שעת חלות הטבילה במקוה
פורסם: ב' יולי 09, 2018 12:51 pm
ידוע חידושו של הכס"מ פ"ו מאבות הטומאה הט"ז שהטהרה של הטובל היא ביציאה מן המקוה, וכבר הילכו בחידוש זה הנמושות.
בפשטות הטהרה היא מיד בכניסה למקוה, והיינו אדם הנמצא מתחת למים כמה רגעים, כבר ברגע הראשון ואילך נחשב כטהור.
והנה באור שמח פי"ב ממטמאי משכב ומושב רצה לתלות מח' הרמב"ם טור שו"ע בנידון זה, שקיי"ל ביבמות מו,א שהטובל עבדו לשם עבדות צריך להשתעבד בו כדי שלא תהיה טבילה זו לשם גירות ויהיה בן חורין, ומצאנו בזה לשונות שונים, הרמב"ם כ' לפיכך צריך רבו לתקפו עד שיעלה והוא תחת שיעבודו, והיינו כהכס"מ שהרגע הקובע הוא היציאה מן המים ושם צריך שיהיה השיעבוד, ואילו הטור והשו"ע כתבו שצריך להטיל עליו שום עבודה בעודו במים, והיינו שלו יצוייר שהטיל עליו רבו עבודה במים ואח"כ כשיצא מן המים לא הייתה שום עבודה ג"כ מוכח שהטבילה היא לשם עבדות ולא לשם גירות, ע"כ תו"ד האו"ש.
ולא זכיתי להבין שלכאורה מדברי הטור והשו"ע מבואר שהשיעבוד צריך להיות בעודו במים ולאו דווקא בכניסתו למים, ולכאורה היה לדקדק ולומר שעוד קודם שייכנס העבד למים צריך שיעבוד בו עד שייכנס למים והוא תחת שיעבודו, שהרי אם כבר טבל העבד מה לי שאח"כ נשתעבד בו רבו, והרי הרגע הקובע הוא הרגע הראשון ורגע זה שפיר יכול להיחשב כטבילת חירות.
בפשטות הטהרה היא מיד בכניסה למקוה, והיינו אדם הנמצא מתחת למים כמה רגעים, כבר ברגע הראשון ואילך נחשב כטהור.
והנה באור שמח פי"ב ממטמאי משכב ומושב רצה לתלות מח' הרמב"ם טור שו"ע בנידון זה, שקיי"ל ביבמות מו,א שהטובל עבדו לשם עבדות צריך להשתעבד בו כדי שלא תהיה טבילה זו לשם גירות ויהיה בן חורין, ומצאנו בזה לשונות שונים, הרמב"ם כ' לפיכך צריך רבו לתקפו עד שיעלה והוא תחת שיעבודו, והיינו כהכס"מ שהרגע הקובע הוא היציאה מן המים ושם צריך שיהיה השיעבוד, ואילו הטור והשו"ע כתבו שצריך להטיל עליו שום עבודה בעודו במים, והיינו שלו יצוייר שהטיל עליו רבו עבודה במים ואח"כ כשיצא מן המים לא הייתה שום עבודה ג"כ מוכח שהטבילה היא לשם עבדות ולא לשם גירות, ע"כ תו"ד האו"ש.
ולא זכיתי להבין שלכאורה מדברי הטור והשו"ע מבואר שהשיעבוד צריך להיות בעודו במים ולאו דווקא בכניסתו למים, ולכאורה היה לדקדק ולומר שעוד קודם שייכנס העבד למים צריך שיעבוד בו עד שייכנס למים והוא תחת שיעבודו, שהרי אם כבר טבל העבד מה לי שאח"כ נשתעבד בו רבו, והרי הרגע הקובע הוא הרגע הראשון ורגע זה שפיר יכול להיחשב כטבילת חירות.