עמוד 1 מתוך 1

בעניין פלג המנחה

פורסם: ו' דצמבר 08, 2017 3:19 pm
על ידי יהושעבנמי
בעניין פלג המנחה, לעניין כמה דברים חשבונם ליה לילה, מה הכלל בזה לעניין מה זה נחשב לילה ולעניין מה לא?

Re: בעניין פלג המנחה

פורסם: ש' דצמבר 09, 2017 8:49 pm
על ידי שומע ומשמיע
חוץ מלעניין מעריב לר' יהודה אין שום דבר שחשבינן ליה לילה מצד עצמו, אלא שיש דברים שלאחר תפילת ערבית חשבינן ליה לילה, מצד מה שהתפללו ונהגו צד לילה [ובזה באמת צריך לדון מה הכלל בזה]. ויש קידוש והבדלה שמובא בגמ' בברכות כז: שדינם שווה לתפילת ערבית לר' יהודה. וכתב הגר"א [הל' מילה, יו"ד רסו] שזה בגלל שתלו בתפילה [ובסימן קצו דבי הפסק טהרה כתב שזה מצד שהם שייכי לשבת, וצריך ליישב דבריו אהדדי].

מה שכן נמצא הוא דעת התוס' [שם] שתוספת שבת גם מהני מפלג אבל הרמב"ן פליג עליה וכתב שא"א שיאסר במלאכה ועינוי כשהחמה עוד זורחת כנגדו, ודווקא לעניין ערבית דתלי ב'יראוך עם שמש'.
ומה שלפי תשאני תוספת שבת הוא ברור, ששאני שם שיש הלכה מיוחדת שמצרפים ליום תוספת על עיקרו.

יש את הדלקת נרות שבת וחנוכה שמובא בפוסקים את פלג המנחה בתור זמן שאפשר כבר להדליק, אבל שם לא צריך ממש לילה אלא שיהיה זמן סמוך וקשור ללילה.

Re: בעניין פלג המנחה

פורסם: ש' דצמבר 09, 2017 10:26 pm
על ידי יהושעבנמי
שומע ומשמיע כתב:חוץ מלעניין מעריב לר' יהודה אין שום דבר שחשבינן ליה לילה מצד עצמו, אלא שיש דברים שלאחר תפילת ערבית חשבינן ליה לילה, מצד מה שהתפללו ונהגו צד לילה [ובזה באמת צריך לדון מה הכלל בזה]. ויש קידוש והבדלה שמובא בגמ' בברכות כז: שדינם שווה לתפילת ערבית לר' יהודה. וכתב הגר"א [הל' מילה, יו"ד רסו] שזה בגלל שתלו בתפילה [ובסימן קצו דבי הפסק טהרה כתב שזה מצד שהם שייכי לשבת, וצריך ליישב דבריו אהדדי].

מה שכן נמצא הוא דעת התוס' [שם] שתוספת שבת גם מהני מפלג אבל הרמב"ן פליג עליה וכתב שא"א שיאסר במלאכה ועינוי כשהחמה עוד זורחת כנגדו, ודווקא לעניין ערבית דתלי ב'יראוך עם שמש'.
ומה שלפי תשאני תוספת שבת הוא ברור, ששאני שם שיש הלכה מיוחדת שמצרפים ליום תוספת על עיקרו.

יש את הדלקת נרות שבת וחנוכה שמובא בפוסקים את פלג המנחה בתור זמן שאפשר כבר להדליק, אבל שם לא צריך ממש לילה אלא שיהיה זמן סמוך וקשור ללילה.

לא הבנתי מה הקשר תפילת ערבית להבדלה וקידוש, ולגבי חנוכה ותוספת שבת צריך סמוך ללילה אז למה בדיוק פלג המנחה, ובפרט לשיטות שחשבינן שעות היום מהנץ עד השקיעה ושעות זמניות, זה יכול להיות ממש כמה שעות לפני הלילה בימי הקיץ ובפרט לשיטת רבינו תם.

ומצינו עוד דברים שאפשר מפלג המנחה, כמו קריאת שמע לרבינו תם, וגם לעניין קריאת המגילה פוסק השו״ע שבשעת הדחק אפשר לקרוא מפלג המנחה, ויש אומרים גם בספירת העומר.

Re: בעניין פלג המנחה

פורסם: א' דצמבר 10, 2017 12:02 am
על ידי שומע ומשמיע
צודק שלא כתבתי נכון.

לעניין ספירת העומר גם להנך שיטות היא קולא גדולה [כתבתי עפ"י הסיכום של הביאור הלכה שם].

לעניין ק"ש יש את דעת ר"ת שרוב הראשונים נחלקו עליה, אבל למעשה סמכו על זה בעבר שהיה קשה מאד לאסוף את הציבור בחשיכה כמ"ש הפוסקים.
לעניין מגילה מבואר בתרה"ד [מקור הדין] שהוא סומך על דעת ר"ת ומרף את מה שנהגו להקל כוותיה ואת מה שקשה לו התענית.
אמנם כתב שיתפלל קודם ערבית [והדגיש פרט זה המג"א שם]