עמוד 1 מתוך 1

'דרסה' בשחיטה

פורסם: ה' מאי 24, 2018 7:51 pm
על ידי עושה חדשות
אחד מן הדברים הפוסלים את השחיטה זה 'דרסה', היינו לחיצה בכח על הסכין במקום הולכה והבאה בנחת.
ומשכבר הוקשה לי, הרי הסכין עצמו ג"כ יש בו משקל המפעיל כח על סימני השחיטה, ועיתים הוא עלול להיות במשקל רב עוד יותר מאשר מה שיגרום השוחט בלחיצת ידו.
ואמנם ראיתי דעת הגר"ז בשו"ע שלו יו"ד סי' כד, דס"ל דאם השוחט לחץ ידו אבל במקביל גם הוליך והביא את הסכין, אז אין בכך פסול. ולדבריו כמובן לק"מ.
אבל כמדומה שאין דבריו מוסכמים על כולם, וא"כ הדק"ל מהו ענין לחיצת הסכין הפוסל יותר מאשר כובד הסכין עצמו.
ובכלל, חסרה לי כאן קצת הגדרה פיזית, איך חוד הסכין חותך בהולכה והבאה יותר מאשר כשהוא מונח בלא תנועה.

Re: 'דרסה' בשחיטה

פורסם: ה' מאי 24, 2018 8:05 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
אוסיף על דבריך, שהרי ברור שהשוחט צריך גם להפעיל לחץ על הסכין, ולא רק לעשות הולכה והובאה, ואין בהם די לשחוט הסימנים. א"כ מהו הגדר המדויק של מידת הלחץ הפוסלת?

(מסתמא בגלל זה צריך שימוש והתנסות, או בל' הגמ' מוחזקות).

Re: 'דרסה' בשחיטה

פורסם: ו' נובמבר 09, 2018 11:18 am
על ידי עושה חדשות
ראיתי כעת באו"ז סי' שעח שכותב שאי אפשר לשום אדם לשחוט אם לא שדורס במיעוט הראשון קודם שיתחיל להוליך ולהביא.

האם זה ראיה דלא כהגר"ז?

(ובשעתו העירו לי בהודעה פרטית, שאין בשו"ע הרב שום תוספת מיוחדת על המבואר ברש"י ובב"י. האם כך?)

Re: 'דרסה' בשחיטה

פורסם: ו' נובמבר 09, 2018 2:30 pm
על ידי מדה
עושה חדשות כתב:ראיתי כעת באו"ז סי' שעח שכותב שאי אפשר לשום אדם לשחוט אם לא שדורס במיעוט הראשון קודם שיתחיל להוליך ולהביא.

האו"ז מביא מהראבי"ה (סימן אלף ופ"ו), ולשון הראבי"ה שם הוא "ורבינו אבא מרי היה מלמד דדרס במיעוט סימנין כשירה מדאיבעיא להו או דילמא חוץ לצואר משהו וקאי אהוליך ולא הביא וזהו דבר ברור דבהולכה בלא הובאה או הובאה בלא הולכה אין יכול לשחוט באותו משהו הבולט בהולכה גרידא אם לא ידרוס ואם דרסה במיעוט בתרא פוסל מאי קמבעיא ליה תיפוק ליה משום דרסה."