עמוד 1 מתוך 1

היתר הולכת ספר תורה ל'מצעד החיים'

פורסם: ה' יולי 19, 2018 12:39 pm
על ידי ארזי הלבנון
האם יש התייחסות לכך באחד מפוסקי דורנו, על מה סמכו להקל למשלחת קצינים המשתתפת ב'מצעד החיים' לקחת עמם ספר תורה?

ראיתי התייחסויות בודדות, ואשמח לראות התייחסויות נוספות.

Re: היתר הולכת ספר תורה ל'מצעד החיים'

פורסם: ה' יולי 19, 2018 12:45 pm
על ידי אוצר החכמה
לאיזה מטרה הם לוקחים?
ולמה אתה סבור שאסור להם לקחת?

Re: היתר הולכת ספר תורה ל'מצעד החיים'

פורסם: ה' יולי 19, 2018 1:00 pm
על ידי חלמישצור
הנה בקובץ מהרבנות הצבאית ששמו 'תורת המחנה' חלק א - סדר היום, תשע"א, עמ' 150 (הוא מחולק לפרקים פרקים באתר הרבה"צ, לא מצאתי את ההקדמה שם; https://www.idf.il/media/26121/%D7%98%D7%95.pdf)
מצעד החיים.png
מצעד החיים.png (75.88 KiB) נצפה 2074 פעמים

וכן אח"כ ב'קיצור תורת המחנה' שהו"ל הרבנות הצבאית בשנת תשע"א (https://www.aka.idf.il/SIP_STORAGE/files/6/68776.pdf ; ולפי הקדמה המצורפת שם מהרבנים אייל קרים ויצחק רבלין (שהוא כנראה כותב התשובה דלעיל) עברו על רוב החוברת הרבנים נבנצל, קוסטינר, אדרי ועוד), עמ' 59
מצעד החיים.png
מצעד החיים.png (24.55 KiB) נצפה 2079 פעמים


יצויין מאמרו של הרב משה צוריאל, המתנגד מבחינה רעיונית בכלל ל'מצעד החיים' (http://asif.co.il/wpfb-file/leshaa_u_le ... 4-327-pdf/ ; https://www.yeshiva.org.il/midrash/7496).

Re: היתר הולכת ספר תורה ל'מצעד החיים'

פורסם: ה' יולי 19, 2018 2:23 pm
על ידי הוה אמינא
המקור מסתמא הוא ממנהג הרב הצנחן להביא ס"ת/שופר ולהצטלם עמו לעיתונות באירועי כיבוש צה"ל, כמו בכותל ובהר סיני וכדומה.

Re: היתר הולכת ספר תורה ל'מצעד החיים'

פורסם: ה' יולי 19, 2018 2:25 pm
על ידי דרומי
ראה ספר החינוך מצוה שעט

Re: היתר הולכת ספר תורה ל'מצעד החיים'

פורסם: ה' יולי 19, 2018 4:16 pm
על ידי אוצר החכמה
אוצר החכמה כתב:לאיזה מטרה הם לוקחים?
ולמה אתה סבור שאסור להם לקחת?

Re: היתר הולכת ספר תורה ל'מצעד החיים'

פורסם: ה' יולי 19, 2018 4:20 pm
על ידי הוה אמינא
הנלע"ד דנקודת המוצא היא דמסתמא אין בית כנסת קבוע במקום הצעדה.
ולגבי הוצאת ס"ת ממקומו הקבוע למי שחבוש בבית אסורים כבר כתבו הפוסקים לאסור מחמת כבוד הס"ת, אלא אם כן למקום שיהיה לו קביעות ויקראו בו לפחות ג"פ בציבור.
מכאן ואילך מחפש בעל האשכול היתר.

Re: היתר הולכת ספר תורה ל'מצעד החיים'

פורסם: ה' יולי 19, 2018 5:32 pm
על ידי אוצר החכמה
הסיבה היא כי לא לוקחים ספר תורה לצורך קריאה ליחיד.
לכן שאלתי מה המטרה.

Re: היתר הולכת ספר תורה ל'מצעד החיים'

פורסם: ה' יולי 19, 2018 5:46 pm
על ידי חלמישצור
דרומי כתב:ראה ספר החינוך מצוה שעט

תודה על ציון המקור. יעויין עוד אצל הרב יהודה זולדן, 'הוצאת ספר תורה לקראת מלך', בתוך ספרו מלכות יהודה וישראל, מרכז שפירא תשס"ב, עמ' 131-146 (ישנו ברשת כאן https://www.yeshiva.org.il/midrash/32146); הרב יוסף ניזר, 'הוצאת ספר תורה לקראת מלך באספקלריא של חז"ל', בתוך ספרו פורים סראגוסא בהלכה ובאגדה, ירושלים תשע"א, עמ' 46-62 (וראה שם שהביאו שניהם עוד הרבה עדויות ומעשים בעניין - דוגמה נוספת גם כאן viewtopic.php?f=19&t=5864&p=53607&hilit#p53607); וכן ציין כדבר פשוט הר"ר עמאר בתורת משה, סי' ט, סע' ד הע' ו.

Re: היתר הולכת ספר תורה ל'מצעד החיים'

פורסם: ה' יולי 19, 2018 10:48 pm
על ידי ארזי הלבנון
אוצר החכמה כתב:לאיזה מטרה הם לוקחים?
ולמה אתה סבור שאסור להם לקחת?


המטרה, כפי שצוין בספר 'תורת המחנה' אליו הפנה הרב חלמישצור, היא הגדלת כבוד התורה והאומה. מי שלא היה שם, או לכל הפחות שמע ממקור ראשון על הנעשה שם, לא יבין מהו 'כבוד התורה והאומה' המדוברת כאן, אך לענ"ד ברור שכבוד התורה גדל על ידי כך.
במצעד זה צעדו כמה גדולים, ביניהם גם הרב ישראל מאיר לאו.

הסיבה לאסור לכאורה, המבואר בשו"ע (קלה, יד) בעניין הוצאת ספר תורה מבית כנסת לצורך קריאת יחיד (שאינו 'אדם גדול'). אם כן, טלטול הספר בנידוננו, שאף אין עניינו לקריאה, אלא לנשיאה בלבד, לכאורה יש בכך בעיה.

חלמישצור כתב:הנה בקובץ מהרבנות הצבאית ששמו 'תורת המחנה' חלק א - סדר היום, תשע"א, עמ' 150...

ייש"כ על הדברים.
סברת בעל 'תורת המחנה', שהוא ככל הנראה הרב ריבלין, ידועה לי, ובהיות שלא ציין שאחד הגדולים סבר כמותו ולימד זכות על המנהג הנ"ל, התעניינתי אם ידועה התייחסות של גדול במקום אחר.

הוה אמינא כתב:אלא אם כן למקום שיהיה לו קביעות ויקראו בו לפחות ג"פ בציבור.

בעל סברא זו הוא ערוך השולחן, ולנכון העיר הגר"ש גורן בשו"ת משיב מלחמה (חלק ג' עמ' קלט) שלא לחינם הפוסקים שלפניו לא ציינו לפרט זה, שהרי לא סברו כך, ואכן באחרונים לא מצינו שציינו פרט זה כמעכב.

דרומי כתב:ראה ספר החינוך מצוה שעט

ייש"כ על ההפניה.
המצווה, כפי שצויין שם, היא 'שישאו הכהנים והלוים הארון בכתף... כגון בעת המלחמה או לשום דבר אחר'.
אני סבור שמצווה זו אינה נוגעת לענייננו, שעיקרה במלחמה. (ואם תקשה מלשונו 'או לשום דבר אחר', נראה שבהמשך השלים את כוונתו, שכתב: 'מפני מלחמה או כאשר יצוה מלכם'). כך הסיק גם הגר"ש גורן בסוף התשובה שצויינה לעיל, שאין ללמוד ממצווה זו להתיר בסתמא הוצאת ספר תורה לשטח אימונים של חיילים, אלא רק בהצטרף התנאים ההלכתיים המוזכרים בשו"ע ורמ"א.