עמוד 1 מתוך 1

הגהות בסדר טהרות

פורסם: ג' דצמבר 05, 2017 10:39 am
על ידי דרך ישרה
נשאלתי שאלה ע"י חבר, אולי שאלה קצת מסוכנת.
האם בסדר טהרות יכול אדם לומר מעצמו בדרך אפשר דיתכן והיה גירסא אחרת. כי בשלמא בשאר סדרים הרי יש עליהם תלמוד בבלי או ירושלמי, ומאי דניחא ליה לאמוראי מי אשר יבוא אחרי המלך, אבל בסדר טהרות שאין ע"ז תלמוד, האם מותר להעלות על דל שפתיים אפשרות כזו? (כמובן במקום שאינו סותר הלכה וכו').

האם למישהו ידוע על מישהו שמדבר מזה. והאם הגר"א הגיה בסדר זה יותר משאר סדרים? (אגב, האם הגר"א הגיה רק עפ"י כתבי יד שהיו לו (ונדמה לי שקראתי פעם שהיו לו הרבה כתבי יד ישנים), או שהגיה מסברתו ודעת תורה?

Re: הגהות בסדר טהרות

פורסם: ש' דצמבר 09, 2017 7:56 pm
על ידי עזריאל ברגר
כבר החרימו הקדמונים ואמרו "יד המגיהה בספרים מסברא - תקצץ!!!"
ישתקע הדבר ולא יעלה על לב לעולם!!!

Re: הגהות בסדר טהרות

פורסם: ש' דצמבר 09, 2017 8:31 pm
על ידי בתבונה
שולחן ערוך יורה דעה הלכות ספר תורה סימן רעט סעיף א

ספר תורה (א) שאינו מוגה, אסור להשהותו יותר משלשים יום, אלא (ב) יתקן או יגנוז. (א] והוא הדין לשאר ספרים (רש"י וב"י בשם הגהות מימוני ורבינו ירוחם נתיב נ'). (ג) ב] ואין להגיה שום ספר על פי הסברא, כי אם בראיה ברורה שיש בו טעות

פתחי תשובה יורה דעה סימן רעט ס"ק ג

(ג) ואין להגיה - עיין בתשובת יד אליהו סימן כ"ז הביא בשם הרמב"ן פרק יש נוחלין דראוי לגעור על זה וכתב דהיינו כשרוצה למחוק הנוסחא הישנה ולהעמיד נוסחא אחרת ע"פ הסברא זו אין נכון אבל להעמיד שניהם ולכתוב בצדו סברתו אינו בכלל זה:

ואגב אציין שבספרים שמקורם מהעתקה יחידה שנמצא כת"י בודד שמסתבר שטעות הדומה בהעתקת אות אחת וכיו"ב מסתבר למצוא שם,ואם יסתכלו במקור מתבררת הטעות.