עמוד 1 מתוך 1

ראש חדש ניסן יום שמח או עצוב

פורסם: א' מרץ 11, 2018 9:52 pm
על ידי מן הדרום
כידוע יש איסור לצום בניסן מצד שני באו"ח תק"פ כתוב שבר"ח צמים בגלל מות נדב ואביהוא, וכך פסק הרמ"א בתקע"ג על חתן שבר"ח ניסן אפשר לצום,וכן במגילה י ויהי לשון צער והאיכא ויהי ביום השמיני- הא שכיבו נדב ואביהוא. השאלה מה הענין מאוחרי כל זה בהלכה, ובעקר באגדה, יום שמשלב פסגה גבוהה [כיום שנבראו שמים וארץ] ומאידך אסון גדול
אשמח למקורות ותובנות

Re: ראש חדש ניסן יום שמח או עצוב

פורסם: א' מרץ 11, 2018 11:57 pm
על ידי דרומי
אחת השאלות הגדולות לגבי יום זה היא למה לא מצינו בו למעשה מנהג של חג (או של יום דין?) בפועל, שהרי לדעת רבי יהושע בו נברא העולם! וגם לדעת רבי אליעזר בו הוקם המשכן וכו' ואעפ"כ לא נקבע לדורות מנהג מעשי כזכר לכך (מלבד אמירת קרבנות הנשיאים להנוהגים כן)

Re: ראש חדש ניסן יום שמח או עצוב

פורסם: ב' מרץ 12, 2018 9:27 am
על ידי אחרון התלמידים
דרומי כתב:אחת השאלות הגדולות לגבי יום זה היא למה לא מצינו בו למעשה מנהג של חג (או של יום דין?) בפועל, שהרי לדעת רבי יהושע בו נברא העולם! וגם לדעת רבי אליעזר בו הוקם המשכן וכו' ואעפ"כ לא נקבע לדורות מנהג מעשי כזכר לכך (מלבד אמירת קרבנות הנשיאים להנוהגים כן)

ב"ה
יש עוד הרבה בחז"ל על גדולתו של יום. יום שנטלו בו עשרה עטרות. והוא היום שהתחילה גאולתן של ישראל במצרים 'החודש הזה לכם', והו"א שביום ההוא של סיפור יציא"מ הוא מראש חודש וכו'.

Re: ראש חדש ניסן יום שמח או עצוב

פורסם: ג' מרץ 13, 2018 7:26 pm
על ידי הא לחמא עניא
מן הדרום כתב:כידוע יש איסור לצום בניסן מצד שני באו"ח תק"פ כתוב שבר"ח צמים בגלל מות נדב ואביהוא, וכך פסק הרמ"א בתקע"ג על חתן שבר"ח ניסן אפשר לצום,וכן במגילה י ויהי לשון צער והאיכא ויהי ביום השמיני- הא שכיבו נדב ואביהוא. השאלה מה הענין מאוחרי כל זה בהלכה, ובעקר באגדה, יום שמשלב פסגה גבוהה [כיום שנבראו שמים וארץ] ומאידך אסון גדול
אשמח למקורות ותובנות

יכול להיות שעל אף שצמים בר"ח בגלל פטירת נדב ואביהוא, מ"מ א"א לומר שהוא יום עצוב.........
ויש ליישב עוד.

Re: ראש חדש ניסן יום שמח או עצוב

פורסם: ג' מרץ 13, 2018 11:58 pm
על ידי יושב סתר
ידוע בשם הגר"א שמרומז בפסוק "ראשון הוא לכם לחדשי השנה" שהיום הראשון של החודש הראשון הוא כשאר חדשי השנה ולא כשאר ראשי חדשי השנה שבהם אסור לצום, אלא הוא חלוק מהם שבו מותר לצום.