עמוד 1 מתוך 1

שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שב

פורסם: ה' יוני 21, 2018 1:34 am
על ידי חיימקה
כותרת הסימן - דיני ניקוי וקיפול הבגדים בשבת. ובו י"ג סעיפים.
וכך אכן מדובר בי"ב סעיפים. ובסעיף י"ג נכתב וז"ל:
"אין מסתכלין בשבת במראה של מתכת שהיא חריפה כאיזמל (פי' כעין סכין קטן חד וחריף), דחיישינן שמא ישיר בה נימין המדולדלין; ואפילו אם היא קבוע בכותל. אבל מותר להסתכל במראה שאין בה חשש זה, אפילו אינה קבועה".
מה הקשר בין סעיף זה לכל הסימן?

Re: שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שב

פורסם: א' יוני 24, 2018 12:34 am
על ידי חיימקה
הראה לי ידידי דבר נוסף - בסי' שטז כותרת הסימן "צידה האסורה והמותרת בשבת, ושלא ישפשף הרוק, ובו י"ב סעיפים".
והוא שם בסעיף יא וז"ל: "לא ישפשף ברגליו רוק על גבי קרקע משום משוה גומות אבל מותר לדרסו לפי תומו שאינו מתכוין למרח ולהשוות גומות ואף על גב דממילא ממרח הוא כי לא מכוין שרי משום מאיסותא".
וגם זה צ"ב מה הקשר לסעיף זה - ושמא ניתן לומר שבגמ' שבת קכא: כתוב זה באותו הקשר של סעיף הקודם לו - שנחש מותר לדרוס לפי תומו.
ואעפ"כ בכותרת הסי' זה הודגש כדי ללמדנו שסו"ס אין זה קשור לצידה.
דא עקא שבשו"ע מ"י אין בכותרת הסי' את המילים "ושלא ישפשף הרוק" [וכידוע הכותרות הם מהב"י] וכתבו שם בהערה שמילים אלו נוספו רק משו"ע מהדורת תקמ"ד [אם זכרוני אינו מטעני].

Re: שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שב

פורסם: א' יוני 24, 2018 12:53 am
על ידי טברייני
חיימקה כתב:כותרת הסימן - דיני ניקוי וקיפול הבגדים בשבת. ובו י"ג סעיפים.
וכך אכן מדובר בי"ב סעיפים. ובסעיף י"ג נכתב וז"ל:
"אין מסתכלין בשבת במראה של מתכת שהיא חריפה כאיזמל (פי' כעין סכין קטן חד וחריף), דחיישינן שמא ישיר בה נימין המדולדלין; ואפילו אם היא קבוע בכותל. אבל מותר להסתכל במראה שאין בה חשש זה, אפילו אינה קבועה".
מה הקשר בין סעיף זה לכל הסימן?


אם היינו כותבים את הכותרת ברוח זמנינו היינו כותבים כך:
היגיינה ואסתטיקה בשבת
כעת, הקשר מובן?

Re: שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שב

פורסם: א' יוני 24, 2018 12:59 am
על ידי חיימקה
ייש"כ - היגיינה ואסתטיקה אפשר גם לחבר לריש סי' שמ - ואדרבה שם מדובר על חיתוך שערות.
כאן כל הסי' הוא רק ניקוי וקיפול בבגדים ונעליים.

Re: שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שב

פורסם: א' יוני 24, 2018 2:47 am
על ידי כח עליון
אחוזים גבוהים (קרוב למחצית?) של הכותרות אינם מדוייקות
ואי"ז ברור כלל שהוא מהבית יוסף, כבר דנו בזה כאן בפורום

Re: שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שב

פורסם: א' יוני 24, 2018 2:56 am
על ידי חיימקה
כח עליון כתב:אחוזים גבוהים (קרוב למחצית?) של הכותרות אינם מדוייקות
ואי"ז ברור כלל שהוא מהבית יוסף, כבר דנו בזה כאן בפורום


הסמ"ע בסוף הקדמתו לחו"מ - והש"ך חו"מ סי' שפו ס"ק ד - כתבו שאף הכותרות מהב"י. וממילא זה נראה לי מספיק ברור.
יש לך עוד סימנים ספציפיים שאינם מדויקים?
אדרבא ואדרבא זה נותן פתח מעניין למחקר בנושא.

Re: שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שב

פורסם: א' יוני 24, 2018 7:47 am
על ידי שבענו מטובך
חיימקה כתב:כותרת הסימן - דיני ניקוי וקיפול הבגדים בשבת. ובו י"ג סעיפים.
וכך אכן מדובר בי"ב סעיפים. ובסעיף י"ג נכתב וז"ל:
"אין מסתכלין בשבת במראה של מתכת שהיא חריפה כאיזמל (פי' כעין סכין קטן חד וחריף), דחיישינן שמא ישיר בה נימין המדולדלין; ואפילו אם היא קבוע בכותל. אבל מותר להסתכל במראה שאין בה חשש זה, אפילו אינה קבועה".
מה הקשר בין סעיף זה לכל הסימן?

חשבתי שהטור הביא ענין זה בסימן שב, כי לדעתו התכוונה הגמרא לנימין שבבגדו, ולא לנימין המדולדלין שבראשו. ולכן אחר שהוא מדבר אודות בגדי צמר ובגדי פשתן כתב:
אין מסתכלין בשבת במראה של מתכת, אפילו אם היא קבוע בכותל, גזירה אטו אינה קבועה, ואותה אסור שמא יסיר בה נימין. ושאינה של מתכת, מותר אפילו אם אינה קבועה.

אלא שלא מצאתי מי שפירש כן, לא בגמרא ולא בדעת הטור.
אשמח מאוד אם מישהו ימצא סימוכים להשערה משונה זו.

Re: שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שב

פורסם: א' יוני 24, 2018 7:58 am
על ידי שמואל דוד
חיימקה כתב:
כח עליון כתב:אחוזים גבוהים (קרוב למחצית?) של הכותרות אינם מדוייקות
ואי"ז ברור כלל שהוא מהבית יוסף, כבר דנו בזה כאן בפורום


הסמ"ע בסוף הקדמתו לחו"מ - והש"ך חו"מ סי' שפו ס"ק ד - כתבו שאף הכותרות מהב"י. וממילא זה נראה לי מספיק ברור.
יש לך עוד סימנים ספציפיים שאינם מדויקים?
אדרבא ואדרבא זה נותן פתח מעניין למחקר בנושא.

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=32471#p348121