עמוד 1 מתוך 1

תספורת בתענית

פורסם: ש' דצמבר 30, 2017 10:15 pm
על ידי שמר
האם ידועה לכבודכם התייחסות לנושא בספרי ההלכה או המנהג?

Re: תספורת בתענית

פורסם: ש' דצמבר 30, 2017 10:21 pm
על ידי עבד הזמן
כמודמה שהביאור הלכה כ' ששאר תעניות דינם כתשעת הימים, ולפי"ז יש לאסור תספורת.
אך כבר דשו ביה רבים שהמשנ"ב העתיק את פליטת קולמוסו של הפמ"ג והא"ר.
ולפי"ז מה המקור עוד לאסור?

Re: תספורת בתענית

פורסם: ש' דצמבר 30, 2017 10:29 pm
על ידי בברכה המשולשת
יעויין עוד בדברי הרה"ג משה הררי בספרו מקראי קודש על הלכות ג' תעניות (יש באוצר)

Re: תספורת בתענית

פורסם: ש' דצמבר 30, 2017 10:30 pm
על ידי שמר
עבד הזמן כתב:כמודמה שהביאור הלכה כ' ששאר תעניות דינם כתשעת הימים, ולפי"ז יש לאסור תספורת.
אך כבר דשו ביה רבים שהמשנ"ב העתיק את פליטת קולמוסו של הפמ"ג והא"ר.
ולפי"ז מה המקור עוד לאסור?

היכן?

Re: תספורת בתענית

פורסם: א' דצמבר 31, 2017 5:57 am
על ידי נהר שלום
האם גם מוזיקה אסור?

Re: תספורת בתענית

פורסם: א' דצמבר 31, 2017 6:38 am
על ידי עבד הזמן
יעויין בביאור הלכה תקנ"א
ובשונה הלכות.
וכמדומה שיש על זה גם בדעת תורה למהרש"ם שם.

Re: תספורת בתענית

פורסם: ב' ינואר 01, 2018 7:59 pm
על ידי שמר
עבד הזמן כתב:יעויין בביאור הלכה תקנ"א
ובשונה הלכות.

לא מצאתי האם ברור לכ' שע"ז עוסק הביה"ל, נראה שהנדון שם הוא לגבי ט"ב ודיני אבילות, הנידון כאן הוא לגבי תענית עשרה בטבת.

Re: תספורת בתענית

פורסם: ב' ינואר 01, 2018 8:32 pm
על ידי עבד הזמן
שמר כתב:
עבד הזמן כתב:יעויין בביאור הלכה תקנ"א
ובשונה הלכות.

לא מצאתי האם ברור לכ' שע"ז עוסק הביה"ל, נראה שהנדון שם הוא לגבי ט"ב ודיני אבילות, הנידון כאן הוא לגבי תענית עשרה בטבת.


הביאור הלכה כותב מפורש שיש להחמיר בעשרה בטבת כמו תשעת הימים, וא"כ לפי"ז תספורת ומוסיקה יאסרו.

Re: תספורת בתענית

פורסם: ב' ינואר 01, 2018 11:13 pm
על ידי שמר
עבד הזמן כתב:
שמר כתב:
עבד הזמן כתב:יעויין בביאור הלכה תקנ"א
ובשונה הלכות.

לא מצאתי האם ברור לכ' שע"ז עוסק הביה"ל, נראה שהנדון שם הוא לגבי ט"ב ודיני אבילות, הנידון כאן הוא לגבי תענית עשרה בטבת.


הביאור הלכה כותב מפורש שיש להחמיר בעשרה בטבת כמו תשעת הימים, וא"כ לפי"ז תספורת ומוסיקה יאסרו.

יש"כ כנראה לא שמתי לב לביה"ל "הקטן" הזה.
אבל בתענית אסתר מסתבר שאין כלל להחמיר בכעין זה, או שמא אף לזה יש מקום להחמיר דסוכ"ס תענית היא, או דילמא רק בתעניות חורבן שייכא (ומדוע א"כ לא נקט הביה"ל אף צום גדליה- שאף הוא ענין חורבן).

Re: תספורת בתענית

פורסם: ב' ינואר 01, 2018 11:31 pm
על ידי צביב
עבד הזמן כתב:כמדומה שהביאור הלכה כ' ששאר תעניות דינם כתשעת הימים, ולפי"ז יש לאסור תספורת.
אך כבר דשו ביה רבים שהמשנ"ב העתיק את פליטת קולמוסו של הפמ"ג והא"ר.


שמעתי מהגר''י אדלשטיין זצ''ל שהמשנהה ברורה לא היה מלקט אלא פוסק,
ואע''פ שכתב בשם הפמ''ג והא''ר, זה צורת כתיבת הספר,
אבל פסק כך מכח עיונו. ( הגר''י אדלשטיין זצ''ל לא אמר במילים אלו בדיוק)

Re: תספורת בתענית

פורסם: ג' ינואר 02, 2018 1:40 am
על ידי נהר שלום
מצאתי במקום אחר
מעיקר הדין מותר לשמוע מוזיקה בעשרה בטבת. ומכל מקום נכון להימנע משמיעת מוזיקה שמחה (ולגבי תענית אסתר, ראה בשו"ת מעין אומר חלק ג' עמוד רנט סימן יג בשם הגר"ע יוסף זצ"ל, שאין ענין להחמיר שלא לשמוע ביום זה מוזיקה. אמנם בספר אשרי האיש חלק ג' עמוד רפג הביא בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שגם בתענית אסתר ראוי שלא לשמוע שירים, כי אע"פ שתענית זה לא בא על הצרות, מכל מקום יום תענית הוא).
בברכה,
הלל מאירס

Re: תספורת בתענית

פורסם: ג' ינואר 02, 2018 6:18 am
על ידי עבד הזמן
לגבי תענית אסתר אמר הגרמ"מ פרבשטין שליט"א שאפשר לשמוע, שהרי גם הפוסקים לא הביאוהו ואינו צום על החורבן.
על צום גדליה לא זכורני שהייתה התייחסות.
אולי כיוון שהוא צום נדחה (ואכמ"ל) יש להקל בו יותר.

Re: תספורת בתענית

פורסם: ג' ינואר 02, 2018 8:43 am
על ידי עזריאל ברגר
לגבי מוזיקה נלפענ"ד שיש מקום להקל, דהא מעיקר הדין אין איסור "מוזיקה באבלות", וכדתנן בכמה דוכתי שהיו מקוננים בחלילים.
ואמנם בג' השבועות ואפילו בימי האבלות דספה"ע נהגו להחמיר, אבל בתעניות שלא נהגו - לא נהגו.

Re: תספורת בתענית

פורסם: ג' ינואר 02, 2018 1:41 pm
על ידי עבד הזמן
בקיצור שו"ע קכב,א נראה שהחמיר בתעניות בשמיעת מוסיקה.

Re: תספורת בתענית

פורסם: ג' ינואר 02, 2018 1:54 pm
על ידי בברכה המשולשת
יש גם לזכור שבעצם לדעת הרמב"ם והשו"ע אסור מוזיקה כל השנה (ויעויין אגר"מ, כידוע)
ונכב"ב

Re: תספורת בתענית

פורסם: ג' ינואר 02, 2018 4:39 pm
על ידי עזריאל ברגר
עבד הזמן כתב:בקיצור שו"ע קכב,א נראה שהחמיר בתעניות בשמיעת מוסיקה.

אמת, וזו לשונו:
ישראל שפרנסה שלו בכלי זמר מותר לזמר בבית אינו יהודי בכדי פרנסתו עד ראש חדש. אבל מראש חדש עד אחר התענית אסור ויום שבעה עשר בתמוז עצמו גם כן אסור. וכן עשרה בטבת

ובטלה דעתי.
(וצ"ע מ"ט לא הזכיר צ"ג, וכנ"ל)