עמוד 1 מתוך 1

שכח תתקבל

פורסם: א' יוני 10, 2018 11:35 pm
על ידי שמואל דוד
בתפילת מנחה שכח הש״ץ לומר תתקבל בקדיש שלאחר תחנון. מה לעשות בקדיש שלאחר עלינו -קדיש תתקבל או קדיש יתום?

Re: שכח תתקבל

פורסם: ב' יוני 11, 2018 4:00 am
על ידי מיני ומינך
לגבי מעריב
ודון מינה ואוקי באתרי'

Re: שכח תתקבל

פורסם: ב' יוני 11, 2018 5:45 am
על ידי שמואל דוד
לא מצאתי שום דבר הנוגע לשאלתי...

Re: שכח תתקבל

פורסם: ב' יוני 11, 2018 6:02 am
על ידי יתן חן
ראה בהערה בשם ספר אשי ישראל

Re: שכח תתקבל

פורסם: ב' יוני 11, 2018 7:16 am
על ידי שמואל דוד
יישר כח!

Re: שכח תתקבל

פורסם: ב' יוני 11, 2018 11:52 am
על ידי עזריאל ברגר
מעשה שהיה אצלי לפני כמה שנים:
הש"צ במנחה היה מבולבל, והתלבט אם אמר תתקבל בקדיש, או שמא דילג ואמר כמו קדיש יתום. לא היתה שהות לעיין, אז אמרתי לו שיוסיף "תתקבל" בקדיש שאחרי עלינו.

לאחר מכן שאלתי רב (החפץ בעילום שמו, לצערי), וכתב לי:
שאלה כזאת לא רשומה בזכרוני שראיתי אי פעם, ויתכן מהסיבה הפשוטה שקשה למצוא מצב שהספק הוא לא רק לחזן אלא לכל הציבור שהיה בבית הכנסת. עכ"פ למעשה נראה לי לומר מסברא, שכיון שקדיש תתקבל הוא דבר חשוב ומהותי בתפילת הציבור (ראה שוע"ר סי' קכג ס"ז) ואין מקום להחסיר אותו, ומכיון שיש דעה בהלכה שיש מקום לומר עוד פעם "תתקבל" אחרי בקשה נוספת שאמרו אחרי שמונה עשרה (אליה רבה סי' תרצג ס"ק ה), יש לצרף זאת ולומר שגם המג"א שחולק (שם) לא דיבר אלא כשבוודאי אמרו תתקבל אחרי שמונה עשרה שאז לדעתו אין לומר שוב על בקשה נוספת, אבל בנידון דידן שיש ספק שמא לא אמרו אפילו פעם אחת יתכן שאף הוא מודה שמותר לומר מספק אחרי בקשה נוספת. והרי בעלינו לשבח יש בקשה "ועל כן נקוה לך וכו'".

Re: שכח תתקבל

פורסם: ב' יוני 11, 2018 10:42 pm
על ידי לענין
ומה תאמרו על עובדא שבאה לפנינו
באדם מבוגר שניגש כש"ץ, סיים 'שומר עמו ישראל עד', וכששמע את הציבור עונה עליו אמן, היה בטוח במאה אחוז שהוא כבר אמר את הקדיש, ואמן זו - של דאמירן בעלמא היא.
רמזו לו, דפקו לו, גערו בו, אך הוא בשלו, מסמן לציבור בסידורו שכבר אמר קדיש, והם אלו שטועים...
מה היה עליהם לעשות?
האם היה אחד מהציבור צריך לומר חצי קדיש, או שמא קשה הלבנת פנים וחמורה היא לדחות מחמתה את הקדיש.
מעשה שהיה באמת

Re: שכח תתקבל

פורסם: ג' יוני 12, 2018 9:49 am
על ידי עזריאל ברגר
לענין כתב:ומה תאמרו על עובדא שבאה לפנינו
באדם מבוגר שניגש כש"ץ, סיים 'שומר עמו ישראל עד', וכששמע את הציבור עונה עליו אמן, היה בטוח במאה אחוז שהוא כבר אמר את הקדיש, ואמן זו - של דאמירן בעלמא היא.
רמזו לו, דפקו לו, גערו בו, אך הוא בשלו, מסמן לציבור בסידורו שכבר אמר קדיש, והם אלו שטועים...
מה היה עליהם לעשות?
האם היה אחד מהציבור צריך לומר חצי קדיש, או שמא קשה הלבנת פנים וחמורה היא לדחות מחמתה את הקדיש.
מעשה שהיה באמת

לפענ"ד יש מקום לומר שאחד מהציבור ייגש אליו ויאמר לו בפה מלא אבל בשקט: טעית. לא אמרת קדיש, אלא ענינו אמן על הברכה שסיימת.

ואם כי לכתחילה אין להפסיק כאן, אבל מפני כבוד הבריות וצורך התפילה ומניעת מריבה נלפענ"ד שאפשר לסמוך על הדעות המקילות.