האם נוסח קבוע לתפילה זהו מצב בדיעבד?
פורסם: ג' מאי 29, 2018 4:14 pm
הרמב"ם כותב שהנוסח הקבוע של תפילת שמונה עשרה נתקן לאור מצב הירוד של הדור, ולאור חוסר היכולת של האנשים לערוך תפילה בלשון שלהם, כפי שהיו מימות משה רבינו עד עזרא הסופר.
תמיד היה ברור לי שיוצא שבעצם הנוסח הקבוע - זו סתירה מסוימת ל"עבודה שבלב". וזה מצב של בדיעבד. ואם, למשל, לאנשי הבית הראשון היו מציעים נוסח תפילה שהוא כליל המעלות, הם היו אומרים על זה: "לא, תודה".
כעת, כשהוצרכתי לציין מקור לעניין זה, ורציתי לציין לרמב"ם, ראיתי שברמב"ם בעצם זה לא כתוב. אין אפילו רמז לכך שיש הפסד כל שהוא מכך שכל אחד מתפלל לפי הנוסח הקבוע.
האם יש מקור אחר לרעיון זה?
להלן ציטוט לשון הרמב"ם
תמיד היה ברור לי שיוצא שבעצם הנוסח הקבוע - זו סתירה מסוימת ל"עבודה שבלב". וזה מצב של בדיעבד. ואם, למשל, לאנשי הבית הראשון היו מציעים נוסח תפילה שהוא כליל המעלות, הם היו אומרים על זה: "לא, תודה".
כעת, כשהוצרכתי לציין מקור לעניין זה, ורציתי לציין לרמב"ם, ראיתי שברמב"ם בעצם זה לא כתוב. אין אפילו רמז לכך שיש הפסד כל שהוא מכך שכל אחד מתפלל לפי הנוסח הקבוע.
האם יש מקור אחר לרעיון זה?
להלן ציטוט לשון הרמב"ם
רמב"ם הלכות תפילה ונשיאת כפים פרק א
הלכה א
מצות עשה להתפלל בכל יום שנאמר ועבדתם את ה' אלהיכם, מפי השמועה למדו שעבודה זו היא תפלה שנאמר ולעבדו בכל לבבכם אמרו חכמים אי זו היא עבודה שבלב זו תפלה, ואין מנין התפלות מן התורה, ואין משנה התפלה הזאת מן התורה, ואין לתפלה זמן קבוע מן התורה.
הלכה ב
ולפיכך נשים ועבדים חייבין בתפלה לפי שהיא מצות עשה שלא הזמן גרמא אלא חיוב מצוה זו כך הוא שיהא אדם מתחנן ומתפלל בכל יום ומגיד שבחו של הקדוש ברוך הוא ואחר כך שואל צרכיו שהוא צריך להם בבקשה ובתחנה ואחר כך נותן שבח והודיה לה' על הטובה שהשפיע לו כל אחד לפי כחו.
הלכה ג
אם היה רגיל מרבה בתחנה ובקשה ואם היה ערל שפתים מדבר כפי יכלתו ובכל עת שירצה, וכן מנין התפלות כל אחד כפי יכלתו, יש מתפלל פעם אחת ביום, ויש מתפללין פעמים הרבה, והכל יהיו מתפללין נכח המקדש בכל מקום שיהיה, וכן היה הדבר תמיד ממשה רבינו ועד עזרא.
הלכה ד
כיון שגלו ישראל בימי נבוכדנצר הרשע נתערבו בפרס ויון ושאר האומות ונולדו להם בנים בארצות הגוים ואותן הבנים נתבלבלו שפתם והיתה שפת כל אחד ואחד מעורבת מלשונות הרבה וכיון שהיה מדבר אינו יכול לדבר כל צורכו בלשון אחת אלא בשיבוש שנאמר ובניהם חצי מדבר אשדודית וגו' ואינם מכירים לדבר יהודית וכלשון עם ועם ומפני זה כשהיה אחד מהן מתפלל תקצר לשונו לשאול חפציו או להגיד שבח הקדוש ברוך הוא בלשון הקדש עד שיערבו עמה לשונות אחרות, וכיון שראה עזרא ובית דינו כך עמדו ותקנו להם שמנה עשרה ברכות על הסדר, שלש ראשונות שבח לה' ושלש אחרונות הודיה, ואמצעיות יש בהן שאלת כל הדברים שהן כמו אבות לכל חפצי איש ואיש ולצרכי הציבור כולן, כדי שיהיו ערוכות בפי הכל וילמדו אותן ותהיה תפלת אלו העלגים תפלה שלימה כתפלת בעלי הלשון הצחה, ומפני ענין זה תקנו כל הברכות והתפלות מסודרות בפי כל ישראל כדי שיהא ענין כל ברכה ערוך בפי העלג.