עמוד 1 מתוך 1

אדם שנוגע במגילה בלי נטילת ידים- מטמא את הידים

פורסם: ו' פברואר 09, 2018 1:28 am
על ידי ש. ספראי
חשבתי דבר מעשי.
יהודי קורא במגילה כשרה ונגע מבלי משים במקומות המכוסים והוא משפשף את ידיו בסטנדר וכדומה, כמקובל. כי הוא לא יכול לצאת כעת באמצע קריאת המגילה.
לכאורה אסור לו כעת להמשיך ולגעת במגילה הלאה.

שו"ע (סי' קמז, א): "אסור לאחוז ס"ת ערום, בלא מטפחת". וכתב הרמ"א: "וי"א דה"ה שאר כתבי קודש (אגודה ותוס' פ"ק דשבת), ולא נהגו כן, וטוב להחמיר אם לא נטל ידיו; ובס"ת, אפי' בכהאי גוונא אסור (ד"ע אגודה)", עכ"ל.

וכתב המג"א (סק"א): "ומיהו כתבי קודש דוקא כשכתובין אשורית על העור ובדיו כדאי' במשנה, וכ"כ הרמב"ם וא"כ יפה כתב רמ"א דלא ראה מימיו מי שחשש לזה דספרים שלנו אין כתובים באופן זה, ומ"ש כאן וטוב להחמיר היא מילתא יתירתא. ומיהו במגילה שכתובה כדינה, צריך ליזהר, דמדסתם הרמב"ם שם דלא קי"ל כשמואל דאמר אסתר אינה מטמאה ידים", עכ"ל.

אמנם המשנ"ב חולק ע"ד המג"א וכותב כך: "ולא נהגו כן - היינו אף באותן שכתובין אשורית ועל הקלף כדין, כגון מגילה, ג"כ נהגו העולם להקל. ומסיים הרמ"א דבזה טוב להחמיר אם לא נטל ידיו, ר"ל שהם סתם ידים וחוששין שמא נגע במקום המטונף. אבל כשנטל ידיו אין להחמיר בזה. ובס"ת אפילו בכה"ג שנטל ידיו ג"כ אסור ליגע בה בלי מטפחת", עכ"ל.

בתשובות והנהגות ח"א ת"ב מפלפל בזה לדעת הגרי"ז, אך גם מסקנתו שנכון ליטול ידים לפני מעריב וקריאת המגילה. ולכאורה אדם שנגע במקומות המכוסים באמצע המגילה, אל לו להמשיך ולגעת במגילה. בפרט שישנם דעות רבות המחמירות כהמגן אברהם, כהמור וקציעה ור"נ אדלר ועוד.

מה דעתכם?

Re: אדם שנוגע במגילה בלי נטילת ידים- מטמא את הידים

פורסם: ש' פברואר 10, 2018 9:49 pm
על ידי משולש
האם יש קשר למנהג הספרדי לגלול את המגילה על עץ חיים?
המנהג האשכנזי שאין עמוד מחייב לגעת במגילה, אא"כ לובש כפפות (האם יש אוסרים כפפות בתפילה?)

Re: אדם שנוגע במגילה בלי נטילת ידים- מטמא את הידים

פורסם: ש' פברואר 10, 2018 9:59 pm
על ידי לענין
משולש כתב:האם יש קשר למנהג הספרדי לגלול את המגילה על עץ חיים?
המנהג האשכנזי שאין עמוד מחייב לגעת במגילה, אא"כ לובש כפפות (האם יש אוסרים כפפות בתפילה?)


???
שולחן ערוך!!!

בדבר מנהג אשכנז שלא לעשות עמוד, שהוא פלא, עי' במאמרו של הר"ד מצגר (עי' דליות דוד) שבכה"ג שאין עושין עמוד מותר לגעת עם הידים, וכיון שנהגו לגעת הקפידו שלא לעשות עמוד, ויל"ד טובא, אך מראה מקום אני ותו לא.
אין צורך בכפפות יען כי המגילה עטופה במטפחת (כב' יחכימנו אם יש וימפל למגילת אסתר)

Re: אדם שנוגע במגילה בלי נטילת ידים- מטמא את הידים

פורסם: ש' פברואר 10, 2018 10:04 pm
על ידי משולש
לא הבנתי הסימני שאלה.
מח' שו"ע ורמ"א האם עושים עמוד או לא. מקור הרמ"א במהרי"ל.
לפי המהרי"ל הטעם מפני שלא ניתנה לכתוב, ולפי הב"ח וט"ז מפני שיש מח' (אם עמ' בראשה או בסופה) לכן שב ואל תעשה עדיף.

Re: אדם שנוגע במגילה בלי נטילת ידים- מטמא את הידים

פורסם: ש' פברואר 10, 2018 10:07 pm
על ידי משולש
לענין כתב:אין צורך בכפפות יען כי המגילה עטופה במטפחת (כב' יחכימנו אם יש וימפל למגילת אסתר)

לא דיברתי על מי שנושא את המגילה לבית הכנסת, אלא כשפותחים אותה לקרוא בה, איך יפתחו אותה בלי לגעת בה? או כפפות או יכסו כולה בניילון ארוך ויקראו בה מבעד לניילון.

Re: אדם שנוגע במגילה בלי נטילת ידים- מטמא את הידים

פורסם: ש' פברואר 10, 2018 10:17 pm
על ידי לענין
קיצרתי. בגלל שיש מטפחת צמודה עם המגילה, קל להשתמש בה בכדי לפתוח ולגלול וכיו"ב.
(בנביאים ג"כ מעיקר הדין עושים רק עמוד אחד, וידוע שהחזו"א תיקן שיעשו ב' עמודים בכדי שלא יגעו בקלף. ראיתי בכותל נביאים עם עמוד אחד, ובאמת מעניין אותי מה עושים שם בכדי לא לגעת).

Re: אדם שנוגע במגילה בלי נטילת ידים- מטמא את הידים

פורסם: ש' פברואר 10, 2018 10:51 pm
על ידי משולש
לענין כתב:קיצרתי. בגלל שיש מטפחת צמודה עם המגילה, קל להשתמש בה בכדי לפתוח ולגלול וכיו"ב.
(בנביאים ג"כ מעיקר הדין עושים רק עמוד אחד, וידוע שהחזו"א תיקן שיעשו ב' עמודים בכדי שלא יגעו בקלף. ראיתי בכותל נביאים עם עמוד אחד, ובאמת מעניין אותי מה עושים שם בכדי לא לגעת).

רוב המגילות שראיתי לא שמים שום מטפחת צמודה (וראיתי יש כאלו עושים גם לספר תורה מטפחת צמודה לאורך כל הספר), ואולי המטפחת הנ"ל מיועדת למחמירים שלא לגעת.
אגב, לא שמענו מעולם על "וימפל" למגילה.

Re: אדם שנוגע במגילה בלי נטילת ידים- מטמא את הידים

פורסם: ש' פברואר 10, 2018 11:00 pm
על ידי לענין
יש לכב' צד שהאשכנזים שלא היה להם עמוד היו מאחסנים ונושאים את המגילה כמות שהיא?
(ברור שהיה לזה איזה מטפחת, למה כי ניילונים עוד לא היו)

Re: אדם שנוגע במגילה בלי נטילת ידים- מטמא את הידים

פורסם: א' פברואר 11, 2018 8:31 pm
על ידי ש. ספראי
הבעיה אינה רק בפתיחת המגילה, אלא בנגיעה בה בכל מהלך הקריאה. לדעת הריטב"א (הובא בביאור הלכה סי' קמז) לא עוזר נטילת ידים ואסור לגעת במגילה, וכן לדעת המג"א שם. ואולם הכרעת המשנ"ב שאם נוטל ידיו מהני לענין מגילה ולענין ס"ת לא מהני.
והערתי כנ"ל שאם נוגע באמצע המגילה במקומות המחייבים נטילה, יצטרך ליטול את ידיו כדי להמשיך ולגעת במגילה.

Re: אדם שנוגע במגילה בלי נטילת ידים- מטמא את הידים

פורסם: ב' פברואר 12, 2018 12:42 am
על ידי לענין
סליחה על השאלה, האם הדבר אכן מצוי באנשים גדולים שבאמצע המגילה נוגעים במקומות הצריכים נטילה? גם באמצע קריאת שמע?
ש. ספראי כתב:הבעיה אינה רק בפתיחת המגילה, אלא בנגיעה בה בכל מהלך הקריאה. לדעת הריטב"א (הובא בביאור הלכה סי' קמז) לא עוזר נטילת ידים ואסור לגעת במגילה, וכן לדעת המג"א שם. ואולם הכרעת המשנ"ב שאם נוטל ידיו מהני לענין מגילה ולענין ס"ת לא מהני.
והערתי כנ"ל שאם נוגע באמצע המגילה במקומות המחייבים נטילה, יצטרך ליטול את ידיו כדי להמשיך ולגעת במגילה.


סליחה על השאלה. זה מצוי? באנשים גדולים ובני דעת?

Re: אדם שנוגע במגילה בלי נטילת ידים- מטמא את הידים

פורסם: ב' יולי 18, 2022 6:01 pm
על ידי יעקל
לענין כתב:אין צורך בכפפות יען כי המגילה עטופה במטפחת (כב' יחכימנו אם יש וימפל למגילת אסתר)


בעניין מנהג ה"ווימפעל" הנהוג אצל בני אשכנז ושווייץ ובורגענלאנד (הווימפעל שרעק"א הביא בק"ק א"ש, מקום מולדתו , נשתמר אצל ר' אהרן קוטנא, אב"ד ק"ק א"ש, עיי' ביוגרפיה על רע"א בגרמנית של וורעשנער Wreschner ) שילד שהגיע לשלוש שנים ויום א' מביא את המפה שבה גוללים את ספה"ת וגולל אותה עם גדול עומד ע"ג, מה כדאי לעשות אם הילד אינו רוצה להיפרד ממנה ?

האם לקחת אותו בכח משום כבוד הציבור או לגלול את ספה"ת עם ווימפעל אחר ?

כמו כן, ילד שאינו רוצה שיספרו אותו ביום החלאקה, האם בכל זאת להרגילו ולחנכו במצות ציצית ?