עמוד 1 מתוך 1

חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

פורסם: ב' ינואר 01, 2018 8:23 pm
על ידי זאנגאלאך
האם ישנה חובת מחאה באופן שברור שהרשעים התועים לא ישנו דעתם בכי - הוא - זה?
הרי כ"כ התוס' בשבת נ"ה ע"א ובשאר מקומות דכאשר ברור לן שלא יקבלו אין למחות דמוטב שיהיו שוגגין ולא מזידין, וי"ל באופן שהם מזידין ודאי ואין שייך הטעם מה הדין, נראה פשוט שבאופן זה היה פשוט להו שאין טעם כלל למחות, ולכן לא דיברו כלל מזה.

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

פורסם: ב' ינואר 01, 2018 9:17 pm
על ידי עזריאל ברגר
יש בזה בשו"ע ונו"כ בהלכות עיו"כ.

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

פורסם: ג' ינואר 02, 2018 1:15 am
על ידי פלוריש
כמדומני זה קשור לויכוח בין הרב משה מלכה לרב יצחק זילברשטיין בקשר להפגנות השבת בפתח תקוה, תחומין ז-ח.

Re: איסור מחאה באופן שברור שלא יועיל

פורסם: ג' ינואר 02, 2018 11:48 am
על ידי כדכד
מצוה שלא לומר דבר שאינו נשמע

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

פורסם: ג' ינואר 02, 2018 1:57 pm
על ידי בברכה המשולשת
פלוריש כתב:כמדומני זה קשור לויכוח בין הרב משה מלכה לרב יצחק זילברשטיין בקשר להפגנות השבת בפתח תקוה, תחומין ז-ח.


הובאה שם גם תשובת הגרי"ש אלישיב בזה, הלא כן?

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

פורסם: ג' ינואר 02, 2018 4:37 pm
על ידי סעדיה
בברכה המשולשת כתב:
פלוריש כתב:כמדומני זה קשור לויכוח בין הרב משה מלכה לרב יצחק זילברשטיין בקשר להפגנות השבת בפתח תקוה, תחומין ז-ח.


הובאה שם גם תשובת הגרי"ש אלישיב בזה, הלא כן?

קובץ תשובות ח"ד סי' כ"ה

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

פורסם: ג' ינואר 02, 2018 9:47 pm
על ידי אש משמים
חשוב לציין שזו סוגיה גדולה מאוד ומורכבת מהרבה מאוד חלקים כשכל חלק בנוי על הרבה פרטים, יש ללמוד סוגיה זו ברצינות ולראות את כל מכלול הפרטים.
עוד ראיתי בעניין זה, שיש מקום מאוד גדול לשיקול הדעת וכיצד לפעול בכל מקרה לגופו וקשה מאוד להכריע בזה לבד כי צריך הבחנה דקה וגדלות אשר ישנה בגדולי הדור בלבד.

צירפתי אסופת קטעים מתוך כמה ספרים בעניין מהזמן שעסקתי בסוגיה זו.

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

פורסם: ה' ינואר 04, 2018 1:20 pm
על ידי פלוריש
בברכה המשולשת כתב:
פלוריש כתב:כמדומני זה קשור לויכוח בין הרב משה מלכה לרב יצחק זילברשטיין בקשר להפגנות השבת בפתח תקוה, תחומין ז-ח.

הובאה שם גם תשובת הגרי"ש אלישיב בזה, הלא כן?

אכן, הובאו שם תשובות נוספות, של הגריש"א ושל הרב שמחה קוק [ובספרו נדפס עם הוספות] ועוד.
בהפנייתי התכוונתי בעיקר לנקודה אחת, שהרב מלכה במאמרו דן בגדרי מצוות תוכחה, ובתגובה טענו הרב אלישיב והרב זילברשטיין שבמקרה הזה זו לא הסוגיה הנכונה.
זו לשון הגריש"א:
אנא לא ידענא מה ענין מצות תוכחה לכאן... המטרה של ההפגנות היא לעצור את מגיפת התפשטות הרס השבת, וזה מה שנשאר ביד יראי ה' החרדים על דברו, למחות ולהפגין בעד קדושת השבת.

וזו לשון הרב זילברשטיין:
ההפגנה אינה מדין אפרושי מאיסורא של החוטאים, או מדין מצות תוכחה, אלא מטעם שלא יהא הדבר למכשול לדורות, ולא יגררו אחריהם ותהי' השבת נרמסת חלילה ברבים כפי שיתבאר להלן. יש בזה משום העמדת הדת על תילה, וכל מצוה שמסרו ישראל נפשם עליה נתקיימה בידם (שבת קל,א). כשאנו מפגינים אנו מבקשים איפוא למעננו עצמנו "לא תבערו אש בכל מושבותיכם", שלא תהיה השבת שלנו נרמסת. ואין זה רק למען החוטאים, להפריש אותם מאיסור. מותר ואף חייבים להפגין כדי לא לאבד את רשות הרבים ואת השבת, שחלולה בפרהסיא היא גדולה מנשוא ביום ד'. וזאת למרות שיש בזה מכשול לשוטרים וכל הנלוים עליהם.

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

פורסם: א' ינואר 07, 2018 2:13 am
על ידי הרואה
כמדומני שבספר חרדים מחמיר בכך, ואחרים חולקים עליו

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

פורסם: ג' ינואר 09, 2018 10:57 pm
על ידי משכיל אל דל
מעניין למה כלל ישראל הפסידו את מעלתם בחטא העגל, כשלא השתתפו, אלא רק לא מחו.
אל תיכנסו לסימטאות צרות, תחשבו ישר. ועיינו במקורות שם. כן, ממש בתורה הקדושה.
חובת המחאה הרבה יותר רחבה מחובת התוכחה, והיא נוגעת לאיסור לאשר זדים, ובזה ברור ששתיקה כהודאה.
תמהני למה כל הת"ח דהכא לא חיפשו במקורות שם.

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

פורסם: ד' ספטמבר 18, 2019 4:09 pm
על ידי חלמישצור
שאלתי את הרב: כשרואים יהודי נוסע בשבת, האם יש למחות? תשובת הרב היתה: "לא ייתכן שתראה מצב של חילול שבת ולא יכאב לך". שאלתי: זאת אומרת שצריך למחות? השיב הרב: כן. שאלתי: אבל תצא מזה הרחקה גדולה ביחס אל התורה, וזאת אומרת שצריך לצעוק "שאבעס" (צעקתי בקול). אמר לי הרב: מה אתה צועק? המשיך הרב: אמרתי שצריך למחות, לא אמרתי כלפי מי. אתה צריך למחות לעצמך, כלומר תגיד לעצמך: שבת.

בהקשר לכך סיפר הרב על אשה שהיתה נוסעת בשבת בשכונת שערי חסד. האנשים שראו את מכוניתה נוסעת היו מביטים הצידה. עם הזמן האשה הבחינה שהיא פוגעת ברגשות האנשים. לכן היא החליטה לנסוע מסביב ולהחנות את מכוניתה מחוץ לשכונה. כשהיו רואים אותה הולכת ברגל, אמרו לה באופן מנומס: "שבת שלום". בזמן הזמן האשה למדה להכיר את מידת דרך הארץ של שומרי המצוות והחליטה שלא לנסוע בשבת. סיים הרב: "כך היינו מפסיקים את האנשים מלנסוע בשבת". מפי ר' מיכאל ויסבורד (ועלהו לא יבול א, עמ' ריד).

במוצאי שבת "חזון" י' באב היתה השקיעה בשעה 19:33. התפללו ערבית ב"שערי חסד" בערך בשעה 20:15 וסיימו ערבית, איכה וקינות בשעה 21:30. הרב רוזינטל יצא ראשון (מבין הרבנים) והלך לביתו, אחריו יצא הרב מלווה בבנו ר' ברוך, וראו ביציאתם מבית הכנסת מכונית/טנדר שפורקים ממנו שקים לחנות הירקות שהיתה מול בית בית הכנסת. נעמד הרב והתבונן בתמיהה, החליף כמה מילים עם בנו ר' ברוך...

התחילו אנשים להתאסף ולדבר על כך שיש פה "מעשה שבת" וכו', ובינתיים נפנה הרבב להמשיך ולילך לדרכו. הגיע למקום תלמיד חכם ידוע והתחיל לצעוק בקול רם: "אמחלל שבת, אמחלל שבת", ואחר כך צעק: "אנחנו לא רוצים בשכונה שלנו מחללי שבת" וכו' - ולאחר כמה צעקות נפנה לדרכו הביתה תוך שהוא ממשיך לצעוק לא הרחק מהרב. אך הרב עשה עצמו כלא משים לב ולא התייחס אליו (שם, עמ' רטו)

התפרסמו מודעות בשכונת הרב נוף שהרב אלישיב והרב אמרו שצריך לצעוק "שאבעס" על מחללי שבת שנוסעים בשכונה ביום השבת.
שאלתי את הרב: האם הדברים שהתפרסמו בשמו נכונים?
וענה: כן. צריך למחות.
אמרתי: אבל זה גורם להרבה שנאה?!
וענה: לא אמרתי שצריך לצעוק. צריך למחות. מהרב שמואל גרינפלד ז"ל (שם)

זכורני שהתקיימה הפגנה בשבת בצומת הרחובות אוסישקין וקרן קיימת, שמטרתה היתה לחזק את שמירת השבת. בהפגנה היו אנשים שצעקו "שאבעס" כלפי מכוניות שעברו. הרב הגיע למקום כדי להצטרף להפגנה. כאשר הוא הגיע להפגנה, הוא ביקש מהעומדים סביבו שיעמדו בשקט ולא יצעקו. מר' אבי לוי (שם).