עמוד 1 מתוך 1

לימוד עדי בדיקה האם חשיב ת"ת?

פורסם: ג' יולי 24, 2018 6:01 pm
על ידי ברוך00
האם לימוד עדי בדיקה נחשב לתלמוד תורה? האם מותר ללמוד את זה בת"ב? האם צריך לברך לפני זה ברכת התורה? וכן לגבי שעטנז לימוד בדיקת שעטנז האם חשיב ת"ת?

Re: לימוד עדי בדיקה האם חשיב ת"ת?

פורסם: ג' יולי 24, 2018 8:32 pm
על ידי ביליצר
מ"ש מכל דיני איסור והיתר?
כי יפלא ממך דבר

Re: לימוד עדי בדיקה האם חשיב ת"ת?

פורסם: ד' יולי 25, 2018 3:07 am
על ידי צביב
בעל שם טוב עה''ת פרשת בהר אות ה'
( מתוך מאור עינים למס' שבת ד''ה נשאת ונתת באמונה,
ליקוטי מוהר''ן חלק ראשון סימן ר''פ)

Re: לימוד עדי בדיקה האם חשיב ת"ת?

פורסם: ד' יולי 25, 2018 2:02 pm
על ידי ש. ספראי
ולימוד שחיטה או לימוד הלכות ארבעת המינים עם ד' מינים, אינו לימוד תורה?

Re: לימוד עדי בדיקה האם חשיב ת"ת?

פורסם: ד' יולי 25, 2018 3:26 pm
על ידי שייף נפיק
אדרבה
גדול שימושה[quote][/quote]

Re: לימוד עדי בדיקה האם חשיב ת"ת?

פורסם: ד' יולי 25, 2018 5:08 pm
על ידי ברוך00
צביב כתב:בעל שם טוב עה''ת פרשת בהר אות ה'
( מתוך מאור עינים למס' שבת ד''ה נשאת ונתת באמונה,
ליקוטי מוהר''ן חלק ראשון סימן ר''פ)

לפי"ז האם לפני מכירה צריך לברך ברכת התורה?

Re: לימוד עדי בדיקה האם חשיב ת"ת?

פורסם: ש' יולי 28, 2018 9:08 pm
על ידי ברוך00
ביום שישי השיב הגר"ח קניבסקי שזה נחשב לת"ת וצריך לברך לפני זה ברכת התורה ואסור ללמוד את זה בת"ב.

Re: לימוד עדי בדיקה האם חשיב ת"ת?

פורסם: א' יולי 29, 2018 12:06 am
על ידי היא שיחתי
ברוך00 כתב:ביום שישי השיב הגר"ח קניבסקי שזה נחשב לת"ת וצריך לברך לפני זה ברכת התורה ואסור ללמוד את זה בת"ב.

מי שאל אותו?
מה נוסח השאלה ומה נוסח התשובה
והאם יש הקלטה
אשמח לפירוט, תודה רבה!

Re: לימוד עדי בדיקה האם חשיב ת"ת?

פורסם: א' יולי 29, 2018 7:19 am
על ידי צביב
ברוך00 כתב:
צביב כתב:בעל שם טוב עה''ת פרשת בהר אות ה'
( מתוך מאור עינים למס' שבת ד''ה נשאת ונתת באמונה,
ליקוטי מוהר''ן חלק ראשון סימן ר''פ)

לפי"ז האם לפני מכירה צריך לברך ברכת התורה?

אולי תלוי בגמרא בברכות י''א: למקרא צריך לברך, למדרש אין צריך לברך...

Re: לימוד עדי בדיקה האם חשיב ת"ת?

פורסם: א' יולי 29, 2018 6:13 pm
על ידי כדכד
מסברה יש מקום לומר שאין זה לימוד תורה כי לומדים רק מבחינה מעשית להבחין מהו דם ושלא כבימי חז"ל /שידעו להבחין בין דם טהור לטמא ואין זה דומה לד' מינים ושחיטה כי שם הפירוט של הדברים הוא עצמו ההלכה.
גם אם כן לא הייתי מתיר ללמוד בת"ב משום היסח 'דעת מהאבלות וברכת התורה כדאי לברך כי הדיון עלול להסתעף לדיון הלכתי

Re: לימוד עדי בדיקה האם חשיב ת"ת?

פורסם: א' יולי 29, 2018 6:30 pm
על ידי ברוך00
גם בלימוד הלכות דרבנן מקיימים מצות ת"ת דאורייתא

Re: לימוד עדי בדיקה האם חשיב ת"ת?

פורסם: א' יולי 29, 2018 6:31 pm
על ידי כדכד
מה זה קשור?
בזמן חז"ל למדו הלכות
היום לומדים מציאות ולא הלכות

Re: לימוד עדי בדיקה האם חשיב ת"ת?

פורסם: ב' יולי 30, 2018 4:38 pm
על ידי ברוך00
למה אתה קורה לזה מציאות ולא הלכות? אם זה אדום היא טמאה ואם זה חום שעוה וכו' היא טהורה, מזה אם לא הלכות?

Re: לימוד עדי בדיקה האם חשיב ת"ת?

פורסם: ד' אוגוסט 01, 2018 8:57 am
על ידי כדכד
אין הלכה שצבע כזה טמא וכזה טהור.
כלומר, יש הלכה שחמשה מיני דמים טמאים אך כיום אין לנו הבנה בזה.
מה שלומדים זה להבחין איזה צבע הוא דם ואיזה לא. זה לא הלכה זה מציאות

Re: לימוד עדי בדיקה האם חשיב ת"ת?

פורסם: ד' אוגוסט 01, 2018 10:25 am
על ידי ברוך00
להבחין אם זה דם או לא זה הלכה, שאם זה דם האשה טמאה, ואפי' שהיום אין לנו הבנה בחמשה מיני דמים. זה כמו להבחין אם האתרוג הוא ירוק ככרתי ופסול.

Re: לימוד עדי בדיקה האם חשיב ת"ת?

פורסם: ד' אוגוסט 01, 2018 2:37 pm
על ידי כדכד
ללמוד בוטניקה כדי לדעת הלכות שונות בעניני ברכות או מצוות התלויות בארץ זה גם הלכה? לדברי כת"ר אפשר לברך על כל לימוד חכמה חיצונית שבסופו של דבר לימוד התורה מסתייע ממנה

Re: לימוד עדי בדיקה האם חשיב ת"ת?

פורסם: ד' אוגוסט 01, 2018 2:52 pm
על ידי סגי נהור
כדכד כתב:ללמוד בוטניקה כדי לדעת הלכות שונות בעניני ברכות או מצוות התלויות בארץ זה גם הלכה? לדברי כת"ר אפשר לברך על כל לימוד חכמה חיצונית שבסופו של דבר לימוד התורה מסתייע ממנה

ראה בהמצו"ב, והדגשתי הנוגע לענייננו.

כמה אופנים ישנם בלימוד וידיעת חכמות או"ה. וסדרן מלמעלה למטה:

א) ידיעת חכמות אלו מן התורה. וכמו חכם כשמראין לו מפה יודע ממנה כל פרטי הבנין, כן הוא בתורה שהיא המפה ודיפתרא שע"פ תכניתה נבה"ע (ב"ר רפ"א). וכמסופר בבכורות (ח, א) שר' יהושע בן חנניא למד זמן עבור נחש מן הכתוב. ובמדרש תהלים י"ט, על שמואל ועל ר' הושעיא ע"י שהי' יגע בחכמתה של תורה למד מתוכה כל מה שיש ברקיע. ואצ"ל מה שנאמר בפירוש בתושב"כ ותושבע"פ - שכל זה הוא תורה ממש, שהיא חכמתו כו' וכמאמר הרמב"ם הידוע שאין הפרש בין ובני חם כוש ומצרים כו' ובין אנכי ה"א (פיה"מ חלק יסוד ח).

ב) בלימוד חכמות אלו כשהתורה מצווה ע"ז באופן ישר. וכמו המ"ע על בי"ד שיחשבו (רמב"ם הל' קדה"ח פ"א ה"ז) וצריכין לידע דרכי ע"ז וכישוף וכו' כנ"ל, והתירו לבית ר"ג ללמוד חכמת יונית מפני צורך הצבור (ראה תוד"ה ארור מנחות סד, ב. קו"א להל' ת"ת לאדה"ז פ"ג ס"א) וכה"ג. שאין לימוד זה לימוד תורה, אבל מצוה היא - וגם קודם שנשתמש בהלימוד לקדש החדש וכו' וכשאר מצוות דאורייתא או דרבנן.

ג) כשאנוס לחשוב דבר חכמה והוא במקום שאסור בד"ת שדינו להרהר בחשבונות וכו' (עיין אחרונים שו"ע או"ח רספ"ה). וי"ל שזה נכלל ג"כ בכוונת המדרש (דברים רבה פ"ח, ו) ששאלו את שמואל והלא אתה אסטרולוגי א"ל לא הייתי מביט אלא בשעה שהייתי נפנה לבית המים. - אשר ג"ז הוא מצוה אבל באופן שלילי.

ד) כשלומד תורה או שחפץ לקיים מצוה וא"א לו מפני חסרון ידיעה בחכמות אלו ואז ממלא חסרונו זה, וכמאמר רב שגדל י"ח חדשים אצל רועה (סנה' ה, ב) לידע איזה מום קבוע ואיזה מום עובר. - לימוד זה אינו לא תורה ולא מצוה, אבל הכשר והכנה לתומ"צ. ואולי גם לימוד הל' ע"ז וכשוף ע"י בי"ד מסוג זה.

ה) ההתחכמות - במדה הדרושה ולא יותר - בעסקיו כדי למצוא פרנסתו (ראה דרך מצותיך להצ"צ קד, ב), או כשעושה מהחכמות עצמן אומנות וקרדום לחתוך בהן - ה"ז הכשר והכנה לדבר היתר.

(אגרות קודש (ליובאוויטש) ח"ג, אגרת תצה)

Re: לימוד עדי בדיקה האם חשיב ת"ת?

פורסם: ד' אוגוסט 01, 2018 8:08 pm
על ידי עזריאל ברגר
לפענ"ד ההבדל הוא כזה:
בוטניקה אפשר ללמוד גם מגוי.
מראות לומדים דווקא מרב, ומסתמא לא ימלט לעבור שיעור במראות בלי לדבר על ההלכות הקשורות בזה.

Re: לימוד עדי בדיקה האם חשיב ת"ת?

פורסם: ה' אוגוסט 02, 2018 5:25 am
על ידי בסדר
ברוך00 כתב:ביום שישי השיב הגר"ח קניבסקי שזה נחשב לת"ת וצריך לברך לפני זה ברכת התורה ואסור ללמוד את זה בת"ב.

אולי דעתו כן מפני שחייש לשיטת הגר"א בסי' מ"ז דהרהור כדיבור, והמציאות הוא שכשמעיינים בעד בדיקה חושבים ג"כ מסימן קפ"ח ביו"ד, ברצון או לא ברצון. (אני לא מו"צ, אבל אני משער כן...)

Re: לימוד עדי בדיקה האם חשיב ת"ת?

פורסם: ה' אוגוסט 02, 2018 5:33 am
על ידי סגי נהור
עזריאל ברגר כתב:לפענ"ד ההבדל הוא כזה:
בוטניקה אפשר ללמוד גם מגוי.
מראות לומדים דווקא מרב, ומסתמא לא ימלט לעבור שיעור במראות בלי לדבר על ההלכות הקשורות בזה.

האם לימוד עניני מראות שייך לסוג הא' או לסוג הד' באגרת שציטטתי?

Re: לימוד עדי בדיקה האם חשיב ת"ת?

פורסם: ה' אוגוסט 02, 2018 9:06 am
על ידי עזריאל ברגר
סגי נהור כתב:
עזריאל ברגר כתב:לפענ"ד ההבדל הוא כזה:
בוטניקה אפשר ללמוד גם מגוי.
מראות לומדים דווקא מרב, ומסתמא לא ימלט לעבור שיעור במראות בלי לדבר על ההלכות הקשורות בזה.

האם לימוד עניני מראות שייך לסוג הא' או לסוג הד' באגרת שציטטתי?

א. זה כלל לא "חכמת האומות".
ב. זה בגבול שבין שניהם לבין תורה ממש.