתבת יש לשער שהמכתב היה ממוען לסבך שליט''א.

עריכה: כעת כתב לי תלמיד החו''ב שע''פ השמועה המכתב היה ממוען להגרד''ל.
ואגב, החו''ב [בקטע שלפני המכתב] מפקפק על הסברא שאכילה בשביל שלא לשתות על ליבא ריקנא מיחשב כטפל, ומראה שבמקור הדין זה לא מוכרח וצ''ע על הרמ''א. וגם, במכתב המצו''ב מבאר שאם שותה בשביל להעביר המתיקות או להקל על הבליעה, הרי''ז טפל, ופשוט.

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ג' נובמבר 14, 2017 9:00 pm
על ידי ממרומי היער
לענין כתב:
ממרומי היער כתב:
לענין כתב:השוה''ט מקאמארנא אומר לברך על הקפה לפני הרוגלך, כי אחרת אולי הוא טפל, וכן נהג הרמ''א פריינד זיע''א


ולדעתי יתכן גם מצב שהעוגה טפילה למזונות, וכמו שהמשנה ברורה מתיר לחולה לשתות לפני התפילה וגם לאכול עם הקפה משהו, כדי לא לשתות על ליבא ריקנא.


זכית לכוין לאדוננו הרמ''א - סי' רי''ב ס''א


אמת, סך הכל אמרתי שבעניין הקפה והעוגה, מצוי פעמים שהמציאות היא לא כמו שאמר הרב מקאמארנא אלא כפי שכתב הרמ"א על שתיה ואוכל, או כפי שפירט המשנה ברורה על קפה ועוגה, ולדעתי יש עוד טעם שמצוי פעמים רבות שלא מוזכר ברמ"א, והוא, כי יש כאלה שאינם זקוקים לאכול עם הקפה מצד אלבא ריקנא, אלא מצד שהם התרגלו להחזיק משהו ביד ולנגוס בו בשעת שתיית הקפה, מין תלות כזו.

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ג' נובמבר 14, 2017 9:10 pm
על ידי לענין
במקרה השני, זה ודאי לא טפל.
כמו שביו''כ זה לא מתעסק...

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ד' נובמבר 15, 2017 12:22 pm
על ידי כדכד
לא הבנתיי למה מצטטים בשם האדמו"ר מקאמרנא דברים שהוא לא אמר וכבר הערתי שזו טעות

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ד' נובמבר 15, 2017 5:59 pm
על ידי אפרים זלמן
ערכתי הודעתי

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ד' נובמבר 15, 2017 11:20 pm
על ידי פעלעד
לא הבנתי החידוש של פותח האשכול כלל וכלל, ומה יש בכלל לדון בזה,
הרי אף את"ל שבסתמא יצא ופטר שהכל, אבל דבר שכיוון בפירוש שלא להוציא, אינו יוצא בשום דבר.
ומה יש לך מציאות גדולה מזו שאדם מברך על פת הבאה בכיסנין ובדעתו בפירוש לברך אח"כ שהכל, נמצא נתכוין בפירוש שלא לפטור את השהכל בברכת המזונות?!

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ד' נובמבר 15, 2017 11:29 pm
על ידי חיים סגל
פעלעד כתב:לא הבנתי החידוש של פותח האשכול כלל וכלל, ומה יש בכלל לדון בזה,
הרי אף את"ל שבסתמא יצא ופטר שהכל, אבל דבר שכיוון בפירוש שלא להוציא, אינו יוצא בשום דבר.
ומה יש לך מציאות גדולה מזו שאדם מברך על פת הבאה בכיסנין ובדעתו בפירוש לברך אח"כ שהכל, נמצא נתכוין בפירוש שלא לפטור את השהכל בברכת המזונות?!

האם הנוטל ידיו לסעודה, ומברך המוציא על הפת, ומכוין להדיא שלא להוציא את מאכלי הסעודה, מברך עליהם ברכתם?

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ד' נובמבר 15, 2017 11:48 pm
על ידי פעלעד
חיים סגל כתב:
פעלעד כתב:לא הבנתי החידוש של פותח האשכול כלל וכלל, ומה יש בכלל לדון בזה,
הרי אף את"ל שבסתמא יצא ופטר שהכל, אבל דבר שכיוון בפירוש שלא להוציא, אינו יוצא בשום דבר.
ומה יש לך מציאות גדולה מזו שאדם מברך על פת הבאה בכיסנין ובדעתו בפירוש לברך אח"כ שהכל, נמצא נתכוין בפירוש שלא לפטור את השהכל בברכת המזונות?!

האם הנוטל ידיו לסעודה, ומברך המוציא על הפת, ומכוין להדיא שלא להוציא את מאכלי הסעודה, מברך עליהם ברכתם?

בוודאי!
הרי יש דיני נמלך, שלא היה לו בבית מאכל מסויים ולא חשב שיגיע, ובאמצע הביאו את זה הביתה הוא צריך לברך כי לא היה בדעתו, וכיון שהיה משהו שלא חלם שיגיע לא קיים הכלל שעל דעת כל מה שיביאו לפניו.
ולכן אם הוא מכוין בבירור שלא לפטור מאכל מסויים הרי שהוא באמת לא פוטר גם לא בהמוציא.

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ה' נובמבר 16, 2017 12:16 am
על ידי איש לוי
פעלעד כתב:
חיים סגל כתב:
פעלעד כתב:לא הבנתי החידוש של פותח האשכול כלל וכלל, ומה יש בכלל לדון בזה,
הרי אף את"ל שבסתמא יצא ופטר שהכל, אבל דבר שכיוון בפירוש שלא להוציא, אינו יוצא בשום דבר.
ומה יש לך מציאות גדולה מזו שאדם מברך על פת הבאה בכיסנין ובדעתו בפירוש לברך אח"כ שהכל, נמצא נתכוין בפירוש שלא לפטור את השהכל בברכת המזונות?!

האם הנוטל ידיו לסעודה, ומברך המוציא על הפת, ומכוין להדיא שלא להוציא את מאכלי הסעודה, מברך עליהם ברכתם?

בוודאי!
הרי יש דיני נמלך, שלא היה לו בבית מאכל מסויים ולא חשב שיגיע, ובאמצע הביאו את זה הביתה הוא צריך לברך כי לא היה בדעתו, וכיון שהיה משהו שלא חלם שיגיע לא קיים הכלל שעל דעת כל מה שיביאו לפניו.
ולכן אם הוא מכוין בבירור שלא לפטור מאכל מסויים הרי שהוא באמת לא פוטר גם לא בהמוציא.


ממש ממש לא מוחלט! והרי אילו היו לפניו ב' פירות, שברכת שניהם בפה"ע, אבל המברך היה סבור שברכת הפרי הנוסף הוא בפה"א, ולכך לא כיון בברכתו לפוטרו, האם פשוט לך שהוא צריך לברך שוב, כיון שלא התכוון לפטור בברכתו את הפרי האחר?? וכידוע שנחלקו בזה האחרונים, עי' בהגהות רע"א בסי' ר"ו ובשע"ת שם מה שהביאו מהתואות שור בסי' י"ט והפר"ח לגבי ברכת שחיטה. וציינתי כבר למעלה.

Re: הרוצה לאכול פת הבאה בכיסנין וגם לשתות - מה יברך קודם, שהכל או מזונות?

פורסם: ג' פברואר 13, 2018 1:20 am
על ידי יהושעבנמי
אם המזונות הוא ממולא אז המשנה ברורה כותב שיש לסמוך שזה פהב"ב כיון שזה שיטת רוב הראשונים, ואם זה לקח שהרוב הוא מי פירות נגד הקמח אז זה שוב מזונות לכל הדעות, אז כל השאלה הוא רק לגבי קרקרים וכדומה.