עמוד 1 מתוך 1

בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

פורסם: ג' מאי 01, 2018 10:23 pm
על ידי סייג לחכמה
בספר דרך פקודיך (מצוה ד' בהג"ה אות ה') בשם החוזה מלובלין זצ"ל דאם לא נראית הלבנה בזמנה, כדי לצאת מספק ברכה לבטלה, יאמר המימרא בגמ' בסנהדרין מ"ב. מאי מברך אמר רב יהודה ברוך אתה ה' אמ"ה אשר במאמרו וכו' בדרך לימוד, עי"ש. וכן הביא השדי חמד (ח"ה מע' ברכות סי' ב' אות ט' בסו"ד) הנהגה זו מגדול אחד.
ויש להקשות ממאי דאיתא בגמ' מס' בבא בתרא דף פ"ב. בספק ביכורים כשמביא ואינו קורא מקשינן בגמ' מכדי פסוקי נינהו ליקרי א"ל משום דמחזי כשיקרא
לכאורה צריך עיון דלפי עצה הנ"ל למה לא יאמר כאן נמי פרשת ארמי אובד אבי מתוך חומש, כמו בקידוש לבנה ולא יהא מיחזי כשיקרא וק"ו היא דבביכורים אינה ברכה, וצ"ע !

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

פורסם: ג' מאי 01, 2018 11:13 pm
על ידי החושב
יש להוסיף עוד, לכאורה, מדוע בכל ספק ברכה לא יקריא את הברכה הדרושה מתוך הגמרא או מתוך ספר לימוד אחר?

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

פורסם: ג' מאי 01, 2018 11:21 pm
על ידי סייג לחכמה
החושב כתב:יש להוסיף עוד, לכאורה, מדוע בכל ספק ברכה לא יקריא את הברכה הדרושה מתוך הגמרא או מתוך ספר לימוד אחר?

לא כל ברכות מבואר בגמ' הנוסח במילואה כמו בקידוש לבנה

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

פורסם: ג' מאי 01, 2018 11:49 pm
על ידי עושה חדשות
לא כל ברכות מבואר בגמ' הנוסח במילואה כמו בקידוש לבנה[/quote]למה זה חייב להיות מימרא בגמ'? יאמר את ההלכה כמות שהיא, ו'יכניס' בנוסח ההלכה את הברכה במלואה.

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

פורסם: ד' מאי 02, 2018 12:23 am
על ידי סייג לחכמה
עושה חדשות כתב:
סייג לחכמה כתב:
החושב כתב:יש להוסיף עוד, לכאורה, מדוע בכל ספק ברכה לא יקריא את הברכה הדרושה מתוך הגמרא או מתוך ספר לימוד אחר?

לא כל ברכות מבואר בגמ' הנוסח במילואה כמו בקידוש לבנה
למה זה חייב להיות מימרא בגמ'? יאמר את ההלכה כמות שהיא, ו'יכניס' בנוסח ההלכה את הברכה במלואה.

אפ"ל דשפיר יש לחלק משום דדעת המג"א באו"ח (סי' רט"ו סק"ה) דבשעת הלימוד אסור להזכיר את השם, אבל בשערי תשובה בסק"ד הביא משאילת יעב"ץ (ח"א סי' פ"א) דיכול לאומרה, ויש לעיין שפיר דאף לדעת היעב"ץ אם אחד מדבר כלשונו ואומר הלכה ולא נוסח חז"ל אם מותר להזכיר השם !

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

פורסם: ד' מאי 02, 2018 12:28 am
על ידי החושב
סייג לחכמה כתב:
החושב כתב:יש להוסיף עוד, לכאורה, מדוע בכל ספק ברכה לא יקריא את הברכה הדרושה מתוך הגמרא או מתוך ספר לימוד אחר?

לא כל ברכות מבואר בגמ' הנוסח במילואה כמו בקידוש לבנה

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

פורסם: ד' מאי 02, 2018 12:36 am
על ידי מה שנכון נכון
על עיקר הענין הנ"ל האריכו בצי"א וביבי"א, יע"ש.

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

פורסם: ד' מאי 02, 2018 12:41 am
על ידי סייג לחכמה
מה שנכון נכון כתב:על עיקר הענין הנ"ל האריכו בצי"א וביבי"א, יע"ש.

נא לציין המראה מקומות באיזה חלק ובאיזה סימן ?

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

פורסם: ד' מאי 02, 2018 1:13 am
על ידי מה שנכון נכון
יבי"א ח"ו או"ח סל"ח וח"י יו"ד סכ"ב.

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

פורסם: ה' מאי 17, 2018 6:02 pm
על ידי כדכד
עד כמה שאני זוכר האדמו"ר מקאמארנא כותב נגד עצה זו של אמירת ברכת הלבנה מתוך גמרא (אך איני זוכר את המקור המדוייק למרות שהוא מיקל בספק ברכות באופן כללי

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

פורסם: ה' מאי 17, 2018 10:55 pm
על ידי ברוז

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

פורסם: ו' מאי 18, 2018 1:08 am
על ידי הנאמן
ראבי"ה חלק א - מסכת ברכות סימן ב
תניא אמר ר' יוסי פעם אחת הייתי מהלך בדרך ונכנסתי וכו'. יש שקורין ברייתא זו כשאין מתפללים בעשרה בשביל שיש בה אמן יהא שמו הגדול מבורך וכו' ומתני' דשלשה שאכלו שיש בה ברכו וברייתא דריש פ' גיד הנשה חביבים ישראל וכו' שיש בהם קדושה, אי נמי קורין בשנת מות המלך עוזיהו. ומיהו במסכת סופרים תניא קדוש שביוצר אור ושבסדר קדושה אפי' יחיד אומר מפני שהוא כס[ו]דר אבל נעריצך ונקדישך אין אומר בפחות מעשרה:

(פשטות דבריו שאין הכוונה שיאמר כן בתור התפילה אלא שיש עניין ללמוד הענין)

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

פורסם: ד' מאי 23, 2018 2:59 pm
על ידי אותה אבקש
זכורני, ששמעתי בשם אחד מגדולי הפוסקים שליט"א בעת העצרת הגדולה ר"ח אדר תשע"ד, ללמוד הגמרא (ברכות נח כמדו') על ברכת חכם הרזים,
יתכן וטעות בידי אך כמדומני שבגמ' עצמה כתוב כלל בלא שם ה' רק בגירסא המובאת בשוה"ג נכתב בשם ה'.
עכ"פ גם ראיתי באחד הישיבות שחילקו לבחורים צילום של דברי הגמרא.

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

פורסם: ד' מאי 23, 2018 3:03 pm
על ידי אותה אבקש
בדומה לזה - בענין אחר, בתפילת ערבית של ליל שבת קודש להאומרים "כגוונא" נדפס שהמתפלל ביחידות ואינו יכול לומר "ברכו" יאמר המשך דברי הזוהר.

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

פורסם: ד' נובמבר 04, 2020 4:52 am
על ידי לבי במערב
אותה אבקש כתב:זכורני, ששמעתי בשם אחד מגדולי הפוסקים שליט"א בעת העצרת הגדולה ר"ח אדר תשע"ד, ללמוד הגמרא (ברכות נח כמדו') על ברכת חכם הרזים.
נכב.

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

פורסם: ד' נובמבר 04, 2020 11:11 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
בחזו"ע חנוכה הלכות ברכת הלבנה האריך לאסור בזה.

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

פורסם: ה' נובמבר 12, 2020 11:45 am
על ידי דודי צח
הערה:
בברכת קידוש לבנה, שהוזכרה בגמרא שלפנינו (סנהדרין מב.) - לא הוזכר שם ומלכות כלל. ולפיכך כל המעשה לוקה בחסר לכאורה.

אך צריך לתקן - לקרות את פסקי הרי"ף בברכות (כא: מדפיו) שם יש את כל הנוסח במילואו, כולל שם ומלכות.

*
אגב, ידוע המעשה עם רבי שמואל אהרן יודלביץ, שהורה לאברך אחד שילד בן ראשון, כאשר הוריו לא ידעו כלל כי אשתו גרושה/אלמנה שכבר ילדה בן בנישואין קודמים, והרי אין הילד הזה 'פטר רחם', אך הוריו ומשפחתו התעסקו בהכנת 'פדיון הבן' רבתי. וייעץ לו הגרש"א את העצה הנ"ל, לומר בלחש את ראשית המימרא בגמ', ואח"כ להמשיך המשך המימרא - מברך 'בא"י אמ"ה אקב"ו על פדיון הבן'. (כמדומה שבספר תולדותיו, יש העתקה של הפתק הנ"ל, עם ציון ברור היכן לומר בקול רם והיכן בלחש).
וגם כאן צ"ע, שלא הוזכר בגמ' כל הברכה עם שם ומלכות. [אלא אם נרחיק לכת, שציטט לו מדברי ספרים ופוסקים אחרים, כגון הלבוש (יו"ד שה:י) שהזכיר הברכה המלאה]

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

פורסם: ה' נובמבר 26, 2020 10:40 pm
על ידי עושה חדשות
ראה עוד בס' בירורי חיים סימן י.