עמוד 1 מתוך 1

שאלה בהלכות שבת

פורסם: א' פברואר 04, 2018 8:17 am
על ידי מאמין באמת
ב"ה
רציתי לשאול שאלה בהלכות שבת.
מה הדין כשאני הולך במקום שאין בו עירוב ואני פוגש שם יהודי שאינו שומר תו"מ וברצוני לדעת מה השעה האם יש בעיה הלכתית בזה שאני עוצר אותו לשאול שאני גורם לו בזה לעשות הנחה ברה"ר?
וכן אם הוא כבר עומד במקום אחד האם באופן כזה יש לי בעיה לשאול אותו משום בעיה של מעשה שבת? שהרי אם לא שהוא היה מטלטל את השעון לא היה לי מצב שיהיה לי כאן שעון.
תודה רבה

Re: שאלה בהלכות שבת

פורסם: א' פברואר 04, 2018 9:21 am
על ידי עזריאל ברגר
א. לא חשבתי על זה עד היום, אבל אכן לכאורה צריך להיזהר שלא לגרום ליהודי כזה לעצור.
ב. לא פשוט האם באמת השעון איננו מלבוש ולא תכשיט. וגם לא פשוט אם יש דין איסור הנאה ממלאכת הוצאה שאינה משנה דבר בגוף החפץ.
ג. אבל צריך להיזהר מלשאול לו מה השעה, שמא הוא צריך לעשות מלאכה כדי לברר לך את השעה (כגון ללחוץ על כפתור בשעון, או להדליק את מסך הסלולרי וכיו"ב).

Re: שאלה בהלכות שבת

פורסם: א' פברואר 04, 2018 10:09 am
על ידי מאמין באמת
ב. לא פשוט האם באמת השעון איננו מלבוש ולא תכשיט. וגם לא פשוט אם יש דין איסור הנאה ממלאכת הוצאה שאינה משנה דבר בגוף החפץ.


לפי מה שאתה רוצה לטעון יוצא שאם מישהו יביא לי בשבת משהו ברכב ממקום שאין לי אפשרות להגיע לשם ברגל האם גם כן יהיה מותר לאכול את זה משום שלא נשתנה כלום בגוף הדבר????

Re: שאלה בהלכות שבת

פורסם: א' פברואר 04, 2018 10:14 am
על ידי עזריאל ברגר
מאמין באמת כתב:ב. לא פשוט האם באמת השעון איננו מלבוש ולא תכשיט. וגם לא פשוט אם יש דין איסור הנאה ממלאכת הוצאה שאינה משנה דבר בגוף החפץ.


לפי מה שאתה רוצה לטעון יוצא שאם מישהו יביא לי בשבת משהו ברכב ממקום שאין לי אפשרות להגיע לשם ברגל האם גם כן יהיה מותר לאכול את זה משום שלא נשתנה כלום בגוף הדבר????

בדיוק לזה התכוונתי, שלא פשוט לאסור זאת בדיעבד.
רק להדגיש: לא כתבתי שמותר!!!

Re: שאלה בהלכות שבת

פורסם: א' פברואר 04, 2018 10:19 am
על ידי קראקובער
מאמין באמת כתב: לפי מה שאתה רוצה לטעון יוצא שאם מישהו יביא לי בשבת משהו ברכב ממקום שאין לי אפשרות להגיע לשם ברגל האם גם כן יהיה מותר לאכול את זה משום שלא נשתנה כלום בגוף הדבר????

מחלוקת הפוסקים בפירות שהגיעו מחוץ לתחום אם צריך לחכות למוצאי שבת.

Re: שאלה בהלכות שבת

פורסם: א' פברואר 04, 2018 11:17 am
על ידי אוצר החכמה
בגלל נוסח השאלה רציתי ראשית להזכיר את הדבר הפשוט שכבר הזכרתי בפעמים קודמות.
שהפורום אינו בית הוראה ויש להתייחס לדברים האמורים רק כדיון תורני ולא כפסיקה בשום צד ועניין.

לעצם העניין שתי הערות

א. הגרמ"פ מבאר ששעון אינו טלטול ומדמה לסודר. כך שאע"פ שהרבה מחמירים שלא כדבריו לכאורה לעניין מעשה שבת יש להקל.

ב. לגבי מה שאתה גורם לו לעשות הנחה. מסברא היה נראה לי שהעוצר לראות מה השעה דומה לעמד לכתף ולא לעמד לפוש וממילא אין כאן הנחה.

Re: שאלה בהלכות שבת

פורסם: א' פברואר 04, 2018 11:21 am
על ידי עזריאל ברגר
אוצר החכמה כתב:מסברא היה נראה לי שהעוצר לראות מה השעה דומה לעמד לכתף ולא לעמד לפוש וממילא אין כאן הנחה.

לגבי השעון - יש מקום לסברתך. לגבי הארנק שיש לו בכיס וכל כיו"ב - לא נראה לי.
ועכ"פ אם אתה עוצר אדם ברחוב לשאול אותו איך מגיעים למקום פלוני, והוא נעמד להסביר לך - זאת לכאורה בעיה.

וגם אני מצטרף לאזהרה שלא לפסוק על סמך הוראת ניקים שאין ידוע אם הוסמכו להוראה וכו', וכפשוט שכל הדיונים כאן הם להגדיל תורה ולהאדיר, ולדלות את החרסים שמא תחתיהם ימצאו מרגליות.

Re: שאלה בהלכות שבת

פורסם: א' פברואר 04, 2018 12:21 pm
על ידי מאמין באמת
ב"ה
הטענה שלך לגבי שעון שמתירים בזה לגבי טלטול הרי הסיבה משום שאני יכול לומר שזה תכשיט או בגד וכו אך נגיד שהיה לו שעון כיס שבכזה אופן אין לי את ההיתר וזה יחשב בטוח לטלטול. האם בכזה אופן יהיה לי בעיה של מעשה שבת?

Re: שאלה בהלכות שבת

פורסם: א' פברואר 04, 2018 12:29 pm
על ידי כדכד
[quote=
אוצר החכמה כתב:מסברא היה נראה לי שהעוצר לראות מה השעה דומה לעמד לכתף ולא לעמד לפוש וממילא אין כאן הנחה.

לג.[/quote]
למה הוא דומה כעומד לכתף? בעומד לכתף העמידה הינה חלק מנשיאת המשא ולכן אינה מהווה הפסק ועמידה לפוש מחלקת בין הנשיאה עד הנפישה לבין זו שאחריה. לכאורה עצירה כדי לראות מה השעה אנה קשורה לנשיאת החפץ והיא רק מפסיקה בין ההליכות. מדוע זה ייחשב כעמידה לפוש?

Re: שאלה בהלכות שבת

פורסם: א' פברואר 04, 2018 1:47 pm
על ידי מאמין באמת
[quote="אוצר החכמה"

א. הגרמ"פ מבאר ששעון אינו טלטול ומדמה לסודר. כך שאע"פ שהרבה מחמירים שלא כדבריו לכאורה לעניין מעשה שבת יש להקל.
.[/quote]

ב"ה
זה יהיה נכון מה שכתבת באופן שיש לו באמת שעון יד שזה אני יכול להתיר את זה משום שדומה להגדיל או לתכשיט! אך למשל באופן שיש לו שעון כיס שאז אין לי את ההיתר! האם בעזה אופן אני צריך לחשוש למעשה שבת משום שאם לא במלאכת טלטול שלו לא היה לי כאן שעון או לא?

Re: שאלה בהלכות שבת

פורסם: א' פברואר 04, 2018 9:53 pm
על ידי עושה חדשות
הגר''א גניחובסקי.png
הגר''א גניחובסקי.png (41.97 KiB) נצפה 3482 פעמים

Re: שאלה בהלכות שבת

פורסם: א' פברואר 04, 2018 11:04 pm
על ידי עבד הזמן
הבעיה של רבנו הגרא"ג הייתה בעצם הטלטול של אותו אדם ולאו דווקא על זה שייחשב כהנחה כשעוצר לדבר איתו.
וזה שהגרא"ג החמיר על שעון אינו אומר שיש צדדים להקל, וכדרכו המופלאה שהחמיר על עצמו.

Re: שאלה בהלכות שבת

פורסם: ג' פברואר 06, 2018 12:25 am
על ידי ר' יונה
עזריאל ברגר כתב:
מאמין באמת כתב:ב. לא פשוט האם באמת השעון איננו מלבוש ולא תכשיט. וגם לא פשוט אם יש דין איסור הנאה ממלאכת הוצאה שאינה משנה דבר בגוף החפץ.


לפי מה שאתה רוצה לטעון יוצא שאם מישהו יביא לי בשבת משהו ברכב ממקום שאין לי אפשרות להגיע לשם ברגל האם גם כן יהיה מותר לאכול את זה משום שלא נשתנה כלום בגוף הדבר????

בדיוק לזה התכוונתי, שלא פשוט לאסור זאת בדיעבד.
רק להדגיש: לא כתבתי שמותר!!!

מתני' סוף שבת: נכרי שהביא צורכי כלה או מת ימתין בכדי שיעשו, ולי"ד אם שונה בזה ישראל מנכרי.

Re: שאלה בהלכות שבת

פורסם: ג' פברואר 06, 2018 9:21 am
על ידי עזריאל ברגר
ר' יונה כתב:מתני' סוף שבת: נכרי שהביא צורכי כלה או מת ימתין בכדי שיעשו, ולי"ד אם שונה בזה ישראל מנכרי.

שם מדובר על הבאה מחוץ לתחום, או על מלאכה שנעשתה בגוף החפץ (נעקר מהמחובר וכיו"ב).
ויש דברים שמחמירים באמירה לגוי יותר מיהודי.