עמוד 1 מתוך 1

בדברי הריב"ש בשיעור כסף כתובה בתקופת חז"ל

פורסם: ה' מרץ 15, 2018 7:07 pm
על ידי משה גור
בשות הריבש קנג
מובא שבגלל שבתקופת השס וכדומה היו עניים דין הכתובה בערך לפי זה
1האם לפי זה בימינו צריך יותר כסף כי העשירו?
2האם יש עוד דברים שהשתנו?
3האם זה מוסכם על כולם או יש חולקים? והערות בסוגיה

Re: שות ריבש קנג כסף כתובה וכדומה לפי השס שהיו עניים ,בירור בעניין

פורסם: ב' מרץ 19, 2018 10:59 am
על ידי משה גור
והוקשה לך איך תקנו חז"ל דבר מועט כזה לכתובת אשה והם אמרו
כדי שלא תהא קלה בעיניו להוציאה, והלא אפי' עני שבישראל כשיהיה לו קטטה עם אשתו תהא קלה
בעיניו להוציאה בדבר מועט כזה, תשובתך אתה שערת באנשי מיורקה שעשיריה היו להם בתים
מלאים כל טוב אוצרות כסף וסחורה ומטמוני מסתרים מרגליות ורוב פנינים ומערות מלאות דינרי זהב. ציטוט משות הריבש קנג


ובימי חז"ל כך היו כמו ששערו במזונות האשה למשרה אשתו על ידי שליש )כתובות
ס"ד:(. וגם מגדולי חכמים היו בעלי אומנות, כמו שאמרו על רבי יהושע שהיה פחמי. והלל שהיה מזרע
דוד היה משתכר בזוז אחד להביא מן היער חבילת עצים. ורב כהנא היה מוכר סלים לנשי' מחמת עניו
כדאיתא בפ"ק דקדושין )מ(. ובדורו של רבי יהודה בר אלעאי היו חמשה מתכסים בטלית אחת
ועוסקים בתורה. ואנשי כנסת הגדולה המתקנים התקנות בישראל כשעלו מן הגולה כבר היו עניים עד
מאד, כמו שמוזכר בספר עזרא שבימי נחמיה היו נושים איש באיש וכובשים בניהם ובנותיהם לעבדים


השאלה שלי היא אם הכסף שוער באנשי השס שהיו עניים האם בימינו צריכים לכתובת אשה למשל 1000 זוז?האם כמו שיש אומרים שיש השתנות הטבעים כך יש השתנות הערכים הכספיים וזה לא יהיה 200 ?

Re: שות ריבש קנג כסף כתובה וכדומה לפי השס שהיו עניים ,בירור בעניין

פורסם: ב' מרץ 19, 2018 8:43 pm
על ידי החתן סופר
קשה להגיד שלפי סוף מסכת פאה יקבעו גדרי עני של ימינו וכן קשה מאוד לומר שאישה תתקדש בפרוטה ועוד (ואכן עי' סמ"ע פח סק"ב אלא שסיים וצ"ע)
ושוב מצאתי (אחרי שלמדתי בדין קידושי אישה בפרוטה) שדיברו בזה ובריב"ש הנ"ל בקובץ משפטי ארץ (ישנו באוצר) עמ' 314