אכל בשר כשר שהפך למפרע לטרף-יעשה תשובה?
פורסם: א' נובמבר 26, 2017 7:03 pm
גבי מי שהפריש חלה מן העיסה, ואכל מעיסת החולין, ואח"כ הלך לחכם ונשאל על הפרשתו:
איתא בדרכי משה יו"ד שכ"ג ס"ק ד' וז"ל: "ובתשובת מיימונית סוף הלכות זרעים כתב דאם חזרה ונתערבה בעיסה ואין ק"א לבטלה טוב לישאל עליה דקי"ל יש שאלה בהקדש כו' ונ"ל דוקא כה"ג שעדיין העיסה קיים ויכול ליטול חלה אחרת אבל אם כבר נאכל העיסה א"א לשאול עליה דאם כן כבר אכל למפרע טבל נ"ל"
ולכאורה הדבר צריך ביאור, היתכן?
אדם אכל דבר מה שהיה כשר בשעתו למהדרין, ולא הזיד בו, ולא שגג בו (גם אם היה מברר כל בירור שבעולם היה מסתבר לו בשעתו שמותר הוא לכתחילה באכילה), ואפילו לא נחשב כ"מתעסק" לגביו (כי ידע בדיוק מה הוא עושה ומה הוא אוכל ומה מהות הדבר שהוא אוכל וכו' וכו'), ופתאום הופך דבר זה למפרע ל"איסור אכילה" - האם ניתן לטעון כלפיו איזשהי טענה? ומה עוול עשה?
(ואם נימא, שאמנם לא עשה איסור כלשהו, אך דבר זה גורם "טמטום הלב" מעיקרא, ולכן לא טוב לעקור הפרשתו מעיקרא, הרי גם זה לא פשוט, דאם נאמר שה"טמטום" תלוי דווקא אם יש איסור באכילתו, אבל אם אכל "חזיר" שהותרה אכילתו, כגון בפיקוח נפש, אין "טמטום", מה נאמר בנדו"ד? וגם אם נאמר שעקירת ההפרשה נעשית באופן של "מכאן ולהבא ולמפרע" - גם זה קשה, כי אז בוודאי שלא עשה בשעתו כל איסור, וגם טמטום הלב אין כאן, כי בשעתו היתר אכל.)
איתא בדרכי משה יו"ד שכ"ג ס"ק ד' וז"ל: "ובתשובת מיימונית סוף הלכות זרעים כתב דאם חזרה ונתערבה בעיסה ואין ק"א לבטלה טוב לישאל עליה דקי"ל יש שאלה בהקדש כו' ונ"ל דוקא כה"ג שעדיין העיסה קיים ויכול ליטול חלה אחרת אבל אם כבר נאכל העיסה א"א לשאול עליה דאם כן כבר אכל למפרע טבל נ"ל"
ולכאורה הדבר צריך ביאור, היתכן?
אדם אכל דבר מה שהיה כשר בשעתו למהדרין, ולא הזיד בו, ולא שגג בו (גם אם היה מברר כל בירור שבעולם היה מסתבר לו בשעתו שמותר הוא לכתחילה באכילה), ואפילו לא נחשב כ"מתעסק" לגביו (כי ידע בדיוק מה הוא עושה ומה הוא אוכל ומה מהות הדבר שהוא אוכל וכו' וכו'), ופתאום הופך דבר זה למפרע ל"איסור אכילה" - האם ניתן לטעון כלפיו איזשהי טענה? ומה עוול עשה?
(ואם נימא, שאמנם לא עשה איסור כלשהו, אך דבר זה גורם "טמטום הלב" מעיקרא, ולכן לא טוב לעקור הפרשתו מעיקרא, הרי גם זה לא פשוט, דאם נאמר שה"טמטום" תלוי דווקא אם יש איסור באכילתו, אבל אם אכל "חזיר" שהותרה אכילתו, כגון בפיקוח נפש, אין "טמטום", מה נאמר בנדו"ד? וגם אם נאמר שעקירת ההפרשה נעשית באופן של "מכאן ולהבא ולמפרע" - גם זה קשה, כי אז בוודאי שלא עשה בשעתו כל איסור, וגם טמטום הלב אין כאן, כי בשעתו היתר אכל.)