עמוד 1 מתוך 1

וכי משה רבינו ע"ה דרש אל המתים ח"ו?

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 10:29 pm
על ידי אליהו בן עמרם
במדרשים איתא (אני מצאתים כעת ב"סיפורי נפלאות" בהגדת גאולת ישראל להר"ר משה מזאלשיץ זצ"ל): (בעת הגאולה ממצרים)
"מיד עמד משה וצעק יוסף יוסף תן כבוד לאלוקי ישראל ואל תעכב גאולתן של ישראל שלא נוכל לצאת בלעדך...מעשים יש בך, תבקש רחמים לפני בוראך ועלה מן התהום..."
וכי מותר לדרוש אל המתים?
(הלא במהרי"ל איתא שהמתפלל על קברי הצדיקים אל ישים מגמתו נגדם, אלא יבקש מהקב"ה בזכותם)

Re: וכי משה רבינו ע"ה דרש אל המתים ח"ו?

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 11:26 pm
על ידי אראל
לא הבנתי הקושיא
הלא היה צריכים לקיים השבועה שנשבעו ליוסף שיעלו את עצמותיו, וכיון שלא היה אפשרות להשיג היה צריך לפנות ליוסף שימציא עצמו לישראל, ומה זה שייך ל'דורש אל המתים'???

Re: וכי משה רבינו ע"ה דרש אל המתים ח"ו?

פורסם: ג' מרץ 27, 2018 1:17 am
על ידי אליהו בן עמרם
אראל כתב:לא הבנתי הקושיא
הלא היה צריכים לקיים השבועה שנשבעו ליוסף שיעלו את עצמותיו, וכיון שלא היה אפשרות להשיג היה צריך לפנות ליוסף שימציא עצמו לישראל, ומה זה שייך ל'דורש אל המתים'???

'תבקש רחמים לפני בוראך' - זה לא נקרא 'דורש'? אז מה זה 'דורש'....? וכי לא על זה דיבר מהרי'ל?
וחוץ מזה, כתבת: 'היה צריך לפנות ליוסף שימציא עצמו' - מהיכי תיתי שזה אפשר? האם אפשר לייחס כח כלשהו למתים? לבקש מהם איזה דבר שיהיה? ובייחוד 'שימציא עצמו'?

Re: וכי משה רבינו ע"ה דרש אל המתים ח"ו?

פורסם: ג' מרץ 27, 2018 2:24 am
על ידי תרגימא
ראשית, יש לתמוה גם על לשון הסליחות: מידת הרחמים עלינו התגלגלי..
שנית, מבואר שיציאת הנשמה הסופית מן הגוף, הוא רק לאחר הקבורה וכו', ומכיוון שיוסף לא נקבר, נפשו עדיין הייתה בגופו, ונחשב כחי לעניין זה.. (וכמו הסיפורים הידועים על המגיד ממזריטש ועוד שביקשו מהם לטבול קודם הקבורה, וטבלו...)
כן אפשר לומר, שיש חילוק בין ביטול גזירה, לבין פעולה שהוא צריך לעשות, וע"ד שליחות ירמיהו לאבות ומשה רבינו..

Re: וכי משה רבינו ע"ה דרש אל המתים ח"ו?

פורסם: ג' מרץ 27, 2018 3:00 pm
על ידי בברכה המשולשת
נכב"ב

Re: וכי משה רבינו ע"ה דרש אל המתים ח"ו?

פורסם: ד' מרץ 28, 2018 10:47 am
על ידי אליהו בן עמרם
בברכה המשולשת כתב:נכב"ב


חיפשתי ולא מצאתי.
יעזור נא לי מר ל"תאמין"...

Re: וכי משה רבינו ע"ה דרש אל המתים ח"ו?

פורסם: ד' מרץ 28, 2018 10:58 am
על ידי בברכה המשולשת

Re: וכי משה רבינו ע"ה דרש אל המתים ח"ו?

פורסם: ד' מרץ 28, 2018 12:03 pm
על ידי אליהו בן עמרם
בברכה המשולשת כתב:http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=22756&hilit=%D7%A7%D7%91%D7%A8%D7%99+%D7%A6%D7%93%D7%99%D7%A7%D7%99%D7%9D#p226142

את זה דווקא ראיתי קודם.
אך חלק מהמדרש - בענין בקשת הרחמים - ניחא לדעת המקילים ולא לכולי עלמא. כגון מהריל.
וחלק מהמדרש - תן כבוד וכו. - לא ניחא גם למקילים.

Re: וכי משה רבינו ע"ה דרש אל המתים ח"ו?

פורסם: א' ספטמבר 05, 2021 5:45 am
על ידי זאב ערבות
תרגימא כתב:ראשית, יש לתמוה גם על לשון הסליחות: מידת הרחמים עלינו התגלגלי..
שנית, מבואר שיציאת הנשמה הסופית מן הגוף, הוא רק לאחר הקבורה וכו', ומכיוון שיוסף לא נקבר, נפשו עדיין הייתה בגופו, ונחשב כחי לעניין זה.. (וכמו הסיפורים הידועים על המגיד ממזריטש ועוד שביקשו מהם לטבול קודם הקבורה, וטבלו...)
כן אפשר לומר, שיש חילוק בין ביטול גזירה, לבין פעולה שהוא צריך לעשות, וע"ד שליחות ירמיהו לאבות ומשה רבינו..

בתנ"ך עפ"י דעת סופרים מר' חיים דב רבינוביץ לשופטים ב יא מובאת הערה זו (כד) (וראו כאן viewtopic.php?f=17&t=39432#p726270 מעשה השגחה)

Re: וכי משה רבינו ע"ה דרש אל המתים ח"ו?

פורסם: ה' ספטמבר 09, 2021 11:08 pm
על ידי גם זה יעבור
ראה ספר 'שערי צדיק' ח"ב עמ' קכז

https://tablet.otzar.org/he/pages/?&pag ... ook=623053

Re: וכי משה רבינו ע"ה דרש אל המתים ח"ו?

פורסם: ו' ספטמבר 10, 2021 12:29 am
על ידי זאב ערבות
זאב ערבות כתב:
תרגימא כתב:ראשית, יש לתמוה גם על לשון הסליחות: מידת הרחמים עלינו התגלגלי..
שנית, מבואר שיציאת הנשמה הסופית מן הגוף, הוא רק לאחר הקבורה וכו', ומכיוון שיוסף לא נקבר, נפשו עדיין הייתה בגופו, ונחשב כחי לעניין זה.. (וכמו הסיפורים הידועים על המגיד ממזריטש ועוד שביקשו מהם לטבול קודם הקבורה, וטבלו...)
כן אפשר לומר, שיש חילוק בין ביטול גזירה, לבין פעולה שהוא צריך לעשות, וע"ד שליחות ירמיהו לאבות ומשה רבינו..

בתנ"ך עפ"י דעת סופרים מר' חיים דב רבינוביץ לשופטים ב יא מובאת הערה זו (כד) (וראו כאן viewtopic.php?f=17&t=39432#p726270 מעשה השגחה)

בקשר להציטוט המובא כאן מדברי סופרים העיר לי מאן דהו את ההערה הבאה:
בתוך ההערה הוא מזכיר את אביו ר' שרגא פייטל בברכת החיים, ולפי זכרוני הוא היה ניצול שואה והוריו נשארו בתופת, וצ"ע אלא אם כן הוא כתב את הדעת סופרים לפני שנודעה השואה בארץ (מעניין שנת ההדפסה הראשונה), או שזו טעות דפוס.

Re: וכי משה רבינו ע"ה דרש אל המתים ח"ו?

פורסם: ו' ספטמבר 10, 2021 2:00 am
על ידי לבי במערב
כמדומה שכרך שופטים נדפס בתשי"ט (בהוצאת 'ספרייתי', ת"א).