עמוד 1 מתוך 2

בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: ג' יולי 10, 2018 3:58 am
על ידי ספרים וועלט
שמעתי שהרבה בני תורה, בריאים ובמיטב שנותיהם, בעדת בריסק מקילים ולא מתענים תע"צ חוץ מיו"כ ות"ב.
האם שמועה זו נכונה?
מה הפשט בכך?
מאיפה זה התחיל?
האם גם הגר"ח בעצמו לא התענה?
האם שום גדול לא מחה בהם על "מנהג" מקיל כזה?

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: ג' יולי 10, 2018 4:50 am
על ידי הגהמ
לא, בבריסק מחמירים בפקו"נ...

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: ג' יולי 10, 2018 6:54 am
על ידי אמריקנר
שמעתי שבליטה בחורים לא צמו כיון שתמיד היו במצב רעב

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: ג' יולי 10, 2018 9:11 am
על ידי קראקובער
הגהמ כתב:לא, בבריסק מחמירים בפקו"נ...

האם בבריסק נהגו לעשן בצום...?

אמריקנר כתב:שמעתי שבליטה בחורים לא צמו כיון שתמיד היו במצב רעב

זו סיבה דווקא כן לצום.

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: ג' יולי 10, 2018 10:14 am
על ידי קראקובער
כתוב במגילת אסתר 'וצומו עלי ואל תאכלו ואל תשתו', ומקשין העולם, מאחר שאמרה 'וצומו עלי' למה הוסיפה 'ואל תאכלו ואל תשתו'?
העולם מתרצים שכן דרך הדיבור בדרך של כלל ופרט או פירוש הדברים. בבאר יעקב תירצו שכוונתה - לא רק שתצומו, גם אל תאכלו ואל תשתו. ובבריסק תירצו - למרות שתצומו, מ"מ אל תאכלו ואל תשתו.

[*בבאר יעקב החדר אוכל היה תמיד פתוח, רמש"ש אחז שצריך לתת את האופציה, אך לא היה קיצוני כמו בבריסק.]

(מידידי החכם פלגינן)

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: ג' יולי 10, 2018 6:01 pm
על ידי דן בן יעקב
אאל"ט א' מגדולי בית בריסק (אולי הגרמ"ד שליט"א או להבחל"ח אחיו הגר"מ , אינני זוכר מי), העיר על הנושא הזה שאנשים למדו כל מיני דברים מהבריסקע'ר רב בלי לדעת את הסיבה לכך, וכדוגמא לכך הביא את הנושא הזה שמרן הגרי"ז לא צם את התע"צ חוץ מת"ב ויוה"כ משום חולשתו והם סתם למדו מזה וגם לא צמים, או שלא כף מעט כמנהג ב"אשמנו, בגדנו וכו'" משום כאיבי הגב שמהם סבל והם גם החלו עושים כך.

נ.ב. ידועה ההלצה על הבריסקע'ר שהגיע לביתו בא' מהתע"צ ואמר לאשתו שתכין לו ארוחת בוקר ושאלה אותו, "עכשיו צום"? וענה לה שהוא מחמיר בפיקו"נ, וכשאמרה לו שהארוחה מוכנה הגיע למטבח וראה שתי צלחות, "מה זה" שאל אותה, וענתה לו "אחת בשבילך ואחת בשבילי", ענה לה "להחמיר אני יכול רק על עצמי ולא על אחרים"...

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: ג' יולי 10, 2018 6:05 pm
על ידי דרומי
את בריסק איני מכיר, אולם לגבי צום גדליה היתה נטיה להקל במקומות מסויימים הן כדי שיהיה כח לצום ביום הכפורים, והן מחמת שהיו תשושים ויגעים אחר ה'עבודה' של ראש השנה (בפרט מי שאינו עושה קידוש לפני תקיעת שופר וממילא מתענה זמן רב)

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: ש' ספטמבר 15, 2018 10:37 pm
על ידי טברייני
דרומי כתב:את בריסק איני מכיר, אולם לגבי צום גדליה היתה נטיה להקל במקומות מסויימים הן כדי שיהיה כח לצום ביום הכפורים, והן מחמת שהיו תשושים ויגעים אחר ה'עבודה' של ראש השנה (בפרט מי שאינו עושה קידוש לפני תקיעת שופר וממילא מתענה זמן רב)


שמעתי שבמודז'יץ מקילים בכך.
והטעם העיקרי הוא משום הדעה שהביא הב"י בשם רי"ו (וכן הוא ברד"ק ואב"ע) שגדליה נפטר בר"ה.
ואם כן הוי ליה צום דחוי.
וכן סובר הראש יוסף בתשובה להקל בצום גדליה משום שהוא דחוי.
אמנם הט"ז דחה סברא זו משום שאין זה ככל דחוי, שהרי מחמת שא"א לקבעו בר"ה קבעוהו בג' תשרי, וממילא לא נחשב דחוי.
וכן כתב בכף החיים שמפשטות לשון הגמרא והרמב"ם וכן כתוב בשער הכוונות נפטר גדליה בג', ולכן אין להקל ואף אי נימא שנפטר בר"ה, הט"ז דחה סברת דחוי.
ובבה"ל דייק מהריטב"א כדעת הט"ז.

סליחה על האריכות, וחוסר העריכה.

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: ש' ספטמבר 15, 2018 11:28 pm
על ידי לענין
קראקובער כתב:כתוב במגילת אסתר 'וצומו עלי ואל תאכלו ואל תשתו', ומקשין העולם, מאחר שאמרה 'וצומו עלי' למה הוסיפה 'ואל תאכלו ואל תשתו'?
העולם מתרצים שכן דרך הדיבור בדרך של כלל ופרט או פירוש הדברים. בבאר יעקב תירצו שכוונתה - לא רק שתצומו, גם אל תאכלו ואל תשתו. ובבריסק תירצו - למרות שתצומו, מ"מ אל תאכלו ואל תשתו.

[*בבאר יעקב החדר אוכל היה תמיד פתוח, רמש"ש אחז שצריך לתת את האופציה, אך לא היה קיצוני כמו בבריסק.]

(מידידי החכם פלגינן)


מהגרח''י שרייבר שליט''א שמעתי שהכוונה לא לבטל את הצום עם סיומים...

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: א' ספטמבר 16, 2018 4:23 am
על ידי בר ישראל
כשהורי רבנו התחתנו, שלח הגר"ח להודיע להכלה מרת פעשא שא"צ להתענות ביום חתונתה, כי כך היה דן כל אדם בזה"ז החולה שאב"ס, שא"צ להתענות בשאר תעניות [ואפי' בט' באב, כדעת המחבר (תקנ"ד ס"ו) והאבני נזר (חאו"ח סי' תכ"ט), ודלא כדאת הט"ז (שמה סק"ד), כך שמעתי] חוץ מביוה"כ וענתה הכלה (שהיתה מאוד כפופה למסורות בית אביה שהיה גאון מפורסם) להשליח שכאן בפרוז'ין, ב"ה שיש לנו מורה הוראה, וא"צ להוראות מרבנים שמחוץ לעיר, ודעת אביה היתה שתתענה. וכן נהג רבנו להתענות בכל התעניות, ואפילו היאה"צ

ספר נפש הרב (של מו"ר הגר"ץ שכטר) עמ' רסא-רסב (והסיפור גם מופיע בספר שולמית מייזלמן ע"ה, בתו של הגר"מ)

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: א' ספטמבר 16, 2018 5:48 am
על ידי פרי יהושע
דרומי כתב:את בריסק איני מכיר, אולם לגבי צום גדליה היתה נטיה להקל במקומות מסויימים הן כדי שיהיה כח לצום ביום הכפורים, והן מחמת שהיו תשושים ויגעים אחר ה'עבודה' של ראש השנה (בפרט מי שאינו עושה קידוש לפני תקיעת שופר וממילא מתענה זמן רב)

דווקא זה אומרים בשם הבריסקר (שמעתי מהגרש"ד בשמו) להפך, שיצום בצום גדליה, ואם לא יוכל לא יתענה ביוה"כ, כי החובה המוטלת לפניו קודמת אפי' אם היא רק מד"ק לעומת חיוב תורה.

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: א' ספטמבר 16, 2018 12:15 pm
על ידי מקדש מלך
אבל להרבה פוסקים אינו חובה בזמן הזה, אלא שקבלום עלייהו לחובה. ומי אמר שקיבלום גם לעניין זה שיצטרכו לצום אפילו אם יהיה קשה לצום ביו"כ?

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: ב' ספטמבר 17, 2018 9:29 am
על ידי שייף נפיק
קצת קשה לומר שחלקו בדברים שלא שמענו חילוק בהם.
ומו"ר שליט"א סיפר לי מה השסיפר לו הגרמש"ש שהיה פעם אחת בתשעה באב בירושלים, ולא חש בטוב, והלך להגרי"ז לשאול מה לעשות, תיכף שפתח לו הגרי"ס הדלת אמר לבתו רבקה שתכין אוכל לר' משה שמואל, ואחר כך שאל אותו הגרמש"ש מאיפה ידע, ואמר לו, הרי לדבר בלימוד אי אפשר, אם כן למה באת, ע"כ באת לשאול שאתה לא מרגיש טוב, אז ודאי שמותר לך...
וממשפחת חמותי שהיו מישיבות ליטא סיפר אחד שזוכר שלא צמו בישיבה (זה מובן על רקע העוני והמחסור שהיו אז, ומסתבר שמי שלא אכל תיכף היה חש מאוד שלא בטוב)

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: ב' ספטמבר 17, 2018 9:58 am
על ידי מקדש מלך
לא התכוונתי לומר שחילקו בהדיא בעת קבלתם, אלא שדבר שנוהגים אותו מצד 'קבלום עלייהו לחובה' בכלל לא בטוח שנוהגים בו גדרי החיוב עד כדי כך שיש לבטל חיוב דאורייתא שלאחר זמן מחמתו.

הגרי"ז לא התענה בת"ב?

פורסם: ב' אוגוסט 10, 2020 11:51 pm
על ידי מצליח
בספר מקדש ישראל (הרפנס) על ימי המצרים סי' רי"ד מהדורא קמא איתא בזה הלשון:
"והנה ידוע שהרב מבריסק (הגרי"ז) ז"ל לא התענה אף לא בת"ב באמרו שבזמנינו הכול חולים ופטורים מתענית (ואף בלילה תיכף אחרי הקינות הלך לאכול) וכן נהגו אחריו זקני תלמידיו, אבל הוא לגרמיה הוא דעבד מחמת תוקף זהירותו במצות ושמרתם מאוד לנפשותיכם אבל אין לנהוג כמותו מבלי שאלת חכם".
במהדורה הנמצא באוצר חסר אותו קטע
האומנם???

Re: הגרי"ז לא התענה בת"ב?

פורסם: ד' אוגוסט 12, 2020 1:32 pm
על ידי שמואל כהנא
אשכול בענין תעניות בבריסק

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=40968

Re: הגרי"ז לא התענה בת"ב?

פורסם: ד' אוגוסט 12, 2020 2:18 pm
על ידי עזריאל ברגר
שמואל כהנא כתב:אשכול בענין תעניות בבריסק

viewtopic.php?f=17&t=40968

אוחדו

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: ד' אוגוסט 12, 2020 5:22 pm
על ידי איש בער
מצליח כתב:בספר מקדש ישראל (הרפנס) על ימי המצרים סי' רי"ד מהדורא קמא איתא בזה הלשון:
"והנה ידוע שהרב מבריסק (הגרי"ז) ז"ל לא התענה אף לא בת"ב באמרו שבזמנינו הכול חולים ופטורים מתענית (ואף בלילה תיכף אחרי הקינות הלך לאכול) וכן נהגו אחריו זקני תלמידיו, אבל הוא לגרמיה הוא דעבד מחמת תוקף זהירותו במצות ושמרתם מאוד לנפשותיכם אבל אין לנהוג כמותו מבלי שאלת חכם".
במהדורה הנמצא באוצר חסר אותו קטע
האומנם???

אף אחד מחו"ר דלעיל לא דיבר על ת"ב, כולם הסתייגו שאכל בתע"צ מלבד יוהכ"פ ות"ב,
לפיכך נתפלא הפלא ופלא על הגרי"ד הארפענעס דבר זה מנין לו, ועוד שכותב שהוא ידוע
היש מי שידוע לו משהו בנידון?

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: ד' אוגוסט 12, 2020 7:15 pm
על ידי גל של אגוזים
אחה"מ מרי"ד הרפנס יש לו סמכות בנוגע מנהגי תעניות בבריסק כמו שיש סמכות בבריסק על אכילת ארבעס בפאפא

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: ד' אוגוסט 12, 2020 7:56 pm
על ידי לבי במערב
לעיל צוטט מס' 'נפש הרב', שהגרח"ס הקל גם בת"ב, אך לא ביוהכ"פ.

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: ה' אוגוסט 13, 2020 1:49 pm
על ידי יש תקוה
משום מה על אף כל הפירכות (והתירוצים "לגרמיה" לדידיה" וכד'...)
שמועה זו נפוצה מאוד - כיום.
(כל מיני אברכים ליטאים שאומרים זאת).

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: ה' אוגוסט 13, 2020 1:51 pm
על ידי יש תקוה
אולי חד מן חו"ר אתרא הדין יברר באמת מה המציאות היום בישיבת בריסק?
ובמשפחת הגאון ר' משולם דוד ושאר הבריסקערים האמיתיים?
בתודה מראש!

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: ש' אוגוסט 15, 2020 10:10 pm
על ידי עמקן
אין מה לברר. כולם מתענים שם בת"ב, ואין בזה שום ספק.
מסתמא נכון שבמקום חולה ומי שלא מרגיש טוב באופן צפיציפי הם ממהרים להקל שיאכל יותר מאצל אחרים, אבל אינם מקילים באופן גורף.

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: ש' אוגוסט 15, 2020 10:16 pm
על ידי עמקן
פרי יהושע כתב:דווקא זה אומרים בשם הבריסקר (שמעתי מהגרש"ד בשמו) להפך, שיצום בצום גדליה, ואם לא יוכל לא יתענה ביוה"כ, כי החובה המוטלת לפניו קודמת אפי' אם היא רק מד"ק לעומת חיוב תורה.

לא בדיוק. זה נכון שהוא אמר שלא מבטלים חובת תענית צום גדליה, בחשבון מה יהיה אח"כ. אבל הוא סיים, שמי שאם יתענה בצום גדליה לא יהיה ביכולתו להתענות בעוד שבועה בודאי הוי חולה ופטור מלהתענות בצום גדליה, בלי חשבון יו"כ.

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: א' אוגוסט 16, 2020 8:14 am
על ידי נהר שלום
עמקן כתב:לא בדיוק. זה נכון שהוא אמר שלא מבטלים חובת תענית צום גדליה, בחשבון מה יהיה אח"כ. אבל הוא סיים, שמי שאם יתענה בצום גדליה לא יהיה ביכולתו להתענות בעוד שבועה בודאי הוי חולה ופטור מלהתענות בצום גדליה, בלי חשבון יו"כ.

שמעתי באומרים שבד"כ יותר קשה להתענות ביו"כ למי שלא התענה כבר בצום גדליה

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: א' אוגוסט 16, 2020 4:24 pm
על ידי לבי במערב
מאיזו סיבה?

[ומאי שנא ת"ב?]

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: א' אוגוסט 16, 2020 8:36 pm
על ידי ביליצר
שאלת צום גדליה או יום הכיפורים כבר מובא בשדי חמד כעתיקת יומין ,וכבר נתלו במחל' החכ"צ והרדב"ז בחבוש בבית האסורים שיש לו אפשרות לקיים היום מצוה קלה או למחר מצוה חשובה יותר ,

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: א' אוגוסט 16, 2020 8:53 pm
על ידי יש תקוה
עמקן כתב:אין מה לברר. כולם מתענים שם בת"ב, ואין בזה שום ספק.
מסתמא נכון שבמקום חולה ומי שלא מרגיש טוב באופן צפיציפי הם ממהרים להקל שיאכל יותר מאצל אחרים, אבל אינם מקילים באופן גורף.

אין מה לברר
מידיעה או אולי מסברא?
מציאות בקשתי.

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: א' אוגוסט 16, 2020 9:39 pm
על ידי עמקן
יש תקוה כתב:
עמקן כתב:אין מה לברר. כולם מתענים שם בת"ב, ואין בזה שום ספק.
מסתמא נכון שבמקום חולה ומי שלא מרגיש טוב באופן צפיציפי הם ממהרים להקל שיאכל יותר מאצל אחרים, אבל אינם מקילים באופן גורף.

אין מה לברר
מידיעה או אולי מסברא?
מציאות בקשתי.

כמובן כתבתי מידיעה.

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: א' אוגוסט 16, 2020 11:03 pm
על ידי יש תקוה
תודה רבה לך.
ואם כך -שאר חו"ר אתרא הדין-
מה מקום יש להתפלמסות, ופלפולי (אם אפשר לקרוא לזה כך) סרק,
מה ההוא חשב ומ ההוא חשב.
תתמקדו בתכל'ס היום מתענים- זהו. הגרי"ז לדידה.

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2020 11:01 am
על ידי עושה חדשות
האם מי ש"מחמיר בפיקוח נפש" עדיין יש בזה חילוק בינו לבין הוראה לאחרים?


במחיצתם מארק על הגר''ח.jpg
במחיצתם מארק על הגר''ח.jpg (111.15 KiB) נצפה 7448 פעמים

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2020 3:28 pm
על ידי אוהב עמו
יש שמועה שהגרי"ז תלה את פטירתו של התורת זרעים מכך שהתענה בצום גדליה.
האם יש לזה מקור נאמן|?

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: ש' יוני 26, 2021 10:25 pm
על ידי פולסברג
אוהב עמו כתב:יש שמועה שהגרי"ז תלה את פטירתו של התורת זרעים מכך שהתענה בצום גדליה.
האם יש לזה מקור נאמן|?


ומענין לענין - יש שמועה על הגרי''ז [מחתנו הגרימ''פ] שבחר להסתלק לפני יוהכ''פ שלא היה יכול להתענות.

מי היודע?

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: א' יוני 27, 2021 7:38 am
על ידי תא חזי
שתהיו בריאים, כל האשכול הזה, העוסק בגדולי וענקי ליטא, יותר "חסידישע" מסתם "חסידישע מעשיות".
קשה לי להלמו. עד כדי כך?

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: א' יוני 27, 2021 9:53 am
על ידי עושה חיל
אמו"ר מספר, שכשלמד בפונוביז (לפני למעלה מיובל):
באחד הצומות (כמדומה עשרה בטבת. אשאל אותו), כאשר ישב ולמד בבית מדרש, ניגש אליו הרב שך ואמר לו 'מוטל' לך לאכול משהו, אתה נראה חיוור'.
אבא הרגיש מצויין ולא חשב ע"ע שום חולי.
עכ"פ, הרב שך הורה לו שגם בחולשה קלה יש לאכול בצום הרביעי, השביעי והעשירי, ולא לחוש.

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: א' יוני 27, 2021 4:05 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
היסוד הוא שנקטו בבריסק שחולה שאין בו סכנה שהותר לו לאכול בשאר תעניות, אין זה משום שהחולי דוחה התענית, אלא שמעיקרא לא גזרו על חולים כאלה. וכן משמע מדברי המשנה ברורה, שכתב בשם הפוסקים שהטעם שעוברות ומניקות פטורות משאר צומות הוא משום 'דבשעה שרצו וקבלו עליהן להתענות הקילו לכתחלה עליהן'. והיינו רק באלו תעניות שהם משום ש'רצו'. משא"כ תשעה באב אינו כן, ולכן לא הקילו.
לכן ברגע שראו איזה חולי, לא היתה להם שום סבה להחמיר.

כשאני למדתי בבריסק, היו בחורים כאלה שהיו נתפסים ל'תסמונת ירושלים' נוסח בריסק, והתחילו קצת להתחרד כמותם, זה שנא ציונים מחמת בריסק, זה דיבר על גדולי ישראל מחמת בריסק, זה חשש מאד מכפירה, כל אחד לפי טעמו וממשו. כאשר חזרו לארה"ב לאט פגה התלהבות זו, והתאזנו לבני אדם רגילים, עפ"י רוב (אברך אחד אימץ לו נוהל אחד מבריסק - שבעת שמחת הברמצוה של בנו, ישב בפנים זועפות כל הזמן. הוא לא התבגר אחרי כ"כ שנים). עכ"פ אז חשבתי לעצמי, האם יש אחד מהם שמסכים לאכול בצום מחמת התסמונת הזאת? האם הדברים הגיעו עד כדי כך? לעצמי חשבתי שזה שייך רק אצל בחור אחד, והסתכלתי עליו ביום צום והיה נראה שלמעשה פחד מלעשות מעשה נועז כזה. נראה שזה שמור למשפוחע בלבד

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: א' יוני 27, 2021 5:01 pm
על ידי עושה חדשות
מעל"ע, האם יש ביסוס הלכתי לאלו שנוהגים שהנשים אינן צמות, גם אם אינן מעוברות או מניקות, ואפילו אינן נשואות.

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: א' יוני 27, 2021 5:26 pm
על ידי על קצה הקולמוס
פולסברג כתב:ומענין לענין - יש שמועה על הגרי''ז [מחתנו הגרימ''פ] שבחר להסתלק לפני יוהכ''פ שלא היה יכול להתענות.
מי היודע?


בספר באר מרים (עמ' רנא) מביא שהגרי"ז מבריסק זצ"ל היה בן ע"ב שנה פטירתו, ונולד בחוה"מ סוכות. ואמר חתנו הגאון רבי יחיאל מיכל פיינשטיין, דהנה כמה ימים קודם יוהכ"פ האחרון לחייו אמרו לו הרופאים שיצטרך לאכול ביוהכ"פ ואמר: אני ביוהכ"פ לא אוכל ע"כ. ובאמת היה צריך להיפטר בסוכות ויהיו ע"ב שנים כמנין אמל"א, מיום ליום, אך הסכים לקבל על עצמו להיפטר כמה ימים קודם כדי שלא לאכול ביוהכ"פ, ונפטר בליל יוהכ"פ זי"ע.

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: א' יוני 27, 2021 9:38 pm
על ידי פולסברג
על קצה הקולמוס כתב:בספר באר מרים (עמ' רנא) מביא שהגרי"ז מבריסק זצ"ל היה בן ע"ב שנה פטירתו, ונולד בחוה"מ סוכות. ואמר חתנו הגאון רבי יחיאל מיכל פיינשטיין, דהנה כמה ימים קודם יוהכ"פ האחרון לחייו אמרו לו הרופאים שיצטרך לאכול ביוהכ"פ ואמר: אני ביוהכ"פ לא אוכל ע"כ. ובאמת היה צריך להיפטר בסוכות ויהיו ע"ב שנים כמנין אמל"א, מיום ליום, אך הסכים לקבל על עצמו להיפטר כמה ימים קודם כדי שלא לאכול ביוהכ"פ, ונפטר בליל יוהכ"פ זי"ע.


אכן לזו התכוונתי. ברוך שהחזרת לי אבידתי!

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

פורסם: א' יוני 27, 2021 11:12 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
עושה חדשות כתב:מעל"ע, האם יש ביסוס הלכתי לאלו שנוהגים שהנשים אינן צמות, גם אם אינן מעוברות או מניקות, ואפילו אינן נשואות.

לא מצאתי ממש, אבל המהרש"ם כותב ששנתיים אחרי לידה שלא יצומו.