עמוד 1 מתוך 1

עשיית אוהל עראי בשבת

פורסם: ב' נובמבר 20, 2017 9:49 pm
על ידי באג2000
כתב השו"ע או"ח שט"ו ב: עצים שתוקעין ראשן האחד בדופן הספינה וכופפין ראשן השני בדופן השני של הספינה ופורסין מחצלת עליהם לצל אם יש ברחבן טפח או אפילו אין ברחבן טפח אם אין בין זה לזה ג' טפחים חשיבי כאהל ומותר לפרוס עליהם בשבת מחצלת דהוי ליה תוספת אהל עראי.
וברע"א: חשיבי כאהל. היינו לענין דמותר לפרוס עליה מחצלת ולקרותו תוספת אהל, אבל לא מקרי אהל לענין דליתסר לעשותו כן, דאטו מי אסור לעלות ב׳ חוטין כשאין בין זה לזה ג טפחים, תוס' עירובין ק"ג.
האם מותר לפי"ז לעשות בשבת סוכה ע"י לבוד (סוכות ירושלים)?
הגם שזה מחיצה המתרת, עכ"פ לכאו' לא יותר חמור מעשיית גג שבזה דיבר הגרע"א.

Re: עשיית אוהל עראי בשבת

פורסם: ג' נובמבר 21, 2017 4:43 pm
על ידי שים-שלום
כתבו התוס' בעירובין ק"ב ע"א שאין איסור לעשות לבוד לכתחילה בשבת, שלא אומרים לבוד להחמיר רק להקל. והקשה על דבריהם המהרש"א שא"כ יעשה לבוד לכתחילה ועליו יוסיף מחצלת ונמצא עושה אוהל לכתחילה בשבת!
לדינא:
א. בספר ערך שי אסר משום שאין לעשות בזה תרתי דסתרי (אפילו שהוא דרבנן).
ב. חזו"ע בשם רעק"א מתיר דהוי ספק ספקא ומותר אף בסתרי אהדדי.
ג. הגרי"ש אלישיב: מכל מקום אתעבידא מחשבתו ויש כאן אוהל ולכן אסור.

מחילה שההפניות אינן מדוייקות

Re: עשיית אוהל עראי בשבת

פורסם: ג' נובמבר 21, 2017 8:15 pm
על ידי באג2000
יישר כח

Re: עשיית אוהל עראי בשבת

פורסם: ג' נובמבר 21, 2017 9:40 pm
על ידי דרומי
אם הבנתי נכון את השאלה כאן, פשוט שאסור לעשות סוכת לבוד באם מתכוון עי"ז לעשות סוכה. והדברים מפורשים בפוסקים בסי' שטו, עיין שועה"ר שם.

Re: עשיית אוהל עראי בשבת

פורסם: ד' נובמבר 22, 2017 8:17 am
על ידי שים-שלום
דרומי כתב:אם הבנתי נכון את השאלה כאן, פשוט שאסור לעשות סוכת לבוד באם מתכוון עי"ז לעשות סוכה. והדברים מפורשים בפוסקים בסי' שטו, עיין שועה"ר שם.

אסור לעשות מחיצה המתרת, אך כיוון שאמרינן לבוד רק להקל ולא להחמיר יש מתירים. וכדלעיל
לא מצאתי בשו"ע הרב שדיבר על עשיית לבוד לכתחילה בשבת. אסר להעמיד מחיצה המתרת והתיר להוסיף על הלבוד. תקנני נא אם פספסתי משהו