עמוד 1 מתוך 1

אין מקשין בהגדה. בהקדמה למורה נבוכים

פורסם: ה' ינואר 04, 2018 2:25 am
על ידי כח עליון
כתב הרמב"ם בהקדמה למורה נבוכים:
הקדמה. סבות הסתירה או ההפך הנמצא בספר מן הספרים או בחבור מן החבורים, אחת משבע סבות. הסבה הראשונה ...

והסבה הששית, התעלמות הסתירה והיותה בלתי מתבארת אלא אחר הקדמות רבות, וכל מה שיצטרך להראותה אל הקדמות יותר היא יותר נעלמת, ויעלם זה מן המחבר ויחשוב ששתי הגזרות הראשונות אין סתירה ביניהם, וכשתלקח כל גזירה מהם ותחובר אליה הקדמה צודקת ויולד מהם מה שמתחייב, וכן יעשה בכל תולדה, תחובר אליה הקדמה צודקת ויולד מה שיתחייב, יגיע הענין אחר הקשות רבות אל סתירה בין שתי התולדות האחרונות, או הפך. וכמו זה הוא שיעלם מן החכמים המחברים ...

ואמנם הסתירה אשר תמצא ברוב ספרי המחברים והמפרשים בלתי מה שזכרנו היא לפי הסבה הששית. וכן תמצא במדרשות והגדות סתירה רבה לפי זאת הסבה, ולזה אמרו אין מקשין בהגדה ...

נשמע מדבריו שאין מקשין בהגדה, לפי שיש פעמים סתירות בדברי האומר משני מקומות לפי שלא 'חישבן' מספיק את 'ההשלכות' של כל אחת מהאמירות. זאת אומרת שאמוראים לא 'חישבנו' מספיק את דבריהם בהגדה?? יכול להיות שזה כוונתו??