עמוד 1 מתוך 1

שאלות בקשר לעשרה בטבת וביאור לסליחות.

פורסם: ו' דצמבר 29, 2017 1:17 am
על ידי יאיר1
א. מתי התחיל המצור בתקופת בית שני? שמעתי שיש בתורת משה על ענין זה אך לא מצאתי.
ב. מפני מה הוקבע יום לתחילת המצור בבית ראשון ולא על המצור בבית שני?
ג. ביאור למשפט מהסליחות.
בסליחת 'אזכרה מצוק', כתב הפייט 'מנין סדר חדשים בעשרה בו העיר נהי וילל במו פי אפעיר סדר פורענויות בתוך לבבי יבעיר בבוא אלי הפליט לאמר הוכתה העיר, על אלה על פניי אבק זריתי פצתי על ארבעתן לו חץ בליבי יריתי'.
יש לעיין, מה כוונת סדר חדשים, ומפני מה הוזכר כאן מה שהוכתה העיר, וכיצד פתח בראש הסליחה בשלש פורענויות ועתה אמר ארבעה?
והפירוש פשוט על פי מחלוקת בחז"ל האם צום העשירי הוא על תחילת המצור כפי דעת ר"ע או על כך שהגיע השמועה שנחרב הבית בחמשה בטבת כדעת רשב"י.
ורשב"י מוכיח דבריו מכך שהפסוק מסודר על סדר הפורענויות, צום הרביעי שבו הובקעה העיר צום החמישי שחרב הבית צום השביעי שנהרג גדליה והוגלתה שארתי הפליטה וצום העשירי שהגיע לגולה השמועה על החורבן. ואם היה צום העשירי על תחילת המצור אינו על פי סדר הפורענויות. אולם ר"ע סובר שהפסוק מסודר על פי סדר החדשים.
ואלו דברי הפייט שעתה מבוארים מעצמם.
ומה שעתה מנה ארבע, משום שהוסיף להזכיר את השמועה שהגיע לגולה, שבתחילה מנה שלוש כפי ההלכה כדעת ר"ע ואחר שהזכיר השמועה מנה אף עתה.

Re: שאלות בקשר לעשרה בטבת וביאור לסליחות.

פורסם: ו' דצמבר 29, 2017 2:15 am
על ידי בקרו טלה
יאיר1 כתב:א. מתי התחיל המצור בתקופת בית שני? שמעתי שיש בתורת משה על ענין זה אך לא מצאתי.
ב. מפני מה הוקבע יום לתחילת המצור בבית ראשון ולא על המצור בבית שני?.

https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?165446& עמ' 53 ואילך (מעמודי האוצר) ועמ' 71 ואילך

Re: שאלות בקשר לעשרה בטבת וביאור לסליחות.

פורסם: ו' דצמבר 29, 2017 8:25 am
על ידי יאיר1
אין לי גישה תוכל להעתיק לכאן?

Re: שאלות בקשר לעשרה בטבת וביאור לסליחות.

פורסם: ש' דצמבר 26, 2020 11:20 pm
על ידי נוטר הכרמים
יאיר1 כתב:א. מתי התחיל המצור בתקופת בית שני? שמעתי שיש בתורת משה על ענין זה אך לא מצאתי.
ב. מפני מה הוקבע יום לתחילת המצור בבית ראשון ולא על המצור בבית שני?
ג. ביאור למשפט מהסליחות.
בסליחת 'אזכרה מצוק', כתב הפייט 'מנין סדר חדשים בעשרה בו העיר נהי וילל במו פי אפעיר סדר פורענויות בתוך לבבי יבעיר בבוא אלי הפליט לאמר הוכתה העיר, על אלה על פניי אבק זריתי פצתי על ארבעתן לו חץ בליבי יריתי'.
יש לעיין, מה כוונת סדר חדשים, ומפני מה הוזכר כאן מה שהוכתה העיר, וכיצד פתח בראש הסליחה בשלש פורענויות ועתה אמר ארבעה?
והפירוש פשוט על פי מחלוקת בחז"ל האם צום העשירי הוא על תחילת המצור כפי דעת ר"ע או על כך שהגיע השמועה שנחרב הבית בחמשה בטבת כדעת רשב"י.
ורשב"י מוכיח דבריו מכך שהפסוק מסודר על סדר הפורענויות, צום הרביעי שבו הובקעה העיר צום החמישי שחרב הבית צום השביעי שנהרג גדליה והוגלתה שארתי הפליטה וצום העשירי שהגיע לגולה השמועה על החורבן. ואם היה צום העשירי על תחילת המצור אינו על פי סדר הפורענויות. אולם ר"ע סובר שהפסוק מסודר על פי סדר החדשים.
ואלו דברי הפייט שעתה מבוארים מעצמם.
ומה שעתה מנה ארבע, משום שהוסיף להזכיר את השמועה שהגיע לגולה, שבתחילה מנה שלוש כפי ההלכה כדעת ר"ע ואחר שהזכיר השמועה מנה אף עתה.

ייש"כ.
ובענין השמועה שהיא כיום שריפה, ישנו רעיון נפלא בספר 'בנין שלמה' של רבי שלמה הכהן מוילנא, יתברך מי שיעלה את הדברים.
(מובא גם בציץ אליעזר ועוד ספרים).
ועכשיו ראיתי שכבר העתקתיו פה: viewtopic.php?f=7&t=20727&p=203478&hilit=%D7%90%D7%96%D7%9B%D7%A8%D7%94+%D7%9E%D7%A6%D7%95%D7%A7#p203478