עמוד 1 מתוך 1

רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ב' מרץ 12, 2018 10:46 am
על ידי מלבב
איך מותר לשתות חלב, בשלמא כשחולים פרה אחד סומכים על רוב בהמות כשרות, אבל כשמערבבים הרבה חלב ביחד מהרבה פרות אז וודאי שיש שם יותר מאחד לששים מבהמה טריפה?

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ב' מרץ 12, 2018 11:24 am
על ידי דרומי
כמדומה שהיה פעם אשכול בנושא. כידוע הרב לנדא שליט"א מחמיר בנושא ולכן כמעט שאין חלב בהשגחתו.

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ב' מרץ 12, 2018 2:19 pm
על ידי עושה חדשות

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ב' מרץ 12, 2018 2:58 pm
על ידי מלבב
דרומי כתב:כמדומה שהיה פעם אשכול בנושא. כידוע הרב לנדא שליט"א מחמיר בנושא ולכן כמעט שאין חלב בהשגחתו.

והקצת שיש על מה הוא סומך?

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ב' מרץ 12, 2018 7:05 pm
על ידי ידידיה

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ב' מרץ 12, 2018 7:41 pm
על ידי ידידיה

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ב' מרץ 12, 2018 7:43 pm
על ידי ידידיה
דרומי כתב:כמדומה שהיה פעם אשכול בנושא. כידוע הרב לנדא שליט"א מחמיר בנושא ולכן כמעט שאין חלב בהשגחתו.

יש מקור לידוע הנ"ל?

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ב' מרץ 12, 2018 10:55 pm
על ידי דרומי
ראיתי ממש לאחרונה ראיון עם אחד מבכירי מערכת הכשרות שלו בענין זה. אם אמצא זה אעתיק מעט לכאן בל"נ

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ב' מרץ 12, 2018 11:24 pm
על ידי דרומי
קטעים קצרים מתוך ראיון עם בנו של הרב לנדא שהתפרסם לפני כשבועיים:

"במשך תקופה ארוכה היתה השגחה על מחלבה גדולה, ויום אחד הוסרה ההשגחה, מכמה סיבות. אחת המרכזיות היא ההוראה הברורה של אבי שלא לקחת חלב מפרה שעברה ניתוח .. בעקבות הניתוח הפרה מוגדרת טרפה והחלב שלה אסור.

אם מחפשים הייתרים אולי אפשר למצוא. למשל, לטעון שחלב הבהמות הטרפות בטל בששים בחלב הכשרות, אבל כלל הוא שאין מבטלין איסור לכתחילה וגם המציאות שלא תמיד יש שישים כנגד חלב הבהמות המנותחות. ואיך אפשר לתת לציבור מוצר שכשרותו מובססת על היתרים, כאשר הוא מצפה למשהו 'לכתחילה' ללא פשרות?!

נכון להיום יש מחלבה אחת בהשגחה, מחלבת יד מרדכי. התוצרת שלה מובאת לבני ברק וכן למאפיות שבהשגחת הרב לנדא. אנחנו מודעים לכך שזה לא מספיק"...

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ג' מרץ 13, 2018 12:17 am
על ידי שומע ומשמיע
כמדומני שעירוב פרשיות יש כאן. גם ללא הניתוחים בודאי שאחוז ניכר מהבהמות הן טריפות, וממילא כשמתערב הרבה חלב יש כאן בודאי חלב טריפה.
וכמדומני שגם הרב לנדא לא מחמיר בזה.

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ג' מרץ 13, 2018 9:45 am
על ידי דרומי
יתכן. ראיתי בעיתונות שיש איזה כנס בנושא כשרות החלב מטעם תנובה. אולי שם יישמעו דברים בענין...

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ג' מרץ 13, 2018 5:14 pm
על ידי מלבב
גם אם נגיד שדנים על כל חלב בנפרד שבא מהרוב בהמות הכשרות, עדיין יש רוב הפוך שברוב החלב של כל החברות מעורב שם חלב טריפה, ואיך אפשר להגיד נגד המציאות שלא נמצא חלב טריפה ברוב מיכלי החלב של רוב החברות?

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ג' מרץ 13, 2018 5:34 pm
על ידי יח''ד
מלבב כתב:גם אם נגיד שדנים על כל חלב בנפרד שבא מהרוב בהמות הכשרות, עדיין יש רוב הפוך שברוב החלב של כל החברות מעורב שם חלב טריפה, ואיך אפשר להגיד נגד המציאות שלא נמצא חלב טריפה ברוב מיכלי החלב של רוב החברות?


כבר הפנו בהודעות הקודמות לכמה מקומות שדנו בזה, עיין שם.

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ג' נובמבר 20, 2018 8:45 pm
על ידי החושב
שמעתי כעת ממישהו שמונח בתחום הכשרות, שרוב הפרות יש להן סירכות בריאות. ולדעת הבית יוסף הם טרפות.
האם מישהו יכול להכחיש או לאשר?

ולפי זה השאלה היא גם בלי תערובת - איך אפשר לשתות חלב פרה, כאשר ידוע שרוב הפרות הן טרפות?

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ג' נובמבר 20, 2018 9:00 pm
על ידי מקדש מלך
כיון שידעינן שרוב בהמות אינן טרפות, ורוב טרפות שלנו הם מחומרות, על כן נוכל לדעת לבטח שבכללות לפחות חלק מהחומרות אינן מוצדקות. אמנם לא נוכל לפסוק דין לגבי כל טריפה הנמצאת בפני עצמה, כי איננו יודעים באיזה חומרא איננו צודקים והיא באמת כשרה.

ולגבי עיקר השאלה, אעתיק את לשונו של האגרות משה בנידון אחר, ולכאורה הוא הדין לכאן (גם אם הבהמות אינן בגדר פריש, על כל פנים, רואים שהרוב הוא פסק דין של ודאי). ואם שגיתי אודה למי שיבאר לי את שגיאתי.
כנראה שסובר כת"ה שהפירוש מרובא אזלינן לפי חשבון, כגון באיכא שבעים ושלשים אמרינן דשלשה מהמיעוט דלכן כתב כת"ה דפשיטא דפשיטא שנמצא גם זרע ישראל, דהא כיון שחמישית או שישית הם ישראל בנויארק, וגם מכל חמשה או ששה כלים מזרע איכא חדא מישראל. והוא במחיכת"ה טעות שאינו כן אלא שדין התורה, שכל אלו שפרשו אמרינן שמהרוב הן, ואין אף אחד משל ישראל, ובתשע חניות כשרות ואחת נבלות ונמצא אפי' עשר חתיכות כולם כשרות דבפריש הלך אחר הרוב, ול"א שאחת מהן ודאי מן החנות שמוכר נבלות ויאסרו כולן אם נקבע אח"כ ע"י קבוע דרבנן תערובת חתיכה להתכבד. ומפורש כן בש"ך קי"ד ס"ק י"ט וז"ל ואם ברור ודאי דרוב אין מערבין יין כל הפורש מהן מותר, אף שיש שמקצתו מערבין, ומקצתו היא כפשוטו, אף שיש הרבה אלא הם מיעוט, כגון שהאין מערבין הוא יותר ממחצה והמיעוט קרוב למחצה, כמו מ"ט ונ"א, נמי מותר כל הפורש, וזה פשוט וברור אף באיסור דאורייתא,

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ג' נובמבר 20, 2018 9:12 pm
על ידי החושב
מקדש מלך כתב:כיון שידעינן שרוב בהמות אינן טרפות, ורוב טרפות שלנו הם מחומרות, על כן נוכל לדעת לבטח שבכללות לפחות חלק מהחומרות אינן מוצדקות. אמנם לא נוכל לפסוק דין לגבי כל טריפה הנמצאת בפני עצמה, כי איננו יודעים באיזה חומרא איננו צודקים והיא באמת כשרה.

הבעיה היא שעל 'חומרה' זו ספציפית (סירכות בריאה) מדבר הבית יוסף, ואומר שזה איסור מדינא.
אם המידע שקיבלתי (שהיום לרוב פרות יש סירכות) הוא נכון, אז לשיטתך ניתן להוכיח מכאן שהבית יוסף לא צודק. כמדומה הרחקת לכת...

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ג' נובמבר 20, 2018 9:14 pm
על ידי מקדש מלך
החושב כתב:
מקדש מלך כתב:כיון שידעינן שרוב בהמות אינן טרפות, ורוב טרפות שלנו הם מחומרות, על כן נוכל לדעת לבטח שבכללות לפחות חלק מהחומרות אינן מוצדקות. אמנם לא נוכל לפסוק דין לגבי כל טריפה הנמצאת בפני עצמה, כי איננו יודעים באיזה חומרא איננו צודקים והיא באמת כשרה.

הבעיה היא שעל 'חומרה' זו ספציפית (סירכות בריאה) מדבר הבית יוסף, ואומר שזה איסור מדינא.
אם המידע שקיבלתי (שהיום לרוב פרות יש סירכות) הוא נכון, אז לשיטתך ניתן להוכיח מכאן שהבית יוסף לא צודק. כמדומה הרחקת לכת...


על איזה סירכא? באיזה מקום? יש כל מיני מקומות וכל מיני בעיות. אין ספק אחד על 'סירכא בריאה' שבו הבית יוסף מחמיר.

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ג' נובמבר 20, 2018 9:27 pm
על ידי לענין
העובדות ידועות. חלק בית יוסף מיעוט, וגם זה רק במקומות המסוגלים לזה [ועכ"פ לא בא"י לע"ע]. אם נתעקש על חלק אמיתי [ע"ע בית יוסף בית דוד מהריל"ד ואכ"מ] אז זה בערך שלש אחוז, וגם זה בחסד.
ה' עשה חסד עם בית ישראל שהעמיד לנו את הגריש"א שלא אבה לדון בענין כלל. כפה"נ סיבתו היתה כדי שלא יבואו אחריו וידקדקו במלותיו בכל מיני דקדוקים ויאמרו 'עכשיו השתנו הנתונים'...
סברת המנחת אשר לענין סטטיסטיקה שייכת גם כאן [למרות שבעניי איני רואה לה קיום כלל וכלל. במקרה שאני יודע בודאות שיש כאן רוב טריפות, מה זה משנה איך אני יודע ועל פי מה, תכל'ס אני יודע! אני גם יכול להשבע על זה שיש כאן טריפות יותר מאחד לששים, והמדובר בטריפות ודאי!].
ואסיים בדברי הסידור זבח כהלכתו סי' ט', 'והראוני כמה מאמרים מכמה ת"ח בשאלה זו, ולא ראיתי בהם אלא גיבובי סברות, ולא מצאתי דבר שהניח את דעתי, וצריך אני לרב בזה'.

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ג' נובמבר 20, 2018 9:36 pm
על ידי החושב
לענין כתב:.
סברת המנחת אשר לענין סטטיסטיקה שייכת גם כאן

איך בדיוק?
אם ידוע שרוב פרות טרפות, איך אפשר לסמוך על כך שרוב פרות לא טרפות?

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ג' נובמבר 20, 2018 9:38 pm
על ידי מקדש מלך
לענין כתב:העובדות ידועות. חלק בית יוסף מיעוט, וגם זה רק במקומות המסוגלים לזה [ועכ"פ לא בא"י לע"ע]. אם נתעקש על חלק אמיתי [ע"ע בית יוסף בית דוד מהריל"ד ואכ"מ] אז זה בערך שלש אחוז, וגם זה בחסד.
ה' עשה חסד עם בית ישראל שהעמיד לנו את הגריש"א שלא אבה לדון בענין כלל. כפה"נ סיבתו היתה כדי שלא יבואו אחריו וידקדקו במלותיו בכל מיני דקדוקים ויאמרו 'עכשיו השתנו הנתונים'...
סברת המנחת אשר לענין סטטיסטיקה שייכת גם כאן [למרות שבעניי איני רואה לה קיום כלל וכלל. במקרה שאני יודע בודאות שיש כאן רוב טריפות, מה זה משנה איך אני יודע ועל פי מה, תכל'ס אני יודע! אני גם יכול להשבע על זה שיש כאן טריפות יותר מאחד לששים, והמדובר בטריפות ודאי!].
ואסיים בדברי הסידור זבח כהלכתו סי' ט', 'והראוני כמה מאמרים מכמה ת"ח בשאלה זו, ולא ראיתי בהם אלא גיבובי סברות, ולא מצאתי דבר שהניח את דעתי, וצריך אני לרב בזה'.

הרב לעניין, המנחת אשר יוצא מנקודת הנחה שרוב בהמות כשרות הם, אלא שיש בעייה עם העירבוב, ולגבי זה הוא עונה תשובה מצוינת.
כבודו טוען שרוב הבהמות אסורות. אם כולן אסורות בתורת ודאי, ואפילו להרב בית יוסף, הרי שדברי המנחת אשר אינם שייכים כלל.
אבל אודה לך אם תברר את המציאות כי אני לא מכיר. אנחנו אכן מחמירים ברוב הבהמות, אבל האם זה מדינא? והאם כל חומרת הבית יוסף שמפניה מחמירים את רוב הבהמות זהו נידון אחד ויחיד על כל הבהמות הנטרפות, ובו הב"י מכריע לאיסור? באם כן, זו אכן קושיא עצומה, אבל באם לא, איני רואה מדוע לא לומר כדבריי לעיל (שכל זמן שאין לנו הוכחה ברורה שנשתנה המציאות מזמן העבר שרוב הבהמות היו כשרות, נתלה שבכללות ודאי הרוב כשר, ומה שאנו מחמירים במקרים פרטיים, הוא מחוסר ידיעת הדין).

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ד' נובמבר 21, 2018 6:13 pm
על ידי מקדש מלך
חיפשתי קצת בעניין, וזה שמצאתי בתחילת החיפוש, אני מעלה.
הכיון הוא, פחות או יותר, שבעצם ידעינן שהרוב כשר, רק לא נוכל להכשיר סירכא מחוסר ידיעה מה נחשב סירכא גמורה ומה לא.
וכפי שכתבתי, שבמקרים פרטיים אנחנו מחמירים, כי אין בידינו להקל נגד המפורש בהלכה, אבל ידעינן שרובם כשרות, כי אין סיבה לתלות שנשתנה המציאות מדורות העבר.
וממיאל הכל מיושב, שבכל בהמה פרטית אנחנו הולכים אחרי הרוב, ולאחר שהנפסק הדין להיתר, אין נפק"מ אם יתערבב או לא, כי היתר רוב אינו קשור למציאות הסטטיסטית.
(פרט לכך שלא כל הסירכות טרפות, ורק מנהג להטריפם).
ואודה למי שיאמר ידיעות ברורות יותר.

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ד' נובמבר 21, 2018 6:44 pm
על ידי קראקובער
מקדש מלך כתב:
וכפי שכתבתי, שבמקרים פרטיים אנחנו מחמירים, כי אין בידינו להקל נגד המפורש בהלכה, אבל ידעינן שרובם כשרות, כי אין סיבה לתלות שנשתנה המציאות מדורות העבר.

עובדא שגם היום יש אחוזים שונים של טריפות בין המדינות אפילו בדרום אמריקה גופא ולפעמים מדובר בהבדלים משמעותיים אז זה גם לא מופרך שהדברים השתנו.

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ד' נובמבר 21, 2018 7:41 pm
על ידי מלבב
מקדש מלך כתב:כיון שידעינן שרוב בהמות אינן טרפות, ורוב טרפות שלנו הם מחומרות, על כן נוכל לדעת לבטח שבכללות לפחות חלק מהחומרות אינן מוצדקות. אמנם לא נוכל לפסוק דין לגבי כל טריפה הנמצאת בפני עצמה, כי איננו יודעים באיזה חומרא איננו צודקים והיא באמת כשרה.

ולגבי עיקר השאלה, אעתיק את לשונו של האגרות משה בנידון אחר, ולכאורה הוא הדין לכאן (גם אם הבהמות אינן בגדר פריש, על כל פנים, רואים שהרוב הוא פסק דין של ודאי). ואם שגיתי אודה למי שיבאר לי את שגיאתי.
כנראה שסובר כת"ה שהפירוש מרובא אזלינן לפי חשבון, כגון באיכא שבעים ושלשים אמרינן דשלשה מהמיעוט דלכן כתב כת"ה דפשיטא דפשיטא שנמצא גם זרע ישראל, דהא כיון שחמישית או שישית הם ישראל בנויארק, וגם מכל חמשה או ששה כלים מזרע איכא חדא מישראל. והוא במחיכת"ה טעות שאינו כן אלא שדין התורה, שכל אלו שפרשו אמרינן שמהרוב הן, ואין אף אחד משל ישראל, ובתשע חניות כשרות ואחת נבלות ונמצא אפי' עשר חתיכות כולם כשרות דבפריש הלך אחר הרוב, ול"א שאחת מהן ודאי מן החנות שמוכר נבלות ויאסרו כולן אם נקבע אח"כ ע"י קבוע דרבנן תערובת חתיכה להתכבד. ומפורש כן בש"ך קי"ד ס"ק י"ט וז"ל ואם ברור ודאי דרוב אין מערבין יין כל הפורש מהן מותר, אף שיש שמקצתו מערבין, ומקצתו היא כפשוטו, אף שיש הרבה אלא הם מיעוט, כגון שהאין מערבין הוא יותר ממחצה והמיעוט קרוב למחצה, כמו מ"ט ונ"א, נמי מותר כל הפורש, וזה פשוט וברור אף באיסור דאורייתא,

השאלה אם סברת האגרות משה מהני גם באוכל כולם בבת אחת, ובפרט בתערובת לח בלח.

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ד' נובמבר 21, 2018 7:49 pm
על ידי מקדש מלך
קראקובער כתב:
מקדש מלך כתב:
וכפי שכתבתי, שבמקרים פרטיים אנחנו מחמירים, כי אין בידינו להקל נגד המפורש בהלכה, אבל ידעינן שרובם כשרות, כי אין סיבה לתלות שנשתנה המציאות מדורות העבר.

עובדא שגם היום יש אחוזים שונים של טריפות בין המדינות אפילו בדרום אמריקה גופא ולפעמים מדובר בהבדלים משמעותיים אז זה גם לא מופרך שהדברים השתנו.

עד כמה שראיתי הבעיה שאין 'חלק בית יוסף' אמיתי, מלווה את העם היהודי מאות שנים, אז כבר מלפני מאות שנים היה אסור לנו לשתות חלב.
מה שהתחדש בדור הזה זו בעיית העירבוב, לא אחוזי הטריפות.

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ד' נובמבר 21, 2018 7:50 pm
על ידי מקדש מלך
מלבב כתב:
מקדש מלך כתב:כיון שידעינן שרוב בהמות אינן טרפות, ורוב טרפות שלנו הם מחומרות, על כן נוכל לדעת לבטח שבכללות לפחות חלק מהחומרות אינן מוצדקות. אמנם לא נוכל לפסוק דין לגבי כל טריפה הנמצאת בפני עצמה, כי איננו יודעים באיזה חומרא איננו צודקים והיא באמת כשרה.

ולגבי עיקר השאלה, אעתיק את לשונו של האגרות משה בנידון אחר, ולכאורה הוא הדין לכאן (גם אם הבהמות אינן בגדר פריש, על כל פנים, רואים שהרוב הוא פסק דין של ודאי). ואם שגיתי אודה למי שיבאר לי את שגיאתי.
כנראה שסובר כת"ה שהפירוש מרובא אזלינן לפי חשבון, כגון באיכא שבעים ושלשים אמרינן דשלשה מהמיעוט דלכן כתב כת"ה דפשיטא דפשיטא שנמצא גם זרע ישראל, דהא כיון שחמישית או שישית הם ישראל בנויארק, וגם מכל חמשה או ששה כלים מזרע איכא חדא מישראל. והוא במחיכת"ה טעות שאינו כן אלא שדין התורה, שכל אלו שפרשו אמרינן שמהרוב הן, ואין אף אחד משל ישראל, ובתשע חניות כשרות ואחת נבלות ונמצא אפי' עשר חתיכות כולם כשרות דבפריש הלך אחר הרוב, ול"א שאחת מהן ודאי מן החנות שמוכר נבלות ויאסרו כולן אם נקבע אח"כ ע"י קבוע דרבנן תערובת חתיכה להתכבד. ומפורש כן בש"ך קי"ד ס"ק י"ט וז"ל ואם ברור ודאי דרוב אין מערבין יין כל הפורש מהן מותר, אף שיש שמקצתו מערבין, ומקצתו היא כפשוטו, אף שיש הרבה אלא הם מיעוט, כגון שהאין מערבין הוא יותר ממחצה והמיעוט קרוב למחצה, כמו מ"ט ונ"א, נמי מותר כל הפורש, וזה פשוט וברור אף באיסור דאורייתא,

השאלה אם סברת האגרות משה מהני גם באוכל כולם בבת אחת, ובפרט בתערובת לח בלח.

אני לא רואה למה לחלק, הרי אנחנו פוסקים שהכל מותר בודאות.

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ד' נובמבר 21, 2018 10:17 pm
על ידי מלבב
מקדש מלך כתב:
מלבב כתב:
מקדש מלך כתב:כיון שידעינן שרוב בהמות אינן טרפות, ורוב טרפות שלנו הם מחומרות, על כן נוכל לדעת לבטח שבכללות לפחות חלק מהחומרות אינן מוצדקות. אמנם לא נוכל לפסוק דין לגבי כל טריפה הנמצאת בפני עצמה, כי איננו יודעים באיזה חומרא איננו צודקים והיא באמת כשרה.

ולגבי עיקר השאלה, אעתיק את לשונו של האגרות משה בנידון אחר, ולכאורה הוא הדין לכאן (גם אם הבהמות אינן בגדר פריש, על כל פנים, רואים שהרוב הוא פסק דין של ודאי). ואם שגיתי אודה למי שיבאר לי את שגיאתי.
כנראה שסובר כת"ה שהפירוש מרובא אזלינן לפי חשבון, כגון באיכא שבעים ושלשים אמרינן דשלשה מהמיעוט דלכן כתב כת"ה דפשיטא דפשיטא שנמצא גם זרע ישראל, דהא כיון שחמישית או שישית הם ישראל בנויארק, וגם מכל חמשה או ששה כלים מזרע איכא חדא מישראל. והוא במחיכת"ה טעות שאינו כן אלא שדין התורה, שכל אלו שפרשו אמרינן שמהרוב הן, ואין אף אחד משל ישראל, ובתשע חניות כשרות ואחת נבלות ונמצא אפי' עשר חתיכות כולם כשרות דבפריש הלך אחר הרוב, ול"א שאחת מהן ודאי מן החנות שמוכר נבלות ויאסרו כולן אם נקבע אח"כ ע"י קבוע דרבנן תערובת חתיכה להתכבד. ומפורש כן בש"ך קי"ד ס"ק י"ט וז"ל ואם ברור ודאי דרוב אין מערבין יין כל הפורש מהן מותר, אף שיש שמקצתו מערבין, ומקצתו היא כפשוטו, אף שיש הרבה אלא הם מיעוט, כגון שהאין מערבין הוא יותר ממחצה והמיעוט קרוב למחצה, כמו מ"ט ונ"א, נמי מותר כל הפורש, וזה פשוט וברור אף באיסור דאורייתא,

השאלה אם סברת האגרות משה מהני גם באוכל כולם בבת אחת, ובפרט בתערובת לח בלח.

אני לא רואה למה לחלק, הרי אנחנו פוסקים שהכל מותר בודאות.

כי בתערובת לח בלח לולא דין רוב ההיתר נהפך לאיסור, והסבר הוא שאי אפשר לחלק בין ההיתר לאיסור שנעשה כחד, רק מן התורה מותר מדין רוב, אבל מדרבנן צריך ששים.

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ה' נובמבר 22, 2018 12:48 am
על ידי עושה חדשות
כבר הבאתי פעם באשכול דומה, את דברי הגרשש"ק בשערי יושר.

ז"ל -
וראיתי בפתחי תשובה סימן פ"א סק"ד שהביא מה שפקפק רב אחד שבמקומם שכיחי טריפות כמו כשירות איך אוכלים חלב וחמאה כיון דליכא רוב כשירות יעו"ש, ובאמת לא קשה מידי דהנה הרבה בהמות נטרפות מחמת ספיקות כמו מים בראש וספק אם המח מקיפו וכל כיוצא בזה, וכיון דאין רוב להכריע על ריעותא זו אסורה מספק, אבל בחיי הבהמה אנו מצרפינן מיעוט בהמות שאין בהם ריעותא כלל עם מחצה הכשירות של אותן שיש בהן ריעותא וכמו מחצה זכרים ומחצה נקיבות ומיעוט מפילות, אבל כשאנו מוצאים ריעותא דנפל מזה הצטרפות ליכא רובא וזה פשוט. ובפתחי תשובה הביא שם לתרץ על פי מה שכתב בתשובות שאגת אריה סימן ס"ד לענין שחיטה ביום טוב דכתב שם דמה שאנו אוסרים הרבה בהמות ע"י ריעותא דסרכת הם משום חומרא בעלמא יעו"ש. ולדעתי נראה דתירוץ זה אינו נכון, דלו יהא דאנו מחמירים מחמת חומרא, אבל מהיכי תיתי להקל בחלב יותר מן הבשר של הבהמה, ותירוצו של הגאון שאגת אריה הוא רק לענין יום טוב דאף שאנו אוסרים מחמת חומרא חשוב אוכל נפש הואיל דמה"ת חזיא למיכל יעו"ש, אבל לנידון דידן לא יועיל דבריו. אבל האמת הוא כיון דהרבה נטרפות מחמת ספיקות וענין החומרות הוא ג"כ על פי רוב מחמת ספיקות ובכל אלו חלק גדול מהן כשירות הן, רק שאנחנו לא נדע איזו להכשיר ואיזו להטריף משו"ה אנו מחמירים מספק, אבל בחיי הבהמה יש לנו רוב מעליא שמא ליכא בבהמה זו שום ריעותא ואפילו יש בה ריעותא שמא אינה טריפה, וזה נכון.

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ה' נובמבר 22, 2018 12:56 am
על ידי לענין
השאלה היא אם זה רלוונטי גם למצב דהאידנא.

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ה' נובמבר 22, 2018 12:59 am
על ידי עושה חדשות
לענין כתב:השאלה היא אם זה רלוונטי גם למצב דהאידנא.
האידנא נמי אין הבהמות מתות כ"כ מהר... ולמאי דקי"ל טריפה אינה חיה, בהכרח לומר שהסירכות שחוששים בהם, רק מיעוט מתוכם הוא באמת טריפה.

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ה' נובמבר 22, 2018 1:02 am
על ידי לענין
לא קשור. ניתן לראות בעינים טריפות גמורות ע"פ חז"ל שחיות היום בשופי [וכבר האריכו בזה וכידוע]. כך שהוכחה זו אינה פתרון [לדברי מר אפשר לפתור בזה את בעיית הזריקות בעופות...]

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ה' נובמבר 22, 2018 1:09 am
על ידי עושה חדשות
אעפ"כ לא עמד אדם בימינו וביטל את ההלכה הפסוקה שבספק טריפות אפשר לסמוך על התארכות החיים במשך שנה. ובאמת זה דבר פלאי. אם תרצה להרחיב בזה אולי כדאי שתעיין במש"כ בעבר כאן.

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ה' נובמבר 22, 2018 9:35 am
על ידי מקדש מלך
עושה חדשות כתב:כבר הבאתי פעם באשכול דומה, את דברי הגרשש"ק בשערי יושר.

ז"ל -
וראיתי בפתחי תשובה סימן פ"א סק"ד שהביא מה שפקפק רב אחד שבמקומם שכיחי טריפות כמו כשירות איך אוכלים חלב וחמאה כיון דליכא רוב כשירות יעו"ש, ובאמת לא קשה מידי דהנה הרבה בהמות נטרפות מחמת ספיקות כמו מים בראש וספק אם המח מקיפו וכל כיוצא בזה, וכיון דאין רוב להכריע על ריעותא זו אסורה מספק, אבל בחיי הבהמה אנו מצרפינן מיעוט בהמות שאין בהם ריעותא כלל עם מחצה הכשירות של אותן שיש בהן ריעותא וכמו מחצה זכרים ומחצה נקיבות ומיעוט מפילות, אבל כשאנו מוצאים ריעותא דנפל מזה הצטרפות ליכא רובא וזה פשוט. ובפתחי תשובה הביא שם לתרץ על פי מה שכתב בתשובות שאגת אריה סימן ס"ד לענין שחיטה ביום טוב דכתב שם דמה שאנו אוסרים הרבה בהמות ע"י ריעותא דסרכת הם משום חומרא בעלמא יעו"ש. ולדעתי נראה דתירוץ זה אינו נכון, דלו יהא דאנו מחמירים מחמת חומרא, אבל מהיכי תיתי להקל בחלב יותר מן הבשר של הבהמה, ותירוצו של הגאון שאגת אריה הוא רק לענין יום טוב דאף שאנו אוסרים מחמת חומרא חשוב אוכל נפש הואיל דמה"ת חזיא למיכל יעו"ש, אבל לנידון דידן לא יועיל דבריו. אבל האמת הוא כיון דהרבה נטרפות מחמת ספיקות וענין החומרות הוא ג"כ על פי רוב מחמת ספיקות ובכל אלו חלק גדול מהן כשירות הן, רק שאנחנו לא נדע איזו להכשיר ואיזו להטריף משו"ה אנו מחמירים מספק, אבל בחיי הבהמה יש לנו רוב מעליא שמא ליכא בבהמה זו שום ריעותא ואפילו יש בה ריעותא שמא אינה טריפה, וזה נכון.

ברוך שכיוונתי לדעת הגדול

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ה' נובמבר 22, 2018 9:39 am
על ידי מקדש מלך
לענין כתב:השאלה היא אם זה רלוונטי גם למצב דהאידנא.

לא נראה שהמצב השתנה מבעבר. ולמעשה, כל הקולות חסרות המקור הברור של מיעוך וכו' נתחדשו רק בגלל שפשוט רוב הבהמות היו בהן סירכות, ולעיל העליתי טענה מענינת של הרב ירמיהו כהן, שהמקור שלפיהן המציאו הפוסקים את כל הקולות בסירכות הוא דאם לא כן הרי רוב בהמות טרפות הן, והיאך חלב מותר, ועל כרחך שרובן אינן סירכות באמת. וראה שם שגם הב"י המציא בזה קולות אחרות. ועל כל פנים, אף שלא נוכל להקל במקרה פרטי כיון שאיננו בקיאים, מכל מקום אנו יודעים שרובם בעצם כשרות הן.

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ה' נובמבר 22, 2018 11:46 am
על ידי עובר ושב
דרומי כתב:ואיך אפשר לתת לציבור מוצר שכשרותו מובססת על היתרים, כאשר הוא מצפה למשהו 'לכתחילה' ללא פשרות?!
נכון להיום יש מחלבה אחת בהשגחה, מחלבת יד מרדכי. התוצרת שלה מובאת לבני ברק וכן למאפיות שבהשגחת הרב לנדא. אנחנו מודעים לכך שזה לא מספיק"...


גם הבד"צים מסתמכים על היתרים, רק שהם משתדלים לעשות הכל שיהיה באופן של המהדרין מן המהדרין. אבל כאשר אין ברירה, מסתמכים על היתרים.

אם הציבור היה סומך רק על כשרות הרב לנדא, היינו סובלים כיום מחוסר באספקת החלב. גם להחמיר צריך לדעת כיצד ומתי. החזו"א היה מחמיר גדול, אבל הורה לישיבות להשתמש באבקת חלב נכרי כאשר היה קשה להשיג חלב (אורחות רבינו ח"ג עמ' ע"ז) למרות שזה בוודאי לא מהדרין מן המהדרין.

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ה' נובמבר 22, 2018 12:42 pm
על ידי מקדש מלך
עושה חדשות כתב:אעפ"כ לא עמד אדם בימינו וביטל את ההלכה הפסוקה שבספק טריפות אפשר לסמוך על התארכות החיים במשך שנה. ובאמת זה דבר פלאי. אם תרצה להרחיב בזה אולי כדאי שתעיין במש"כ בעבר כאן.


היה מי שעמד. מצו"ב מאמר של הרב ויטמן (מ'המעיין נג-א') שאלות ששאל את הגרי"ש אלישיב בעניני כשרות החלב, ושם טוען בשמו שאם ידעינן שהטריפה אינו משפיע על חיי הבהמה, לא יועיל להשהותה בספק. (אגב, יש שם גם התייחסות לשאלת החלב באופן כללי).

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ב' נובמבר 26, 2018 8:55 am
על ידי עושה חדשות
ראיתי בבוקר בביהכנ"ס חוברת "בנתיב החלב - ניסן תשעח" של תנובה. יש שם מאמר יפה של הגרל"י הלפרין (זצ"ל) על הנושא המדובר כאן, צירוף מיעוטים כנגד הרוב, עי"ש, וכן של הגר"מ גרוס שליט"א על עניני הניתוחים בפרות חולבות, ולדבריו מ"מ לא מדובר אלא באחוז מועט של ניתוחים מטריפים. (מן הסתם כבר צויין באחד האשכולות המקבילים).

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ו' ינואר 25, 2019 12:44 am
על ידי עושה חדשות
על פולמוס החלב הנ"ל, ע"ע בספר הזה, ותמצא נחת.

Re: רוב בהמות כשרות לגבי חלב

פורסם: ו' יוני 04, 2021 3:21 am
על ידי פולסברג
דרומי כתב:כמדומה שהיה פעם אשכול בנושא. כידוע הרב לנדא שליט"א מחמיר בנושא ולכן כמעט שאין חלב בהשגחתו.


ר''צ שכטר - רב המכשיר של ה-ou מחמיר לעצמו ואינו שותה חלב כלל.