עמוד 1 מתוך 1

דברי תורה מול דלת חדר השירותים

פורסם: ד' נובמבר 22, 2017 10:29 am
על ידי דרומי
ידוע כי 'בית הכסא' העומד בפני עצמו יש להרחיק ממנו וכו' לאמירת והרהור דברי תורה. אולם 'בית הכסא' העומד בתוך הבית כחלק מהבית, אין צורך להרחיק ממנו מאומה (אלא אם כן יש ריח רע), ואפשר לומר דברי תורה כנגד המחיצות שלו.

והנה שמעתי לרב פלוני שחידש, כי כל זה הוא כנגד הקירות של בית הכסא, אבל כנגד הדלת שלו אסור, כי הדלת מיוחדת לבית הכסא בלבד, בשונה מהקירות שהם משותפים גם לבית.

ובעניי לא הבנתי סברא זו מה טיבה, הרי גם הדלת היא משותפת.

ואולי הכוונה היא שכאשר עומדים מול הדלת יש חשש שהיא תיפתח ואז יראה את בית הכסא עצמו?

עכ"פ אשמח למראי מקומות והבהרות בענין זה.

Re: דברי תורה מול דלת חדר השירותים

פורסם: ד' נובמבר 22, 2017 11:32 am
על ידי כדכד
ׁואני שמעתי בשם רב אלמוני שפסק שאף כשהדלת פתוחה מותר לדבר בדברים שבקדושה ׁ[כנראה כשאין ריחׂׂׂׂ] משום שצורת הפתח חשיבא מחיצה והפסק

Re: דברי תורה מול דלת חדר השירותים

פורסם: ד' נובמבר 22, 2017 11:56 am
על ידי ברמן
כדכד כתב:ׁואני שמעתי בשם רב אלמוני שפסק שאף כשהדלת פתוחה מותר לדבר בדברים שבקדושה ׁ[כנראה כשאין ריחׂׂׂׂ] משום שצורת הפתח חשיבא מחיצה והפסק


איני יודע מיהו הרב האלמוני שפסק לך כן. בספר וזאת הברכה הביא בכך דברים אחרים בשם "אחד מגדולי ההוראה" (שכפי המבואר בהקדמה, אלו הן השמועות שהביא בשם מרן הגרי"ש אלישיב), יעו"ש.

Re: דברי תורה מול דלת חדר השירותים

פורסם: ד' נובמבר 22, 2017 12:01 pm
על ידי כדכד
ברמן כתב:
כדכד כתב:ׁואני שמעתי בשם רב אלמוני שפסק שאף כשהדלת פתוחה מותר לדבר בדברים שבקדושה ׁ[כנראה כשאין ריחׂׂׂׂ] משום שצורת הפתח חשיבא מחיצה והפסק


איני יודע מיהו הרב האלמוני שפסק לך כן. בספר וזאת הברכה הביא בכך דברים אחרים בשם "אחד מגדולי ההוראה" (שכפי המבואר בהקדמה, אלו הן השמועות שהביא בשם מרן הגרי"ש אלישיב), יעו"ש.

לא כתבתי שהוא פסק לי כן. כתבתי ששמעתי בשמו. הכינוי "רב אלמוני" היה לעומת "רב פלוני" שצוטט בתחילת האשכול

Re: דברי תורה מול דלת חדר השירותים

פורסם: ד' נובמבר 22, 2017 12:17 pm
על ידי בערל
ואני שמעתי שכל האיסור לומר דברים שבקדושה היא רק בבית הכסא שבימיהם שהיה שם צואה ממש, אבל בימינו שהמקום נקי אין שום איסור.

Re: דברי תורה מול דלת חדר השירותים

פורסם: ד' נובמבר 22, 2017 12:29 pm
על ידי דרומי
לא בכל הבתים יש עוזרת צמודה ולא תמיד המקום נקי לגמרי, בפרט כשיש ילדים קטנים ממש.

Re: דברי תורה מול דלת חדר השירותים

פורסם: ד' נובמבר 22, 2017 12:50 pm
על ידי ברמן
בערל כתב:ואני שמעתי שכל האיסור לומר דברים שבקדושה היא רק בבית הכסא שבימיהם שהיה שם צואה ממש, אבל בימינו שהמקום נקי אין שום איסור.


כתבת בפשיטות ובקלילות על נושא הלכתי סבוך, שעסקו בו גדולי הפוסקים בדורות האחרונים (חזון איש ועוד)

Re: דברי תורה מול דלת חדר השירותים

פורסם: ד' נובמבר 22, 2017 1:56 pm
על ידי לענין
ברמן וכדכד - הרבנים הגאונים שליט''א
צורת הפתח כשהדלת פתוחה, זה מחלוקת רא''ש ורשב''א!!!!!!!

Re: דברי תורה מול דלת חדר השירותים

פורסם: ד' נובמבר 22, 2017 3:30 pm
על ידי פרנקל תאומים
דרומי כתב:לא בכל הבתים יש עוזרת צמודה ולא תמיד המקום נקי לגמרי, בפרט כשיש ילדים קטנים ממש.

וכבר אמרו ז"ל "זכה עוזרתו"...

Re: דברי תורה מול דלת חדר השירותים

פורסם: ד' נובמבר 22, 2017 4:36 pm
על ידי די לחכימא
דרומי כתב:ידוע כי 'בית הכסא' העומד בפני עצמו יש להרחיק ממנו וכו' לאמירת והרהור דברי תורה. אולם 'בית הכסא' העומד בתוך הבית כחלק מהבית, אין צורך להרחיק ממנו מאומה (אלא אם כן יש ריח רע), ואפשר לומר דברי תורה כנגד המחיצות שלו.

והנה שמעתי לרב פלוני שחידש, כי כל זה הוא כנגד הקירות של בית הכסא, אבל כנגד הדלת שלו אסור, כי הדלת מיוחדת לבית הכסא בלבד, בשונה מהקירות שהם משותפים גם לבית.

ובעניי לא הבנתי סברא זו מה טיבה, הרי גם הדלת היא משותפת.

ואולי הכוונה היא שכאשר עומדים מול הדלת יש חשש שהיא תיפתח ואז יראה את בית הכסא עצמו?

עכ"פ אשמח למראי מקומות והבהרות בענין זה.

קירות הבית הם חלק ממכלול הבית, הדלת לכאורה משמשת רק לכניסה לביה"כ, אמנם אפשר לדון שהדלת משמשת בצדה החיצוני כקיר של הבית,
ועיין עוד במ"א וט"ז תחילת סימן פ"ג.

Re: דברי תורה מול דלת חדר השירותים

פורסם: ד' נובמבר 22, 2017 5:08 pm
על ידי הוה אמינא
אכן יש מחמירים לעשות וילון לפני חדר השירותים,

אבל מצד המבואר בשו"ע, יש להדגיש שבי"כ שלנו הוא בי"כ דפרסאי שבגמרא. והלכותיו שונות יעוי"ש.

Re: דברי תורה מול דלת חדר השירותים

פורסם: ד' נובמבר 22, 2017 5:15 pm
על ידי כדכד
הוה אמינא כתב:אכן יש מחמירים לעשות וילון לפני חדר השירותים,

אבל מצד המבואר בשו"ע, יש להדגיש שבי"כ שלנו הוא בי"כ דפרסאי שבגמרא. והלכותיו שונות יעוי"ש.

עיין בתגובה של הרב ברמן להרב בערל שכתב שזה נושא סבוך ועסקו בו גדולי הפוסקים וציין לחזו"א
עד כמה שזכור לי החזו"א אומר שזה לא ממש בי"כ דפרסאי ששם הצואה מתגלגלת מיד ובשלנו זה נשאר איזה זמן. אמנם עד כמה שזכור לי הפוסקים מקלים יותר בבי"כ דידן מאשר בזמן השו"ע

Re: דברי תורה מול דלת חדר השירותים

פורסם: ד' נובמבר 22, 2017 5:16 pm
על ידי כדכד
לענין כתב:ברמן וכדכד - הרבנים הגאונים שליט''א
צורת הפתח כשהדלת פתוחה, זה מחלוקת רא''ש ורשב''א!!!!!!!

לענין זה? אשמח אם תציין מקורות

Re: דברי תורה מול דלת חדר השירותים

פורסם: ד' נובמבר 22, 2017 8:09 pm
על ידי לענין
ברכות כ''ה א' - 'היה מקום גבוה י' טפחים, וכו', יושב בצידו וקורא ק''ש', ומבו' דכל שהוא רשות אחרת שפיר קורא בצידו ואי''צ להרחיק ד' אמות.
וכ' הרא''ש - פ''ג סי' מ''ו, ''אפילו כשהוא רואה אותה מותר, כיון דהוא מקום מיוחד לעצמו', וכ''פ הטור סי' ע''ט 'אפי' הפתח פתוח ויושב בצידה ורואה אותה'.
אבל הרשב''א שם כ' 'והוא שלא יראה הצואה', והו' בשו''ע סי' ע''ט ס''ב.
בברכת התורה

Re: דברי תורה מול דלת חדר השירותים

פורסם: ה' נובמבר 23, 2017 10:27 am
על ידי כדכד
תודה רבה מאד
לא זכרתי את המחלוקת הזו
אבל אולי יש לחלק בין זה ובין פתח של שרותים כשאין בהם לכלוך (כן אני יודע ש"ביה"כ שאמרו אע"פ שאין בו צואה" אבל נדמה לי שבזה כן חילקו בין זמנם לזמננו)?

Re: דברי תורה מול דלת חדר השירותים

פורסם: ג' יוני 25, 2024 1:05 am
על ידי לבי במערב
דרומי כתב:והנה שמעתי לרב פלוני שחידש, כי כל זה הוא כנגד הקירות של בית הכסא, אבל כנגד הדלת שלו אסור, כי הדלת מיוחדת לבית הכסא בלבד, בשונה מהקירות שהם משותפים גם לבית.
ובעניי לא הבנתי סברא זו מה טיבה, הרי גם הדלת היא משותפת.

כמובן הוא עפמ"ש בשו"ע אדה"ז ר"ס פג.